Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2019, 18:51   #61
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Natuurlijk hoe meer Vlaanderen verfranst ,
hoe liever de Belgicisten het hebben.

Gelukkig zullen we weldra in een onafhankelijk Vlaanderen leven.
Dat zal aan hun taalgebruik niet veel veranderen. Ze spreken nu ook al Frans tegen de eerste beste nieuwkomers.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2019, 18:53   #62
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Natuurlijk hoe meer Vlaanderen verfranst ,
hoe liever de Belgicisten het hebben.

Gelukkig zullen we weldra in een onafhankelijk Vlaanderen leven.
Vlaanderen verfranst opdat de Vlamingen er Frans spreken tegen iedereen die ze niet kennen.
Oud 28 juni 2019, 19:39   #63
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een sticker op hun shirt....

Doet me terugdenken aan de donkere jaren eind jaren '30.
Alleen al het gezicht van een Vlaming doet jou aan de jaren 30' denken...
Valt helemaal niet op hoe extreem racistisch jij wel bent...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2019, 19:42   #64
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat zal aan hun taalgebruik niet veel veranderen. Ze spreken nu ook al Frans tegen de eerste beste nieuwkomers.
Waarschijnlijk dat ze dan Engels gaan praten tegen de nieuwskomers want verplicht tweede taal Frans zal dan afgeschaft zijn...
Oud 28 juni 2019, 19:47   #65
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Waarschijnlijk dat ze dan Engels gaan praten tegen de nieuwskomers want verplicht tweede taal Frans zal dan afgeschaft zijn...
Al gelijk. De vraag blijft waarom ze niet zoals alle andere taalgemeenschappen hun taal zijnde het Nederlands praten ?
Oud 28 juni 2019, 19:50   #66
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een sticker op hun shirt....

Doet me terugdenken aan de donkere jaren eind jaren '30.
- lol -
Oud 28 juni 2019, 21:35   #67
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Al gelijk. De vraag blijft waarom ze niet zoals alle andere taalgemeenschappen hun taal zijnde het Nederlands praten ?
Misschien dat ze teveel Unia en hun linkse compatriotten geloven die hen willen diest maken dat Vlaming zijn, iets vies is, een afwijking in hun DNA...
Over het beeld dat la belgique hen voorhoudt zullen we het maar niet hebben zeker...
Oud 28 juni 2019, 21:39   #68
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt Fred dat jarenlange verkeerde indoctrinatie zo maar verdwijnt...

Weet je, wij in de tijd, jaren zeventig, in de klas leerden dat Brussel franstalig was... en mijn hele omgeving was daar van overtuigd en dat dat zo hoorde...
Dat verander je niet van vandaag op morgen hoor...

En zullen we het eens hebben over het Waals??? Vroeger sprak bijna heel Wallonië Waals; wie doet dat vandaag nog???

En ze dachten dat ze hetzelfde konden doen met de Vlamingen en de verfranste Vlaamse elite stemden daar volmondig mee in...

Dus ik zou er niet zo maar mee lachen... De enige les die je er kunt uit opmaken is dat de maffia enorm krachtig is en waarschijnlijk overal aan de macht is...
Ik ben in de jaren tachtig naar school geweest, wij hebben altijd geleerd dat Brussel tweetalig was en dat we daar dan ook Nederlands moesten spreken.
Oud 28 juni 2019, 21:44   #69
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik ben in de jaren tachtig naar school geweest, wij hebben altijd geleerd dat Brussel tweetalig was en dat we daar dan ook Nederlands moesten spreken.
Wist je dat ten tijde van Leuven Vlaams er op hoger vlak plannen waren om heel de regio Bruxelles, Leuven, Vilvoorde officieel tweetalig te maken...
Bruxelles nu kennende kun jij je de gevolgen van zulk een grondwetswijziging voorstellen???
En dan hier maar afkomen dat la Belgique het goed zou voorhebben met haar Vlaamse onderdanen...
Oud 28 juni 2019, 21:51   #70
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht

Als je meer mocht lezen zou je mischien ook leren schrijven.
Maar aan zulk artikel verorberen heb jij een dagtaak. En dan spreek ik nog niet over het begrijpen van de inhoud. Bovendien dit artikel was niet bedoeld voor idioten. Probeer die laatste zin eens te begrijpen Zeepkistchaos?
Ik adviseer te beginnen met lectuur van Suske en Wiske. Bovendien op de tweedehandsmarkt zijn die boekjes nog betaalbaar voor echte sukkelaars.
En als dat lukt; wat waarschijnlijk een paar jaar zal vergen; probeer onze taal niet verder te vermoorden nadien. Dank U bij voorbaat.

