Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2004, 19:13   #61
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
deed mij beseffen dat geld dat zogenaamd voor ontwikkeling bestemd was, werd gebruikt voor het financieren van bomaanslagen tegen Israel ...
Dat gelooft ge toch zelf niet?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 19:40   #62
nadine
Parlementslid

nadine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
20038? Wat moet ik daar van maken?

Dat zal wel. Leer eens namen zonder fouten typen trouwens! Er was protest van joden b�*nnen én buiten Palestina. Goed, het was dan wel zo dat op die manier 20.000 Duitse joden mochten emigreren uit Duitsland maar toch was niet iedereen daar zo gelukkig mee. De joodse filosofe Hannah Arendt deed er een treffende uitspraak over: "Het resultaat was dat in de jaren dertig, op het moment dat Amerikaanse joden grote moeite deden om een boycot van nazi-producten te organiseren Palestina overspoeld werd met producten 'Made in Germany.' (Die campagne om de nazi-producten te boycotten ging trouwens niet alléén uit van Amerikaanse joden maar werd overal ter wereld door joden gevoerd.) De bezwaren werden door Ben Gourion, de latere eerste premier van Israël, afgewimpelt met de woorden: "Als men mij voor de keuze plaatst en zegt dat ik alle kinderen in Duitsland kan redden door ze naar Engeland te laten vertrekken of dat ik maar de helft kan redden door ze naar Israël te laten komen, dan kies ik voor de tweede mogelijkheid." In Palestina zelf was er van veel joden protest omdat op deze manier enkel rijke joden konden emigreren en niet de arme.
2003, want dat Boutmanneken is voorgoed van het politiek toneel verdwenen.

Citaten uit hun context nemen daar zijn de pro-pallies zeer goed in. En wat de uitvoer naar Palestina betrof, je weet toch dat sinds 1936 den Dolf en den nonkel van Arafat, de mufti, beste maatjes waren. Ik heb zelfs de naziboeken gezien bij een kennis waarin De Neuker, pardon De Neuter is het zeker?, en Catherine hun inspiratie gevonden hebben met foto's en al erbij voor hun eigen pamfletten. En het ws duidelijk met wie de Nazi's daar bevriend waren. Al de rest zijn neveneffecten van een wereldconflict in de maak.
Oud 14 december 2004, 20:08   #63
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nadine
2003, want dat Boutmanneken is voorgoed van het politiek toneel verdwenen.
Dat is de wet van de democratie. Maar kraai niet te vroeg victorie want er zijn nóg politici die niet alleen Israëli's, maar óók Palestijnen als mensen beschouwen. Van uw kritiek zijt ge dus nog niet vanaf.

Citaat:
... je weet toch dat sinds 1936 den Dolf en den nonkel van Arafat, de mufti, beste maatjes waren.
Jaja, maar de Lehi ook. En de Irgun!

Citaat:
Ik heb zelfs de naziboeken gezien bij een kennis waarin De Neuker, pardon De Neuter is het zeker?, en Catherine hun inspiratie gevonden hebben met foto's en al erbij voor hun eigen pamfletten. En het ws duidelijk met wie de Nazi's daar bevriend waren.
Uw fantasie slaat weer op hol.
Oud 14 december 2004, 20:58   #64
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat is de wet van de democratie. Maar kraai niet te vroeg victorie want er zijn nóg politici die niet alleen Israëli's, maar óók Palestijnen als mensen beschouwen. Van uw kritiek zijt ge dus nog niet vanaf.

Jaja, maar de Lehi ook. En de Irgun!

