Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2017, 14:53   #61
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Als Beke en zijn trawanten zo verder doen dan zal CD&V binnen 10 jaar ophouden met bestaan.
Het ACW gaat nergens heen, dus de CD&V blijft hoe dan ook bestaan.
Oud 18 september 2017, 15:01   #62
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het ACW is ook niet onsterfelijk hoor.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2017, 15:04   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De CD&V overleeft nog enkel dankzij haar zuilen.
Hoeveel % haalt de partij nog die ooit de absolute meerderheid had?
Oud 18 september 2017, 15:18   #64
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom?
Welk is het minimaal Vlaamse percentage dat een federale regering nodig heeft om nog een federale meerderheid te kunnen vormen er van uitgaande dat aan franstalige kant alle partijen in die regering zouden zitten???

En denk jij nu echt dat de Vlamingen dat zullen blijven aksepteren???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2017, 15:21   #65
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal niets krijg je.

Wie denkt dat de Walen vrijwillig het Vlaamse geld gaan opgeven dwaalt. En de CVP en OVLD en SPa zullen om de zuilen te beschermen zoals altijd meewerken met Wallonie tegen Vlaanderen.

Helemaal niets krijg je, en al zeker geen onafhankelijk, dat moet je zelf uitroepen, en we weten ondertussen dat de N-VA dat nooit gaat doen.
En als je dat doet, dan zal je, Europa op kop, een peperdure rekening gepresenteerd krijgen...
Want Europa weet ook dat Wallobrux slechts een lege doos is... en Europa, Frankrijk op kop, wil geld, veel geld...
Laat de franstaligen zichzelf maar verzuipen ipv van dat we nog een keer meer moeten betalen voor wat van ons is...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2017, 15:43   #66
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Inderdaad. Vooral omdat de "kwaliteitsmedia" daarover oorverdovend stil blijven.
Oud 18 september 2017, 15:52   #67
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En als je dat doet, dan zal je, Europa op kop, een peperdure rekening gepresenteerd krijgen...
Want Europa weet ook dat Wallobrux slechts een lege doos is... en Europa, Frankrijk op kop, wil geld, veel geld...
Laat de franstaligen zichzelf maar verzuipen ipv van dat we nog een keer meer moeten betalen voor wat van ons is...
Ik heb de 'wees bang en onderdanig domme Vlaming' al te dikwijls gehoord om daar nog van wakker te liggen.
Oud 18 september 2017, 16:00   #68
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaanderen is, gelukkig voor de Franstaligen, grenzeloos politiek naïef.

Gezien de manier waarop de "kwaliteitsmedia" omspringen met de waarheid (verzwijgen of in de verf zetten al naargelang dat het Belgisch regime welgevallig is) is dat geen toeval.
Oud 18 september 2017, 16:05   #69
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Knuppel kan ook geweldig sarcastisch uit de hoek komen, zo erg dat je er intrapt, gelukkig lees ik ook bijdrages van haar in andere draden zodat ik weet dat de uitval naar Francken eigenlijk een schamp is op Panda.
Jaja. Ik ken Knuppel al vele jaren, we zijn zelfs persoonlijke vrienden, maar dit sarcasme was me ontgaan. Inmiddels heeft ze contact met mij opgenomen en is de zaak duidelijk.

Sommige mensen wonen letterlijk op dit forum, ik heb daar noch de tijd, noch de goesting voor. Mijn leven speelt zich niet alleen af op het forum, ik doe ook nog andere zaken. Straks ben ik hier alweer voor verschillende maanden weg. Mijn vriend Luc Broes heeft zelfs definitief gekapt met het forum. Ik kan hem geen ongelijk geven.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2017, 16:35   #70
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. CD&V is doodeenvoudig een andere benaming voor ACW/beweging.net.. Volgens de laatste opiniepeiling zijn ze inderdaad opnieuw wat naar beneden gedonderd. Maar toch nog steeds 16 %. Wees er maar van overtuigd dat wat nu nog in volle overtuiging voor CD&V stemt in de eerste plaats deel uitmaakt van het middenveld-volkje. Overigens, het volstaat even na te gaan wie van de huidige CD&V-mandatarissen met ACW/beweging.net gelieerd is. Het is gewoon onthutsend. Ik zie ze dan ook niet veel dieper wegzakken dan die 16 %.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2017, 17:02   #71
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. CD&V is doodeenvoudig een andere benaming voor ACW/beweging.net.. Volgens de laatste opiniepeiling zijn ze inderdaad opnieuw wat naar beneden gedonderd. Maar toch nog steeds 16 %. Wees er maar van overtuigd dat wat nu nog in volle overtuiging voor CD&V stemt in de eerste plaats deel uitmaakt van het middenveld-volkje. Overigens, het volstaat even na te gaan wie van de huidige CD&V-mandatarissen met ACW/beweging.net gelieerd is. Het is gewoon onthutsend. Ik zie ze dan ook niet veel dieper wegzakken dan die 16 %.
Precies.

Een paar % misschien nog naar beneden, maar tien a vijftien procent is genoeg om samen met de andere zuilen/partijen een Vlaamse minderheid te leveren aan de federale regering.

