Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2018, 06:47   #61
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Waarom denkt gij dat Jonathan Holslag en Joachim Pohlmann soldaatje zijn gaan spelen? Als de tijd rijp is zullen ze als Oberpfaffenhosensturmbahnführers ordnung brengen in onze contreien
Is dat de nieuwe titel van Erdogan?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2018, 07:09   #62
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Waarom denkt gij dat Jonathan Holslag en Joachim Pohlmann soldaatje zijn gaan spelen?
Omdat het twee mediageile mannetjes zijn.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2018, 08:23   #63
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dat soort zaken zijn gewoonweg niet meer van deze tijd. Vroeger kon men dit ongestoord doen maar nu kan dit gewoonweg niet meer.

De voorstanders van dienstplicht zien het leger als een soort van heropvoedingsgesticht maar dat is hun taak helemaal niet. De ontsporing van sommige jeugdige elementen heeft totaal andere oorzaken maar daar wordt zedig over gezwegen want daarin draagt volgens mij iedereen wel een zekere verantwoordelijkheid in.
Ik heb het grootste deel van mijn dienstplicht doorgebracht op de achterzetel van de Opel Kapitan. Wachtend op de kolonel, baas van het hoofdkwartier in Soest die ik moest rondrijden. Een jaar netto verloren. Ik moest niet meer gedresseerd worden dat hadden de jezuïeten al jaren lang gedaan. Tegen die discipline was het leger een lachertje.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2018, 09:09   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2 op de 3 Belgen willen dienstplicht weer invoeren, maar jongeren zelf veel minder happig

Moet de militaire dienstplicht of burgerplicht opnieuw ingevoerd worden? 65 procent van de Belgen vindt van wel. Al zijn Vlamingen met 58 procent voorstanders wat minder gretig. Bij de jongste leeftijdscategorie - die het dan toch moet gaan doen - is het enthousiasme beperkt tot 47 procent, een minderheid. Dat blijkt uit De Grote Peiling die Ipsos uitvoerde bij 2.496 respondenten in opdracht van Het Laatste Nieuws, VTM NIEUWS, RTL TVI en Le Soir.

Een meerderheid van het Belgische volk lijkt er nu inderdaad klaar voor, leert ons De Grote Peiling. Maar....
De steun voor zo’n militaire of burgerdienst groeit dan weer naarmate de respondenten zelf niet meer aan de bak zouden moeten: naar 66 procent bij de 35 tot 54-jarigen en zelfs naar 77 procent bij de 55-plussers.

In Wallonië is dat gevoel het meest uitgesproken met 78 procent respondenten in het ja-kamp. De Vlaming aarzelt een pak meer: 58 procent van de ondervraagden uit Vlaanderen ziet de herinvoering van de militaire dienstplicht of burgerplicht wel zitten, maar 42 procent is tegen. In Brussel loopt het aantal voorstanders op tot 70 procent, in Wallonië zelfs tot 78 procent. Of: bijna acht op de tien Walen is pro dienstplicht.
De grootste voorstander zitten bij Defi: 84%
MR: 80%
PTB: 80%
CDH: 78%

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ppig~af8df0b9/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg
De herseninhoud van de voorstanders van dienstplicht perfect beschreven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
dikke x2!
Oud 25 augustus 2018, 09:35   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ook ivm de dienstplicht zit er dus een groot verschil op tussen Vlaanderen en Wallonië.

Ik stel voor in de republiek Vlaanderen een klein performant leger te voorzien, met nauwe samenwerking met de buurlanden, ingebrepen Wallonië; allen lid van de navo.
Dat Wallonië dan maar kiest voor dienstplicht.