Uw fantasie slaat weer op hol.
Groenè! c'est fini, gekijk het liedje
Lehi en Irgoun ook, precies een klein kind dat aan 't blijten gaat. Neen, ventje tracht wat anders te vinden en kome niet af met die pseudo-schrijvers en 1dags-historici zoals die Amada-Oxfam vent (om zijn naam niet opnieuw fout te moeten schrijven)

Fantasie... gij droomt! Met eigen ogen gezien dat dienen Amada en Catherine zich inspireerden uit Nazi-boeken, en met de fotos erbij!!! Niet te weerleggen.
Oud 14 december 2004, 21:16   #65
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Groenè! c'est fini, gekijk het liedje
Lehi en Irgoun ook, precies een klein kind dat aan 't blijten gaat. Neen, ventje tracht wat anders te vinden en kome niet af met die pseudo-schrijvers en 1dags-historici zoals die Amada-Oxfam vent (om zijn naam niet opnieuw fout te moeten schrijven)
De kritiek komt nochtans van een Israëli. Eén van uw 'nieuwe historici.' Die vond ge toch zo super-geloofwaardig?

Citaat:
Fantasie... gij droomt! Met eigen ogen gezien dat dienen Amada en Catherine zich inspireerden uit Nazi-boeken, en met de fotos erbij!!! Niet te weerleggen.
Natuurlijk. Kritiek op Israel is nazisme. Niet?
Oud 14 december 2004, 21:20   #66
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Dien een klacht in!
Oud 14 december 2004, 22:05   #67
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dien een klacht in!
Dat is weer een zeer intelligent antwoord als ge weer eens in je hemd gezet wordt. De hoeveelste keer al?
Oud 14 december 2004, 22:07   #68
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De kritiek komt nochtans van een Israëli. Eén van uw 'nieuwe historici.' Die vond ge toch zo super-geloofwaardig?
En dewelke? In welk boek? Ben nieuwsgierig waar ge nu mee gaat afkomen

Geef eens het volledig citaat
Oud 14 december 2004, 22:14   #69
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Jaja, veel blabla over uw islam en niks over mijn reactie zelf. Geen argumenten gevonden? En voor de Palestijnse christenen hebt ge veel minder begrip blijkbaar. Dat past niet in uw islam-theorie. En Oriana Fallaci? Dat zegt genoeg. Nog zo'n mens met een anti-islam-obsessie.
Ach groentje toch, koop eens het laatste boek van Weinstock. Je wilt toch niet dat ik het hier overtijp En dan zul je zien dat het niet uit het nihil komt.

Palestijnse christenen, maar die vluchten daar vooral voor de Islam. Er zijn er praktisch geen meer in Bethlehem! En in Libanonn hebben we gezien wat de pallies daar deden. Ooit van Damour gehoord? Voorzeker niet want doro ne groenen bril passeert dat woord niet.
Oud 14 december 2004, 22:41   #70
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is weer een zeer intelligent antwoord als ge weer eens in je hemd gezet wordt. De hoeveelste keer al?

Elke zinnige mens die bewijzen heeft voor zoiets, dient een klacht in. U mag ook gewoon de titels en schrijvers geven van de betreffende lectuur of enkele citaten.
Oud 14 december 2004, 22:45   #71
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
En dewelke? In welk boek? Ben nieuwsgierig waar ge nu mee gaat afkomen

Geef eens het volledig citaat
Tom Segev in zijn boek 'The Seventh Million.'
Oud 14 december 2004, 22:45   #72
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Elke zinnige mens die bewijzen heeft voor zoiets, dient een klacht in. U mag ook gewoon de titels en schrijvers geven van de betreffende lectuur of enkele citaten.
Klacht? omdat die knullen foute informatie uit een Naziboek gaan copieren. Er is ook al geen copyright meer op. Bij wie dan woerdt zo'n klacht ontvankelijk verklaart?
Het is interessanter dat gewoon bekend te maken waar ze oa hun informatie halen want daarmee is hun geloofwaardigheid de grond ingedreven voor zover ze nog geloofwaardig waren.
Oud 14 december 2004, 22:53   #73
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tom Segev in zijn boek 'The Seventh Million.'
De enigen die hem gebruiken zijn
http://www.aaargh-international.org/
en Roger Garaudy, nog zo'n negationnist. Hij schijnt wel goede partisanen te hebben, jou inbegrepen, om er uit te halen wat in hun kraam past.

