Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2016, 08:05   #61
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En als de ontwerper en tekenaar niet dezelfde persoon zijn, dan is het nog steeds een tijdrovende bezigheid.
En enorm duur. Probeer maar eens mondeling over te brengen wat je op het scherm wil doen verschijnen. 2D gaat nog ... 3D is andere koek.
Uiteindelijk heb je geen keuze. Bij wijze van spreken - terug naar de schoolbanken. Eens je CAD onder de knie hebt gaat er een hele wereld voor je open.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2016, 08:08   #62
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Borstelke over de sensor halen, staalsnipper verwijderen, en voila, je bent terug vertrokken.

Is dat zo moeilijk Jantje ?
Het is niet steeds zo simpel. Vanop papier gaat alles vlot.
Oud 30 december 2016, 13:08   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En die staalsplinter, wat veroorzaakte die juist?
Een valse deelmelding?
Een echte crash?

Laat ons ook mee lachen en wees iets duidelijker.

Een valse deelmelding (een staalsplinter die op een sensor komt), kan de productie hooguit een paar minuten stilleggen.

Een staalsplinter die een crash veroorzaakt lijkt me bijna onmogelijk omdat tegenwoordig al de meldingen dubbel afgevraagd worden.

Blijft nog de mogelijkheid dat die staalsplinter een as of een lager vernielde (lijkt me ook nogal onlogisch), waarschijnlijk is dat dan een splinter geweest die van de as zelf kwam. Dat is dan te wijten aan slecht onderhoud.

Voor mij lijkt dit op een verzonnen verhaal.
Alle meldingen komen van enkelvoudige meldingspunten.
En hier bewijs je dus dat je zeer weinig weet over wat er op de werkvloer gebeurd binnen voedingsbedrijven.
1 vervuiling is daar zelfs voldoende om een volledig productielot naar de vuilbak te verwijzen en de productie stil te leggen.
En voor de productie terug kan opgestart worden, moeten oorzaak en plaats van vervuiling gekend zijn.
En nee, de staalsplinter kwam niet van de installatie waar de vervuiling werd opgemerkt, maar van de installatie van een leveransier van een basisproduct.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 20:20   #64
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Alle meldingen komen van enkelvoudige meldingspunten.
En hier bewijs je dus dat je zeer weinig weet over wat er op de werkvloer gebeurd binnen voedingsbedrijven.
1 vervuiling is daar zelfs voldoende om een volledig productielot naar de vuilbak te verwijzen en de productie stil te leggen.
En voor de productie terug kan opgestart worden, moeten oorzaak en plaats van vervuiling gekend zijn.
En nee, de staalsplinter kwam niet van de installatie waar de vervuiling werd opgemerkt, maar van de installatie van een leveransier van een basisproduct.
Juist, en hoe zou je een productielot kunnen traceren zonder automatisering. Nauwelijks.

Toegegeven, de tracering is noodzakelijk vanwege de schaalgrootte van de voedingsindustrie maar komt uiteindelijk de gezondheid ten goede.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 00:44   #65
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En enorm duur. Probeer maar eens mondeling over te brengen wat je op het scherm wil doen verschijnen. 2D gaat nog ... 3D is andere koek.
Uiteindelijk heb je geen keuze. Bij wijze van spreken - terug naar de schoolbanken. Eens je CAD onder de knie hebt gaat er een hele wereld voor je open.
Ja ?

Het is en blijft tekenen hoor....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 01:24   #66
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ja ?

Disney figuurtjes zijn getekend.
Misschien heeft u iets wat meer indrukwekkend is?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 31 december 2016 om 01:26.
Oud 31 december 2016, 06:33   #67
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Sorry, ik heb me inderdaad niet goed uitgedrukt. Het is in één dag dat we evenveel nieuws binnenkrijgen als vroeger in één mensenleven.
Gelukkig krijg je maar een klein deeltje van dat alles per dag opgesoupeerd.

Het meeste is dan ook totaal onnuttige informatie.

Maar om op computersturing terug te komen, je moest eens weten hoeveel mensen in garages teveel betalen door een sensor foutmelding.
Automaat stuk, nieuwe betalen, enkel omdat de dichting van het printplaatje olie doorlaat.

Misbruik van vertrouwen noemen ze dat, maar voor de meeste mensen is een waarschuwingslampje van een sensor, de uitleg die een garagist er aan geeft.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 08:10   #68
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja ?

Een model in 3D opbouwen noem ik niet echt tekenen, ik zou eerder praten over modelleren. En het is inderdaad niet zo eenvoudige dit te doen, maar de voordelen zijn er ook naar. Indien men parametrisch modelleert kan men finale beslissingen uitstellen tot het allerlaatste moment. Alle sterkte berekeningen gebeuren toch met een druk op de knop. Op deze manier kunnen veel meer zaken in parallel ontworpen worden en is de throughput van een design veel korter, een noodzaak indien men concurrentieel wenst te blijven.

