Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2018, 09:32   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Waardeloos voorstel waar je het blijkbaar met me eens bent.
Probeer eerst eens alles te lezen voor u reageert, beste man!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 12:31   #62
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaat toch het Humanistisch Verbond. En die vereniging vertegenwoordigt bij de overheid de humanisten die als zodanig ook erkend werden (en dus recht hebben op financiering).
dat is het eerste dat afgeschaft moet worden. die krijgen geld voor niets te doen, gewoon wafelijzerpolitiek.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 12:48   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
dat is het eerste dat afgeschaft moet worden. die krijgen geld voor niets te doen, gewoon wafelijzerpolitiek.
Neen, het is tegelijkertijd voor iedereen of voor niemand.
Oud 5 mei 2018, 13:26   #64
Hephaistos
Burger

Hephaistos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slot? Waarom? Wat is er dan wel storend aan een discussie over dit onderwerp dat u die wil afblokken?
Ik zou je alvast willen bedanken, Jan. Ondanks onze zware fundamentele meningsverschillen ga je niet akkoord met zulke censuurzucht. Dat waardeer ik oprecht.

Citaat:
Ik lees geen argumentatie om dit alles te rechtvaardigen. Zullen we gelijkaardig ook alle namen van heidense oorsprong afschaffen? Het Germaans heidendom is al eeuwen niet meer actueel. En zullen we de naam "Waregem" ook maar afschaffen? De clan van Waro bestaat al eeuwen niet meer.
Ik heb geen bezwaar.
Citaat:
Het christendom zette zich niet af tegen de Romeinse cultuur. Talrijke Romeinen behoorden tot de volgelingen van het eerste christendom zonder dat ze minder Romeins werden. Er werd alleen gebroken met bepaalde heidense gebruiken als het offeren voor de keizer als zijnde een god. Ongetwijfeld zijn er wel eens overspannen reacties geweest, maar het getuigt van een schrijnend gebrek aan consequent denken als u een bepaalde houding in een bepaalde situatie verkettert maar in een andere situatie het juist aanmoedigt.
Nee, initieel werd er echt stevig afgezet tegen de Romeinse cultuur. Zeker wat betreft filosofie. Dat werd later pas terug hernomen. Theoloog David Bentley Hart heeft het daar trouwens over in zijn recent boek Atheist Delusions.
Citaat:
Ja, vrijheid voor iedereen. Dus zeker geen betutteling van overheidswege over feesten en gebruiken die mensen willen vieren.
Ja, maar dan niet via staatszenders of staatsscholen.

Veel haal ik er zelf ook niet terug uit.

Doei.
Hephaistos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 13:28   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hephaistos Bekijk bericht
Ik heb geen bezwaar.
Ik wel, want toponiemen vertellen ons iets over de geschiedenis. Daarom ook gingen de bolsjewieken over tot het veranderen van enorm veel plaatsnamen: wis de geschiedenis uit, maak mensen onwetend. Van hetzelfde gehalte als de Taliban die boeddhabeelden vernietigt. Er is dan niets meer te zien en de herinnering vervaagt.
Oud 5 mei 2018, 13:30   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, initieel werd er echt stevig afgezet tegen de Romeinse cultuur. Zeker wat betreft filosofie. Dat werd later pas terug hernomen. Theoloog David Bentley Hart heeft het daar trouwens over in zijn recent boek Atheist Delusions.
Dat klopt niet, want de grote apostolische vaders waren voor het grootste deel allemaal in de klassieke filosofie gevormd. Ze namen eruit wat hen dienstbaar was en verwierpen bepaalde elementen. Maar van enig algemeen principe "afzetten tegen" was er geen sprake.
Oud 5 mei 2018, 13:32   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dan niet via staatszenders of staatsscholen.
Kerstmis is voor het grootste deel van de mensen een cultureel gebeuren geworden. Gezelligheid in koude tijden. Lichtjes in donkere tijden. Ik zie niet in waarom er op een "staatszender" (bij mijn weten bestaan er in België geen staatszenders meer, maar goed...) geen ruimte zou mogen zijn voor dit cultureel aspect.
Oud 5 mei 2018, 13:58   #68
Hephaistos
Burger

