Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2018, 18:28   #61
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Geen probleem met Uber maar ik ben wel van mening dat voor beiden (taxi en Uber) dezelfde regels moeten gelden.
Hun doel is in beide gevallen hetzelfde: geld verdienen aan het vervoer van personen.
Als taxi's dan aan allerlei voorwaarden moeten voldoen is het niet meer dan normaal dat ook Uber dat moet. Of dat de taxi's, net als Uber, ook niet meer aan die voorwaarden moeten voldoen.
Daar zit 'm het probleem, taxi's krijgen toestemming van de gemeente en er mogen er bv maar 100 rondrijden en die krijgen een licentie.

Dus, dezelfde regels voor iedereen kan en mag niet.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 18:49   #62
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Daarom gebruik je altijd een Uber wanneer mogelijk, je weet nooit in welke taxi je anders terecht komt.

Deze Thaise toeristen in Parijs werden beroofd van 247 euro voor een ritje vanaf de luchthaven die maar 50-70 zou mogen kosten, wat al duur genoeg is. Vooral een probleem als je geen Frans kent of het noodnummer van het land, veel Japanners worden slachtoffer omdat ze al die mogelijke misdaden waar je voor moet opletten niet gewoon zijn.

deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=iksqGCKU7jg

deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=aLyynt6UgJ8

deel 3
https://www.youtube.com/watch?v=pWCWaTieOyU
Als ik 1 ding heb geleerd in de verre buitenlanden is dat wanneer het ook mogelijk is om proberen taxi's te vermijden. In gans de wereld zijn dat de grootste oplichters. En dat geldt voor zowat alle landen. Als ik kan neem ik een bus trein maar nooit een taxi.
Ik kan boeken schrijven over het gezeik dat ik met die gangsters heb meegemaakt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 november 2018 om 18:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2022, 07:58   #63
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Uber Files: Macron, Kroes, ... reden voor Uber en Uber handelde illegaal en had killswitches geïnstalleerd in de kantoren voor als de politie zou binnenvallen ...

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2022, 08:13   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Uber Files: Macron, Kroes, ... reden voor Uber en Uber handelde illegaal en had killswitches geïnstalleerd in de kantoren voor als de politie zou binnenvallen ...
Dat gezegd, ze hadden gelijk he. Al die monopolietjes door de wet geinstalleerd moeten eraan. Ik heb wel nooit begrepen waarom Uber zelf als bedrijf blijft bestaan, want je zou toch verwachten dat een bestuurderscollectief zonder zo een gigant het beter zou doen. Maar waarschijnlijk komt dat ook door die monopolie wetten en is het veel gemakkelijker om kleine rebellen te pakken, dan een grote zoals Uber.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2022, 08:29   #65
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd typische ondermijning van regulering die grootkapitaal koppelt aan 'fixers' in een grijze of zwarte zone. Idem met AirBnB trouwens: stoppen graag.
Oud 12 juli 2022, 08:52   #66
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ook Pascal Smet blijkt een Uberhoer.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 12 juli 2022, 09:23   #67
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straks moet hij toch nog naar Brazilië was het zeker? verhuizen.
Oud 12 juli 2022, 17:59   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als mensen een cent willen verdienen als taxi-chauffeur, dan moet hen zo weinig als mogelijk in de weg gelegd worden.
Dit geldt ook als verhuurder van een toeristische kamer.
Dit geldt voor alle legale manieren om jezelf een inkomen of een hoger inkomen te verzekeren.

De overheid mag en moet reguleren op het vlak van veiligheid en sociale zekerheid. De overheid moet niet kloten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 22:16   #69
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als mensen een cent willen verdienen als taxi-chauffeur, dan moet hen zo weinig als mogelijk in de weg gelegd worden.
Ik was laatst met vakantie. 10 minuten bus van de stad naar de luchthaven kost 1.5 euro. Zelfde afstand met taxi kost 25 euro. Waarom? Ik denk voor een groot stuk door belasting op het inkomen van de chauffeur, waardoor hij meer moet vragen om een leefbaar inkomen te hebben.

