Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2019, 14:11   #61
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik nog nooit een Waal ontmoet die mij verweet Vlaming te zijn. Maar onnozelaars die zich laten opjutten door politici om hun dik betaalde zitjes te krijgen en te behouden, vind je aan beide zijden van de taalgrens.

Zij zijn even ver geëvolueerd als jij en laten zich net zo opjutten als jij.
Tuurlijk komen ze dat jou niet persoonlijk verwijten... zij zijn toch vriendelijk en wij zijn toch allemaal vrienden, niet??? Maar ze spreken meestal wel geen woord Nederlands... Hoe komt dat??? Wisten ze dan niet dat de meerderheid van de bevolking, zogezegd hun buren Nederlands spraken???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 14:56   #62
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vervelend, nietwaar, zo'n vraag waar u niet op wil antwoorden...
Zoals die met Lot en zijn dochters he?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 15:03   #63
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals altijd; zeer sterke argumentatie.
Maar wel juist. Je gelooft echt je eigen zever.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 2 maart 2019 om 15:03.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 15:29   #64
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Tuurlijk komen ze dat jou niet persoonlijk verwijten... zij zijn toch vriendelijk en wij zijn toch allemaal vrienden, niet??? Maar ze spreken meestal wel geen woord Nederlands... Hoe komt dat??? Wisten ze dan niet dat de meerderheid van de bevolking, zogezegd hun buren Nederlands spraken???

Marie; laten we realistisch blijven.
Ik heb vijftien jaar in Brussel gewerkt. Mijn Frans is ondertussen wel verwaterd maar ik trek nog behoorlijk mijn streng. Maar we zitten in Europa! Hoe lang nog? De Walen krijgen Engels als tweede vak. In de Franse taal zullen we nooit ons echt met hen kunnen meten overwegende hun diepere kennis van hun moedertaal en hun hautaine filosofie aangaande andere volkeren.
Heel Noord Amerika spreekt Engels. Een Canadese bidonville uitgezonderd waar dezelfde snertboel zich afspeelt zoals bij ons. Vergelijk de USA met Europa en dan stel je vast dat vooral de taaleenheid in Europa ontbreekt.
Zuid-Amerika spreekt Spaans. Andere grote stukken van de wereld spreken dan weer andere talen.

Welke eenheidstaal gaat Europa kiezen?
Overwegende de toestand bij ons geef ik de voorkeur aan de Engelse taal en dit om drie redenen. Eerstens zal deze taal ons plaatsen op voet van gelijkheid met de Franstalige hoogheidswaanzin want ze zullen zich ook moeten aanpassen. Ten tweede is Engels een gemakkelijker taal. En ten derde hoop ik dat Europa deze computertaal en handelstaal zal kiezen als hoofdtaal. En komt het zover dan komt er ook in ons land een oplossing voor de aanslepende snertboel die zelfs Europa mee blijft veroorzaken.

En ik kies deze voorgestelde oplossing niet voor mezelf want ik kan beter mijn streng trekken in de taal van Voltaire.
Maar ik zie de voorgestelde oplossing als logika.
En voor de rest veeg ik dik mijn sjokkedijzen aan dat gezeur en gebekvecht over talen en andere prullaria tussen Vlamingen en Walen.
Blijvend uitstel van een oplossing kan aanleiding veroorzaken tot de ontbinding van België en ook van Europa.
Die politiekers mogen ook eens gaan nadenken om hun hoge wedde te verantwoorden.

Maar de gang van zaken in België noch Europa zal daarbij niet mijn bekommernis zijn. Ik word er niet voor betaald en zal er dus ook geen hoofdpijn van krijgen.

Laatst gewijzigd door werkman : 2 maart 2019 om 15:41.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 15:52   #65
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Bron: Bruzz

Vrijdagochtend diende PVDA een resolutie in in het Brusselse parlement voor meer immersieonderwijs in de verschillende gemeenten. Het is volgens hen de enige manier om van Brussel een echt tweetalig gewest te maken.

Lees ook Annick Abessolo, leerkracht Nederlands: 'Wil hen Bazart doen leren kennen'

Volgens die resolutie moet het Brusselse gewest de gemeenten beter aanmoedigen om immersiescholen op te richten. Dat zijn scholen waar sommige vakken, zoals lichamelijke opvoeding of aardrijkskunde, in een andere taal worden gegeven.