Laatst gewijzigd door werkman : 28 juni 2019 om 21:53.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2019, 08:17   #71
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wij hebben dat ook zo geleerd.
Wanneer ik in Brussel ben, spreek ik Nederlands.
Als ze me antwoorden in het Frans, totdaar.
Als ze zeggen "Je ne comprends pas" dan draai ik m'n rug en ga naar buiten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2019, 09:28   #72
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wist je dat ten tijde van Leuven Vlaams er op hoger vlak plannen waren om heel de regio Bruxelles, Leuven, Vilvoorde officieel tweetalig te maken...
Bruxelles nu kennende kun jij je de gevolgen van zulk een grondwetswijziging voorstellen???
En dan hier maar afkomen dat la Belgique het goed zou voorhebben met haar Vlaamse onderdanen...

Meer nog Marie! Ik heb meer dan twintig jaar in Leuven gewerkt; sorry gezeten want zeggen dat je er werkte klasseert je bij de debielen.
En de toenmalige elite van oude Leuvenaars was fier dat ze konden uitpakken met de taal van Voltaire. Ze spraken zelfs Frans met onbekenden.
Die elite is nu van de straat geveegd. Ze kunnen zelf niet meer lopen.
Desondanks probeert Panda er nog dagelijks tegen te vechten.
Ze mogen dus niet sterven. Halfdood zijn ze nog bruikbaarder dan springlevend. Zelfs de dode mosselen uit de zee waren collaborateurs want ze lieten zich opeten door de Duitsers.

En met dergelijke verhalen en zever wordt dit kunstmatig land gered.

Ware er geen politieke partijen geweest die aan hun broeders van over de taalgrens vastplakken dan was dit land reeds lang opgedeeld.
En was de huidige heibel er nooit geweest.
Welk verschil is er met de dode Duitsers die een heel regime moordenaars hebben gesteund en hun nakomelingen waar we heden mee verbroederen en de nakomelingen van de dode verdrukte Vlamingen die eveneens; meestal om den brode; hebben gecollaboreerd en wiens nakomelingen wij heden nog steeds als vuil behandelen? Verwijt een neger dat hij zwart ziet en ze zetten U direct in veilige bewaring. Maar een witte die uit het verkeerde gat is geboren of een andere afwijkende visie heeft mogen we blijvend in de beerput steken.

Een witte kan dus nooit racist zijn tegenover een andere witte?
Om gebruik te kunnen maken van de racismewetgeving moet je dus een ander velletje hebben? Racisme is een mooi en bruikbaar woord. Maar dit woord dekt de ganse lading niet. Achteruitstelling en verdrukking wel.
Maar dat is dan niet strafbaar. Het kan gebruikt worden tegen verkeerde personen.

Laatst gewijzigd door werkman : 29 juni 2019 om 09:31.
Oud 29 juni 2019, 09:36   #73
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Enige (ernstige) bronvermelding voor deze bewering ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2019, 09:38   #74
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Volgens mij leerde iedereen dat zo op school, en ik heb ook in de tweede helft v/d jaren '70 mijn middelbaar gedaan.
Oud 29 juni 2019, 10:03   #75
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De beste manier om het tegendeel te bewijzen is Vlaanderen onafhankelijk maken ,Fred.

En dat is wat we gaan doen
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2019, 11:40   #76
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

En ik heb ook een tijd in Brussel en Vilvoorde gewerkt alvorens ik naar Leuven mocht. Een ernstige bronvermelding ga ik wel niet geven want niemand heeft die ooit op papier gezien. In beperkte kring bestaan er misschien wel adviezen maar die zijn nooit voor "les simples flamands" ter inzage geweest.
Maar ook in Vilvoorde heb ik Franstalige dossiers behandeld.
Overal heb ik ellende geweten omtrent die tweetaligheid die je officieel niet moest beheersen maar waar je niets kon tegen beginnen. Het was als een sluipend gif waar je overal mee geconfronteerd werd.
En dat blijft hier maar duren. Mij hebben ze niet geleerd in het Middelbaar dat ik Nederlands mocht spreken als officiële eentalige.
Het is altijd geweest voor de Vlamingen :"Trek uw plan" mocht het te moeilijk zijn. En nu krijgen we de reactie. Tegen een vreemde spreek ik Engels. Alhoewel ik beter mijn plan kan trekken in het Frans.

