Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2019, 14:43   #61
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Het is en blijft "het" probleem, het overaanbod aan onefficiënt overheidspersoneel op alle niveau's die daarenboven naast een dik loon/prestaties ook nog eens een dubbel pensioen krijgen.
En wie dat zal betalen? Jij en ik.
Op de manier zoals nu bestuurd gaat dit land regelrecht de afgrond in.
Is dat zo ? Kan je mij eens uitleggen welke berekening jij daarvoor maakt ? Het overgrote deel van de ambtenaren heeft een netto pensioen van rond de 1750 euro netto. Het merendeel van de ambtenaren hebben 0,0 euro vakantiegeld. Geen enkele ambtenaar heeft recht op een gezinspensioen. Geen enkele ambtenaar ontvangt een bedrag via pensioensparen.

De gemiddelde ambtenaar verdiend rond de 3300 euro bruto. Zijn pensioen is eenvoudigweg te berekenen

3300 euro met pakweg 42 jaren dienst en delen door 60 . 3300x42/60. Zo kom je aan 2300 euro bruto. Daar aftrekken de Bedrijfsvoorheffing en de ZIV en de solidariteitsbijdrage.Netto rond de 1700

Waar haal jij dat dubbele pensioen dan ??? Denk jij dat alle ambtenaren generaals zijn geweest ?

https://www.vacature.com/nl-be/carri...ient-het-meest

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juni 2019 om 14:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 17:39   #62
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het overgrote deel van de ambtenaren heeft een netto pensioen van rond de 1750 euro netto.
Mannen van de groendienst, huisvuilophalers, ... ?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 17:40   #63
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Zijn geen ambtenaren.

Huisvuil = Limburg.net, gewoon werknemers
Groendienst = sociale tewerkstelling, gewoon werknemers
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 18:00   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Neen. Waarom lees je niet wat ik heb geschreven ?

Maar goed ik geef U nogmaals een officieel cijfer.

Uit de meest recente cijfers van onze salarisenquête (2017) blijkt dat werknemers in overheidsdiensten gemiddeld 3.526€ per maand* verdienen
De pensioenberekening is dit cijfer maal aantal jaren dienst en delen door 60. Wat er netto van overblijft kan u ook uitrekenen.

Of men het hier heeft over huisvuilophalers laat ik aan U over.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juni 2019 om 18:01.
Oud 26 juni 2019, 18:00   #65
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zijn geen ambtenaren.

Huisvuil = Limburg.net, gewoon werknemers
Groendienst = sociale tewerkstelling, gewoon werknemers

Lap! Degenen die het werk doen krijgen weer minder!
Ik ken er wel een heleboel die al veel te lang zitten op een gemeentehuis en die men ook eens beter tijdelijk aan de vuilkar zou zetten. Al was het maar om een beetje van hun "coffrefort" te reduceren. Dikwijls denk ik bij een verplicht bezoek aan het schoon verdiep dat die zeker twintig jongskes gebaard hebben.
Ofwel doen ze mij denken aan chimpanzees in grote must. Naast die hun achterwerk kun je ook niet naast kijken. Goddank toch nog iets waar we mogen over praten zonder Unia op ons dak te krijgen.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 18:29   #66
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo ? Kan je mij eens uitleggen welke berekening jij daarvoor maakt ? Het overgrote deel van de ambtenaren heeft een netto pensioen van rond de 1750 euro netto. Het merendeel van de ambtenaren hebben 0,0 euro vakantiegeld. Geen enkele ambtenaar heeft recht op een gezinspensioen. Geen enkele ambtenaar ontvangt een bedrag via pensioensparen.

De gemiddelde ambtenaar verdiend rond de 3300 euro bruto. Zijn pensioen is eenvoudigweg te berekenen

3300 euro met pakweg 42 jaren dienst en delen door 60 . 3300x42/60. Zo kom je aan 2300 euro bruto. Daar aftrekken de Bedrijfsvoorheffing en de ZIV en de solidariteitsbijdrage.Netto rond de 1700

Waar haal jij dat dubbele pensioen dan ??? Denk jij dat alle ambtenaren generaals zijn geweest ?

