Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2016, 10:21   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 mei 2016 om 10:24.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 10:23   #62
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik heb het hier niet over de splitsing van België.

Ik heb het over slecht onderhouden wegen, instortende tunnels, gevangenissen die in zo'n slechte staat zijn dat alleen dat feit al genoeg is om veroordeeld te worden door allerlei internationale instanties, een justitie-beleid die nog in de 19e zit met mensonwaardige toestanden, een stad die 19 burgemeesters heeft en 6 politiezones, een falend basisonderwijs in Wallonië, slecht gecoördineerde inlichtingendiensten, het GEN dat er maar niet geraakt, een heropstart van de nationale luchthaven dit tot chaos leidt, een mobiliteitsbeleid dat op geen kanten trekt, een sociale tijdbom in onze steden, tientallen moslims die radicaliseren en naar Syrië gaan vechten, duizenden allochtonen die uit de maatschappelijke boot vallen, eindeloze wachtlijsten in de zorg,.....

De meeste bevoegdheden zijn dan nog versplinterd over de verschillende niveaus, sommigen zijn exclusief voor de gewesten/gemeenschappen of federale regering. Ik zit dus niet op de kap van de Walen of Franstaligen, doe ik trouwens nooit.
Maar dit kan niet meer verder, er moet een globale oplossing komen die kan werken.

En ja, voor mij is dat nog altijd een confederaal model waar de bevoegdheden duidelijk zijn gescheiden met transparante inkomstenstromen EN solidariteit tussen de mensen. Mag ik nog die mening hebben?
Zijn de Vlaamse wegen waarover Vlaanderen bevoegd is nu in betere staat? Op zijn minst valt het te betwijfelen. Men doet zijn best, maar het lukt niet altijd. Betalen de Nederlandstale Belgen ofte Vlamingen minder belastingen in die domeinen waarover Vlaanderen nu de bevoegdheid heeft? Ik dacht van niet. Enz.

Vraag is dan ook of een confederaal model het wondermiddel is. Ik denk dat het eerder een sprookje is. Of alleszins dat het zeker geen garantie is voor grondige beterschap. Maar het is waar dat sommige materies te versnipperd zijn. En daar moet nog aan gewerkt worden. Een andere optie is ook het herfederaliseren van bepaalde materies.

Maar goed, de kiezer moet zich maar uitspreken bij de volgende verkiezingen.
Oud 18 mei 2016, 10:27   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zijn de Vlaamse wegen waarover Vlaanderen bevoegd is nu in betere staat? Op zijn minst valt het te betwijfelen. Men doet zijn best, maar het lukt niet altijd. Betalen de Nederlandstale Belgen ofte Vlamingen minder belastingen in die domeinen waarover Vlaanderen nu de bevoegdheid heeft? Ik dacht van niet. Enz.

Vraag is dan ook of een confederaal model het wondermiddel is. Ik denk dat het eerder een sprookje is. Of alleszins dat het zeker geen garantie is voor grondige beterschap. Maar het is waar dat sommige materies te versnipperd zijn. En daar moet nog aan gewerkt worden. Een andere optie is ook het herfederaliseren van bepaalde materies.

Maar goed, de kiezer moet zich maar uitspreken bij de volgende verkiezingen.
alles kan, ook herfederaliseren, maar dat lijkt mij geen oplossing. Been there, done that, it was a mess.

Het probleem is dat nu iedereen zijn verantwoordelijkheid kan afschuiven, ook de Nederlandstalige politici. Dat moet opgelost worden dan pas kunnen problemen aangepakt worden.
Oud 18 mei 2016, 10:29   #64
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
U praat over de "Belgische economie" maar in wezen gaat het in uw stukje exclusief over de Vlaamse economie. Was deze laatstgenoemde niet bij de beste en sterkst presterende van Europa dan was er van dit land al lang niks meer overgebleven. De Vlaamse economie houdt dit land recht, niks anders.

Daarom horen we nu plots Franstaligen en Belgicistjes bij de vleet pleiten voor meer federalisme want dat is het ultieme mechanisme om geld over te hevelen van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië. Hun zogenaamde oplossingen bestaan er uit om de facturen naar Vlaanderen door te sturen. Ook al zeggen ze het niet met zoveel woorden, het komt daar wel degelijk op neer.
Dat klopt voor een groot stuk. En vroeger was Wallonië het best presterend deel van België en Vlaanderen het economisch zeer zwakke broertje. Zo ziet men maar. Alles is mogelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 mei 2016 om 10:30.
Oud 18 mei 2016, 10:34   #65
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt voor een groot stuk. En vroeger was Wallonië het best presterend deel van België en Vlaanderen het economisch zeer zwakke broertje. Zo ziet men maar. Alles is mogelijk.
maar nooit waren er financiële transfers van Franstalia naar Vlaanderen...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:09   #66
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar nooit waren er financiële transfers van Franstalia naar Vlaanderen...
Toch wel. Maar anders dan u denkt.