Maar ik vertik het van in Vlaanderen nog Frans te spreken. De miserie heeft lang genoeg geduurd. Ik probeer Engels en Duits te praten met vreemdelingen. En Franstaligen kunnen ophoepelen.

In Walbanië praat ik wel Frans natuurlijk.
Uit wellevendheid dan nog meestal. En met de vrienden zelfs graag.
Walen zijn gerust te pruimen hoor. Maar de dikke nekken die het hier komen bederven lust ik niet.
Oud 29 juni 2019, 11:57   #77
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Na die "je ne...…… pas" moet je direct antwoorden: "Ah niet intelligent genoeg om Nederlands te begrijpen?". Dan zijn/haar reactie zien.
Oud 29 juni 2019, 12:01   #78
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat was inderdaad het streven aan de Franstalige kant. Men kon het de professoren van de Université Catholique de Louvain toch niet aandoen in een stad te doceren en wonen waar men officieel niet met Frans terecht kon.

De Franstalige 'afdeling' van de UCL diende immers uitgebreid te worden door de aanzwellende groep studenten als gevolg van de democratisering van het onderwijs. De Nederlandstalige 'afdeling' van de KUL kon dan uitbreiden in Antwerpen, Kortrijk of Hasselt. Het taalkundige statuut van Leuven zou dan heel 'natuurlijk' aangepast worden.

Een gelijkaardige redenering werd gehouden t.a.v. Vilvoorde, maar die had dan betrekking tot de industriële activiteit.
Oud 29 juni 2019, 12:12   #79
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Uiteraard heeft ze die niet.

Wat zeker wel waar is, is dat de Franstalige partijen wilden dat Halle-Vilvoorde tweetalig werd, als tegenvoorstel voor de splitsing van BHV. Vele Franstaligen snappen nog altijd niet dat dit niet is gerealiseerd.

Dat ze als compensatie Franstalige Brusselse rechters in Vlaanderen hebben bekomen, samen met de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap, snap ik dan weer niet.
Oud 29 juni 2019, 13:48   #80
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
En ik heb ook een tijd in Brussel en Vilvoorde gewerkt alvorens ik naar Leuven mocht. Een ernstige bronvermelding ga ik wel niet geven want niemand heeft die ooit op papier gezien. In beperkte kring bestaan er misschien wel adviezen maar die zijn nooit voor "les simples flamands" ter inzage geweest.
Maar ook in Vilvoorde heb ik Franstalige dossiers behandeld.
Overal heb ik ellende geweten omtrent die tweetaligheid die je officieel niet moest beheersen maar waar je niets kon tegen beginnen. Het was als een sluipend gif waar je overal mee geconfronteerd werd.
En dat blijft hier maar duren. Mij hebben ze niet geleerd in het Middelbaar dat ik Nederlands mocht spreken als officiële eentalige.
Het is altijd geweest voor de Vlamingen :"Trek uw plan" mocht het te moeilijk zijn. En nu krijgen we de reactie. Tegen een vreemde spreek ik Engels. Alhoewel ik beter mijn plan kan trekken in het Frans.

Maar ik vertik het van in Vlaanderen nog Frans te spreken. De miserie heeft lang genoeg geduurd. Ik probeer Engels en Duits te praten met vreemdelingen. En Franstaligen kunnen ophoepelen.

In Walbanië praat ik wel Frans natuurlijk.
Uit wellevendheid dan nog meestal. En met de vrienden zelfs graag.
Walen zijn gerust te pruimen hoor. Maar de dikke nekken die het hier komen bederven lust ik niet.
Ik vroeg aan Marie een ernstige bronvermelding voor haar bewering te staven, en jij komt hier wat over koetjes en kalfjes wauwelen ? We zijn hier niet op seniorennet.be hee...
Zoek hulp, en als je het te moeilijk krijgt bel dan naar 1813
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be