Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2018, 23:07   #61
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Sorry hoor, maar ik gaf wel antwoord op jouw bericht #45 + het gevolg daarop.
Neen hoor. Dat heeft niets met mijn post vandoen. Je hebt er wel het koekoeksei bij gesleurd dat je te pas en te onpas in andermans nest legt.
Oud 16 mei 2018, 07:50   #62
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent als universitair nog van de generatie dat je volledig hebt kunnen profiteren van de 'diploma bonificatie' + al de uitzonderingsmaatregelen die ervoor zorgden dat het onderwijzend personeel een belachelijk korte carrière kende in ruil voor een belachelijk hoog pensioen. In jouw geval spreek je niet over een duur van 67 tot xxxx maar eerder van 57 tot xxxx.
Men moet in België overigens een kwalitatief zeer goede loupe nemen om nog iemand in het onderwijs te vinden die effectief aan de slag is tot wat in principe normaal is/was : 65 jaar.
Een familielid is nog op pensioen kunnen gaan in het onderwijs toen ze 50 jaar werd. Als ik me goed herinner moest je 35 jaar 'gewerkt' hebben voor een (volledig???)pensioen. Maar in het verleden begon de opleiding onderwijzer(es) (duurtijd 4 jaar) na de lagere graad humaniora. ttz. op de leeftijd van 15 jaar. De diplomabonificatie zorgde er voor dat je dus op 50 op vervroegd pensioen kon gaan.
Dat familielid is overleden, maar zou vandaag 83 jaar oud zijn. Er moeten dus vandaag leeftijdsgenoten van haar in dezelfde situatie zitten. Ttz meer dan 31 jaar ambtenarenpensioen na 31 jaar werken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 16 mei 2018 om 07:52.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 08:57   #63
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
De babyboomers die het nu goed hebben in Vlaanderen hebben hard gewerkt en braaf geweest.
Zij deden ook hun best op school.

Ik heb dat allemaal gezien sinds de jaren 50.

Zij hebben huisje gekocht en beetje voorzichtig met geld omgesprongen.

En daar komt kritiek op van bepaalde andere profielen.

Waar is de oneerlijkheid??
De oneerlijkheid is dat dat vandaag niet meer kan. Als ik bij de bank zeg dat ik voorzichtig met geld omspring krijg ik nog steeds geen lening. Omdat in het verleden SOMMIGE babyboomers NIET voorzichtig met het geld omgesprongen hebben en hun lening niet meer konden terugbetalen. Dus zelfs al kan je omzichtig met geld omgaan, je krijgt gewoon de lening niet. Punt.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 09:10   #64
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
De oneerlijkheid is dat dat vandaag niet meer kan. Als ik bij de bank zeg dat ik voorzichtig met geld omspring krijg ik nog steeds geen lening. Omdat in het verleden SOMMIGE babyboomers NIET voorzichtig met het geld omgesprongen hebben en hun lening niet meer konden terugbetalen. Dus zelfs al kan je omzichtig met geld omgaan, je krijgt gewoon de lening niet. Punt.
Da's verdomd schandalig van die bank om je niet op je woord te geloven!
Oud 16 mei 2018, 09:27   #65
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
OK.
Niettegenstaande dat zijn bankdirekteurs eigenlijk bankrovers.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 09:30   #66
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Banken willen gewoon de garantie dat ze hun geld en de intrest terug krijgen. Daar hebben de babyboomers weinig tot niks mee te maken, het hangt vooral van jezelf af.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 09:44   #67
Aenigma
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als je gelezen had wat ik schreef wist je dat de lonen sindsdien zelfs meer dan X 10 zijn gegaan.
Dikke zever dan zijn de prijzen tussen 60 en 80 niet veel omhoog gegaan
maar locatie is ook veel
Mijn ouders hebben hun huis gekocht voor 1.250 000 frank op een locatie aan de rand van de stad in de jaren 80 en dat is nu maar geschat dan 300 000 euro.

Dus een goede x10 in 30 jaar
Ik ben vrij zeker dat de lonen geen x10 gedaan hebben
Zelf x3 is al nipt als ik mijn ouders hoor praten

Die betaalden 250 euro per maand af. Dus zal wel wat intrest op maar zelf toen verdiende mijn moeder alleen al rond de 500
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 09:53   #68
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al dan niet toestaan van een lening hangt af van duidelijke criteria, niet van onzin zoals mensen die denken dat hun mededeling dat ze voorzichtig met geld omspringen enige waarde heeft.