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet, want de grote apostolische vaders waren voor het grootste deel allemaal in de klassieke filosofie gevormd. Ze namen eruit wat hen dienstbaar was en verwierpen bepaalde elementen. Maar van enig algemeen principe "afzetten tegen" was er geen sprake.
Het heropnemen van die elementen kwam pas in een later stadium. Er waren wel uitzonderingen, maar er was werkelijk een tijd lang een anti-Greco-Romeinse tendens.
Citaat:
Kerstmis is voor het grootste deel van de mensen een cultureel gebeuren geworden. Gezelligheid in koude tijden. Lichtjes in donkere tijden. Ik zie niet in waarom er op een "staatszender" (bij mijn weten bestaan er in België geen staatszenders meer, maar goed...) geen ruimte zou mogen zijn voor dit cultureel aspect.
Oh, tegen Kerstmis heb ik helemaal geen bezwaar. Een hoogfeest van de consumptie, met de Kerstman als kapotgeseculariseerd symbool. Het kan haast niet mooier.

Het is Sinterklaas dat ik moeilijker vind. Die versie van de H. Nicolaas is nog herkenbaar als bisschop.

Doei.

Laatst gewijzigd door Hephaistos : 5 mei 2018 om 14:00.
Oud 5 mei 2018, 14:02   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heropnemen van die elementen kwam pas in een later stadium. Er waren wel uitzonderingen, maar er was werkelijk een tijd lang een anti-Greco-Romeinse tendens.
Neen, ik herhaal het: dat was niet het geval als een algemene reflex. De apostolische vaders waren zelf gevormd in die antieke filosofie en waren vaak zelf briljante leerlingen in de retoriek.
Oud 5 mei 2018, 14:04   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Oh, tegen Kerstmis heb ik helemaal geen bezwaar. Een hoogfeest van de consumptie, met de Kerstman als kapotgeseculariseerd symbool. Het kan haast niet mooier.

Het is Sinterklaas dat ik moeilijker vind. Die versie van de H. Nicolaas is nog herkenbaar als bisschop.
Wie heeft dan wel ooit zo'n bisschop gezien? Sinterklaas draagt immers in de meeste gevallen voorconcilaire kleding. Bisschoppen dragen bij ons bijvoorbeeld nog bijzonder zelden een koorkap. En een baard al helemaal niet.
Oud 5 mei 2018, 14:33   #71
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik herhaal het: dat was niet het geval als een algemene reflex. De apostolische vaders waren zelf gevormd in die antieke filosofie en waren vaak zelf briljante leerlingen in de retoriek.
Vandaar het aan Tertullianus toegeschreven: ik geloof omdat het absurd is.

Credo quia absurdum is een Latijnse uitdrukking, die betekent: "Ik geloof omdat het absurd is". De uitdrukking wordt toegeschreven aan Tertullianus. In zijn werk De Carne Christi zegt hij dit niet, maar wel gebruikt hij een soortgelijke verwoording (De Carne Christi V, 4): "[...] Mortuus dei filius; credibile est, quia ineptum est. Et sepultus resurrexit; certum est, quia impossibile." (In sommige edities staat aanvullend het woord prorsus tussen filius en credibile. Voor de betekenis heeft dit geen beslissende invloed; prorsus heeft een versterkende werking.)

(Vertaling: De zoon van God is gestorven; dit is geloofwaardig, omdat het absurd is. En eenmaal begraven herrees hij; dit is zeker, omdat het onmogelijk is.) (Hier wordt het woord ineptum vertaald met "absurd".)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Credo_quia_absurdum

Qua dialectiek behoren de logica en het absurde een eenheid te zijn.
Dus wie weet....

