Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2017, 07:41   #61
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ons "basismodel" laat juist vrijheid toe: vrijheid van onderwijs. Iedereen is vrij een eigen school of scholennet op te richten. Als moslims echt hun eigen onderwijs willen, dan zijn ze vrij daartoe initiatief te nemen.
Als men er niet tegen in gaat zal men ze spoedig meer en meer uit de grond zien rijzen al de 'moslimscholen' waar men naar believen haatteksten kan onderwijzen.

Dit gaat toch een beetje te ver dacht ik maar men blijft maar bepamperen.

Als men op die manier verder gaat is ons onderwijs ten dode opgeschreven.

Back to basics:

Uniformschool (iedereen hetzelfde en niets met één of ander geloof te maken hrbbrn)

Taal spreken in de klas, tijdens het onderwijzen, die in dat deel van het land 'heerst'

Een praktisch voorbeeld:

Te ver gezocht zeker?

Laatst gewijzigd door Universalia : 30 november 2017 om 07:51.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 07:52   #62
marie daenen
Banneling

Standaard

http://www.knack.be/nieuws/belgie/wi...on-932825.html

Citaat:
'Wie zegt tegen een huilend, bang anderstalig kind: 'Spreek nu toch eens Nederlands'
En daar zijn onze linkiewinkies weer... om wille van uitzonderlijke situatie, een huilend, bang en anderstalig kind... dat inderdaad gemakkelijk en zonder veel woorden tijdelijk kan opgevangen worden in een overgangsituatie, moet die overgangsituatie, tot complete verwarring van het geheel, de regel worden...

Vraag is of die mensen geen enkel onderscheidingsvermogen in hunne kop hebben...
Elke handeling die ze doen moet door de wet geregeld worden en zo de regel worden ook daar waar die regel meer goed dan kwaad doet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 09:59   #63
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
http://www.knack.be/nieuws/belgie/wi...on-932825.html

En daar zijn onze linkiewinkies weer... om wille van uitzonderlijke situatie, een huilend, bang en anderstalig kind... dat inderdaad gemakkelijk en zonder veel woorden tijdelijk kan opgevangen worden in een overgangsituatie, moet die overgangsituatie, tot complete verwarring van het geheel, de regel worden...

Vraag is of die mensen geen enkel onderscheidingsvermogen in hunne kop hebben...
Elke handeling die ze doen moet door de wet geregeld worden en zo de regel worden ook daar waar die regel meer goed dan kwaad doet...
Ze gaan maar door hoor, ze hebben de rangorde afgeschaft en nu gaan ze de gemiddelde punten afschaffen om de achterlijken en lomperiken niet tegen het hoofd te stoten, je kan dus op geen enkele manier meer te weten komen of je kind het goed doet op school of niet De linkse snowflakes aan ne gang ze moeten echt wel afgestopt worden.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 09:59   #64
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie geen probleem in apart onderwijs. Wie echter kiest voor een andere vorm van onderwijs, moet de inherente gevolgen maar aanvaarden.
Dat is natuurlijk onzin, want wanneer die kinderen dan van de moslimschool komen is verder studeren niet altijd een optie omdat ze bijvoorbeeld wat ik strijd wordt geacht met hun geloof niet hebben geleerd. En niet meer kunnen in de organisatie van hoger onderwijs omdat op moslimscholen religie centraal stond.

Evengoed kan het leiden tot problemen om werk te vinden, met andere woorden die vrijheid leidt tot nog meer laag opgeleide burgers die dus allerlei vormen van ondersteuning nodig hebben om te overleven .

In Nederland bleek al dat kinderen uit moslimscholen het minder goed doen op de arbeidsmarkt en in hogere studies, misschien moeten we dan een aantal verworven vrijheden eens opnieuw gaan bekijken?

Wanneer scholen die vanuit een bepaalde ideologie kinderen onderwijzen leidt tot grotere sociale achterstand is de prijs die het kost voor de samenleving, kan echt niet de bedoeling zijn?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 10:16   #65
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Het taalimperialisme van de Vlaams-Nationalisten katapulteert ons terug in de tijd toen Vlaamse kinderen ook gedwongen werden om in Franstalige scholen op de speelplaats Frans te praten ipv hun moedertaal.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 10:38   #66
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het taalimperialisme van de Vlaams-Nationalisten katapulteert ons terug in de tijd toen Vlaamse kinderen ook gedwongen werden om in Franstalige scholen op de speelplaats Frans te praten ipv hun moedertaal.
Wablief??? Vlaamse kinderen die in franstalige scholen gedwongen werden om frans te praten????