Als je het volledige citaat hebt dan kunnen we verder spreken. Nu zie ik aleen maar negationnisten die het Nazi-regime verheerlijken
Oud 14 december 2004, 23:19   #74
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach groentje toch, koop eens het laatste boek van Weinstock. Je wilt toch niet dat ik het hier overtijp En dan zul je zien dat het niet uit het nihil komt.

Palestijnse christenen, maar die vluchten daar vooral voor de Islam. Er zijn er praktisch geen meer in Bethlehem! En in Libanonn hebben we gezien wat de pallies daar deden. Ooit van Damour gehoord? Voorzeker niet want doro ne groenen bril passeert dat woord niet.

Blijkbaar vergeet ge vlug want daarover hébben we pas een héle discussie gevoerd. (toen zat er blijkbaar nog wél veel waarheid in mijn stellingen.) Om uw geheugen op te frissen: Dat Damour één van de grote slachtpartijen uit de burgeroorlog in Libanon was, weet ik dus maar al te goed. Ze werd uitgevoerd door Palestijnse fracties (wat u natuurlijk graag wou horen.) Als ik mij niet vergis was het een wraak voor de verdrijving van de Palestijnen uit Oost-Beiroet. En om u een plezier te doen: de slachtpartij in Damour was op zijn beurt, samen met de moord op (de falangisten vermoedden dat de daders Palestijnen waren. Onterecht, bleek later.) pas verkozen president Gemayel, een wraakmotief voor de slachtpartij in de Palestijnse vluchtelingenkampen Sabra en Shatila.

En Palestijnse christenen? Ja, die lijden natuurlijk niét onder de Israëlische afsluitingspolitiek. Wie de financiële mogelijkheid heeft om te vertrekken uit bezet gebied vertrekt. Zo zit dat.
Oud 14 december 2004, 23:42   #75
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
De enigen die hem gebruiken zijn
http://www.aaargh-international.org/
Met zo'n beschuldiging wordt u wel zéér laag bij de gronds. En wat Tom Segev betreft: ik denk niet dat joodse anti-semieten kunnen bestaan.

Citaat:
en Roger Garaudy, nog zo'n negationnist. Hij schijnt wel goede partisanen te hebben, jou inbegrepen, om er uit te halen wat in hun kraam past.
Ken ik niet. Ik lees geen anti-semieten. U kent ze blijkbaar beter dan mij.

Citaat:
Als je het volledige citaat hebt dan kunnen we verder spreken. Nu zie ik aleen maar negationnisten die het Nazi-regime verheerlijken
Segev schrijft in zijn boek dat de paramilitaire ondergrondse organisaties als Lehi en Irgun, die banden hadden met de revisionistische beweging van Jabotinsky, nauwe banden hadden met de nazi's, vooral tijdens W.O. II. Verder stelt hij dat een joodse jeugdbeweging van Jabotinsky in Duitsland, onder de bescherming stond van de Gestapo.

Wat uw nazi's en negationisten betreft: gelieve zich te melden tot andere topics op het 'politics'-discussieforum. Zo u wilt, zult u er zeker enkele tegen het lijf lopen. Ik waarschuw u wel dat ze daar minder beleefd gaan zijn dan hier: ze zouden weleens kunnen dreigen met de gaskamer. Opassen dus!
Oud 14 december 2004, 23:45   #76
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Klacht? omdat die knullen foute informatie uit een Naziboek gaan copieren. Er is ook al geen copyright meer op. Bij wie dan woerdt zo'n klacht ontvankelijk verklaart?
Het is interessanter dat gewoon bekend te maken waar ze oa hun informatie halen want daarmee is hun geloofwaardigheid de grond ingedreven voor zover ze nog geloofwaardig waren.
Zoals ik zei: u mag natuurlijk ook altijd de titels en auteurs citeren, of enkele citaten. Dan zien we verder.
Oud 15 december 2004, 08:27   #77
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dan zult ge uw vraag opnieuw moeten stellen. In heel die discussie kan ik best een vraag gemist hebben.
Alle omdat ik in een goede bui ben :

Oorspronkelijk bericht door groene flamingant
K9 mag dan meer dan 2500 berichten gepost hebben op dit forum, maar iets weten over heel dat conflict, dat doet hij niet!