Dus, puntje bij paaltje, als de Vlaamse onafhankelijkheid niet uitgeroepen wordt in het Vlaamse parlement, dan komt ze er niet, punt.

Zo simpel zit het in elkaar.
Oud 18 september 2017, 18:09   #72
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies.

Een paar % misschien nog naar beneden, maar tien a vijftien procent is genoeg om samen met de andere zuilen/partijen een Vlaamse minderheid te leveren aan de federale regering.

Dus, puntje bij paaltje, als de Vlaamse onafhankelijkheid niet uitgeroepen wordt in het Vlaamse parlement, dan komt ze er niet, punt.

Zo simpel zit het in elkaar.
Denk je echt dat het leger n-va federale kamerleden, hun honderden medewerkers en de duizenden partijleden die dankzij hun regeringsdeelname aan een dikbetaalde job raakten in de administratie daar ook maar enig probleem bij voelen ?
Al die mensen gaan wild enthousiast meestemmen met BDW als hij in 2019 voorstelt om terug mee te regeren zonder communautaire brol.

Op het vorig regeringsdeelname-congres waren er drie (3...) neen-stemmers.

Eens kijken hoeveel het er gaan zijn in 2019.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2017, 18:57   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Denk je echt dat het leger n-va federale kamerleden, hun honderden medewerkers en de duizenden partijleden die dankzij hun regeringsdeelname aan een dikbetaalde job raakten in de administratie daar ook maar enig probleem bij voelen ?
Al die mensen gaan wild enthousiast meestemmen met BDW als hij in 2019 voorstelt om terug mee te regeren zonder communautaire brol.

Heb je dat op copy/paste staan?

We zullen zien.
Oud 18 september 2017, 19:08   #74
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heb je het artikel waarover in deze dra
Oud 18 september 2017, 19:12   #75
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heb je het artikel waarover in deze draad sprake is gelezen?
https://doorbraak.be/een-waalse-doorbraak/

Jaja, ik weet het, voor jou als onvermurwbare belgicist is Doorbraak natuurlijk een "dubieuze" bron. Maar toe, Panda, doe eens een inspanning en zet voor één keer jouw belgicistische vooringenomenheid opzij. Het is een uitermate leerzame tekst.

Ik heb dat artikel zorgvuldig als bestand opgeslagen.
Oud 18 september 2017, 21:45   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Jaja. Ik ken Knuppel al vele jaren, we zijn zelfs persoonlijke vrienden, maar dit sarcasme was me ontgaan. Inmiddels heeft ze contact met mij opgenomen en is de zaak duidelijk.

Sommige mensen wonen letterlijk op dit forum, ik heb daar noch de tijd, noch de goesting voor. Mijn leven speelt zich niet alleen af op het forum, ik doe ook nog andere zaken. Straks ben ik hier alweer voor verschillende maanden weg. Mijn vriend Luc Broes heeft zelfs definitief gekapt met het forum. Ik kan hem geen ongelijk geven.
Ik weet het, de diepgaande debatten zijn er niet meer.
Ook ik heb niet zoveel tijd om alles te lezen en overal op te reageren. Eigenlijk verdoe ik teveel tijd op dit forum.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 04:26   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn geen politieke partijen, noch een leger nodig voor een opstand. Kijk maar naar 1830.

Om het met de woorden van Christoph Deborsu te zeggen: De pers speelde in 1830 een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen.

D�*t is dus wat we mankeren: niet regimegetrouwe media. Jammer genoeg worden de zelfbenoemde "kwaliteitsmedia" via subsidies omgekocht.
Oud 19 september 2017, 05:02   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jaja, ik weet het, voor jou als onvermurwbare belgicist is Doorbraak natuurlijk een "dubieuze" bron. Maar toe, Panda, doe eens een inspanning en zet voor één keer jouw belgicistische vooringenomenheid opzij. Het is een uitermate leerzame tekst.

Het is idd een veelzeggende tekst. De cijfers komen van het IWEPS, het (officiële) Waalse instituut voor de statistiek, alsook van de regionale rekeningen van de Nationale Bank. Beide instituten zijn on-Vlaams en dus ‘minder verdacht’. De feiten die ze leveren maken vele discussies overbodig.... behoudens tussen personen die enkel op basis van ideologie of historische mythes redeneren.

Christoph Deborsu, ook een Waal bevestigde in 2014 trouwens de cijfers.

Citaat:
We zijn pal in die speciale week tussen de Waalse Feesten – het derde weekend van september – en het feest van de federatie Wallonië-Brussel – 27 september. Beide feesten hebben trouwens dezelfde origine: de septemberdagen van 1830, waarin de Belgen in spe zich van het ‘Hollandse juk’ bevrijd zagen. Die verwijzing betekent niet minder dan ‘wij, Franstaligen, zijn de echte Belgen’.
Dat verklaart de verbetenheid waarmee de "Vlaamse" staatsnationalisten de échte Belgen uit het armlastige Zuiden verdedigen....

Deborsu gaat verder:

Waalse Feesten, vale feesten.