Het waren Vlaamse kinderen die in Vlaamse scholen, want er waren geen anderen, gedwongen werden om frans te praten...

Man, jij schijnt echt niet te weten wat taalimperialisme betekent... en met jouw francofiele instelling zou je het nogthans enorm goed moeten weten... Oh neen, daar noemen ze hun franstalig taalimperialisme democratie en de Vlaamse taaldemocratie imperialisme

Van zo'n boer moet ik geen eieren hebben hoor...
Oud 30 november 2017, 10:44   #67
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Kijk, er is afzonderlijk taalonderwijs. Als de kinderen geen Nederlands kunnen, zouden ze daarnaartoe moeten gaan.
Wat helemaal niet de bedoeling kan zijn, is om daardoor de voortgang van de lessen, en dus ook het leerproces, te vertragen doordat er enkele zijn die geen Nederlands kunnen en dus bijkomende aandacht nodig hebben.

In sommige klassen zitten kinderen die veel sneller leren dan anderen. Het zijn deze die ZEKER de kans moeten krijgen om zich optimaal te ontwikkelen want het zijn zij die de maatschappij in de toekomst vorm gaan geven. Het lijkt me dwaas om die kinderen te vertragen door anderen bijkomende aandacht te geven.
Ik denk dat het (verregaand?) toelaten van de thuistaal er ook voor zal zorgen dat anderstalige ouders nog minder gemotiveerd zullen zijn om zelf inspanningen te leveren om hun kinderen nederlands te laten leren. 'Ze zullen het wel tijdens de les wiskunde leren' is wel leuk maar het is volgens mij zeer naïef te denken dat dit niets afneemt van de kostbare lestijd wiskunde.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 10:46   #68
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ik denk dat het (verregaand?) toelaten van de thuistaal er ook voor zal zorgen dat anderstalige ouders nog minder gemotiveerd zullen zijn om zelf inspanningen te leveren om hun kinderen nederlands te laten leren. 'Ze zullen het wel tijdens de les wiskunde leren' is wel leuk maar het is volgens mij zeer naïef te denken dat dit niets afneemt van de kostbare lestijd wiskunde.
Ik denk dat het op de speelplaats verbieden van het spreken van de eigen taal simpelweg tegen de mensenrechten is.
Oud 30 november 2017, 11:04   #69
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het op de speelplaats verbieden van het spreken van de eigen taal simpelweg tegen de mensenrechten is.
Trololooo...
Het confronteren van autochtone kinderen met vreemde keelklanken is dat ook.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 11:11   #70
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Trololooo...
Het confronteren van autochtone kinderen met vreemde keelklanken is dat ook.
Ik ben serieus zenne. Gisteren was er iemand die in het Vlaams parlement bezig was over taal in bestuurszaken. Volgens mij zijn spelende kinderen geen bestuurszaken.
Als het aan de oren komt van Europese Justitie dat spelende kinderen verplicht worden om Vlaams te praten gaan we nog lachen
Oud 30 november 2017, 11:24   #71
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...moeilijke kwestie
Ik ben het er mee eens dat het moet kunnen op de speelplaats (.. of het bevorderlijk is een totaal andere kwestie) maar niet in de klas.
Daar ben ik dus ook tegen he:

Stel dat je een school hebt waar je een paar significante taalgroepen hebt, wat denk je dan dat er gaat gebeuren op de speelplaats?

Je hoort ook duidelijk het niveauverschil tussen 'thuis-anderstaligen' die met hun schoolvriendjes nederlands spreken en degenen waar dat bijvoorbeeld Turks is.

Volgens de onderzoeken waar steeds naar verwezen wordt zouden die leerlingen zich 'beter voelen' op school en zou dit hun resultaten algemeen verbeteren, maar ik hoor enkel dat er 'wordt aangenomen' dat dit op het einde van de rit hun nederlands mee zou verbeteren. Wat ik nergens hoor is dat werkelijk is vastgesteld voor hun taalkennis en de anekdotes die ik daar tot nu toe gehoord heb van schoolpersoneel spreken dit ook allemaal tegen.
Oud 30 november 2017, 11:27   #72
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben serieus zenne. Gisteren was er iemand die in het Vlaams parlement bezig was over taal in bestuurszaken. Volgens mij zijn spelende kinderen geen bestuurszaken.
Als het aan de oren komt van Europese Justitie dat spelende kinderen verplicht worden om Vlaams te praten gaan we nog lachen
Waarom zou er een verschil zijn met het verplichten van Vlaams tijdens de les?
Oud 30 november 2017, 11:29   #73
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en;;;;zijn ze daar slechter van geworden??? het waren franstalige scholen, dus ook de onderwijstaal was Frans.

