Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2016, 09:52   #61
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Aantal leerkrachten terug brengen tot een niveau v.d. ons omringende landen: dan daalt het niveau van ons onderwijs tot dat van die landen.
Vlaanderen heeft een onderwijs dat in internationale 'Olympiades" meestal eindigt in de top 5 van de ganse wereld.
Vroeger ja, toen het aantal leerkrachten nog niet zo hoog was.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 09:53   #62
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Aantal leerkrachten terug brengen tot een niveau v.d. ons omringende landen: dan daalt het niveau van ons onderwijs tot dat van die landen.
Vlaanderen heeft een onderwijs dat in internationale 'Olympiades" meestal eindigt in de top 5 van de ganse wereld.
Yeah right...

In de internationale wiskunde olympiade is Belgie de laatste dertig jaar niet eens meer in de top 20 voorgekomen. Dit millenium komen ze zelfs niet eens meer voor in top 30 en per uitzondering eens in de top 40.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 09:56   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Is het zo'n groot verschil ? Op lange termijn lijkt mij het verschil miniem. In Nederland betaalt men 1,2% op zijn vermogen, en hierbij verondersteld men een jaarlijkse opbrengst/stijging van 4%, belast aan 30% (4*0,3=1,2), en daar blijft het bij.
NVA zou een vermogenswinstbelasting steunen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 09:57   #64
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger ja, toen het aantal leerkrachten nog niet zo hoog was.
Efkens googlen.
Oud 26 mei 2016, 09:58   #65
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Yeah right...

In de internationale wiskunde olympiade is Belgie de laatste dertig jaar niet eens meer in de top 20 voorgekomen. Dit millenium komen ze zelfs niet eens meer voor in top 30 en per uitzondering eens in de top 40.
Natuurlijk !
Ik spreek over het onderwijs in VLAANDEREN.
Oud 26 mei 2016, 10:02   #66
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Natuurlijk !
Ik spreek over het onderwijs in VLAANDEREN.
Zoek gerust eens de resultaten voor Vlaanderen op . Jouw top 5 is weinig meer dan een illusie.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 10:08   #67
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het zo'n groot verschil ? Op lange termijn lijkt mij het verschil miniem. In Nederland betaalt men 1,2% op zijn vermogen, en hierbij verondersteld men een jaarlijkse opbrengst/stijging van 4%, belast aan 30% (4*0,3=1,2), en daar blijft het bij.
Stel je hebt een huis van 250,000 Euro (bescheiden).

0,012x250,000= 3000 Euro/per jaar.

Dat leg jij met plezier op tafel, enkel maar om in uw eigen huis te mogen wonen?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 26 mei 2016 om 10:08.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 10:11   #68
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Nederland is het ook een vermogenswinstbelasting. Men veronderstelt dat ge 4% winst maakt op al uw vermogen (inclusief uw huis).
Oud 26 mei 2016, 10:16   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In Nederland is het ook een vermogenswinstbelasting. Men veronderstelt dat ge 4% winst maakt op al uw vermogen (inclusief uw huis).
Et alors ?
"men" veronderstelt...
Oud 26 mei 2016, 10:18   #70
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Et alors ?
"men" veronderstelt...
Dus dat betekent gewoon dat men dat veronderstelt en u belast op die 4%. En gij betaalt gewoon
Oud 26 mei 2016, 10:27   #71
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Best wel. Weinig mensen die 4% passief inkomen uit hun kunstcollectie halen. Return voor de S&P in 2015 was ongeveer 1.5%, en dan moogt ge het nog niet slechter doen dan de markt.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 10:50   #72
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat is het verschil ? Bij een vermogenbelasting is het een belasting op een veronderstelde winst. Bij een vermogenwinstbelasting een belasting op een werkelijke winst. Mij maakt het uiteindelijk niet veel uit.
Het feit dat de uitgaven hier de pan uitswingen, en in plaats van dit aan te pakken, dan maar op een populistische manier over vermogenbelastingen begint, stoort mij meer.
Oud 26 mei 2016, 10:56   #73
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil ? Bij een vermogenbelasting is het een belasting op een veronderstelde winst. Bij een vermogenwinstbelasting een belasting op een werkelijke winst. Mij maakt het uiteindelijk niet veel uit.
Het feit dat de uitgaven hier de pan uitswingen, en in plaats van dit aan te pakken, dan maar op een populistische manier over vermogenbelastingen begint, stoort mij meer.
Mij maakt het wel een verschil. Voor mij mag een échte vermogenswinstbelasting wél. Ze mogen zelfs mijn spaargeld belasten.

Maar een belasting op een verondersteld inkomen?