Komaan weerleg het dan ipv debiele uitspraken te doen.

Laat me eens de palestijnse groepen die opkwamen voor onafhankelijkheid onder de britten? Turken? Egyptenaren? Jordanen? De "palestijnen" hadden eeuwen de tijd voor en hun strijd, nochtans voeren ze die pas onder de britten is er dan een pauze tot ze onder israel komen en zijn ze opeens palestijnen .

Citaat:
Het Palestijnse nationalisme kwam op in het begin van de 20ste eeuw. (rond de krant Al Karmal als ik me niet vergis.) Het gevoel voor de Palestijnen van één volk te zijn is dus al een pak ouder dan jij beweert.

Ach onzin ,de krant al karmal is door zijn eigenaar opgericht om "with the express purpose of writing against the Yishuv in Palestine as that the Arabs would not continue to sell land to the Jews.(*-9)"

9. Mandel, op.cit., p.204. Al-Karmal was founded in Haifa.

ARABS niet palestinians.

De palestijnse identiteit bestond amper tot 67 . Tusse 48 en 67 was er zelfs geen verzet nochtans werden de "palestijnen" dan overheersd door egypte en jodanie, blijkbaar mochten de arabieren en wel overheersen maar joden niet.

Citaat:
Dat veel Palestijnen oorspronkelijk inwijkelingen waren doet denk ik niet echt terzake.
Ziende blind noemen ze zoiets. Hoe kan je zeggen dat je 1 volk bent dat al eeuwen leeft in de streek en toch bestaan uit vooral arabische immiranten ?

Citaat:
Ge smijt weer alles op één hoop. Maar ik ben nog altijd mee. Hier volgen de feiten iets meer genuanceerd:
Het was wel degelijk Palestijns nationalisme! Zoals ge ongetwijfeld zou moeten weten beloofden de Britten en de Fransen (die hun oog laten vallen hadden op het Ottomaanse Rijk) de Arabische volkeren (dus ook de Palestijnen)
dat is zoals zeggen "de vlaamse volkeren" Arabieren zijn arabieren, ze maken zelf geen ondersheid en er is ook geen.

Citaat:
onafhankelijkheid op voorwaarde dat ze meevochten tegen de Ottomanen. En daar kwam inderdaad de beroemde Lawrence of Arabia op de proppen. Zoals ook bij ons sommigen in de oorlog de verkeerde kant kozen, deden bepaalde Palestijnen dat. (Hoesseini, de grootmoefti van Jeruzalem) Maar dat goldt niet voor de héle Palestijnse Beweging Nadine.

De grootmoefti was echter wel "de baas".

Nee niet allemaal steunde ze de nazi's maar er steunde er wel veel meer de nazi's dan dat er de gealieerden steunden.

De britten hebben trouwens aan iedereen een eigen land beloofd zowel aan arabieren als aan de joden.

Citaat:
Dat weet je best. Ook aan zionistische kant gingen trouwens een aantal groepen zwaar over de schreef door eind jaren dertig (op het moment dat zowat heel Europa zijn handen aftrok van nazi-Duitsland) zelfs een akkoord af te sluiten met de nazi's. (de Ha'avara-akoorden of Ha'avara-abkommen in schoon Duits.)
Moest ik jou zijn zou ik die akkoorden eens lezen. Waar het op neerkomt is dat als de joden enorme betalingen doen en het meeste achterlaten ze duitsland mochten verlaten. Ach ja wat een akkoord, dat is echt vergelijkbaar met het afsluiten van een akkoord waar je alle joden wil uitmoorden of ethnisch zuiveren

Citaat:
Neen, in tegenstelling tot u heb ik méér dan één bron!

