Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams Blok arrest
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams Blok arrest Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen die te maken hebben met het Vlaams Blok arrest terecht.

Discussietools
Oud 17 november 2004, 22:59   #61
nou nou
Europees Commissaris

nou nou's schermafbeelding

Standaard

En wat als die "Marokkaan" hier is geboren? En waarom de nadruk op "Marokkaan"? En nogmaals: "Hoe kan ik die tekst lezen en niet racistisch opvatten?

[size=1][size=2][font=Comic Sans MS]Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font].[/size][/size]
nou nou is offline  
Oud 17 november 2004, 23:05   #62
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
neen, racisme kan niet.

Maar je moet ook redelijk blijven: de bovenstaande uitspraak gaat erover (ik bedoel hiermee: kan mensen bv. kwetsen), maar is niet bedoeld om ons ras meerderwaardig te achten tov de marokkanen.
Of het Blok racistisch is? ik denk momenteel niet meer (FDW's "blank europa" is meer dan tien jaar geleden).
En natuurlijk hebben de andere politici het récht om hen te veroordelen, maar het is ten eerste (omdát ze dat doen) een politiek spelletje, ten tweede heeft het een averechts effect.
kom kom, ze doen het nu allemaal wat subtieler, maar ontkennen dat het een stelletje racisten is, gaat me toch wat te ver.

dewinter moet inderdaad wat meer opletten met zijn uitspraken, want ze moeten braver overkomen. langs de andere kant zweren ze nog steeds het racistische 70-punten plan niet af, om maar een vb te geven. ze doen er gewoon wat onduidelijk over. zo proberen ze tegelijk de extremen aan hun kant te houden, en langs de andere kant naar het centrum te lonken. ze veroordelen zelf die oude uitspraken niet. bovendien zet de taal die ze nu gebruiken nog steeds aan tot onverdraagzaamheid. racistisch in de echte zin van het woord is het niet meer, zo slim zijn ze wel. maar de toon is duidelijk me dunkt.

ik vrees ook wel dat dit proces hen geen windeieren gaat leggen (al hoop ik natuurlijk wel op het tegendeel). maar, naar mijn mening, is het proces helemaal niet in strijd met de democratie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 17 november 2004, 23:06   #63
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
de De Vlaams Belang politici lopen nog altijd rond met hemd én das !! niet in t-shirt !
Als dat geen pluspunt is
Pietje is offline  
Oud 17 november 2004, 23:12   #64
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
En waarom? En moet dat dan versterkt worden, zo'n gevoel? Is dat goed denk je?
neen, dat gevoel moet politiek representatief zijn. Anders krijg je een asymmetrie bevolking<->politiek, da's gevaarlijk.
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:13   #65
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
neen, dat gevoel moet politiek representatief zijn. Anders krijg je een asymmetrie bevolking<->politiek, da's gevaarlijk.
Huh?

[size=1][size=2][font=Comic Sans MS]Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font].[/size][/size]
nou nou is offline  
Oud 17 november 2004, 23:15   #66
Ambiorix

Standaard

Citaat:
En wat als die "Marokkaan" hier is geboren? En waarom de nadruk op "Marokkaan"? En nogmaals: "Hoe kan ik die tekst lezen en niet racistisch opvatten?
waarschijnlijk omdat de meeste probleem-vreemdelingen uit maghreb landen komen? En je kan deze zeker opvatten als niet racistisch. Hetzelfde met "racistische" moppen ("er was eens een belg, een hollander, en een marokkaan...") ga jij dan ook zeuren over zogezegd racisme? Ik wil alleen maar zeggen dat je bepaalde uitspraken in een context moet kunnen plaatsen.
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:17   #67
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Huh?
kijk, in de politiek moet gezegd en gedaan worden wat de bevolking wil, wat de bevolking heeft gekozen. Dat is democratie.
Maar wanneer vanuit zogezegde objectieve criteria (hier: racisme, en wat is racisme precies) bepaalde denkwijzen worden verboden of bemoeilijkt zal deze democratie scheef lopen, en dat zal op termijn niet goed komen: het moet immers een frustrerend gevoel zijn om een protest stem uit te brengen die daarna gewoon buiten de wet wordt gesteld. Dan ga je je toch nog meer rebels opstellen? Is dit geen averechts effect?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 17 november 2004 om 23:18.
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:21   #68
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
waarschijnlijk omdat de meeste probleem-vreemdelingen uit maghreb landen komen? En je kan deze zeker opvatten als niet racistisch. Hetzelfde met "racistische" moppen ("er was eens een belg, een hollander, en een marokkaan...") ga jij dan ook zeuren over zogezegd racisme? Ik wil alleen maar zeggen dat je bepaalde uitspraken in een context moet kunnen plaatsen.
Nee, tenzij ik een politiek krantje in de bus krijg dat vol staat met die dingen en dan tegelijkertijd pleit voor de verwijdering van die mensen.