Die keuze zal helpen voor Brussel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2018, 09:45   #66
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

In de hedendaagse oorlogsvoering heb je op en top getrainde beroepsmilitairen nodig, met een goede uitrusting/materiaal.......de dagen van een massaleger met kanonnenvlees zijn voorbij. Dienstplichtingen met een opleiding van ocharme 2 maanden, motivatie bij de meesten 0.00000, kun je onmogelijk inzetten in de hedendaagse operaties. De kosten baten van een dienstplicht zijn negatief en zijn meer een last voor defensie dan een opbrengst........dus, kleiner leger, op en top materiaal, op en top getrainde militairen, daar moeten we naar toe.
Dan , vermits men blijkbaar geen valabele kandidaten meer vindt, volgende suggestie(doen ze in de VS en UK ook), kandidaten voor de politie moeten eerst een 8-tal jaar bij defensie gaan, ze leren er werken in groep, discipline, via evaluatienota's weet de politie 8 jaar later welk vlees ze in de kuip heeft. Tijdens de 8 jaren bij defensie kunnen de kandidaten voor de politie , regelmatig op stage bij politie, kennismaking met hun wapens, helpen bij ordehandhaving olv politie, beveiligingsdispostief bij nachtelijke alcohol en andere kontroles, helpen bij beveiliging in geval dreiging aanslagen........na 8 jaar gaat men over naar politie, dan is de agent ongeveer 28 a 30 jaar oud, veel meer maturiteit, gedisciplineerd, opleiding tot inspecteur of hoofdinspecteur......de cirkel is rond, bij politie tot aan pensionering...
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2018, 09:47   #67
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Is dat de nieuwe titel van Erdogan?
Had het dan niet 'Obersturmbannführer' moeten zijn?

Géén idee van.
Oud 25 augustus 2018, 10:09   #68
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
In de hedendaagse oorlogsvoering heb je op en top getrainde beroepsmilitairen nodig, met een goede uitrusting/materiaal.......de dagen van een massaleger met kanonnenvlees zijn voorbij. Dienstplichtingen met een opleiding van ocharme 2 maanden, motivatie bij de meesten 0.00000, kun je onmogelijk inzetten in de hedendaagse operaties. De kosten baten van een dienstplicht zijn negatief en zijn meer een last voor defensie dan een opbrengst........dus, kleiner leger, op en top materiaal, op en top getrainde militairen, daar moeten we naar toe.
Dan , vermits men blijkbaar geen valabele kandidaten meer vindt, volgende suggestie(doen ze in de VS en UK ook), kandidaten voor de politie moeten eerst een 8-tal jaar bij defensie gaan, ze leren er werken in groep, discipline, via evaluatienota's weet de politie 8 jaar later welk vlees ze in de kuip heeft. Tijdens de 8 jaren bij defensie kunnen de kandidaten voor de politie , regelmatig op stage bij politie, kennismaking met hun wapens, helpen bij ordehandhaving olv politie, beveiligingsdispostief bij nachtelijke alcohol en andere kontroles, helpen bij beveiliging in geval dreiging aanslagen........na 8 jaar gaat men over naar politie, dan is de agent ongeveer 28 a 30 jaar oud, veel meer maturiteit, gedisciplineerd, opleiding tot inspecteur of hoofdinspecteur......de cirkel is rond, bij politie tot aan pensionering...
Straffen Tobback. Wie politieagent wil worden zou dus eerst 8 jaar naar het Belgisch leger moeten. "Om ervaring op te doen....
Als dat de regel zou zijn was er een niet te onderschatten tekort aan politieagenten. Bitter weinig mensen die ik kende, en die na hun legerdienst bijtekenden, hebben het acht jaar uitgehouden in het leger.

Mijn zoon heeft (wegens uitstel) zijn legerdienst nog moeten doen terwijl ze wettelijk al opgeschort was. Wegens 6 bewezen allergieën kreeg hij een C. Hij werd niet vrijgesteld van legerdienst maar moest de legeropleiding niet volgen. Hij werd meteen tewerk gesteld in het magazijn in Hechtel. Buiten de twee nachten die hij wachtdienst had is hij nooit in Hechtel geweest. Hij werd als klusjesman gebruikt in Leopoldsburg.