Bijvoorbeeld. Toen de Haven van Antwerpen werd gemoderniseerd in de loop van de jaren '20 en '30 door de Belgische staat, werd dit gefinancieerd door belastingsgeld. En dat kwam voor een groot stuk uit het rijke Wallonië en het (toen) rijke Brussel.
Oud 18 mei 2016, 11:18   #67
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel. Maar anders dan u denkt.

Bijvoorbeeld. Toen de Haven van Antwerpen werd gemoderniseerd in de loop van de jaren '20 en '30 door de Belgische staat, werd dit gefinancieerd door belastingsgeld. En dat kwam voor een groot stuk uit het rijke Wallonië en het (toen) rijke Brussel.
Was zuiver en alleen eigenbelang vantwege Wallonie.
Haven was nodig voor kolen en staal.

- Toen was Wallonie de sterkste econom. streek van Europa.
- Toen was in Vlaanderen ongeschooldheid en armoede troef.

Wie kan mij uitleggen waarom dit nu omgekeerd is?
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:30   #68
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

We worden heden geconfronteerd met de keiharde gevolgen van een feit dat zowel de Vlaamse belgicisten als het links politiek-correct denkend collectief nooit openlijk zullen willen erkennen: in België werd tussen WO2 en nu onder druk van het zogenaamde "middenveld" een welvaartsstaat opgebouwd waarbij het financiële aspect systematisch werd beschouwd als van ondergeschikt belang. Jazeker, af en toe was er een regering die zich plechtig engageerde om de openbare financiën weer op orde te brengen. Maar dat botste telkens weer op het politiek verzet van het middenveld en de nooit aflatende chantage van de ermee gelieerde vakbonden. Dat is zo decennia lang doorgegaan, met als resultaat dat er in die lange periode veel meer jaren waren die afsloten met een begrotingsdeficit dan jaren in evenwicht. Die deficits moesten dan maar gedekt worden door leningen. Doorheen de jaren is de openbare schuld aangegroeid tot een sneeuwbal met proporties die dicht bij 110% van het BNP liggen.
Andere Europese staten hebben ook af en toe begrotingsdeficits en hebben evenzeer openbare schuld. Toch heeft een aantal onder hen het veel intelligenter aangepakt en hun financiën beter op orde gehouden.
Links België heeft maar al te lang een sociaal luilekkerland willen uitbouwen op de drassige grond van een reusachtige schuldenberg. Nu kraakt en scheurt dit "sociaal paradijs" langs alle kanten. De factuur wordt gepresenteerd...

Laatst gewijzigd door quercus : 18 mei 2016 om 11:32.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:32   #69
Jo Waterschoot
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tien Bekijk bericht
Omdat ze in Wallonië gaan denken zijn, dat hun broodje gebakken was. Omdat ze op hun lauweren zijn gaan rusten en dat nu nog steeds doen. Omdat ze nooit leren inbinden hebben. Waar zij nu sinds enkele tientallen jaren mee te kampen hebben, dat noemen we de ontkenningsfase.

Ze sluiten hun ogen en denken dat tegen de tijd dat ze hun ogen opendoen, alles terug zal zijn zoals het ooit was; zonder daar echt iets te willen voor doen.
Het syndalisme was en is in Wallonië veel sterker ontwikkeld (zware industrie) en vakbonden houden elke omschakeling, hervorming tegen omdat ze enkel de bekomen voordelen verdedigen. Die vakbonden zijn daar bovendien extreemlinks.

In Vlaanderen was en is dat veel minder.
Jo Waterschoot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:35   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Was zuiver en alleen eigenbelang vantwege Wallonie.
Haven was nodig voor kolen en staal.

- Toen was Wallonie de sterkste econom. streek van Europa.
- Toen was in Vlaanderen ongeschooldheid en armoede troef.

Wie kan mij uitleggen waarom dit nu omgekeerd is?

Het was in het belang van de Belgische staat. België had nood aan een performante haven. En natuurlijk was Antwerpen uitermate geschikt. Het economisch zwaartepunt in België lag toen in Wallonië en in Brussel (vooral het kapitaal). Antwerpen groeide uit in die tijd tot de 3de Europese haven. Met de hulp van staatsgeld dat kwam van belastingen die in die tijd voor een groot deel uit Wallonië en Brussel kwamen.