https://www.vacature.com/nl-be/carri...ient-het-meest
Mijn pensioen is minder dan 1.100 euro bruto per maand. Alle extra is door mijzelf tijdens mijn loopbaan bijeengespaard. Omdat ik naast mijn pensioen nog inkomsten uit verhuur heb moet ik op dat lage pensioen belasting betalen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 juni 2019 om 18:31.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 19:00   #67
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
laat de rijken de crisis betalen! De vakbonden met hun honderden miljoenen geld op buitenlandse rekeningen dus
Sorry,de ARCOPAR-opgelichten waren eerst!
Oud 26 juni 2019, 19:20   #68
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190625_04478890

Rarara, wie zal dit moeten betalen? Hint: het zijn geen francofonen.
Opcentiemen verhogen met 30%. De verkiezingen zijn voorbij.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 19:35   #69
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn pensioen is minder dan 1.100 euro bruto per maand. Alle extra is door mijzelf tijdens mijn loopbaan bijeengespaard. Omdat ik naast mijn pensioen nog inkomsten uit verhuur heb moet ik op dat lage pensioen belasting betalen.
Zelfstandigen pensioen als alleenstaande kan inderdaad al eens niet hoger zijn. Het werknemers pensioen is toch meestal tegen de 1500 netto ( alleszins toch bij de meeste mensen die ik persoonlijk ken)

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juni 2019 om 19:36.
Oud 26 juni 2019, 19:42   #70
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfstandigen pensioen als alleenstaande kan inderdaad al eens niet hoger zijn. Het werknemers pensioen is toch meestal tegen de 1500 netto ( alleszins toch bij de meeste mensen die ik persoonlijk ken)
Ik heb als zelfstandige een gezinspensioen van +-1750€ maar dat wordt op het einde van het jaar bij mijn inkomen gevoegd dus niet netto.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 20:08   #71
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb als zelfstandige een gezinspensioen van +-1750€ maar dat wordt op het einde van het jaar bij mijn inkomen gevoegd dus niet netto.
Kan kloppen. Er zijn heel wat ambtenaren die dat niet hebben als gezinspensioen ( want dat bestaat zelfs niet voor een ambtenaar) Dus dat fabeltje van die dubbele pensioenen mag nu wel eens stoppen.
Oud 26 juni 2019, 21:22   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zo is dat. Het is schandalig wat nu bezig is: 'als ons plan niet uitgevoerd wordt doen we niet mee.'

Dat die overbodige, vetbetaalde nietsnutten eens doen waarvoor ze betaald worden: besturen in het belang van de bevolking.
Te beginnen met de Keuninklijke Hoogheid de Laeken de parler francais: wat een flater om zo twee oenen aan te duiden als informateurs.
Na een maand, nog geen kloten resultaat.

Wij betalen met belastingsgeld dat Onverkozen Geval om degelijke informateurs aan te duiden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 21:39   #73
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Te beginnen met de Keuninklijke Hoogheid de Laeken de parler francais: wat een flater om zo twee oenen aan te duiden als informateurs.
Na een maand, nog geen kloten resultaat.

Wij betalen met belastingsgeld dat Onverkozen Geval om degelijke informateurs aan te duiden.
Informateurs doen niks anders dan informeren naar wat de echte oenen te zeggen hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 22:30   #74
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uit de meest recente cijfers van onze salarisenquête (2017) blijkt dat werknemers in overheidsdiensten gemiddeld 3.526€ per maand* verdienen
De pensioenberekening is dit cijfer maal aantal jaren dienst en delen door 60. Wat er netto van overblijft kan u ook uitrekenen.

En is die 3526€ per maand het gemiddelde over alle jaren, of het gemiddelde van de vijf (tien) laatste jaren waarop het pensioen wordt berekend. Tussen deze cijfers kan gemakkelijk een verschil van 20% zitten.
En natuurlijk zal men op een hoog bruttopensioen meer belastingen betalen, zodat het verschil netto kleiner wordt. Maar desondanks heeft het weinig zin om over nettopensioenen te spreken als men wil vergelijken. Dan zegt brutto meer. Ieder moet het voor zijn specifieke situatie dan maar uitrekenen wat het verschil netto zal zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2019, 22:30   #75
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bob : 26 juni 2019 om 22:30.
Oud 26 juni 2019, 22:44   #76
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En is die 3526€ per maand het gemiddelde over alle jaren, of het gemiddelde van de vijf (tien) laatste jaren waarop het pensioen wordt berekend. Tussen deze cijfers kan gemakkelijk een verschil van 20% zitten.
En natuurlijk zal men op een hoog bruttopensioen meer belastingen betalen, zodat het verschil netto kleiner wordt. Maar desondanks heeft het weinig zin om over nettopensioenen te spreken als men wil vergelijken. Dan zegt brutto meer. Ieder moet het voor zijn specifieke situatie dan maar uitrekenen wat het verschil netto zal zijn.
3500 bruto is in de meeste gevallen het salaris op het einde van de loonschaal van de middenklasse ambtenaar. Het maximum op de loonschaal wordt in de meeste gevallen al behaalt na 25 dienstjaren.

