Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2019, 14:26   #61
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
t is Marie haar punt hé, ik had er niks mee te maken ze

ik was hier alleen maar aan t scheidsrechteren!

(en ik kreeg geen horloges of nieuwe keuken!)
Thank you for that, Mister Barberan.
Oud 14 maart 2019, 14:47   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Je wil gewoon zeggen dat zonder grondwetswijziging het alwéér een weggegooide vlaamse stem is voor de NVA?
Soit, hoe gaan ze dat doordrukken, hebben ze bondgenoten?
Het is hen misschien een beetje naar het hoofd gestegen dat ze de grootste partij zijn, volgens mij dien je nog steeds effectieve meerderheden te halen, niet enkel in uw dromen.
Mijn dromen, andermans nachtmerries.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2019, 14:50   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
"N-VA wil voor de verkiezingen de volledige grondwet voor herziening vatbaar verklaren voor staatshervorming"

Fify

En dat na de verkiezingen weer in de diepvries steken.
Dat is heel grappig.
Wellicht bijna even grappig als: het Blok komt nog in geen lichtjaren aan één element van zijn kiesprogramma dat in uitvoering zou kunnen gaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 14 maart 2019, 15:06   #64
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee nee, Marie maakte een valabel punt en jij trachtte het onderuit te halen met een bewering over een zogezegd waals sous-regionalisme ... en dat blijkt een fabeltje.

BA door de mand

BA-Marie 0-1
2
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2019, 15:21   #65
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor zover ik me herinner van de laatste weken, pleit elke Vlaamse partij behalve groen, voor een grondwetswijziging. Elk voor hun eigen winkel(tje).

De belangrijkste boodschap van de nva-mededeling nu, is: laat de kiezer vrij in zijn keuze op 26 mei. Zonder grondwetswijziging is de kiezer niet vrij.

Ik denk dat sommige partijen toch schrik hebben dat De Wever zijn brandkast opent.
Wat was de grondgedachte bij het invoeren van de wet die bepaald dat de zittende regering moest beslissen welke grondwetsartikelen door de volgende regering konen aangepast worden?
Ik begrijp de achterfrond van die wet niet.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2019, 15:25   #66
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Weet je waarom NVA dat kan? Omdat de schuld voor het niet invoeren van de confederale staat ook effectief bij die andere partijen ligt.
Dat weet ik ook wel maar tevens sust ze daar haar separatistische achterban mee die niet erg tevreden waren dat tijdens deze legislatuurmet NVA het comunautaire in de ijskast bleef zitten.
Oud 14 maart 2019, 15:30   #67
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je wil gewoon zeggen dat zonder grondwetswijziging het alwéér een weggegooide vlaamse stem is voor de NVA?
.
Je moet je achterban toch met iets sussen om ze zo weer gedurende een periode van 5 jaar aan het lijntje te houden.:-
Oud 14 maart 2019, 15:47   #68
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Wat was de grondgedachte bij het invoeren van de wet die bepaald dat de zittende regering moest beslissen welke grondwetsartikelen door de volgende regering konen aangepast worden?
Welke andere regering zou het kunnen zijn dan de zittende?

Of vraag je je af waarom er voorafgaand een lijst met hierzienbare artikelen opgemaakt moet worden?
Oud 14 maart 2019, 16:17   #69
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is hen misschien een beetje naar het hoofd gestegen dat ze de grootste partij zijn, volgens mij dien je nog steeds effectieve meerderheden te halen, niet enkel in uw dromen.
Ik stem voor NVA in de hoop dat ze ooit de meerderheid halen in coalitie met het VB. Dan moeten ze wel kleur bekennen met betrekking tot hun eerste artikel.

Zo lang ze in coalitie moeten treden met partijen die communautaire stilstand willen, kan je hen niet verwijten dat er communautair niets beweegt.

Groen heeft vandaag ook vanalles gelanceerd, maar ik vraag me af of je hen ook gaat afbranden als volgend jaar de tankkaart niet is afgeschaft...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2019, 17:27   #70
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is heel grappig.
Wellicht bijna even grappig als: het Blok komt nog in geen lichtjaren aan één element van zijn kiesprogramma dat in uitvoering zou kunnen gaan.
wedden?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2019, 17:48   #71
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is heel grappig.
Ik dacht nochtans dat er al criminele allochtonen zijn die hun straf moeten uitzitten in hun thuisland.

Is altijd al een punt geweest van het VB.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2019, 17:55   #72
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
De grondgedachte was la Belgique voldoende ingebetonneerd te weten...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 14 maart 2019 om 17:57.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2019, 18:09   #73
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit korte wiki artikeltje schetst het niet slecht : https://nl.wikipedia.org/wiki/Grondwet

Gezien een grondwet de organisatie van de natiestaat, en de verhoudingen tussen de 3 machten regelt kan die grote impact hebben op de burger en zijn vrijheden. In de 19e eeuw was de (grond) wetgever zich daar al van bewust dat het gevaarlijk zou zijn om fundamentele veranderingen te kunnen laten doorvoeren door tijdelijke en/of situationeel veranderende meerderheden.
Men wou zeker zijn dat de consensus tot verandering fundamenteel en breed gedragen is voor men de grondwet laat aanpassen. En in veel landen waaronder ook het onze lost men dat op met een procedure die 2 legislaturen in beslag neemt.