Het belangrijkste is : wat is de bewezen terugbetalingscapaciteit ? (een loon dat voortkomt uit een contract van onbepaalde duur, eventueel aangevuld met solide huurinkomsten, een langlopende alimentatie.) Dan gaat de bank daarop een maximale ontleningscapaciteit berekenen. Biij de ene bank is dat 30 tot 40% v/h inkomen dat maximaal naar aflossing van lening(en) mag gaan. Anderen hanteren een absolute ondergrens : er moet bv nog 900 euro beschikbaar leefgeld overblijven naast het terug te betalen maandelijks bedrag voor leningen. Ze houden ook rekening met het maximale bedrag waarop ze beslag kunnen leggen van je loon. Ze controleren ook of je niet ergens nog een persoonlijke lening lopen hebt voor bv een auto.
Uit ervaring weten banken dat mensen niet in staat zijn om correct in te schatten hoeveel ze maximaal kunnen lenen. Te zware leningslast eindigt meestal met terugbetalingsprolemen.
En een gedwongen verkoop is het laatste waar banken op zitten te wachten.

Maar als er 1 ding is waar ze to-taal geen rekening mee houden, dan wel met een leukerd die komt vertellen dat hij voorzichtig is met geld...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 09:55   #69
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Juist. De bank zou eigenlijk beter haar krediet analysten ontslagen. En gewoon vragen aan de klant hoeveel hij nodig heeft en of hij van plan is het braaf op tijd terug te betalen.

Dat niemand daar nog niet eerder aan heeft gedacht !
Oud 16 mei 2018, 10:02   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent als universitair nog van de generatie dat je volledig hebt kunnen profiteren van de 'diploma bonificatie' + al de uitzonderingsmaatregelen die ervoor zorgden dat het onderwijzend personeel een belachelijk korte carrière kende in ruil voor een belachelijk hoog pensioen. In jouw geval spreek je niet over een duur van 67 tot xxxx maar eerder van 57 tot xxxx.
Men moet in België overigens een kwalitatief zeer goede loupe nemen om nog iemand in het onderwijs te vinden die effectief aan de slag is tot wat in principe normaal is/was : 65 jaar.
Behalve dat het pensioen niet belachelijk hoog is, maar normaal (en dat ik iedereen gun, maar volgens het Nederlands systeem),
heb je gelijk dat de beschreven toestanden mee bijgedragen hebben aan de actuele diepzee-staatsschuld.
Dank u oude machtspartijen.

Al 30 jaar schrijven slimme mensen, die wel kunnen rekenen, dat we met ons pensioensstelsel in de afgrond aan het rijden zijn.
Witboek, groenboek ... zatte krellen van sossen ... allemaal bedankt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 10:05   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Het al dan niet verkrijgen van een lening en het al dan niet verkrijgen van een goed tarief hangt af van de volgende zaken:

Je loon
Vast of tijdelijk contract
Quotiteit

Sommige banken geven extra rentekortingen indien je ouders een aanzienlijke hoeveelheid beleggingen hebben bij de bank en/of als je zelf boven een bepaald bedrag netto inkomsten hebt. Axa doet dat bijvoorbeeld.

Alleenstaanden zijn hier vaker de pineut: ze kunnen moeilijker die 80 % quotiteit halen, hun totale loon ligt ver onder dat van een tweeverdiener. Als je dan geen ouders hebt met een vermogen zit je vaak met een probleem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 10:08   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bank is geen sociale instelling.
Als de bank denkt winst te kunnen maken, dan zal ze klaar staan.
Als de bank vreest verlies te moeten incasseren, dan zal ze weg blijven.

Maar het allerbelangrijkste: aan wie denk je dat, in de Vlaamse situatie, een bank het meest kan verdienen: aan een lening die plots niet afbetaald wordt, maar waarvan het het huis verkocht wordt met alle kosten vandien,
of aan een lening die wel braaf afbetaald wordt tot op het einde?
(de enige voorwaarde is dan wel, dat er een voldoende stuk van het huis werkelijk afbetaald is, of betaald met eigen gespaarde middelen).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 mei 2018, 10:14   #73
pajoske

Standaard

Citaat:
Tiens. Mijn kinderen kregen zonder problemen een lening. Waar kijkt de bank naar:
Hoeveel heb je al gespaard. Dat geeft een aanduiding van hoe zuinig je met geld omgaat. En hoeveel je met jouw levensstijl kan spenderen aan een lening.
Welk loon heb je. Heb je een vaste job (wat is je beroepsverleden) en wat is de kans op werkloosheid. Hierin speelt het hebben van een diploma, en de waarde daarvan op de arbeidsmarkt, dikwijls een rol.
Hoe is de financiële toestand van je babyboomers-ouders en hun spaargedrag.
Hoe hoog is de (toekomstige) waarde van het pand dat je in hypotheek geeft. Hoe is de verhouding tot het bedrag dat je wenst te lenen.

Zoals al eerder geschreven: een bank kijkt naar het risico. Babyboomers (behalve je ouders) hebben daar niks mee te maken.
Oud 16 mei 2018, 10:16   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er wordt nogal wat gezeverd over 'de prijzen stijgen'.
En dan komen ze af met voorbeelden.