En uiteraard moet de taxi meer per persoon vragen dan de bus omdat hij een kleiner aantal mensen vervoert.
Maar als je eerlijk bent, neem jij regelmatig een taxi als vervoersmiddel? Ik quasi nooit, omdat ik het veel te duur vind. Ze lijken te profiteren van een monopolie, wetend dat mensen geen andere keuze hebben dan zo veel te betalen. Uber daagt die monopolie uit.

Op mijn vakantiebestemming heeft trouwens een vriendelijke local me gratis naar de luchthaven gereden. Had me anders 25 euro gekost. Dan kunnen taxichauffeurs ook wel op die man zitten te kappen omdat hij hun inkomen afpakt. Ik heb een hekel aan mensen die een monopolie proberen uit te buiten voor geldgewin.

Zo ging ik op vakantie naar een strand, wat iemand had volgestouwd met parasols. Je moet eronder gaan liggen om schaduw te hebben, maar dan komt er een dikzak met een geldbeugel 20 euro eisen om onder zijn parasol te liggen. Cash, dus betaalt geen belasting. Wederom, monopolie. Ik vind het een hoogst dubieuze manier om een inkomen te verwerven.

Citaat:
Dit geldt voor alle legale manieren om jezelf een inkomen of een hoger inkomen te verzekeren.
Je bent blijkbaar 100% akkoord met de mate waarin de staat ons belast op onze inkomens. Ik niet. Ik denk nu al na over een kapitaalvlucht naar buiten de EU.
Oud 12 juli 2022, 22:53   #70
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik was laatst met vakantie. 10 minuten bus van de stad naar de luchthaven kost 1.5 euro. Zelfde afstand met taxi kost 25 euro. Waarom? Ik denk voor een groot stuk door belasting op het inkomen van de chauffeur, waardoor hij meer moet vragen om een leefbaar inkomen te hebben.

En uiteraard moet de taxi meer per persoon vragen dan de bus omdat hij een kleiner aantal mensen vervoert.
Maar als je eerlijk bent, neem jij regelmatig een taxi als vervoersmiddel? Ik quasi nooit, omdat ik het veel te duur vind. Ze lijken te profiteren van een monopolie, wetend dat mensen geen andere keuze hebben dan zo veel te betalen. Uber daagt die monopolie uit.

Op mijn vakantiebestemming heeft trouwens een vriendelijke local me gratis naar de luchthaven gereden. Had me anders 25 euro gekost. Dan kunnen taxichauffeurs ook wel op die man zitten te kappen omdat hij hun inkomen afpakt. Ik heb een hekel aan mensen die een monopolie proberen uit te buiten voor geldgewin.

Zo ging ik op vakantie naar een strand, wat iemand had volgestouwd met parasols. Je moet eronder gaan liggen om schaduw te hebben, maar dan komt er een dikzak met een geldbeugel 20 euro eisen om onder zijn parasol te liggen. Cash, dus betaalt geen belasting. Wederom, monopolie. Ik vind het een hoogst dubieuze manier om een inkomen te verwerven.

Je bent blijkbaar 100% akkoord met de mate waarin de staat ons belast op onze inkomens. Ik niet. Ik denk nu al na over een kapitaalvlucht naar buiten de EU.

Dat zijn in beide gevallen concessies of vergunningen die je duur moet aankopen bij de roverheid, hetzelfde geld voor terrassen in steden bvb...

Dan moet je daar als handelaar die kost voor terugverdienen en er ook zelf nog wat aan overhouden. Vandaar het monopolie (maar in veel badsteden worden die concesies opgedeeld en geveild bvb)