“Te veel jongvolwassenen beëindigen hun schooltraject met een gebrekkige kennis van de andere stadstaal,” zegt Françoise De Smedt, Brussels parlementslid voor de partij en kersvers lijsttrekster voor de komende verkiezingen.

De cijfers van Actiris beamen dat: maar één werkzoekende op tien heeft genoeg kennis van het Frans én het Nederlands, terwijl één werkaanbieding op twee dit vereist. Maar het gaat niet enkel om de talenkennis voor de radicaal-linkse partij. "Studies hebben aangetoond dat het verschillende gebieden in de hersenen stimuleert en op termijn ook zorgt voor betere resultaten op bijvoorbeeld wiskunde," vervolgt De Smedt.

Niet alleen

PVDA is niet de enige partij die voorvechter is van dit soort scholen, heel wat andere partijen verklaren al langer voorstander te zijn van dit soort scholen. Er worden al verschillende initiatieven genomen, maar volgens PVDA gaat dit niet snel genoeg.

“Het aantal immersiescholen in Brussel stijgt heel traag. Met het huidig ritme zou de Brusselse jeugd recht hebben op immersieonderwijs binnen 100 jaar vooraleer het veralgemeend wordt,” verklaart De Smedt.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 16:23   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht

Vrijdagochtend diende PVDA een resolutie in in het Brusselse parlement voor meer immersieonderwijs in de verschillende gemeenten. Het is volgens hen de enige manier om van Brussel een echt tweetalig gewest te maken.
De PvdA-PTB kan beter de pijlen richten op het probleem dat zich al jaren stelt: de uren Nederlands die in meerdere Franstalige middelbare scholen in Brussel niet meer ingevuld raken omdat er blijkbaar geen leraren gevonden worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 16:51   #67
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zit wel met die vraag van Witte Kaproen verveeld, nietwaar?! Het gaat er niet om of die mensen nu vlot of deels tweetalig zijn. Al evenmin of de affiche in twee talen is. Wel over het merkwaardig feit dat aan de Vlaamse kant de meetings in twee talen doorgaan, maar aan Waalse kant de meeting in het Frans en enkel het Frans gebeurt.
2

U berijpt mijn vraag Jan ,iets wat van Sub blijkbaar niet kan gezegd worden.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 16:53   #68
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vervelend, nietwaar, zo'n vraag waar u niet op wil antwoorden... Waarom tweetalige meetings in Vlaams-Brabant, maar enkel Franstalige in Waals-Brabant?

Als het allemaal niets uitmaakt, waarom dan geen tweetalige in Waals-Brabant?
2
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2019, 22:28   #69
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
2

Wel plezant als er hier een paar modderaars voortdurend achter de coulissen verdwijnen als het hun past. Dat is hier een veel toegepaste strijdtactiek. Zeveren tot in het oneindige en als je hun pakt op eigen woorden vluchten ze.
Ik heb niet altijd respect voor sommige Vlamingen maar dat volk dat over de taalgrens is gesukkeld zijn in de meerderheid geen stamp tegen hun juwelen waard. Hun enige optie is heibel veroorzaken.
Maar de Vlaming doet dikwijls ook te weinig moeite om een echt debat te voeren.
Ik hoop dat dit onkunde is in de meeste gevallen?
Alleszins kunnen ze in het beste geval dus ook niet onderscheiden wat er belangrijk is en laten ze zich ook verleiden tot oorlogje spelen over onbelangrijke dingen.
Ik vermoed dat er weer een eeuw zal voorbij gaan zonder meer rechtvaardigheid en dit dank zij saboteurs in beide kampen.
Een debatforum? Een scrotum ja met vooral veel braaksel, drollen en getier.
Oud 2 maart 2019, 22:53   #70
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht

Lees ook Annick Abessolo, leerkracht Nederlands: 'Wil hen Bazart doen leren kennen'

Volgens die resolutie moet het Brusselse gewest de gemeenten beter aanmoedigen om immersiescholen op te richten. Dat zijn scholen waar sommige vakken, zoals lichamelijke opvoeding of aardrijkskunde, in een andere taal worden gegeven.

