Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2017, 17:27   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zit daar in Duitsland een scheeftrekking door de oude Ossi's ?
Yep.
https://de.wikipedia.org/wiki/Kosten...tschen_Einheit

En heelwat afstammige Duitsers zijn teruggekeerd naar Duitsland.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juli 2017 om 17:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 17:28   #62
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Had je iets anders verwacht?
Neen, dit is gewoon België.
Hoge belastingen en een zeer lage efficiëntie wat gebruik van dat belastinggeld aangaat. En dan hebben we weer het verhaal van het kip en het ei ... wat was eerst?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 18:29   #63
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dan moet je sparen als je een extra "pensioen" wilt, levensverzekering gaat ook.
Uiteraard; maar hence, de redenering "hoe meer men extra bijdraagt hoe beter zijn (wettelijk) basispensioen" gaat in België domweg niet op. Hoe meer jullie extra bijdragen, hoe meer er in de spilzuchtige pollen van jullie overheden komt.

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 9 juli 2017 om 18:30.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 18:32   #64
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Een keuze kunnen maken is een luxe voor mensen die op het einde van de maand wat overhouden.
Wat moeten volgens jou alle anderen doen?
Harder werken en/of beter werken zodat ze op het einde van de maand wel wat overhouden.
Een ander beleid eisen zodat ze op het einde van de maand meer overhouden.
Of, waarom niet, verder blijven doen ipv op een ander zijn kosten eisen om op pre-pensioen te gaan.

Zelfverantwoordelijkheid, weet je wel.
Oud 9 juli 2017, 18:55   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Uiteraard; maar hence, de redenering "hoe meer men extra bijdraagt hoe beter zijn (wettelijk) basispensioen" gaat in België domweg niet op. Hoe meer jullie extra bijdragen, hoe meer er in de spilzuchtige pollen van jullie overheden komt.
Hoe jij de context ziet gaat dat idd algemeen niet op.

Maar ik bedoelde wel in context met de link die erboven staat:
Citaat:
http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/p...s/default.aspx

2de pijler : het aanvullend of extralegale pensioen

Het aanvullend pensioen of de groepsverzekering is een extralegaal voordeel van uw werkgever.
Via uw werkgever kunt u zo bij een financiële instelling een kapitaal of een rente opbouwen waarover u kunt beschikken bij uw pensionering.
Meer informatie over het aanvullende pensioen

3de pijler : het individueel pensioenspaarplan

Een pensioenspaarplan is een vrijwillige formule waarbij u individueel een bijkomend pensioen opbouwt.
Het is een soort persoonlijke levensverzekering waarbij u elk jaar een zeker bedrag stort bij een financiële instelling.
Een pensioenspaarplan kan u recht geven op een fiscale aftrek op basis van het gestorte bedrag.
Meer informatie over het individueel pensioenspaarplan
http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/p...s/default.aspx
groepsverzekering...

http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/p...s/default.aspx pensioensparen...
Indien men bvb 30k op zijn rekening gestort krijgt op zijn 65ste vind ik dat toch de moeite.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juli 2017 om 19:02.
Oud 9 juli 2017, 19:37   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dit is gewoon België.
Hoge belastingen en een zeer lage efficiëntie wat gebruik van dat belastinggeld aangaat. En dan hebben we weer het verhaal van het kip en het ei ... wat was eerst?
Wat wilt ge ? De wafelijzers destijds waren zo gauw versleten en werden telkens opnieuw vervangen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 22:30   #67
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Harder werken en/of beter werken zodat ze op het einde van de maand wel wat overhouden.
Heel naïeve redenering die getuigt van wereldvreemdheid.
Oud 9 juli 2017, 22:38   #68
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans is dit de enigste duurzame manier om pensioenen te kunnen garanderen aan iedereen die het verdient.

Je kan toch niet verwachten dat we iemand die 25 jaar werkt en 20 jaar dopt een normaal pensioen geven ? Die mens moet 25/45ste pensioen krijgen, en daarmee basta.

"Pech in het leven ?" ja, maar niet voor 20 jaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 07:38   #69
XenApp
Parlementslid

XenApp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niet bijdragen = geen uitkering uit de pot. Pensioen in verhouding tot bijdragen.

Pensioen in verhouding met gewerkte dagen.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 07:56   #70
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
zoals mister T. zei: verhouding tot gestorte bijdragen.
Mijn gedacht mbt eerlijkheid.
Oud 10 juli 2017, 08:30   #71
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Sure, maar de redenering "laat anderen maar wat meer bijdragen en betalen zodat we Sinterklaas kunnen spelen voor de rest", is niet naïef noch wereldvreemd.

Strakke argumentatie
Oud 10 juli 2017, 08:36   #72
XenApp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
zoals mister T. zei: verhouding tot gestorte bijdragen.
Mijn gedacht mbt eerlijkheid.
Voor mij komt dit (vermoedelijk, je weet nooit) ook beter uit wanneer ik op pensioen moet gaan.