Hij had een goed betaalde job maar was "dankzij zijn legerdienst" een klein jaar loon kwijt. Hij reed met de wagen van moeder en op kosten van moeder naar Leopoldsburg, kwam elke dag naar huis, at thuis, sliep thuis, en liet zijn was door moeder doen. Moeder mocht boodschappen met de fiets doen.

Gelukkig was niet alles kommer en kwel. Toen zoonlief afzwaaide kreeg hij een getuigschrift mee van......magazijnier.
Oud 25 augustus 2018, 10:38   #69
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Straffen Tobback. Wie politieagent wil worden zou dus eerst 8 jaar naar het Belgisch leger moeten. "Om ervaring op te doen....
Als dat de regel zou zijn was er een niet te onderschatten tekort aan politieagenten. Bitter weinig mensen die ik kende, en die na hun legerdienst bijtekenden, hebben het acht jaar uitgehouden in het leger.

Mijn zoon heeft (wegens uitstel) zijn legerdienst nog moeten doen terwijl ze wettelijk al opgeschort was. Wegens 6 bewezen allergieën kreeg hij een C. Hij werd niet vrijgesteld van legerdienst maar moest de legeropleiding niet volgen. Hij werd meteen tewerk gesteld in het magazijn in Hechtel. Buiten de twee nachten die hij wachtdienst had is hij nooit in Hechtel geweest. Hij werd als klusjesman gebruikt in Leopoldsburg.

Hij had een goed betaalde job maar was "dankzij zijn legerdienst" een klein jaar loon kwijt. Hij reed met de wagen van moeder en op kosten van moeder naar Leopoldsburg, kwam elke dag naar huis, at thuis, sliep thuis, en liet zijn was door moeder doen. Moeder mocht boodschappen met de fiets doen.

Gelukkig was niet alles kommer en kwel. Toen zoonlief afzwaaide kreeg hij een getuigschrift mee van......magazijnier.

Knuppel , heb je wel alles goed begrepen?? als ex militiar huiver ik van een legerdienst, het heeft ons niks bijgebracht , alleen maar gebrekkige kledij en uitrusting, die trouwens door verschillende moest gedragen worden(oa smokevesten).
Wat betreft mijn voorstel van eerst ongeveer 8 jaar bij defensie te dienen.....wat hebben we nu, jonge snotters van 20 a 20 jaar die als politieman de baan opmoeten, in situaties terechtkomen waarbij je toch mensen moet hebben met wat meer maturiteit; Bij defensie werken ze aanvankelijk in een grotere groep 10 a 30 man, kunnen ze rustig groeien en kwaliteiten ontwikkelen die ze in hun later politieberoep kunnen gebruiken. Belangrijk is dat ze een discipline bijgebracht worden die ze zeker en vast zullen meenemen naar hun politiejob, trouwens, ze krijgen elk jaar een evaluatie, wie tijdens die evaluaties maar gematigde of slechte scores krijgt, wel die werf je dan niet aan bij politie. Trouwens als het systeem zo slecht was, waarom houden de VS en het VK dan aan dit systeem???
Oud 25 augustus 2018, 17:06   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik onthou....

Citaat:
als ex militiar huiver ik van een legerdienst, het heeft ons niks bijgebracht

Belangrijk is dat ze een discipline bijgebracht worden
Oud 26 augustus 2018, 02:14   #71
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.../.. Bitter weinig mensen die ik kende, en die na hun legerdienst bijtekenden, hebben het acht jaar uitgehouden in het leger.
Diegenen die bijtekenen maar eerst normaal hun legerdienst deden: dommer dan dat kon moeilijk!!!
Citaat:
Mijn zoon heeft .../..
Hij reed met de wagen van moeder en op kosten van moeder naar Leopoldsburg, kwam elke dag naar huis, at thuis, sliep thuis, en liet zijn was door moeder doen. Moeder mocht boodschappen met de fiets doen.
'Hotel ma' opvoeding avant la lettre.
In ieder geval: een goede piston en slijmbal-gedrag hielp blijkbaar ook toendertijd al om toch nog een getuigschrift te versieren.