U hoort dit natuurlijk niet zo graag, maar het is wel de waarheid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 mei 2016 om 11:42.
Oud 18 mei 2016, 11:38   #71
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Het was in het belang van de Belgische staat. België had nood aan een performante haven. En natuurlijk was Antwerpen uitermate geschikt. Het economisch zwaartepunt in België lag toen in Wallonië en in Brussel (vooral het kapitaal). Antwerpen groeide uit in die tijd tot de 3de Europese haven. Met de hulp van staatsgeld dat kwam van belastingen die in die tijd voor een groot deel uit Wallonië en Brussel kwamen.

De waarheid ? Omdat jij het zegt ?

Noem eens bedragen. Hoeveel jaren 16 miljard per jaar ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:41   #72
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:42   #73
Yarisken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
En laten we eindelijk echt (minstens) tweetalig worden.
Ik heb totaal maar dan ook totaal geen behoefte om ineens "belg" te worden.
Mijn vrouw is deels franstalig en spreekt perfect Frans. Nooit zal ik overwegen om mijn kinderen "deels" in het Frans te laten opvoeden. Mijn kinderen zijn vlamingen en ze zullen waarschijnlijk later Engels praten met de franse buren.
Tijd om dit marxistische bende te dumpen en te kiezen voor een vrij Vlaanderen.
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:45   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Mijn vrouw is deels franstalig en spreekt perfect Frans. Nooit zal ik overwegen om mijn kinderen "deels" in het Frans te laten opvoeden. Mijn kinderen zijn vlamingen en ze zullen waarschijnlijk later Engels praten met de franse buren.

U hebt ongelijk. Tweetaligheid is een grote troef. En viertaligheid nog een grotere.

Uw uitspraak tekent weer de bedroevende mediocriteit van bepaalde (gelukkig niet allemaal) Vlaamsgezinden. Maar... dat wisten we reeds.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 mei 2016 om 11:50.
Oud 18 mei 2016, 11:49   #75
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.

Werken de Vlaamse cipiers verder terwijl de Waalse cipiers staken?

Werkten de Vlaamse machinisten verder terwijl de Waalse machinisten staakten?

Ik dacht het wel

Leve de Vlaamse Onafhankelijkheid ,
zonder de stakende Waalse ballast aan ons been.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 18 mei 2016 om 11:51.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:50   #76
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt ongelijk. Tweetaligheid is een grote troef. En viertaligheid nog een grotere.

Uw uitspraak tekent weer de bedroevende mediocriteit van bepaalde ( gelukkig niet allemaal) Vlaamsgezinden. Maar... dat wisten we reeds.
de Franstaligen hebben de kans gehad om Nederlands te leren

Citaat:
Oud 18 mei 2016, 11:51   #77
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
de Franstaligen hebben de kans gehad om Nederlands te leren
En ze hebben dat onvoldoende gedaan. Een grote fout.
Oud 18 mei 2016, 11:52   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Scherven A. Mok blijft moedwillig blind voor het niet te ontkennen feit dat er in deze nep-staat twee naties leven plus een handvol Duitsers die in 1919 tegen hun zin er werden bij gegooid. Voor Sch. A. M. zal alles in orde komen wanneer we allemaal "meertalig" worden. Welnu een groot gedeelte van de Vlamingen is dat reeds. Maar of we het nu graag hebben of niet er is één taal waarmee je jezelf associeert. En achter die taal steekt een cultuur en een mentaliteit. Samen vormt dat een gemeenschappelijke factor die we "natie" noemen. De 19e eeuwse Prudens Van Duyse had gelijk: De tael is gansch het volk. Daar ben ik steeds meer van overtuigd.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:53   #79
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ze hebben dat onvoldoende gedaan. Een grote fout.
zeg liever, zo goed als niet gedaan. Puur uit superioriteitsgevoel.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 18 mei 2016 om 11:57.
Oud 18 mei 2016, 11:58   #80
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zeg liever, zo goed als niet gedaan. Puur uit superioriteitsgevoel.
Neen, omdat ze dat niet nodig vonden. Ze konden ook terecht met hun Frans in Vlaanderen. En dit omdat de Vlaamse elite verfranst was. Het is de Vlaamse elite die gefaald heeft. Ook dat hoort men niet graag, maar ook dat is de waarheid.

Nu is het effe anders. Nu beginnen de Walen en Franstalige Brusselaars ook vlijtig Nederlands te leren. Want het machtscentrum in België ligt in Vlaanderen en niet meer in Franstalig gebied.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 mei 2016 om 12:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be