Een vast pensioen evenredig met het aantal gewerkte dagen vereenvoudigd de berekening wel en hier ben je solidair met mensen die niet heel hun leven in de hangmat hebben gehangen. Hier heb ik geen probleem mee.

Eerlijk zou zijn dat iedereen zijn deel van van de samenleving betaalt, maar dit is in deze tijd nog een utopie.
Oud 10 juli 2017, 09:27   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat met iemand die halve dagen werkt ?

Wat is er nu eenvoudiger dan:
gij hebt het afgelopen jaar 2000 euro bijgedragen, gij krijgt 2000 pensioenpunten;
gij hebt 10.000 euro bijgedragen dit jaar, gij krijgt 7.500 punten (beetje solidariteit met dien hierboven)
gij hebt 20.000 euro bijgedragen ... 10.000 punten (beetje solidariteit met die twee hierboven).

Makkelijk tellen.
Pijn van zeer veel bij te dragen verzacht wat, want je krijgt toch nog iets in return, in tegenstelling tot nu met de aftopping.

Pakt ge eens zes maanden time off: geen probleem, ge wordt niet genadeloos afgestraft.

Pak me niet op de juiste puntenverhoudingen; ik sloeg op dat detail er maar met mijn klak naar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 09:57   #74
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus voltijdse dagequivalenten of VTE?

Staat hier uitgelegd:

Citaat:
http://www.onprvp.fgov.be/NL/pension...ing2015.aspx#b

Voor de pensioenen die ingaan vanaf 1 januari 2015, wordt het maximum van 45 jaar vervangen door 14.040 voltijdse dagequivalenten (VTE). De totale loopbaan die in aanmerking genomen wordt om het werknemerspensioen te berekenen is dus beperkt tot een maximum van 14.040 VTE (wat overeenstemt met 45 loopbaanjaren met 312 VTE), ongeacht het aantal kalenderjaren waarover die 14.040 VTE gespreid zijn.
Anders gezegd: wie gedurende meer dan 45 jaar een werkelijke of gelijkgestelde beroepsbezigheid heeft uitgeoefend met maximum 14.040 werkelijke en gelijkgestelde dagen krijgt een pensioen dat berekend is op basis van de totale beroepsbezigheid.
Voorbeeld: [...]

Beperking van het aantal te verwijderen VTE

Bij meer dan 14.040 VTE mag het aantal te verwijderen voltijdse dagequivalenten niet meer bedragen dan:
1.560 VTE voor een rustpensioen;
104 VTE x 1/3 van de noemer van de loopbaanbreuk in geval van een overlevingspensioen
Bijvoorbeeld: [...]
Hoe deeltijdse dagen naar VTE omgerekend worden:
http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/c...s/default.aspx

Gelijkgestelde dagen VTE:
Citaat:

Bepaalde periodes waarin u niet heeft gewerkt, kunnen worden gelijkgesteld met periodes van tewerkstelling en zo meetellen in uw pensioenberekening.

Voor deze periodes wordt de pensioenopbrengst berekend op basis van een forfaitair loon (vóór 1968) of een fictief loon (vanaf 1968).

Voor periodes vanaf 2012 maken we onderscheid in het soort fictief loon.

een normaal fictief loon

Dit fictieve loon is meestal gebaseerd op de werkelijke lonen die u verdiende vóór de periode die gelijkgesteld wordt.
Bovendien kunnen bepaalde periodes vanaf uw 58ste verjaardag ook gelijkgesteld worden op basis van een gedifferentieerd grensbedrag.

een beperkt fictief loon

In bepaalde gevallen wordt het fictieve loon beperkt tot een bepaald referentieloon wanneer dit referentieloon lager is dan het normaal fictief loon.
Als referentieloon wordt het minimumrecht per loopbaanjaar genomen, wat voor een volledig loopbaanjaar neerkomt op 23 841,73 EUR (index 141,59 op 1 juni 2017). De pensioenopbrengst voor dergelijke periodes is daardoor dan ook kleiner.

De meest voorkomende periodes van gelijkstelling zijn:
ziekte;
onvrijwillige werkloosheid;
werkloosheid met bedrijfstoeslag (het vroegere conventioneel brugpensioen
deeltijds werknemer met behoud van rechten;
tijdskrediet en loopbaanonderbreking;
militaire dienst;
arbeidsongeval.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2017 om 10:15.
Oud 10 juli 2017, 10:13   #75
XenApp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat met iemand die halve dagen werkt ?

Wat is er nu eenvoudiger dan:
gij hebt het afgelopen jaar 2000 euro bijgedragen, gij krijgt 2000 pensioenpunten;
gij hebt 10.000 euro bijgedragen dit jaar, gij krijgt 7.500 punten (beetje solidariteit met dien hierboven)
gij hebt 20.000 euro bijgedragen ... 10.000 punten (beetje solidariteit met die twee hierboven).