(iemand hier heeft hier [bewust of onbewust?] veeeel te veel informatie op 't forum gesmeten!)
Oud 26 augustus 2018, 07:35   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Diegenen die bijtekenen maar eerst normaal hun legerdienst deden: dommer dan dat kon moeilijk!!!
'Hotel ma' opvoeding avant la lettre.
In ieder geval: een goede piston en slijmbal-gedrag hielp blijkbaar ook toendertijd al om toch nog een getuigschrift te versieren.

(iemand hier heeft hier [bewust of onbewust?] veeeel te veel informatie op 't forum gesmeten!)
Ik had idd beter geslijmd, maar dan VOOR mijn zoon tot legerdienst veroordeeld werd. Dan had hij heel waarschijnlijk geen legerdienst moeten doen.

Wat jouw kritiek betreft, mijn zoon was lang niet de enige militair die in de buurt van de kazerne woonde die na zijn dagtaak naar huis mocht. Daar hoefde niet voor geslijmd te worden.

Op de kern van de zaak, dat iemand die een goede betaalde job heeft, een geldige reden om vrij te worden gesteld van legerdienst, de legerdienst in feite al was opgeschort, toch nog verplicht werd om naar het leger te gaan, 11 maanden lang als klusjesman werd ingezet in Leopoldsburg, en toen hij afzwaaide een getuigschrift in zijn handen kreeg gestopt van magazijnier in Hechtel, DAAR reageer je met geen woord op.

Je insinuatie dat ik bewust of onbewust teveel info op het forum gooi is eveneens voor jouw rekening. Ik gooi NOOIT iets onbewust op het forum. Bovendien zou ik niet weten waarom mijn lullige ervaringen met het Belgische leger geheim zouden moeten blijven.

Je kon het trollen weer niet laten, zeker?
Oud 26 augustus 2018, 07:38   #73
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wegens zwaar beroep is dat op vijftigjarige leeftijd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 08:14   #74
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En wegens zwaar beroep is dat op vijftigjarige leeftijd.
Mis poes, 1000 maal mis poes........ik ben zelf geen politieman maar hun pensioenleeftijd ligt nu ook op 60. Ikzelf mag als ambtenaar ook op 60 met pensioen, maar ben wel op mijn 15jaar en 9 maanden begonnen(in 1982 kon dat nog), mijn dienstjaren tellen vanaf mijn 16de dus op leeftijd van 60 jaar zal ik 44 jaar effektief gewerkt hebben. Iets op tegen dat ik er op mijn 60ste de riem mag afgooien, wetende dat burgers in dit land gemiddeld 32 jaar werken in hun leven......je moet daarin alle sociale hangmatters meetellen natuurlijk...Trouwens, wees eens eerlijk, denk je dat 60-plussers nog de fysiek hebben om een taak als politieman uit te voeren????Interventies????? Beroepswielrenners en voetballers stoppen al tegen hun 40ste jaar.....
Oud 26 augustus 2018, 12:49   #75
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mis poes, 1000 maal mis poes........ik ben zelf geen politieman maar hun pensioenleeftijd ligt nu ook op 60. Ikzelf mag als ambtenaar ook op 60 met pensioen, maar ben wel op mijn 15jaar en 9 maanden begonnen(in 1982 kon dat nog), mijn dienstjaren tellen vanaf mijn 16de dus op leeftijd van 60 jaar zal ik 44 jaar effektief gewerkt hebben. Iets op tegen dat ik er op mijn 60ste de riem mag afgooien, wetende dat burgers in dit land gemiddeld 32 jaar werken in hun leven......je moet daarin alle sociale hangmatters meetellen natuurlijk...Trouwens, wees eens eerlijk, denk je dat 60-plussers nog de fysiek hebben om een taak als politieman uit te voeren????Interventies????? Beroepswielrenners en voetballers stoppen al tegen hun 40ste jaar.....
Beroepswielrenners en voetballers leven dan ook niet van een uitkering van de staat maar van hun eigen kapitaal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 12:52   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt in deze gelijk maar niet wet betreft JAREN dienstplicht die vooraf zouden moeten gaan aan een job van "gedisciplineerd" politieagent. We hebben daar politiescholen voor. België telt tien politiescholen: vijf in Vlaanderen, drie in Wallonië en twee in Brussel. Daar wordt hen geleerd wat de regels en wetten zijn waaraan politieagenten zich te houden hebben.
Oud 26 augustus 2018, 13:04   #77
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt in deze gelijk maar niet wet betreft JAREN dienstplicht die vooraf zouden moeten gaan aan een job van "gedisciplineerd" politieagent. We hebben daar politiescholen voor. België telt tien politiescholen: vijf in Vlaanderen, drie in Wallonië en twee in Brussel. Daar wordt hen geleerd wat de regels en wetten zijn waaraan politieagenten zich te houden hebben.
Laat die mensen eerst vijf jaar bij het leger doen en vijf jaar als cipier - of naar keuze tien jaar in één van de twee - alvorens ze agent kunnen worden.

