Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2019, 16:54   #61
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zoals ik al lang vermoedde (ook al werd dit ontkend vroeger door de NVA) wil Zure Bart de provincies afschaffen tegen 2024. Wij Limburgers zullen ons hiertegen verzetten en elke partij afstraffen die dit zou willen ondernemen.
Jaja... "wij Limburgers"...
Leer eerst maar eens een overtuigde Vlaming te zijn vooraleer hier op uw poot te spelen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 16:55   #62
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De VRT zal de hele dag Vlaamse slagers draaien.
Daarvoor is er al Ment TV.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:01   #63
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Leer eerst maar eens een overtuigde Vlaming te zijn vooraleer hier op uw poot te spelen.
Een "overtuigde Vlaming", wat is dat voor iets?
Oud 12 augustus 2019, 17:02   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daar kunnen Pandatje, Tavekje, Dadeemeleetje, Zeusje "et les autres" wel wat minder lacherig over doen. Di Rupo zijn droom van een stevig linkse federale regering zijn nu reeds in duigen gevallen. Benieuwd wat er gaat gebeuren als BDW een item zal aansnijden dat WalloBrux als "du communautaire" bestempelt. O ja, ook dit nog: wie zal de federale premier zijn?
Het zal nog vreselijk lang duren eer er een Fedreg op poten kan gezet worden.
Hem en zijn partij laten begrijpen dat ze er niets van willen weten. Het is in het verleden gelukt, ik zie helemaal niet waarom het nu niet zou kunnen lukken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:04   #65
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
in ieder geval, De Wever heeft héél goed naar het VB geluisterd, dat is duidelijk.
Ik vraag mij af hoe CD&V en VLD gaan reageren...
Oud 12 augustus 2019, 17:05   #66
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hela, spreek voor u zelf ja?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:06   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
de rechtse vleugels van beide partijen zullen ook wel content zijn zeker?

we zullen nog zien wat er allemaal van overblijft. Onderwijs wordt sowieso iets waar ze serieus over gaan ruzie maken, maar over inburgering ed kan je ook veel symboliek verkopen zonder iets echt te doen.
Oud 12 augustus 2019, 17:06   #68
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt dat dit nog niet doorgesproken is?
Oud 12 augustus 2019, 17:10   #69
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vind jij een passage in een officieel document waarin opgeroepen wordt om de Belgische instellingen niet te respecteren ‘niets’?
Belangrijkste van heel die nota is dat ze integraal openbaar werd gemaakt door BDW, we zullen nu heel mooi zien wie er in welke richting aan trekt.

Dat is een politieke vernieuwing voor België, hopelijk kunnen ze deze openheid doortrekken naar niveau b.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:11   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoor hoor wie het zegt. U zou beter ernstig trachten wat meer Vlaming te zijn en wat minder de Hollanders achterna te lopen, uw Vlaamse taal niet te verpatsen aan de Hollandse taal, en minder als een kieken zonder kop te hollen achter de Hollandse Princevlag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2019 om 17:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:12   #71
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Integendeel. Men zou de provincies meer macht (lees ook : meer geld) moeten geven en meer bevoegdheden. Provincies zijn niet al te grote bestuurlijke entiteiten die nog kort bij het volk staan en de eigenheid van de bevolking kennen. Waarom moet ik bestuurd worden door het anonieme Martelarenplein? Of door een Federale regering die ver van mijn bed staat? Minder macht aan de Vlaamse en Federale regeringen en meer macht aan de provincies. Decentralisatie, dat is de oplossing.
Zoals de deputé's van destijds, het Limburgevoel promoten met dure advertenties tot nut van ????? maar dan rondrijden in dure Volvo's i.p.v. in de in Genk geassembleerde auto's.

Toen Ford besloot om te sluiten in Genk, toen begonnen ze te janken, niet voor de tewerkstelling, maar voor de mindere belastinginkomsten.

Limburg, dat ken ik vooral door de jaarlijkse belasting die ik extra moet betalen, terwijl het Limburgs bestuur over meer dan 100 miljoen cash beschikt.

Afschaffen die handel, hoe eerder hoe beter!
Oud 12 augustus 2019, 17:13   #72
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hem en zijn partij laten begrijpen dat ze er niets van willen weten. Het is in het verleden gelukt, ik zie helemaal niet waarom het nu niet zou kunnen lukken.
Hoe ga je dat doen? Jullie hebben niets te zeggen in de Vlaamse regering. Jouw terrein is brussel, het gewest dat er nooit had mogen zijn.

Laatst gewijzigd door robert t : 12 augustus 2019 om 17:14.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:21   #73
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U denkt toch niet dat bestuurders zoals Liesbeth Homans kort bij de Limburgse bevolking staan? En Bourgeois of Hilde Crevits nog minder.
Waarom moet alles gecentraliseerd staan.

Integendeel. Decentralisatie kan zelfs nog verder gaan. Steden zoals Hasselt, Tongeren, Sint-Truiden zouden -bijvoorbeeld- hun eigen elektriciteitscentrales kunnen hebben. Zoals dit meer en meer het geval is in Duitsland met alternatieve energiecentrales. De gemeentes zorgen voor hun eigen energievoorziening mét burgerparticipatie. Dat is de weg die we moeten opgaan.
Bedoelt u elke stad voor zich of elektriciteitscentrales voor deze steden gemeenschappelijk?