De berekening van bruto naar netto pensioen is niet zo heel specifiek meer. Maar weinig gepensioneerden ( 60+) hebben nog kinderen ten laste. Het al dan niet hebben van kinderen ten laste is de hoofdmoot in de aftrek van bedrijfsvoorheffing.
Enig verschil kan zijn of de echtgenote al dan niet ten laste is. Ook dit is stilaan aan het wegebben. De meeste partners hebben nu hun eigen pensioen.
Oud 26 juni 2019, 22:46   #77
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan kloppen. Er zijn heel wat ambtenaren die dat niet hebben als gezinspensioen ( want dat bestaat zelfs niet voor een ambtenaar) Dus dat fabeltje van die dubbele pensioenen mag nu wel eens stoppen.
Als we nu moesten zeggen dat een ambtenaar altijd een gezinspensioen krijgt, ongeacht het een vrijgezel, gehuwde of samenwonende is. Zouden we dan niet dichter bij de waarheid zitten.
Oud 26 juni 2019, 22:58   #78
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3500 bruto is in de meeste gevallen het salaris op het einde van de loonschaal van de middenklasse ambtenaar. Het maximum op de loonschaal wordt in de meeste gevallen al behaalt na 25 dienstjaren.

De berekening van bruto naar netto pensioen is niet zo heel specifiek meer. Maar weinig gepensioneerden ( 60+) hebben nog kinderen ten laste. Het al dan niet hebben van kinderen ten laste is de hoofdmoot in de aftrek van bedrijfsvoorheffing.
Enig verschil kan zijn of de echtgenote al dan niet ten laste is. Ook dit is stilaan aan het wegebben. De meeste partners hebben nu hun eigen pensioen.
In dit laatste zit mijn inziens ook het grote verschil. Maar het is dan ook een groot verschil. En bij de 75 plussers maken zij toch nog een relatief groot gedeelte uit.
Maar wil U voor de rest wel geloven.
Trouwens het grote probleem met pensioenen is dat ze voor een gedeelte van de werknemers (een ander gedeelte heeft via het pensioenfonds van zijn werkgever, een pensioen dat uiteindelijk vergelijkbaar is met dit van een ambtenaar), gewoon te laag zijn. Denk dat men inderdaad niet kan zeggen dat de pensioenen voor het overgrote gedeelte van de ambtenaren te hoog zijn.
Oud 26 juni 2019, 22:58   #79
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we nu moesten zeggen dat een ambtenaar altijd een gezinspensioen krijgt, ongeacht het een vrijgezel, gehuwde of samenwonende is. Zouden we dan niet dichter bij de waarheid zitten.
Ik begrijp wat U bedoelt maar dan moeten we ook ophouden met te zeggen dat ambtenaren een dubbel pensioen zouden hebben. Het pensioen van een ambtenaar is inderdaad iets hoger dan het pensioen van de werknemer.

Maar de ambtenaar heeft bijvoorbeeld ook geen verlofgeld (wanneer bruto meer dan 2300) wat bij de werknemers pensioenen bijna 1000 euro bedraagt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juni 2019 om 22:59.
Oud 26 juni 2019, 23:01   #80
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In dit laatste zit mijn inziens ook het grote verschil. Maar het is dan ook een groot verschil. En bij de 75 plussers maken zij toch nog een relatief groot gedeelte uit.
Maar wil U voor de rest wel geloven.
Trouwens het grote probleem met pensioenen is dat ze voor een gedeelte van de werknemers (een ander gedeelte heeft via het pensioenfonds van zijn werkgever, een pensioen dat uiteindelijk vergelijkbaar is met dit van een ambtenaar), gewoon te laag zijn. Denk dat men inderdaad niet kan zeggen dat de pensioenen voor het overgrote gedeelte van de ambtenaren te hoog zijn.
Ja dat klopt. Ambtenaren hebben in de meeste gevallen wat we mogen noemen een deftig pensioen hetgeen niet altijd kan worden gezegd van de werknemers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be