“Te veel jongvolwassenen beëindigen hun schooltraject met een gebrekkige kennis van de andere stadstaal,” zegt Françoise De Smedt, Brussels parlementslid voor de partij en kersvers lijsttrekster voor de komende verkiezingen.

De cijfers van Actiris beamen dat: maar één werkzoekende op tien heeft genoeg kennis van het Frans én het Nederlands, terwijl één werkaanbieding op twee dit vereist. Maar het gaat niet enkel om de talenkennis voor de radicaal-linkse partij. "Studies hebben aangetoond dat het verschillende gebieden in de hersenen stimuleert en op termijn ook zorgt voor betere resultaten op bijvoorbeeld wiskunde," vervolgt De Smedt.

Niet alleen

PVDA is niet de enige partij die voorvechter is van dit soort scholen, heel wat andere partijen verklaren al langer voorstander te zijn van dit soort scholen. Er worden al verschillende initiatieven genomen, maar volgens PVDA gaat dit niet snel genoeg.

“Het aantal immersiescholen in Brussel stijgt heel traag. Met het huidig ritme zou de Brusselse jeugd recht hebben op immersieonderwijs binnen 100 jaar vooraleer het veralgemeend wordt,” verklaart De Smedt.
Maak geen veronderstellingen;als de franstaligen het over immersiescholen hebben dan hebben ze het voor 90% over immersiescholen met engels als immersietaal... en zullen ze het Nederlands nog verder de verdomhoek induwen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2019, 07:53   #71
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Die van het fatsoen, die van de elementaire beleefdheid.
Lol. Mentaliteit van een nieuw-herboren groene sos, gij!
Daar koopt ge hier veel mee

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 3 maart 2019 om 07:55.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2019, 07:57   #72
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
2

U berijpt mijn vraag Jan ,iets wat van Sub blijkbaar niet kan gezegd worden.
Pas maar op: overberijpen is erover!
Oud 3 maart 2019, 10:00   #73
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ha, ha, ha, omdat het sjiek stond of omdat het de enige mogelijkheid was om aan het gemeenschapsleven deel te nemen... Kinderen naar franstalige scholen gestuurd, want er waren geen anderen... de hele francofone indoctrinatie als evangelie moeten slikken en dan afkomen dat het de wil van de Vlamingen zelf was...

Ik ben van Vlaanderen uit verhuisd naar de Walen en ik heb hier één ding geleerd, waar de meeste Vlamingen zelfs geen vermoeden van hebben en dat ze zich zelfs niet kunnen voorstellen dat dat in een zogezegde democratische maatschappij nog bestaat... er is officieel, officieus geen enkel haar op de kop van de franstalige gemeenschap die er nog maar aan denkt om in vrede en op voet van gelijkheid samen te leven met de Vlamingen en die boodschap wordt constant, zoals het islamisme vanaf de minaretten over de franstalige bevolking uitgestrooid...

En inderdaad, ik ben naar hier moeten verhuizen om dat te kunnen doorzien want zulk iets had ik vanuit Vlaanderen nooit of te nimmer kunnen voorstellen; nl. zoveel en zo diep ingewortelde minachting, haat tegen de Vlamingen en alles wat Vlaams is... en dat is een beweging die voor de 100% van bovenuit wordt geindoctrineerd zodat zelfs de meest verdraagzame franstalige er zich zelfs niet meer van bewust is...
En omgekeerd bestaat dus niet? Wat doen Vlaamse partijen anders dan Waalse partijen qua indoctrinatie?
Ik noem het gewoon elkaar beschijten.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2019, 10:12   #74
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de bedelnap volkakken!

PS Henri, de eerste keer dat ik dat liedje 'La Wallonie c'est du caca!' hoorde, was van een Fransman Erasmusstudenten hier in Vlaanderen.
Waarom Vlamingen op Walen kakken is de evidentie zelve, maar weet jij toevallig waarom de Fransen dezelfde mening delen?
Welke evidentie? Het betreft trouwens niet heel Vlaanderen en het verhindert helemaal niet de Walen nog naar Vlaanderen te gaan.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2019, 10:14   #75
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Logisch, ze zijn dom, lui en van slechte wil.
Dat is uw standpunt, ja. Maar is dit de realiteit? Helemaal niet.
Oud 3 maart 2019, 10:19   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk heb ik nog nooit een Waal ontmoet die mij verweet Vlaming te zijn. Maar onnozelaars die zich laten opjutten door politici om hun dik betaalde zitjes te krijgen en te behouden, vind je aan beide zijden van de taalgrens.