Straks gaat men u nog in de bak steken voor veronderstelde misdaden of u behandelen voor veronderstelde ziektes

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 26 mei 2016 om 10:57.
Oud 26 mei 2016, 10:58   #74
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Best wel. Weinig mensen die 4% passief inkomen uit hun kunstcollectie halen. Return voor de S&P in 2015 was ongeveer 1.5%, en dan moogt ge het nog niet slechter doen dan de markt.
Het is dan wel de s&p zonder dividenden. Maar neem nu ne Belg, belegt in de s&p. Strijkt hiervan gemiddeld 3% dividenden op, belast aan 40% (en dan reken ik nog met 15% rekuperatie amerikaanse voorheffing) of betaalt 1,2% onroerende voorheffing, nu den dag van vandaag.
Ne Nederlander betaalt op zijn aandelen een vermogenbelasting van 1,2%, alles inbegrepen.
Maw wij betalen den dag van vandaag al evenveel.
Oud 26 mei 2016, 11:01   #75
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij maakt het wel een verschil. Voor mij mag een échte vermogenswinstbelasting wél. Ze mogen zelfs mijn spaargeld belasten.

Maar een belasting op een verondersteld inkomen?

Straks gaat men u nog in de bak steken voor veronderstelde misdaden of u behandelen voor veronderstelde ziektes
Is toch zo revolutionair niet, een verondersteld inkomen.
De fiscus maakt met veel zelfstandigen toch afspraken in dien aard.
Trouwens ook bvb de belasting die ge verschuldigd bent bij vroegtijdig vertrek uit een tak 21 is gebaseerd op een verondersteld inkomen.
Oud 26 mei 2016, 11:06   #76
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel je hebt een huis van 250,000 Euro (bescheiden).

0,012x250,000= 3000 Euro/per jaar.

Dat leg jij met plezier op tafel, enkel maar om in uw eigen huis te mogen wonen?
Weet nu niet juist wat de bepalingen voor een eigen woonst zijn. Maar zelfs dan, wij betalen vandaag toch ook onroerende voorheffing op onze eigen woning. En voor degenen die een tweede woonst hebben, of meer, blijft het daar niet bij.
Maar als men wil dat de nieuwe belasting nog wat opbrengt, zult ge in het nieuw systeem wel meer moeten betalen. Maar het zal weinig verschil uitmaken of het dan een vermogenbelasting of een vermogenwinstbelasting is.
Oud 26 mei 2016, 11:07   #77
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens ook bvb de belasting die ge verschuldigd bent bij vroegtijdig vertrek uit een tak 21 is gebaseerd op een verondersteld inkomen.
Het is vooral een gemakkelijke methode. Daarom ook dat ze het op die wijze in Nederland aanpakken.
Als je van elke investering de werkelijke winst gaat moeten in rekening brengen (om maar niet te spreken van wat er met verliezen moet gebeuren) gaat dat zeer ingewikkeld worden.

Vandaar dat ik vrees (en denk) dat men in België dezelfde kant opgaat.

En de vraag die je je moet stellen is: is dit een rechtvaardige belasten? Betalen op inkomsten die je niet hebt?
Oud 26 mei 2016, 11:08   #78
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een evt. vermogenswinstbelasting gaat NIET over een veronderstelde winst.
Het gaat over werkelijke winst.
Oud 26 mei 2016, 11:09   #79
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet. Een vermogensbelasting is een belasting op het bezit van vermogen. Als ge zoals vroeger in Nederland 0,7% moet betalen op de waarde van uw bedrijf denkt ge er toch over na om het land 'fiscaal' te verlaten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 11:12   #80
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet nu niet juist wat de bepalingen voor een eigen woonst zijn. Maar zelfs dan, wij betalen vandaag toch ook onroerende voorheffing op onze eigen woning. En voor degenen die een tweede woonst hebben, of meer, blijft het daar niet bij.
Maar als men wil dat de nieuwe belasting nog wat opbrengt, zult ge in het nieuw systeem wel meer moeten betalen. Maar het zal weinig verschil uitmaken of het dan een vermogenbelasting of een vermogenwinstbelasting is.
Waarschijnlijk zal er voor de eigen woonst wel één of ander aftrekpostje zijn.

Maar zoals ik al gezegd heb: de onroerende voorheffing gaat niet wegvallen, dat is gemeentebelasting.

Dus zoals je zegt: we gaan meer moeten betalen en met 'we' bedoel ik de middenklasse en dan nog degenen die wat gespaard hebben en gezorgd voor een eigen huis.

En de grote vermogens: die steken hun geld gewoon in een vennootschap of trekken naar het buitenland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be