Ik ben er in ieder geval.
Oud 5 mei 2018, 16:37   #72
Hephaistos
Burger

Standaard

Citaat:
Wie heeft dan wel ooit zo'n bisschop gezien? Sinterklaas draagt immers in de meeste gevallen voorconcilaire kleding. Bisschoppen dragen bij ons bijvoorbeeld nog bijzonder zelden een koorkap. En een baard al helemaal niet.
Punt in Nederland draagt een baard. Mgr. Lefebvre had een mooie baard. En bij processies worden er nog genoeg koorkappen gedragen.

Strips als Urbanus lijken preconciliaire priestergewaden ook nog lang in leven te houden.

Doei.
Oud 5 mei 2018, 16:44   #73
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Probeer eerst eens alles te lezen voor u reageert, beste man!
De O.P. is een waardeloos voorstel. Ben je het eens of oneens ? Probeer eens aandachtig te lezen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 19:23   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Punt in Nederland draagt een baard.
De uitzondering die de regel bevestigt. Onder de Belgische bisschoppen is er ook twee, maar sinterklaasbaarden zijn het niet.
Oud 5 mei 2018, 19:24   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mgr. Lefebvre had een mooie baard.
Als overste van de spiritijnen en aartsbisschop in Dakar. Nadien niet meer.
Oud 5 mei 2018, 19:26   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Strips als Urbanus lijken preconciliaire priestergewaden ook nog lang in leven te houden.
U kunt misschien naar de Rode Ridder verwijzen?

Als dat uw bron al is...
Oud 5 mei 2018, 20:00   #77
Hephaistos
Burger

Standaard

Citaat:
U kunt misschien naar de Rode Ridder verwijzen?

Als dat uw bron al is...
Strips die door veel jongeren worden gelezen of gelezen werden zijn ideaal als bron als het gaat om hoe men hier in Vlaanderen een priester of bisschop voorstelt. Praktisch geen enkele pastoor hier die nog soutane en biretta draagt, maar kinderen komen wellicht meer in aanraking met die fictieve pastoor dan met een echte.

Zelfde voor nonnen. Het is voornamelijk in de populaire cultuur dat zij hun habijt nog dragen.

Doei.
Oud 5 mei 2018, 20:15   #78
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Neen, het is tegelijkertijd voor iedereen of voor niemand.
wat is dat nu voor onzin. Is het er 'tegelijkertijd' gekomen? Nee! Dus we kunnen het 1 voor 1 afschaffen. Maar tegelijkertijd is ok voor mij. een overheid hoeft zich niet met tovenarij bezig te houden.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 22:06   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Strips die door veel jongeren worden gelezen of gelezen werden zijn ideaal als bron als het gaat om hoe men hier in Vlaanderen een priester of bisschop voorstelt. Praktisch geen enkele pastoor hier die nog soutane en biretta draagt, maar kinderen komen wellicht meer in aanraking met die fictieve pastoor dan met een echte.

Zelfde voor nonnen. Het is voornamelijk in de populaire cultuur dat zij hun habijt nog dragen.
Hi-la-risch! Als "veel jongeren" hun beeld van een priester of bisschop uit een strip moeten halen, bevestigt u wat ik eerder schreef over de herkenbaarheid in het leven.

Ik weet dan niet wat uw probleem is met de huidige sinterklaas, want volgens wat u zelf aangeeft, kennen de jongeren een bisschop dan nog alleen als een stripfiguur.
Oud 5 mei 2018, 22:57   #80
Hephaistos
Burger

Standaard

Citaat:
Ik weet dan niet wat uw probleem is met de huidige sinterklaas, want volgens wat u zelf aangeeft, kennen de jongeren een bisschop dan nog alleen als een stripfiguur.
Dat het, ondanks de moderne tendensen binnen de RKK, een herkenbaar religieus iemand blijft. Een Byzantijnse haatbaard die, ook al is het gelukkig wellicht slechts fictie, afgebeeld wordt de andersdenkende Arius een mep te geven. Gemijterd, met bovendien nog eens een groot kruis erop.
De mijter. De mijter veranderen is genoeg. Dat is het herkenbare religieuze symbool. Dat dragen jouw bisschoppen nog steeds.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg sint.jpg‎ (290,7 KB, 45x gelezen)

Doei.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be