Makkelijk tellen.
Pijn van zeer veel bij te dragen verzacht wat, want je krijgt toch nog iets in return, in tegenstelling tot nu met de aftopping.

Pakt ge eens zes maanden time off: geen probleem, ge wordt niet genadeloos afgestraft.

Pak me niet op de juiste puntenverhoudingen; ik sloeg op dat detail er maar met mijn klak naar.
Net als bij jouw systeem kunnen er correcties op gebeuren. Geen enkel systeem zal werkbaar zijn voor iedereen als het 100% rechtlijnig is, zonder uitzonderingen.
Iemand die halftijds werkt zal dan ook een half pensioen krijgen (als er geen correctie op gebeurt).
Oud 10 juli 2017, 10:27   #76
XenApp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dus voltijdse dagequivalenten of VTE?

Staat hier uitgelegd:

Hoe deeltijdse dagen naar VTE omgerekend worden:

Gelijkgestelde dagen VTE:
Wat ik bedoel is het volgende:
- Jos de wegenarbeider verdient €2750 bruto per maand. Na 14.040 VTE krijgt hij een pensioen van €1750/maand.
- Andre de ambtenaar verdient €3000 bruto per maand. Na 14.040 VTE krijgt hij een pensioen van €1750/maand.
- Odillon de dokter verdient €6000 bruto per maand. Na 14.040 VTE krijgt hij een pensioen van €1750/maand.
Oud 10 juli 2017, 10:45   #77
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
- Jos de wegenarbeider verdient €2750 bruto per maand. Na 14.040 VTE krijgt hij een pensioen van €1750/maand.
- Andre de ambtenaar verdient €3000 bruto per maand. Na 14.040 VTE krijgt hij een pensioen van €1750/maand.
- Odillon de dokter verdient €6000 bruto per maand. Na 14.040 VTE krijgt hij een pensioen van €1750/maand.
Hetgeen opnieuw de typische "draag onbeperkt bij, krijg er een max afgetopt bedrag voor terug"-filosofie is. Diefstal onder het mom van "solidariteit". En dan zijn jullie verbaasd dat België een no-go/no-stay zone is voor iedereen met een klein beetje ambitie, kennen en kunnen in zijn lijf...

Max return zou per direct moeten betekenen dat er ook een max bijdrage is.
Oud 10 juli 2017, 11:08   #78
XenApp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hetgeen opnieuw de typische "draag onbeperkt bij, krijg er een max afgetopt bedrag voor terug"-filosofie is. Diefstal onder het mom van "solidariteit". En dan zijn jullie verbaasd dat België een no-go/no-stay zone is voor iedereen met een klein beetje ambitie, kennen en kunnen in zijn lijf...

Max return zou per direct moeten betekenen dat er ook een max bijdrage is.
Ik begrijp je perfect en voor een goed systeem zal je misschien een transparant evenwicht moeten vinden tussen solidariteit en maximale bijdrage.

Max return voor een max bijdrage ==> max bijdrage voor een max return?
De mensen die het meest verdienen hebben meestal genoten van een hogere opleiding. Moeten die mensen dan ook meer bij gaan dragen aan het onderwijs?
Oud 10 juli 2017, 11:50   #79
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je perfect en voor een goed systeem zal je misschien een transparant evenwicht moeten vinden tussen solidariteit en maximale bijdrage.

Max return voor een max bijdrage ==> max bijdrage voor een max return?
De mensen die het meest verdienen hebben meestal genoten van een hogere opleiding. Moeten die mensen dan ook meer bij gaan dragen aan het onderwijs?
Goed dat je meestal zegt...

Dat doen ze toch als ze -in de regel- meer belastingen betalen?
Langer studeren kost ook serieus geld dacht ik (voor de ouders).

En als ze van het netto meer kunnen uitgeven heeft de staat er ook meer profijt van door andere taksen en belastingen, zoals BTW. Hoe meer geld de bevolking verdient hoe meer de overheid kan graaien. Hoe efficiënt de overheid daarmee omgaat - of uitdeelt - is dan weer wat anders...

Soit, de overheid zou naar 8 miljard zoeken voor de volgende begroting -uitgesteld tot 2019- in evenwicht te krijgen, ik ben echt benieuwd hoe en waar...
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/38262/Begro...-krijgen.dhtml
Regering moet 8 miljard besparen om begroting in 2019 in evenwicht te krijgen

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2017 om 12:05.
Oud 10 juli 2017, 13:38   #80
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Trek dat door naar een basisloon en je hebt in één keer ALLES opgelost.
Werken wordt opnieuw beloont - en niet meer afgestraft zoals nu gebeurt met mensen uit de lagere loonschalen en voor mensen waar helemaal geen werk meer voor voorhanden is.
Dat gezever van 'ZE' willen niet is zo'n goedkoop excuus dat ik zelfs niet geloof dat die mensen dat zelf geloven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be