Het is dus complexer maar er zijn veel voordelen aan verbonden.
Oud 31 december 2016, 09:12   #69
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Disney figuurtjes zijn getekend.
Misschien heeft u iets wat meer indrukwekkend is?
Voor Disney figuren moet je nog wat creatief zijn.

Voor extrusies te maken, holes en fillets niet echt.
Oud 31 december 2016, 09:13   #70
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Een model in 3D opbouwen noem ik niet echt tekenen, ik zou eerder praten over modelleren. En het is inderdaad niet zo eenvoudige dit te doen, maar de voordelen zijn er ook naar. Indien men parametrisch modelleert kan men finale beslissingen uitstellen tot het allerlaatste moment. Alle sterkte berekeningen gebeuren toch met een druk op de knop. Op deze manier kunnen veel meer zaken in parallel ontworpen worden en is de throughput van een design veel korter, een noodzaak indien men concurrentieel wenst te blijven.

Het is dus complexer maar er zijn veel voordelen aan verbonden.
FEA is geen CAD hoor.

Als je contacten moet aanbrengen, elementtypes moet kiezen, mesh dichtheid moet bepalen, boundary conditions moet opstellen, dan begint het pas.
Oud 31 december 2016, 09:33   #71
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
FEA is geen CAD hoor.

Als je contacten moet aanbrengen, elementtypes moet kiezen, mesh dichtheid moet bepalen, boundary conditions moet opstellen, dan begint het pas.
Dit begrijp ik. Maar begint het niet met het opmaken van het model en is het niet veelal een andere persoon die de berekeningen uitvoert vs. degene die het model maakt?

Het is al een tijdje gelden dat ik me in de CAD wereld begaf. Ik heb nog de tijd gekend dat ze in een design afdeling een grote zaal hadden met allemaal tekentafels. Er waren een aantal ingenieurs en een gans pak technisch tekenaars. Deze moesten eigenlijk gewoon de tekeningen maken zoals opgedragen door de ingenieurs. Slechts een minderheid werd in CAD uitgevoerd.

Ik denk dat deze rol van uitvoerend technisch tekenaar minder aan de orde is vandaag en dat men meer inzicht vraagt aan de ontwerper. Ik kan me vergissen natuurlijk.
Oud 31 december 2016, 09:42   #72
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit begrijp ik. Maar begint het niet met het opmaken van het model en is het niet veelal een andere persoon die de berekeningen uitvoert vs. degene die het model maakt?

Het is al een tijdje gelden dat ik me in de CAD wereld begaf. Ik heb nog de tijd gekend dat ze in een design afdeling een grote zaal hadden met allemaal tekentafels. Er waren een aantal ingenieurs en een gans pak technisch tekenaars. Deze moesten eigenlijk gewoon de tekeningen maken zoals opgedragen door de ingenieurs. Slechts een minderheid werd in CAD uitgevoerd.

Ik denk dat deze rol van uitvoerend technisch tekenaar minder aan de orde is vandaag en dat men meer inzicht vraagt aan de ontwerper. Ik kan me vergissen natuurlijk.
Tekenaars (CAD) zijn veelal graduaten, FEA mannen zijn veelal (jonge) ingenieurs (ing's), die van zodra ze kunnen iets anders gaan doen
Oud 31 december 2016, 10:53   #73
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondanks alle kennis en wetenschap die men in een computer kan steken, zal een computer NOOIT de vindingrijkheid hebben van een mens. Daarnaast, zelfs als een computer zelf zou kunnen denken, blijven technische onderdelen las hebben van ouderdomsverschijnselen. Daarnaast heb je dan nog eens de niet voorspelbare factoren.
We zullen zien wat de toekomst brengt. Een computer ging ook nooit een menselijke schaakgrootmeester verslagen dacht men vroeger en daarna, nooit een menselijke GO-grootmeester.
Beide zijn momenteel een feit, we hebben momenteel een foetale vorm van AI, en de mensen van Google Brain zijn hard aan het werk om die foetus te laten ontwikkelen, Google Translate, de vertaaldienst van Google is dit jaar ongelofelijk beter geworden omdat men er deze foetale AI op losgelaten heeft.

Je moet echt dit eens lezen : http://www.nytimes.com/2016/12/14/ma...awakening.html

Citaat:
Laatst zo nog een grap meegemaakt. Een productielijn van enkele miljoenen Euro's die stil lag om vanwege een staalsplinter.
Weinigen schijnen te begrijpen dat ondanks alle technische en AI vooruitgang, automatisatie slechts technische snufjes zijn en dat daar steeds fouten kunnen in optreden.
Je weet toch dat voor elk uur dat een automatisatie-ingenieur functioneel ontwerpt (dus dat de machine doet waarvoor ze gebouwd wordt) hij ongeveer 9 uur spendeert aan veiligheid, foutmeldingen en noodprocedures?
(waarbij trouwens nooit alle mogelijke condities kunnen voorzien worden, alleen de meest courante)

Laatst gewijzigd door parcifal : 31 december 2016 om 10:54.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 11:02   #74
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Voor Disney figuren moet je nog wat creatief zijn.