In essentie is het een voorzorgsmaatregel en een beschermingsmaatregel, geboren vanuit een wantrouwen van de macht van de overheid versus zijn burger.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 maart 2019 om 18:10.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2019, 19:03   #74
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dit korte wiki artikeltje schetst het niet slecht : https://nl.wikipedia.org/wiki/Grondwet

Gezien een grondwet de organisatie van de natiestaat, en de verhoudingen tussen de 3 machten regelt kan die grote impact hebben op de burger en zijn vrijheden. In de 19e eeuw was de (grond) wetgever zich daar al van bewust dat het gevaarlijk zou zijn om fundamentele veranderingen te kunnen laten doorvoeren door tijdelijke en/of situationeel veranderende meerderheden.
Men wou zeker zijn dat de consensus tot verandering fundamenteel en breed gedragen is voor men de grondwet laat aanpassen. En in veel landen waaronder ook het onze lost men dat op met een procedure die 2 legislaturen in beslag neemt.

In essentie is het een voorzorgsmaatregel en een beschermingsmaatregel, geboren vanuit een wantrouwen van de macht van de overheid versus zijn burger.
Mooi op papier, in de praktijk nemen de traditioneel graag een loopje met dat vodje papier
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 13:03   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reus heeft een goede link opgegeven.
Eerst een correctie: het is niet de "oude" regering die beslist, maar wel het "oude" parlement.
En als ze dat belissen (het aanduiden van de artikelen die veranderd mogen worden), dan tekenen ze daarmee automatisch hun eigen ontslag.
En hier komt het: de kiezer kan zich dan uitspreken.

Iets anders is de nodige twee derde meerderheid.
Dat is omdat de grondvod nogal fundamentele dingen bevat(te).

Oud 18 maart 2019, 12:02   #76
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Eigenlijk wil N-VA ze niet herzien. Maar wil men op blanco zetten om opnieuw in te vullen. Met in de achterliggende gedachte. Wat doen we nog samen in compromis. En waar is het water te diep .

Is dit confederalisme of artikel 35 ? Maakt niet uit. Het zal Vlaamse regering tegen Waalse regering zijn op federaal niveau

Hoe meer de Waalse bevolking gaat tegenwerken hoe meer zullen ze in de kaart gaan spelen voor het doel in 2025
En CD&V, SPA, groen en OVLD zijn wel voor denkte gij.
NVA staat met zijn cofederatie moederziel alleen.
Oud 18 maart 2019, 12:06   #77
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Welke andere regering zou het kunnen zijn dan de zittende?

Of vraag je je af waarom er voorafgaand een lijst met hierzienbare artikelen opgemaakt moet worden?
Mijn vraag is waarom de uittredende parlement de grondwetsartiekelen tot wijziging moet aanduiden en niet de nieuwe regering.
Ik begrijp niet wat er aan de grodslag ligt van deze wet?

Laatst gewijzigd door speurneus : 18 maart 2019 om 12:08.
Oud 18 maart 2019, 12:10   #78
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
En CD&V, SPA, groen en OVLD zijn wel voor denkte gij.
NVA staat met zijn cofederatie moederziel alleen.
Duidelijk en iedereen zal het geweten hebben...
Vlaams profiel van de anderen... het was er ervoor al niet, maar dan kunnen de mensen er toch niet meer naast kijken en dan gaan de verkiezingen om voor la Belgique en tegen Vlaanderen of voor Vlaanderen ...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 12:10   #79
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De reus heeft een goede link opgegeven.
Eerst een correctie: het is niet de "oude" regering die beslist, maar wel het "oude" parlement.
En als ze dat belissen (het aanduiden van de artikelen die veranderd mogen worden), dan tekenen ze daarmee automatisch hun eigen ontslag.
En hier komt het: de kiezer kan zich dan uitspreken.

.
Dit is geen antwoord op mijn vraag!!!
Oud 18 maart 2019, 13:14   #80
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vraag is waarom de uittredende parlement de grondwetsartiekelen tot wijziging moet aanduiden en niet de nieuwe regering.
Ik begrijp niet wat er aan de grodslag ligt van deze wet?
De bedoeling achter de (verplichte) ontbinding van het Parlement wanneer de lijst met te herziene artikelen aanvaard is, is dat de kiezer zich moet kunnen uitspreken over de voorgestelde opties rond die herziening.

De verkiezingen zijn dus een soort referendum, als het ware.

Dus is het logisch dat de lijst op voorhand wordt opgemaakt, en niet achteraf.

(dat is de theorie althans).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be