![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat jij onmenselijk noemt, is weinig meer dan verspilling en spilzucht tegen gaan. Maar 't staat je uiteraard vrij om zelf een voorstander te zijn van verspilling. 't Is niet alsof je ooit aan de slachtoffers van die spilzucht zal moeten gaan uitleggen waarom het goed is dat hun geliefden sterven, zolang de verspilling aan jouw geliefden maar gebeurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() In dat geval is het weinig waarschijnlijk dat die 40-er een succesrate van 75% heeft, versus een succesrate van 50% voor die vijftiger. En in dat geval is je antwoord per direct weer gegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door geertvdb : 25 augustus 2016 om 08:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Maar laat het ons eenvoudig maken: jij stelt hier dat je niet op basis van kansrekening mag oordelen, en dat het geen verspilling is wanneer je ten nadele van anderen kapitalen gaat uitgeven om het leven van een bejaarde met een jaartje te rekken. Het voorbeeld is gegeven van de 65-jarige met 50% overlevingskans versus de 40-jarige met 75% overlevingskans, die beiden op hetzelfde hart zitten te wachten. Ga jij als familielid van de 65-jarige de familie van de 40-jarige op de hoogte brengen dat hun geliefde maar moet sterven, zodat jouw bejaarde familielid met minder overlevingskans het hart kan krijgen? Of durf je dat niet? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Ik ben ook direct op mijn eigen gaan staan kwa autoverzekering.
1600 euro per jaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit is niet gezegd. Het ene is weliswaar aan het andere gerelateerd maar er kunnen ook andere parameters meespelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
|
![]() Ik geloof er niets van. Ik ken geen enkele 18 jarige die direct zelf een auto koopt en een verzekering.
Citaat:
Roken kost de staat handenvol geld. Wéét gij dat niet? Wel, als we dat verbieden, dan gaan we verspilling tegen. Is dat de maatschappij die gij wilt? Elk gedrag dat risicovol verbieden? Nee, maar naar het leven zien in cijfertjes is 1 dimensionaal. Er zijn nog andere dimensies hoor! Citaat:
Citaat:
'Durf jij het dan?' ![]() 'Durf jij'? ![]() Bovendien, Die overlevings%, op basis van wat is dat? Menselijke interpretatie (die sowieso niet foutloos is), of op basis van informatie van een Alwetend Wezen (dat niet bestaat)? Uw voorbeeld is zo bekrompen en surrealistisch. Ik zal een beter voorbeeld geven. Als een groep gaat skiën in de Alpen, dan kunnen we om verspilling tegen te gaan de ongevallen verzekering verbieden. En elke kost is voor degene die het ongeval heeft. Het gevolg is dan dat de kosten voor de verzekering bespaard worden (commissie etc). Dat moet u blij stemmen, niet? Maar het gevolg is dat niemand nog wil gaan skiën, en iedereen binnen blijft uit schrik. De Ski-gebieden zien geen volk meer, en de mensen geen bergen meer en sneeuwpret. Maar u als boekhouder bent happy, want er is geld bespaard! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Als jij een probleem met de verspillingen door roken hebt, dan kan je ook eens overwegen om de terugbetaling van typische rokersziektes stil te zetten. Niets zo goed als mensen verantwoordelijkheid bij te brengen, als ze zelf te laten opdraaien voor de gevolgen van hun eigen keuzes. Citaat:
![]() Het voorbeeld met het hart ligt op de tafel. Kiezen voor de ene, is de andere benadelen, tenzij jij een manier op de tafel kan leggen om ze elk een half hart te transplanteren, of alternatief om dat hart te clonen. Als je geen van beiden kan, maar tegelijk toch blijft stellen dat je voor beide moet zorgen, leg dan gerust eens uit hoe je niet voor een free lunch aan het pleiten bent. Citaat:
Citaat:
Waarom zou het voorbeeld belachelijk zijn? Het is een pertinent voorbeeld en 't is een reëel voorbeeld. Dat het nu over een hart of over gemeenschapsgelden gaat, doet er an sich weinig toe: de resources zijn beperkt, dus is het aan die gemeenschap om te bepalen waar dat geld aan gespendeerd moet worden. De keuze om het gros van dat geld op te maken aan het rekken van het leven van bejaarden met enkele extra jaren, is één keuze maar is verre van een efficiënte of effectieve keuze. Dat is een keuze voor spilzucht en dan kies ik er liever voor om dat geld te gebruiken om mensen die het beter kunnen gebruiken, te helpen. Citaat:
Maar 't staat je vrij om hier uit de doeken te doen waarom jij het beter weet dan de verzamelde medische wereld, uiteraard. Citaat:
![]() Of hang je het, opnieuw uiterst spilzuchtige, idee aan dat mensen enkel keuzes maken, wanneer ze niet moeten opdraaien voor de gevolgen van hun eigen keuzes? Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 25 augustus 2016 om 13:53. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||
|
![]() Ik heb absoluut geen probleem. Ik geloof u gewoon niet. Da's geen probleem voor mij hoor, ik geloof namelijk in niets, ik ben een atheist.
