Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2018, 17:45   #61
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Onze middeleeuwse landbouwers waren op dat gebied zelfs slimmer dan wij:
Kleine aantekening, tussen de late middeleeuwen en de vroege 19e eeuw is meer dan 2% van de Nederlandse grond door te intensief gebruik kale woestijn geworden, vooral de minder vruchtbare zandgronden zoals op de Veluwe en in Noord-Brabant. Met plaggen probeerde men de zandverstuivingen in te dammen, maar toch bleven ze langzaam door groeien. Pas in de 19e eeuw kreeg men goed door dat je er bos op kon planten. vanaf toen ging het hard, en tegenwoordig worden de zandverstuivingen die er nog zijn als onze belangrijkste natuurparken bewaard, om de een of andere reden. Ook vroeger hadden mensen het niet altijd bij het rechte eind.
Oud 13 april 2018, 19:22   #62
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Kleine aantekening, tussen de late middeleeuwen en de vroege 19e eeuw is meer dan 2% van de Nederlandse grond door te intensief gebruik kale woestijn geworden, vooral de minder vruchtbare zandgronden zoals op de Veluwe en in Noord-Brabant. Met plaggen probeerde men de zandverstuivingen in te dammen, maar toch bleven ze langzaam door groeien. Pas in de 19e eeuw kreeg men goed door dat je er bos op kon planten. vanaf toen ging het hard, en tegenwoordig worden de zandverstuivingen die er nog zijn als onze belangrijkste natuurparken bewaard, om de een of andere reden. Ook vroeger hadden mensen het niet altijd bij het rechte eind.
De zandverstuiving, zoals ik die op mijn Facebookpagina laten zien heb, is nog maar van verleden jaar, of tenminste van het jaar daarvoor. Ik woon hier nu al 64 jaar in hetzelfde huis en ik heb zoiets nog nooit eerder waargenomen. Ik weet hoe het komt: de houtwallen, die er vroeger stonden, zijn haast allemaal gesneuveld. Verder moet ge het dus niet zoeken. Ik weet nog van oude mensen uit mijn jeugd dat in mijn contreien de winderigheid, zelfs tijdens zware stormen, nooit zo hevig was als in mijn jeugdjaren en als oorzaak gaven zijzelf ook aan: het kappen van boskanten en houtwallen. Plaggen werd bij mijn weten hier nooit toegepast. Het is hier bij mij ook geen heide maar een oud duinengebied. De streek waar ik woon heet ook het 'Houtland' en dat wijst direct naar de hoeveelheid houtwallen en boskanten die er vroeger stonden. Het hout werd gebruikt voor de haard, de houtovens en de fornuizen op de boerderijen.

Norbert de strandkruier

Laatst gewijzigd door Strandkruier : 13 april 2018 om 19:31.
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2018, 01:03   #63
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
De zandverstuiving, zoals ik die op mijn Facebookpagina laten zien heb, is nog maar van verleden jaar, of tenminste van het jaar daarvoor. Ik woon hier nu al 64 jaar in hetzelfde huis en ik heb zoiets nog nooit eerder waargenomen. Ik weet hoe het komt: de houtwallen, die er vroeger stonden, zijn haast allemaal gesneuveld. Verder moet ge het dus niet zoeken. Ik weet nog van oude mensen uit mijn jeugd dat in mijn contreien de winderigheid, zelfs tijdens zware stormen, nooit zo hevig was als in mijn jeugdjaren en als oorzaak gaven zijzelf ook aan: het kappen van boskanten en houtwallen. Plaggen werd bij mijn weten hier nooit toegepast. Het is hier bij mij ook geen heide maar een oud duinengebied. De streek waar ik woon heet ook het 'Houtland' en dat wijst direct naar de hoeveelheid houtwallen en boskanten die er vroeger stonden. Het hout werd gebruikt voor de haard, de houtovens en de fornuizen op de boerderijen.
Norbert de strandkruier
Helaas het zandige Waasland is verloren. Anderzijds getuigt de natuur van een grote empathie t.a.v. de inwijkelingen uit meer zuidelijke streken waar dit gebeuren schering en inslag is. Xenofobie kan u hierbij niet helpen. U dient zich hierbij te voegen naar de meer verantwoordelijke aanpassing van de geldende opinies. Verzet hiertegen kan u hierbij zuur opbreken. Dat is de raad van iedere echte woestijnganger.
Oud 14 april 2018, 09:37   #64
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Helaas het zandige Waasland is verloren. Anderzijds getuigt de natuur van een grote empathie t.a.v. de inwijkelingen uit meer zuidelijke streken waar dit gebeuren schering en inslag is. Xenofobie kan u hierbij niet helpen. U dient zich hierbij te voegen naar de meer verantwoordelijke aanpassing van de geldende opinies. Verzet hiertegen kan u hierbij zuur opbreken. Dat is de raad van iedere echte woestijnganger.
Als ik hier één en ander van u goed kan begrijpen dan antwoord ik het volgende: het zijn niet de islamieten die hier in Vlaanderen destijds de bossen, boskanten en houtwallen gekapt hebben, maar wel de Nederlandse minister Mansholt, met zijn grote landbouwhervorming. Die vent was, in mijn ogen althans, de grootste schurk op milieutechnisch gebied die we in nog in geen honderden jaren gekend hebben.

Norbert de strandkruier
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2018, 09:55   #65
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Goed initiatief, alleen is de realiteit dat vandaag de nog nooit zoveel ontbost wordt - mede door de boskaart en de intrekking daarvan. Men plant dan wel bomen bij, bij nieuwe beboste verkavelingen worden volledig percelen volledig kaal gekapt zonder dat er één boom overblijft - met goedkeuring van de lokale besturen. Schandalige praktijken, ingegeven door totale onbekwaamheid van de lokale besturen waar je een benoeming verdient door vriendjes politiek.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be