Mannekes,
iets wat schaars wordt, wordt duurder,
iets wat meer beschikbaar wordt, wordt goedkoper.

verder moet je bij het vergelijken dezelfde dingen naast mekaar zetten.

Met mijn eerste aangekochte vaste pc kan ik nu drie laptops kopen, die elk 100 keer performanter zijn dan die oude bak. Die wel wifi hebben. Die wel draagbaar zijn. Die wel internetverbindingen leggen. Die wel een kleurenscherm hebben.

Maar met de centen van mijn eerste auto, een oude tweedehands nsu 1000 cc, kan ik nu zelfs geen fiets meer kopen.
Maar wat hebben die actuele auto's niet allemaal extra tegenover toen? Mocht ik nu mijn kleinkinderen in zo'n auto vervoeren, mijn kinderen en schoonkinderen fusilleren mij.

Oud 16 mei 2018, 10:20   #75
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er wordt nogal wat gezeverd over 'de prijzen stijgen'.
En dan komen ze af met voorbeelden.
Idd
Het bedrag dat onze kinderen na ons overlijden voor onze gezinswoning gaan krijgen zal waarschijnlijk niet veel meer of gelijk zijn aan het bedrag dat de grond waard is.

Laatst gewijzigd door pajoske : 16 mei 2018 om 10:20.
Oud 16 mei 2018, 10:49   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een familielid is nog op pensioen kunnen gaan in het onderwijs toen ze 50 jaar werd. Als ik me goed herinner moest je 35 jaar 'gewerkt' hebben voor een (volledig???)pensioen. Maar in het verleden begon de opleiding onderwijzer(es) (duurtijd 4 jaar) na de lagere graad humaniora. ttz. op de leeftijd van 15 jaar. De diplomabonificatie zorgde er voor dat je dus op 50 op vervroegd pensioen kon gaan.
Dat familielid is overleden, maar zou vandaag 83 jaar oud zijn. Er moeten dus vandaag leeftijdsgenoten van haar in dezelfde situatie zitten. Ttz meer dan 31 jaar ambtenarenpensioen na 31 jaar werken.
Als ik mij niet vergis was dat vooral het geval in de scholen waarvan de steden en de gemeenten de "inrichtende macht" waren. Ik heb dergelijk verhaal ook eens gehoord i.v.m. een onderwijzeres uit het Gentse stadsonderwijs.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 12:25   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij bent als universitair nog van de generatie dat je volledig hebt kunnen profiteren van de 'diploma bonificatie' + al de uitzonderingsmaatregelen die ervoor zorgden dat het onderwijzend personeel een belachelijk korte carrière kende in ruil voor een belachelijk hoog pensioen.
Welke partijen maakten dit mogelijk?
Oud 16 mei 2018, 12:51   #78
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Welke partijen maakten dit mogelijk?
Toen waren dat de machtspartijen die toelieten dat de bonden dergelijke excessen voor de ambtenaren onderhandelden, en dat dan goedkeurden. Nu zijn dat de machtspartijen die nog steeds toelaten dat de bonden die excessen nog jarenlang kunnen voortzetten doordat ze pseudo-maatregelen namen met gigantisch lange overgangsmaatregelen.
Toen was dat omdat zij bang zijn van de ambtenaar als kiezer zijn stem te verliezen zonder cadeautjes.
Nu is dat nog steeds omdat zij bang zijn van de ambtenaar als kiezer zijn stem te verliezen als zij het cadeautje af zouden pakken.

Zoek zelf de verschillen maar.
Oud 16 mei 2018, 13:00   #79
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
complete BS

het enige wat een bank doet is kijken of je in verhouding met je inkomen over een bepaalde periode een bepaald bedrag bij elkaar hebt kunnen sparen, wat ook de enige indicator is of je een beetje met geld kan omgaan, los van de hoogte van je inkomen.

je hebt je geld verteerd en over de balk gesmeten, en nu zoek je een externe zondebok.

maar geef gewoon toe, ge hebt het opgedaan en verprutst.

t is wel wennen na de kleuterklas die t onderwijs vandaag geworden is hé ... dit is het echte leven, je kreeg maar één kans, en je hebt ze verkeken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:01   #80
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wie heeft het nu nog over 65 plussers?

67 plussers bedoel je.
50 plusser

Even over nagedacht en ik heb dus een "vet vermogen". Woning afbetaald en goed gevulde spaarboek. Buitenverblijf in aankoop zijnde. Dus genoeg om rustig verder te leven waar alles nog mag maar niets meer moet. Maar ik vond nog een mooi artikel terug :

https://www.hln.be/geld/economie/pen...mals~a55bbce8/

Het hangt er vanaf welk jaarloon ze bedoelen. Je startloon of je effectief loon als je 35 bent. Maar in beide gevallen kan ik dit ook als opdracht volbracht aanvinken
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be