Op die manier worden er al een aantal profiteurs van tussen gehaald.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 13:47   #78
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Beste Knuppel , ik heb nooit geschreven dat ze 8 jaar DIENSTPLICHT moeten doen met bijhorende SOLDIJ......waar hebt gij dat gelezen. Ik heb het over dienst als "beroepsmilitair", meestal in de graad van onderofficier omdat inspecteurs en hoofdinspecteurs gelijkaardig zijn aan onderofficier bij het leger.........maar nergens heb ik geschreven dat ze een nauwelijks betaalde DIENSTPLICHT moeten doen, hoe kom je daar bij?? Ik heb jaren met Amerikanen en Britten gewerkt, ook "beroeps", en velen gaan na hun dienstjaren bij defensie over naar de politie en zijn zeer gewild bij de politie vermits discipline reeds is bijgebracht en vermits ze al 10 tot 15 evaluatienota's kunnen voorleggen......hetgeen een burger niet kan....Ooit begrijpend lezen gehad op school??? je weet toch wat dat is??? Een tekst lezen en begrijpen wat er geschreven staat????
Oud 26 augustus 2018, 13:55   #79
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Beroepswielrenners en voetballers leven dan ook niet van een uitkering van de staat maar van hun eigen kapitaal.
Beroepswielrenners en voetballers krijgen op hun loon tijdens de loopbaan een verminderde belasting omdat ze geen volle loopbaan kunnen voorleggen voor hun pensioen. Veel wielrenners staan ingeschreven met een laag loon waarop ze dan wat personenbelasting betalen, maar ze krijgen wel degelijk hetzelfde pensioen als iemand anders, dus kom hier niet vertellen dat wielrenners en voetballers niks optrekken van vadertje staat bovenop hun belastingsvermindering die ze genoten tijdens hun loopbaan......het is trouwens een aparte wetgeving hieromtrent....
Oud 26 augustus 2018, 14:02   #80
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beroepswielrenners en voetballers krijgen op hun loon tijdens de loopbaan een verminderde belasting omdat ze geen volle loopbaan kunnen voorleggen voor hun pensioen. Veel wielrenners staan ingeschreven met een laag loon waarop ze dan wat personenbelasting betalen, maar ze krijgen wel degelijk hetzelfde pensioen als iemand anders, dus kom hier niet vertellen dat wielrenners en voetballers niks optrekken van vadertje staat bovenop hun belastingsvermindering die ze genoten tijdens hun loopbaan......het is trouwens een aparte wetgeving hieromtrent....
Ik heb er eigenlijk géén idee van hoe het staat met die mensen (sport) hun pensioenregeling??

Misschien moet ik volgende (Pensioen Belgium BE) nog even verder uitpluizen?

Speciale stelsels

Zal ik er wijs uit raken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be