En u mag dat dan betalen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 23:33   #71
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De overheid mag en moet reguleren op het vlak van veiligheid en sociale zekerheid. De overheid moet niet kloten.
helaas zijn uber-chauffeurs gekloot omdat ze zero sociale rechten hebben terwijl uber slapen rijk wordt
dat soort schijnzelfstandigheid mogen we uitroeien
Oud 13 juli 2022, 01:03   #72
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is een lachertje he, begin maar eens met AirBnB te controleren, al die (meervoudige) profielen terwijl je geen huiszoekingen mag doen. En dan nog de overlast voor de omgeving en de ondermijning van de stad als leefomgeving (tot daar het 'gemeenschapsdenken' van de N-VA). Al die Amerikaanse maffia-'platforms' mogen opgedoekt worden.
Oud 13 juli 2022, 06:13   #73
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
helaas zijn uber-chauffeurs gekloot omdat ze zero sociale rechten hebben terwijl uber slapen rijk wordt
dat soort schijnzelfstandigheid mogen we uitroeien
Kunnen ze geen echte job gaan uitvoeren? Er staan vandaag tienduizenden vacatures open.
Oud 13 juli 2022, 06:28   #74
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben akkoord dat sommige grote taxibedrijven in samenwerking met corrupte politici er maffioze monopoliepraktijken op na houden. Dat door middel van Uber en en de totale ondergraving van de sociale rechten van werknemers of ondernemersethiek proberen ondermijnen is er echter los over.

Lees het boek Super Pumped: The Battle for Uber van Mike Isaac of bekijk de serie van Levitt als je niet graag leest. Adam Smith schreef misschien over de onzichtbare had maar hij schreef ook over ethiek. Je kan het ene niet lossen van het andere want dan krijg je Uber.

Oud 13 juli 2022, 06:45   #75
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Kunnen ze geen echte job gaan uitvoeren? Er staan vandaag tienduizenden vacatures open.
het moet hip zijn he, ...

I am driving an uber klinkt nu eenmaal chiquer dan ik laad dixies op nadat een of ander festival voorbij is.
Oud 13 juli 2022, 06:54   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat mij altijd ontgaan is bij die dingen is dat het zo een commercieel platform is met rare streken die dat doet, terwijl het niks anders is dan een informatie uitwisseling en mensen in contact brengen.

Dat zou perfect met associatieve platforms kunnen. Het is onbegrijpelijk dat iedereen in die commerciele dingen trapt.

Je zou toch heel gemakkelijk een geheel van verenigingen kunnen hebben die elk hun eigen associatief platform hebben, en zelfs met elkaar informatie uitwisselen ? En dan zijn al die uitbuiterijen er niet, het is gewoon een soort telefoonboek van zelfstandigen, wat slimmer georganiseerd, op de webstek van de vereniging.

Mocht de staat het serieus menen dat ze dit soort flexibiliteit (welke goed is) willen aanmoedigen, zonder in de maffiose praktijken van die platforms te vallen, dan zou het toch een fluitje van een cent zijn om zulke associatieve initiatieven in het begin een beetje te steunen, nee ?

Wat belet mensen die "zelfstandige" zijn om te rijden, bvb, om lid te worden van een associatieve kring waar zo een server staat, en waar ze hun diensten op aanbieden, met een "eerlijk" match algorithme dat open source is ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juli 2022 om 06:56.
Oud 13 juli 2022, 07:04   #77
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat mij altijd ontgaan is bij die dingen is dat het zo een commercieel platform is met rare streken die dat doet, terwijl het niks anders is dan een informatie uitwisseling en mensen in contact brengen.

Dat zou perfect met associatieve platforms kunnen. Het is onbegrijpelijk dat iedereen in die commerciele dingen trapt.

Je zou toch heel gemakkelijk een geheel van verenigingen kunnen hebben die elk hun eigen associatief platform hebben, en zelfs met elkaar informatie uitwisselen ? En dan zijn al die uitbuiterijen er niet, het is gewoon een soort telefoonboek van zelfstandigen, wat slimmer georganiseerd, op de webstek van de vereniging.

Mocht de staat het serieus menen dat ze dit soort flexibiliteit (welke goed is) willen aanmoedigen, zonder in de maffiose praktijken van die platforms te vallen, dan zou het toch een fluitje van een cent zijn om zulke associatieve initiatieven in het begin een beetje te steunen, nee ?

Wat belet mensen die "zelfstandige" zijn om te rijden, bvb, om lid te worden van een associatieve kring waar zo een server staat, en waar ze hun diensten op aanbieden, met een "eerlijk" match algorithme dat open source is ?
Iemand moet het legal team, de lobyisten, IT ers en Securitygasten betalen die erachter zitten en het platform uitbouwen / beheren. dat is geen goeiekope hobby
Oud 13 juli 2022, 08:10   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Iemand moet het legal team, de lobyisten, IT ers en Securitygasten betalen die erachter zitten en het platform uitbouwen / beheren. dat is geen goeiekope hobby
Maar dat is enkel het geval als het een commercieel bedrijf is, he. Als het nu gewoon een open source platform is dat een "markt" organiseert met gekend algorithme die vragers en bieders in contact stelt ?