Ik vermoed elke stad voor zich. In dat geval is er geen enkele reden waarom één en ander zou moeten worden geregeld op provincieniveau. Er is immers niets gemeenschappelijk (lees: voor heel Limburg) aan.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:23   #74
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je hebt het schijnbaar nog niet verteerd dat jouw gedroomde coalitie er niet gekomen is. Jouw stupiede commentaar is er het bewijs van. Ondertussen zullen de verliezers het moeten doen, maar dat zou ook het geval geweest zijn met je glorierijke sossen.
Gezien o-vld in de vlaamse regering zal zitten ben ik daarover zeer zeker tevreden.
Maar voor mij is de keuze van Bart eigenlijk maar van secundair belang. Alle zetten die nu regionaal gedaan worden bekijk ik in functie van hun nut voor het echte doel : de federale coalitie.
En doe nu aub niet alsof je mij nog nooit hebt horen voorspellen, en er zelfs voor zit te cheeren, dat er een federale regering moet komen met zowel N-VA als PS erbij. Alle andere formaties zijn krachteloos, zonder de twee grootste partijen erbij.

Mijn eigen idee is : voor vlaanderen is de rationele keuze de verderzetting van de zweedse coalitie, al had ik liever een bourgondische gezien. Om 2 redenen : de bestuurlijke macht over het katholiek onderwijs weghalen bij de tsjeven. En de tweede is fundamenteler : een bourgondische (vlaamse) coalitie zou het onderhandelingsproces op federaal vlak coherenter en gemakkelijker gemaakt hebben. Nu gaan de tsjeven mee naar de federale onderhandelingstafel en dan weet je dat ACW de pen roert. Dan gaan we parallelle gesprekken tussen ACW vanuit vlaanderen en FGTB vanuit wallonië krijgen, en die stoorzender kunnen we missen.
Federaal liefst geen processie van Echternach...
België moet een sterke regering krijgen, ook als die moet geboren worden vanuit een klassiek politiek compromis tussen rechts en liberaal, en links. Maar liever niet met tsjeven die 5 jaar lang de boel saboteren.

Die quatsch over verliezers heeft niet de minste relevantie in coalitiegesprekken. Het gaat enkel om het vormen van een meerderheid. De rest is retoriek van diegenen die daarvoor gewogen zijn en te licht bevonden.

Ik zie met veel tevredenheid dat de Grote Leider (perfect volgens voorspelling) na een paar weken show uiteindelijk het cordon sanitaire gewoon voortzet samen met de andere partijen. Hij is en blijft dus een democraat.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:26   #75
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goede vraag. Je bent dat gewoon, of niet. Een overtuiging komt daar niet bij kijken.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:32   #76
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat is een contradictio in terminis
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:34   #77
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoor hoor wie het zegt. U zou beter ernstig trachten wat meer Vlaming te zijn en wat minder de Hollanders achterna te lopen, uw Vlaamse taal niet te verpatsen aan de Hollandse taal, en minder als een kieken zonder kop te hollen achter de Hollandse Princevlag.

Als Vlaming Belg zijn is flink.
Als Vlaming Nederlander zijn is foei.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 12 augustus 2019 om 17:35.
Oud 12 augustus 2019, 17:38   #78
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Bedoelt u elke stad voor zich of elektriciteitscentrales voor deze steden gemeenschappelijk?

Ik vermoed elke stad voor zich. In dat geval is er geen enkele reden waarom één en ander zou moeten worden geregeld op provincieniveau. Er is immers niets gemeenschappelijk (lees: voor heel Limburg) aan.
Lokale overkoepelende overheden (provincies) kunnen het best lokale conflicten beslechten, instaan voor de wegen, voor natuurbehoud, voor de nodig infrastructuur, en noem maar op. Omdat de provincie het best weet wat de provincie nodig heeft. Eigenlijk is de provincie een ideale bestuursentiteit. Niet te groot maar ook niet te klein. Gemeentes zijn te beperkt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 17:42   #79
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lokale overkoepelende overheden (provincies) kunnen het best lokale conflicten beslechten, instaan voor de wegen, voor natuurbehoud, voor de nodig infrastructuur, en noem maar op. Omdat de provincie het best weet wat de provincie nodig heeft. Eigenlijk is de provincie een ideale bestuursentiteit. Niet te groot maar ook niet te klein. Gemeentes zijn te beperkt.
Ik kan de meerwaarde van een tussenniveau inzien, maar ik denk dat de provincies daar zelfs nog te groot voor zijn.

In Antwerpen heb je bijvoorbeeld drie duidelijke regio's: Antwerpen, Mechelen en Turnhout/Kempen.
Oud 12 augustus 2019, 17:47   #80
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, HO, ge zijt een Vlaming! Uw Limburgse identiteit moet ge onderdrukken! vergeet zelfbeschikkingsrecht!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be