En de consequentie van uw redenering is dat ge voorstander moet zijn van het verbieden dat jonge mannen op de verzekering rijden van hun ouders. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||||
|
![]() Ik heb absoluut geen probleem. Ik geloof u gewoon niet. Da's geen probleem voor mij hoor, ik geloof namelijk in niets, ik ben een atheist.
En de consequentie van uw redenering is dat ge voorstander moet zijn van het verbieden dat jonge mannen op de verzekering rijden van hun ouders. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||||||||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ongetwijfeld zult gij de eerste zijn die in de rij zal staan om zijn DNA te onderwerpen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is omdat uw voorbeeld zeer extreem is. En geboetseerd om uw wereldvisie aannemelijk te maken. Echter, de werkelijkheid is niet zwart/wit. Het is grijs. In verschillende tinten. Citaat:
Bovendien is geneeskunde mensenwerk, en dus niet feilloos. Ge gaat mij toch niet vertellen dat gij de % die dokters u vertellen, zomaar gelooft? Citaat:
Citaat:
Ik ga ook niet naar landen waar men slechte gezondheidszorg heeft. En zeker niet zonder Belgische reisverzekering. Dit is niet wat ik beweer. Ik zeg dat mensen meer berekende risico's nemen als ze weten dat de risico's ook gespreid zijn. Laatst gewijzigd door geertvdb : 25 augustus 2016 om 15:35. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |||||||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Maar inderdaad, afhankelijk van de resultaten, kan je bepaalde mensen gaan "uitsluiten" van bepaalde behandelingen. 't Is niet omdat jij ertegen bent en niet verder geraakt dan een karikaturale voorstelling ervan, dat het daarom ook alleen maar zo kan gedaan worden ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Lees hetgeen er staat anders nog eens, en desnoods nog een aantal keren. Wie weet begrijp je het dan, al moet daar an sich niet al te hard op gehoopt worden uiteraard. 't Is niet dat we je ervan kunnen verdenken om het te willen begrijpen eh ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Vertel eens, fanboy, wat is jouw maatschappelijke visie dan? Verspilling, zonder de gevolgen van die verspilling in te willen zien? Keuzevrijheid zonder de gevolgen van de keuze te moeten ondergaan? Vertel het maar. Citaat:
![]() Citaat:
Maar bon, 't staat je uiteraard vrij om aan alles te twijfelen; ver kom je daar niet mee. Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit is toch irrelevant?
Het voorbeeld is: 1. Een veertiger die 75% overlevingskans heeft bij een hartoperatie en die deftig gerookt en gedronken heeft. 2. Een vijftiger die 50% overlevingskans heeft bij een hartoperatie en die gans het leven op zijn gezondheid gelet heeft. 3. De vijftiger staat langer op de wachtlijst dan de veertiger. 4. Er is een hart vrijgekomen dat een match heeft met beide. En het is niet de bedoeling dat je de kansen aanpast aan wat in jou kraam past want daarmee bewijs je meteen wat er in de praktijk waarschijnlijk zal gebeuren, dus gelieve je aan vooropgestelde objectieve (fictieve weliswaar) criteria te houden. Wie vind je dat het hart moet krijgen en op welke basis moet dit beslist worden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En dan mag je nadien per direct een medisch onderzoek beginnen over het hoe en waarom van de positieve impact van drank- en tabak-misbruik op de overlevingskansen van een hartpatiënt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Moet de veertiger nog altijd het hart krijgen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||||||||||
|
![]() niet nodig, het is geen verdienste.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ga jij als familielid van de 65-jarige de familie van de 40-jarige op de hoogte brengen dat hun geliefde maar moet sterven, zodat jouw bejaarde familielid met minder overlevingskans het hart kan krijgen? Of durf je dat niet? Dit is emo gezever, dat ik in mijn antwoord post dan ook belachelijk heb gemaakt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De medische wetenschap is geen wiskunde. Het is mensenwerk, en dus niet feilloos. Dus ik stel u opnieuw de vraag die u ontwijkt: Ge gaat mij toch niet vertellen dat gij de % die dokters u vertellen, zomaar gelooft? Citaat:
Citaat:
Hebt u een auto verzekering? Verwacht u niet dat anderen dat ook hebben voor u op de baan gaat? Zou u op de baan gaan indien u wist dat geen enkele andere bestuurder een verzekering heeft? En u in geval van een accident alles zelf moet betalen, zelfs indien u in uw recht bent? Zoals steeds ontwijkt u mijn voorbeelden, en dat zal u ook met dit voorbeeld doen. Nee, ik ben het volkomen met u oneens,. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Europees Commissaris
|
![]() Niet alleen niet feilloos maar tevens vatbaar voor manipulatie. En zelfs indien we het percentage overlevingskansen exact zouden kunnen bepalen, is dit dan inderdaad de enige parameter die moet gelden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit kost bij Ethias € 25 / jaar extra voor de drie auto's. De namen van de kinderen zijn opgenomen in de diverse polissen. |
|
![]() |
![]() |