Ja, het vraagt wat geld qua servers en zo, maar dat kan een vereniging toch ook ophoesten met de kleine bijdragen van hun leden he.

Stel een associatie met een 1000-tal "dienstbieders" die elke maand 10 Euro bijdragen als lidgeld. Denk je dat je met 10 000 Euro in de maand geen platform kan laten draaien die klanten in contact brengt met dienstbieders ? Voor een 1000-tal leden ? Zo zwaar is dat toch niet denk ik ?

Dat zou trouwens - de Uber Files indachtig - een door de overheid gesponsorde ontwikkeling kunnen zijn, zo een open source platform ; als het die overheden zou gaan om de tewerkstelling die ze dachten te bekomen met die modellen (waar ik trouwens achter sta). Veel kost dat niet, toch niet in vergelijking met de economische fluxen die erdoor op gang komen he.

Maar kijk, er zijn zulke initiatieven:

https://libretaxi.org/

Het grote probleem met die platformen zoals Uber en zo, is dat het een oneerlijke markt is. Ze spelen met uw lokaal geziene vraag en aanbod om U te manipuleren, het is niet de eerlijke marktvraag die ze doorgeven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juli 2022 om 08:16.
Oud 13 juli 2022, 09:33   #79
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Bent u voor het gebruik van Uber zoals het nu is, of moeten taxichauffeurs beschermd worden?

Ik vind taxi's veel te duur en niet meer van deze tijd. Uber is niet alleen veel goedkoper maar ook veel gemakkelijker om te contacteren (sneller). Veiligheid is een non - argument dat vaak wordt aangehaald door taxichauffeurs.

Uber is veel beter voor de consument. Maar als iemand een zinnig tegenargument kan vinden, ga dan vooral uw gang
Het is heel simpel: zelfde beroep, zelfde regelgeving.
Oud 13 juli 2022, 09:51   #80
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar dat is enkel het geval als het een commercieel bedrijf is, he. Als het nu gewoon een open source platform is dat een "markt" organiseert met gekend algorithme die vragers en bieders in contact stelt ?

Ja, het vraagt wat geld qua servers en zo, maar dat kan een vereniging toch ook ophoesten met de kleine bijdragen van hun leden he.

Stel een associatie met een 1000-tal "dienstbieders" die elke maand 10 Euro bijdragen als lidgeld. Denk je dat je met 10 000 Euro in de maand geen platform kan laten draaien die klanten in contact brengt met dienstbieders ? Voor een 1000-tal leden ? Zo zwaar is dat toch niet denk ik ?

Dat zou trouwens - de Uber Files indachtig - een door de overheid gesponsorde ontwikkeling kunnen zijn, zo een open source platform ; als het die overheden zou gaan om de tewerkstelling die ze dachten te bekomen met die modellen (waar ik trouwens achter sta). Veel kost dat niet, toch niet in vergelijking met de economische fluxen die erdoor op gang komen he.

Maar kijk, er zijn zulke initiatieven:

https://libretaxi.org/

Het grote probleem met die platformen zoals Uber en zo, is dat het een oneerlijke markt is. Ze spelen met uw lokaal geziene vraag en aanbod om U te manipuleren, het is niet de eerlijke marktvraag die ze doorgeven.
Al naargelang de capaciteit kan je voor 10 k in de maand al iets in de lucht houden in Azure.

Maar het is niet alleen dat he, het is promo en legal mannen en regelgeving hier en daar dat geld kost.

Ik ben akkoord met uw eventuele prive initieatief dat dan als een non profit ding gaat draaien of op vrijwillige basis / open source werkt. Maar dan nog kost het geld.

Last but not least in geval van Taxi diensten ga je onder de duiven van reguliere taxi diensten schieten die veel geld voor concessies betalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be