Dus omdat de meeste probleem-vreemdelingen uit de Maghreblanden komen is een Marokkaanse flik gelijk aan een pedofiel in het onderwijs? Meen je dat nu of is dat een mop? Is het politiek programma van het Blok een mop geweest dan? Is dat het?

nou nou is offline  
Oud 17 november 2004, 23:21   #69
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
kijk, in de politiek moet gezegd en gedaan worden wat de bevolking wil, wat de bevolking heeft gekozen. Dat is democratie.
Maar wanneer vanuit zogezegde objectieve criteria (hier: racisme, en wat is racisme precies) bepaalde denkwijzen worden verboden of bemoeilijkt zal deze democratie scheef lopen, en dat zal op termijn niet goed komen: het moet immers een frustrerend gevoel zijn om een protest stem uit te brengen die daarna gewoon buiten de wet wordt gesteld. Dan ga je je toch nog meer rebels opstellen? Is dit geen averechts effect?
75% van het volk heeft anders beslist kerel. In taal die je misschien kent: aanpassen of oprotten dus.

nou nou is offline  
Oud 17 november 2004, 23:26   #70
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dus omdat de meeste probleem-vreemdelingen uit de Maghreblanden komen is een Marokkaanse flik gelijk aan een pedofiel in het onderwijs? Meen je dat nu of is dat een mop? Is het politiek programma van het Blok een mop geweest dan? Is dat het?
nee, je kan het interpreteren als een stijlfiguur: de hyperbool

De marokkaan is gewoon een veralgemening. Dat is niet echt geloofwaardig, maar om dat nu racistisch te vinden
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:29   #71
Ambiorix

Standaard

Citaat:
75% van het volk heeft anders beslist kerel. In taal die je misschien kent: aanpassen of oprotten dus.
zeg ik soms dat het Blok moet mee-regeren?? men moet gewoon rekening houden met wat het Blok zegt, (of tenminste de problemen die het Blok aanklaagt niet maken tot taboe zodat het beleid vierkant draait) gewoon om het simpele feit dat ze verkozen zijn en een deel van mensen vertegenwoordigen.
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:31   #72
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
racistisch in de echte zin van het woord is het niet meer, zo slim zijn ze wel. maar de toon is duidelijk me dunkt.
ja dat is waar. Ik stel de toon ook niet op prijs, maar van echt racisme kan je niet spreken. Dus het probleem is louter academisch.
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:34   #73
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
nee, je kan het interpreteren als een stijlfiguur: de hyperbool

De marokkaan is gewoon een veralgemening. Dat is niet echt geloofwaardig, maar om dat nu racistisch te vinden
"Gewoon" een veralgemening?

Iemand op basis van zijn afkomst in een functie in de uitvoerende macht vergelijken met een pedofiel in het onderwijs is niet echt geloofwaardig, gewoon een veralgemening? Een "hyperbool"? 't Is goed maat. Ik hoop dat er morgen iemand hyperboolgewijs uw familie lyncht omdat ze blank zijn.

Nee, even serieus, wat is jouw definitie van racisme?

nou nou is offline  
Oud 17 november 2004, 23:35   #74
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
zeg ik soms dat het Blok moet mee-regeren?? men moet gewoon rekening houden met wat het Blok zegt, (of tenminste de problemen die het Blok aanklaagt niet maken tot taboe zodat het beleid vierkant draait) gewoon om het simpele feit dat ze verkozen zijn en een deel van mensen vertegenwoordigen.
75% van de mensen beslist anders. Nogmaals: aanpassen of oprotten.

nou nou is offline  
Oud 17 november 2004, 23:36   #75
ingenious

Standaard

Citaat:
ja dat is waar. Ik stel de toon ook niet op prijs, maar van echt racisme kan je niet spreken. Dus het probleem is louter academisch.
academisch?

volgens mij is het probleem dat bevolkingsgroepen tegen elkaar worden opgezet. en hoe dat onze maatschappij zou kunnen helpen, zie ik niet in. maar blijkbaar denken heel wat vlamingen er anders over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 17 november 2004, 23:37   #76
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Nee, even serieus, wat is jouw definitie van racisme?
het minderwaardig achten van andere rassen

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 17 november 2004 om 23:37.
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:39   #77
nou nou
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Goed. En een Marokkaan in het politiekorps vergelijken met een pedofiel in het onderwijs, hoe moet ik dat zien?

nou nou is offline  
Oud 17 november 2004, 23:40   #78
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In omgekeerde zin ook : het meerderwaardig achten van het eigen ras . Zoals de "behangers" al eeuwig en drie dagen doen.8)
Pietje is offline  
Oud 17 november 2004, 23:42   #79
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Goed. En een Marokkaan in het politiekorps vergelijken met een pedofiel in het onderwijs, hoe moet ik dat zien?
Als een vergelijking die, alhoewel sterk overdreven, beweert dat vreemdelingen (hier door de veralgemening marokkaan) geen bestuurs functies mogen aannemen in ons land. Dit heeft niks met racisme te maken want een belgische marokkaan mag dat toch wel?
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:43   #80
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
In omgekeerde zin ook : het meerderwaardig achten van het eigen ras . Zoals de "behangers" al eeuwig en drie dagen doen.8)
wat is ras? wat is volk? wat is natie? je moet wat meer onderscheid maken in deze woorden denkik
Ambiorix is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be