Citaat:
Bovendien zijn de cijfers slecht. Niemand durft nog te spreken over ‘de inhaalbeweging van Wallonië op Vlaanderen’. Die duurde van 2007 tot 2010, onder andere dankzij het vaccin tegen de vogelgriep dat in de Waals-Brabantse afdeling van de multinational GSK werd uitgevonden en geproduceerd. Het krikte het Waalse bbp op met meer dan 2 miljard. Nu is er geen griep meer en minder groei: sinds 2011 scoort het noorden alweer beter.

Op politiek vlak is het wachten op de Waalse begroting, terwijl Vlaanderen er sinds maandag een in evenwicht heeft. Vorig weekend citeerde minister-president Paul Magnette (PS) geen cijfer in zijn toespraak op de Waalse Feesten. De gemiddelde Waal beseft nog steeds niet dat er een budgettaire storm op til is. Want het gaat niet goed met de financiën van het zuiden. De schuld van het Waals gewest + de Waalse component van de Federatie Wallonië-Brussel bedraagt 17 miljard, die van Vlaanderen slechts 4 miljard.

Die twee voorbeelden uit een lange reeks illustreren een Belgische paradox: de zuidelijke deelstaatregeringen kunnen hun – nochtans armere – bevolking niet behoorlijk steunen, terwijl ze juist meer hulp nodig heeft. De economische wetmatigheid ‘hoe armer, hoe armer’ is bovendien van toepassing. Le Soir onthulde dat de oprichting van bedrijven een onrustwekkende terugval kende in het zuiden: - 11 procent. In Vlaanderen? + 2 procent. De Waalse ondernemers durven niet, ze percipiëren (logischerwijs) geen economische beterschap.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140924_01285576

Over de miljardentransfers rept Deborsu niet. Hij laat wel verstaan dat de échte Belgen, bij gebrek aan steun van de "zuidelijke deelregeringen, nòg meer steun nodig hebben.
Rarara, vanwaar moeten de centen komen, denk je? Van de niet-echte Belgen zoals Panda en co uit het Noorden?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 september 2017 om 05:05.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 05:09   #79
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja ? Ben je dan de verschillende citaten door mij vergeten uit opiniestukken die in Doorbraak verschenen over BDW die aankondigt dat er geen communautaire campagne komt in 2019 ?

Over Verbeke zijn tekst : Goed geschreven, maar het is niet omdat hij nu pas het voor handen zijnde statistisch materiaal ontdekt heeft dat dit "nieuws" is hoor...
Hij geeft een heeel lange opsomming van indicatoren die aantonen dat wallonië economisch niet mee kan met vlaanderen, wat voor niemand nieuws kan zijn toch ?
En na zijn opsomming, bouwt hij langzaam een redenering op van een puur centen-nationalisme. Ook dat lijkt me alles behalve nieuw...
In zijn laatste paragraaf springt hij van de hak op de tak : veegt nu al de toekomstige verbetering in wallonië uit onder een nieuw MR + CDH regime (zonder echter te zeggen hoe en waarom...)
Verder wat typische boutades over vetorechten enz, wat gezaag over het onderwijs maar uiteindelijk is het toch vooral een publicist die een statistisch rapport gelezen heeft en de behoeft voelt om op de walen te kakken.
Uiteindelijk draait heel zijn verhaal hier rond :
Citaat:
Wat wordt het? Een ‘monsterverbond’, een alliantie van allen-tegen-de grootste-partij-in-Vlaanderen gedreven door christendemocratische frustraties dat de geest uit de fles is of iets dat nog surrealistischer is?

Er zijn heel wat politici, aan beide kanten van de taalgrens, die er belang bij hebben dat na die van het VB, ook de N-VA-stemmen irrelevant worden.
Sorry, maar in dergelijke uit diepe frustraties + angst geboren politieke science fiction geloof ik niet. Dat is voor de onnozele kindertjes. Die hun feestdag is 28 december.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 05:10   #80
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deborsu herhaalt, nog maar eens, hoe broos de Belgische fundamenten zijn.

Citaat:
1830 als referentie nemen legt bloot hoe broos de Belgische fundamenten nu zijn. Het koninkrijk ontstond immers dankzij het katholieke geloof dat de Belgen van de Nederlanders onderscheidde. En door een groeiende haat jegens diezelfde Nederlanders die ‘ons’ politiek en fiscaal benadeelden. Vandaag is de invloed van de Kerk in het openbare leven vrijwel tot nul herleid en Sinterklaas de enige priester die je nog ontmoet. Wat Nederland betreft: een nooit opgeheven decreet uit 1830 blijft bepalen dat de erfgenamen van het huis van Oranje-Nassau geen gezag kunnen uitoefenen in België, maar de Benelux bestaat deze maand 70 jaar, weg aversie.
"Weg aversie" voor de "Ollanders"?

Zelfs een hoop niet échte Belgen koesteren nog steeds de hen gedurende twee eeuwen ingepeperde afkeer voor hun noorderburen en ex.landgenoten.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 september 2017 om 05:20.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be