Dikke 2.
Oud 3 maart 2019, 10:24   #77
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maak geen veronderstellingen;als de franstaligen het over immersiescholen hebben dan hebben ze het voor 90% over immersiescholen met engels als immersietaal... en zullen ze het Nederlands nog verder de verdomhoek induwen...

Die immersiescholen hebben we in Vlaanderen reeds lang hoor.
Alleen zijn het in Vlaanderen scholen die Vlamingen willen verplichten de taal van mijnheer aan te leren zodat we kunnen door het leven gaan als halfbakken dienaars en juist daardoor opgesloten blijven in la Belgique ?* papa.
Dat Walen als tweede taal Engels krijgen vind ik niet meer als normaal.
Maar dan vind ik het ook normaal dat de Vlaamse jeugd eveneens Engels als tweede taal krijgt in de school.
Met kunstgrepen worden de gevolgen heden verborgen.
Waarom zijn wij als Vlamingen ondervertegenwoordigd op internet verkoop?
Vergelijk niet met Frankrijk maar wel met Nederland.
En valt uwen Euro dan nog niet?
En waarom moeten wij Vlamingen blijven stotteren als ondergeschikte Mongolen tegen Walen die ons constant laten voelen dat zij meerwaardig zijn omdat zij een ruimere kennis hebben van hun moedertaal?
Als de Waalse jeugd Engels kent en onze jeugd ook dan spreken ze op voet van gelijkheid met mekaar.
Eisen van Walen dat zij Nederlands leren helpt hen niet vooruit in Europa noch in de wereld. Dat ze het dus niet doen vind ik logisch. Ik zou het trouwens ook niet doen.
En ik spreek niet voor eigen deur met dat standpunt.
Het is niet omdat ik mij voldoende kan uitdrukken in het Nederlands dat ik het recht zou hebben dat te eisen van de Franstaligen.
En omdat ik mij ook kan uitdrukken in de taal van Voltaire wil ik ook geen gebruik maken van dit feit om mij hautain te gaan gedragen tegenover andere Vlamingen die dezelfde kansen niet kregen omwille van een werkomgeving.
De redenen van de misverstanden zijn heel goed bekend aan beide kanten van de taalgrens. En ze zijn op termijn dus op te lossen. Anders zal het risico groeien dat dit land vroeg of laat echt uit mekaar valt en dat de huidige heibel niet wordt afgebouwd maar wel gestimuleerd door onze politieke machthebbers die liefst hun macht willen bestendigen omdat ze kunnen gebruik maken van hun broederschap in beide landsdelen.
En over dit standpunt zal weer zedig worden gezwegen door de hard-liners aan beide kanten van de taalgrens. Niet omdat er echt het taalprobleem zou zijn maar wel omdat het voordeel oplevert om de kassa te blijven plunderen.
En nu is het terug aan sommigen onder jullie. Ruimte genoeg om te blijven zeveren.

Laatst gewijzigd door werkman : 3 maart 2019 om 10:28.
Oud 3 maart 2019, 10:25   #78
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel Vlamingen denk je zijn er die enkel het woordje bonjour kennen?

Gisteren op café nog een nieuw scheppingsverhaal gehoord.

God schiep het uitspansel, de aarde, de zeeën, de Vlaming, de kruipdieren, alle andere dieren en toen de mens.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2019, 10:34   #79
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoeveel Vlamingen denk je zijn er die enkel het woordje bonjour kennen?

Gisteren op café nog een nieuw scheppingsverhaal gehoord.

God schiep het uitspansel, de aarde, de zeeën, de Vlaming, de kruipdieren, alle andere dieren en toen de mens.

Proficiat. Jij bent de eerste die komt zeveren; zoals voorspeld in mijn vorige bijdrage. En op café moet je gaan om uw verstand te laten aftakelen.
Het eindresultaat is wel dat je denkt dat je slim bent en daarom begin je meer te zeveren als voor je vijfde pint.

Laatst gewijzigd door werkman : 3 maart 2019 om 10:39.
Oud 3 maart 2019, 10:38   #80
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eerste 'waloen' die mij een 'vlondereir' noemt kan naar huis met een druppende bloedneus!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be