De voertaal in de school moet de officiële taal zijn van de streek waarin de school gesitueerd is. Daar hebben we als Vlaming voor gestreden en ons doel bereikt.

Onze eigen kinderen mogen in de meeste scholen ook geen dialect spreken, al is dat de thuistaal. Wat is dan het verschil??

De school moet de kinderen leren om de taal deftig te spreken en te schrijven.

Mijn leerlingen mochten vroeger op de speelplaats WEL dialect spreken als ze eerst een test aflegden en het bewijs leverden dat ze het AN machtig waren. Weet je, geen enkele leerling heeft dit ooit gedaan.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 11:49   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
lol
Tuurlijk is dat tegen de mensenrechten, want het is discriminerend: een Thais kindje dat geen landgenootje heeft op 't schoolke kan niet Thais spreken, terwijl die twee Turkjes dat wel kunnen.

Niemand pleit voor een speelplaats-taalpolitie.
Zinnige mensen pleiten voor verbinding. Door het belangrijkste menselijk communicatief vermogen aan te scherpen, om de integratie te bevorderen: de taal.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 11:53   #75
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
In Vlaamse scholen???
Hewel, als hen dat tegen de borst stoot dat ze dan naar franstalige scholen gaan... in ons land is er vrijheid van schoolkeuze...
Oud 30 november 2017, 11:55   #76
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een kwakkel... spelende kinderen zijn niet verplicht om Vlaams te praten; maar spelende kinderen in een opleiding in een Vlaamse school zijn dat voor de goede werking van de school en voor het welzijn van alle kinderen onder elkaar, wel...
Oud 30 november 2017, 12:28   #77
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Waarom zou er een verschil zijn met het verplichten van Vlaams tijdens de les?
Omdat de leraren niet kunnen verplicht worden om iets anders dan Vlaams te spreken. Het gaat hen niet veel helpen om Arabisch te spreken in de klas. Ze kunnen altijd voor thuisonderwijs opteren als ze in een andere taal les willen krijgen.
Oud 30 november 2017, 15:47   #78
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze kunnen altijd voor thuisonderwijs opteren als ze in een andere taal les willen krijgen.
En dus hun slaagkansen in hun verdere leven aanzienlijk vergroten.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 15:58   #79
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Onder elkaar in hun eigen taaltje mogen bezig zijn op school zal zeker helpen om een brug te slaan naar het Nederlands! Daarvoor moet je "het onderwijs" vanachter je bureau bekijken en bepalen! En politieker zijn.
Weer het zoveelste stapje opschuiven in de richting van de aanwezige vreemdelingen! Weer stapje verder organiseren zodat de kloof die er nu is kan blijven en nog groter worden.
Inderdaad, voor de leerkrachten die met veel vreemdelingen hebben af te rekenen, zeker die van een bepaalde leeftijd, een reden erbij om er mee op te houden of er gewoon niet meer aan te beginnen...
Voor wanneer de straatrellen over brengen naar de scholen? Vrouwelijke leerkrachten buiten!
Wat zal dat weer een verrassing zijn...
Ook de "poll" geeft duidelijk weer wat "de mensen" ervan denken, maar ja, wie trekt zich daar nog iets van aan...
Zo horen we het tobiaans nog eens...
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 16:07   #80
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je moet wel begrijpen dat het gebruik van de moedertaal in de school de integratie op de arbeidsmarkt bevorderd en hen meer kansen bied in de toekomstig.
Als de scholieren van vandaag deftig Nederlands zouden leren spreken, lezen en schrijven, dan hebben ze een mogelijkheid minder om in te roepen waarom dat ze van de sociale zekerheid blijven genieten en niet gaan werken.
Inderdaad, ook waar! Kunnen ze in hun eigen taaltje vragen waarom alles is opgebruikt en er geel geld meer is om uit te delen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be