Voor extrusies te maken, holes en fillets niet echt.
Dat is juist maar als je cilinders en zuigers of andere onderdelen via cnc wil laten bouwen moet je wel wat meer weten dan holes & fillets ...

Pure tekenaars zonder serieuze technische achtergrond ga je niet veel meer tegenkomen. Ja, bij keuken groothandels misschien waar men dingen gewoon visueel wat vorm wil geven. Architecten bekijken de zaken naar gebruiksgemak en zijn ook meer visueel bezig.

Eén ding is zeker, naarmate de CAD en FEA toegankelijker worden kunnen meer en meer mensen hier gebruik van maken.
Gezonde interesse brengt via internet een tsunami aan informatie binnen.
Twijfel je ergens over of wil je een tweede opinie dat staat er ergens op deze wereldbol tientallen mensen klaar die je al dan niet voor een billijke vergoeding ( of zelfs helemaal gratis) willen verder helpen.
Kennis komt niet uitsluitend via een diploma.
Oud 31 december 2016, 14:07   #75
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is juist maar als je cilinders en zuigers of andere onderdelen via cnc wil laten bouwen moet je wel wat meer weten dan holes & fillets ...

Pure tekenaars zonder serieuze technische achtergrond ga je niet veel meer tegenkomen. Ja, bij keuken groothandels misschien waar men dingen gewoon visueel wat vorm wil geven. Architecten bekijken de zaken naar gebruiksgemak en zijn ook meer visueel bezig.

Eén ding is zeker, naarmate de CAD en FEA toegankelijker worden kunnen meer en meer mensen hier gebruik van maken.
Gezonde interesse brengt via internet een tsunami aan informatie binnen.
Twijfel je ergens over of wil je een tweede opinie dat staat er ergens op deze wereldbol tientallen mensen klaar die je al dan niet voor een billijke vergoeding ( of zelfs helemaal gratis) willen verder helpen.
Kennis komt niet uitsluitend via een diploma.
Waarom ga je dan niet je diensten aanbieden als FEA ingenieur als je het toch zo goed kan en het zo gemakkelijk is ?

Ik heb het jaren (oa) in bijberoep gedaan tegen 100 euro per uur exclusief btw.

Dan ben je meteen uit de financiele miserie en kan je vrouw thuisblijven. KMO's zien zulke mannen graag komen, want vaak hebben ze te weinig FEA werk om iemand fulltime aan te werven, en opleiden kunnen ze zelf niet....
Oud 31 december 2016, 14:21   #76
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Waarom ga je dan niet je diensten aanbieden als FEA ingenieur als je het toch zo goed kan en het zo gemakkelijk is ?

Ik heb het jaren (oa) in bijberoep gedaan tegen 100 euro per uur exclusief btw.

Dan ben je meteen uit de financiele miserie en kan je vrouw thuisblijven. KMO's zien zulke mannen graag komen, want vaak hebben ze te weinig FEA werk om iemand fulltime aan te werven, en opleiden kunnen ze zelf niet....
Ieder zijn goesting maar op mijn leeftijd is gans de dag op een stoel zitten niet meer de beste keuze. Er zit ook nog een dikke fiscale stok in mijn wielen. Wie weet wat ik nog ga doen eens dat achter de rug is.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 31 december 2016 om 14:26.
Oud 31 december 2016, 15:28   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ieder zijn goesting maar op mijn leeftijd is gans de dag op een stoel zitten niet meer de beste keuze. Er zit ook nog een dikke fiscale stok in mijn wielen. Wie weet wat ik nog ga doen eens dat achter de rug is.
Juist ja.

Je kan het gewoon niet en zit hier gewoon wat te zeveren.
Oud 31 december 2016, 15:34   #78
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Juist ja.

Je kan het gewoon niet en zit hier gewoon wat te zeveren.
Als die gedachte je tevreden stelt, koester die dan.
Heb ik weer ergens op je tenen getrapt of ben je gewoon zo?
Oud 31 december 2016, 15:39   #79
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als die gedachte je tevreden stelt, koester die dan.
Heb ik weer ergens op je tenen getrapt of ben je gewoon zo?
Neen, je bevuilt een hele beroepscategorie waar je noch de intelligentie, noch de ervaring, noch de competenties voor hebt om bij te horen met je uitlatingen.

Je bent niks meer als een ordinaire arbeider die in zijn werkplaats wat prult en meent dat hij iets van techniek kent.
Oud 31 december 2016, 15:43   #80
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Neen, je bevuilt een hele beroepscategorie waar je noch de intelligentie, noch de ervaring, noch de competenties voor hebt om bij te horen met je uitlatingen.
Geef eens een voorbeeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be