Zoek eens wat meer neutrale bronnen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 08:32   #78
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
...de 'palestijnen' hadden eeuwen de tijd...? Alsof ze onder het machtige Ottomaanse Rijk zonder steun van een buitenlandse macht ook maar een schijn van kans hadden om die onafhankelijkheid op te eisen!
Ach ja het machtige ottomaanse rijk dat in stukjes gedeeld werd.

Feit is en blijft dat er onder de ottomanen geen sprake was van palestijns nationalisme. Het arabisch nationalisme komt pas op onder de britten en het palestijnse onder israel.

Vergelijk dat eens met vlamingen bijvoorbeeld, je kan zonder probleem hun geschiedenis volgen van hun ontstaan tot nu geschiedenis, kunst, cultuur, wetenschappen,... . Van de palestijnen? Tot voor 67 bijna niks, pas daarna komen ze opeens op de proppen als de rechtmatige eigenaars van het gebied .

Ik zeg niet dat de palestijnen nu niet bestaan want dat doen ze wel degelijk maar ze blijven een kunstmatig gecreerd volk dat nog maar enkele decenia "bestaat". Als je je er beter bij voelt, ook voor vlamingen geld dat hoor, alleen is het bij ons(?) al enkele eeuwen geleden.

Citaat:
En die discussie over het feit of je het Palestijnse volk nu strikt gezien als één volk kan beschouwen: óók de Israëli's zijn een mengeling van verschillende volkeren en nochtans beschouwen zij zichzelf ondanks dat óók als één volk!
Onzin, israelies zijn vergelijkbaar met belgen: een nationaliteit . Je hebt bijvoorbeeld joodse israelies , arabische, moslim, druzen en nog een heleboel andere die soms niks meer gemeen hebben dan de nationaliteit. Je snapt toch het verschil tussen een bevolkingsgroep en de nationaliteit?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 12:05   #79
nadine
Parlementslid

Standaard

Citaat:
1. Ken ik niet. Ik lees geen anti-semieten. U kent ze blijkbaar beter dan mij.

2. Segev schrijft in zijn boek dat de paramilitaire ondergrondse organisaties als Lehi en Irgun, die banden hadden met de revisionistische beweging van Jabotinsky, nauwe banden hadden met de nazi's, vooral tijdens W.O. II. Verder stelt hij dat een joodse jeugdbeweging van Jabotinsky in Duitsland, onder de bescherming stond van de Gestapo.

3. Wat uw nazi's en negationisten betreft: gelieve zich te melden tot andere topics op het 'politics'-discussieforum. Zo u wilt, zult u er zeker enkele tegen het lijf lopen. Ik waarschuw u wel dat ze daar minder beleefd gaan zijn dan hier: ze zouden weleens kunnen dreigen met de gaskamer. Opassen dus!
1. Met uw groene bril op herkent u natuurlijk die Catherinettekes en De Neuters niet. Kom niet af dat ge ze niet leest!

2. Ge hebt er weeral kaas van gegeten, hé. Dat zal hij zekere zo niet geschreven hebben want dat zijn leugens. Voor WO II had iederereen banden met Duitsland! Waarom de joodse groeperingen niet die hun geloofsgenoten uit de nazi-hel wilden redden? En indien er sommige relaties waren tijdens WO II waren die er voorzeker wel om de strijd tegen de britten die door hun embargo miljoenen joden hebben laten uitmoorden door dezelfde nazi's.

Bescherming van de gestapo... zot zijn doe geen zeer. Vooral voor de groenestapo.

3. Zeer sterk :"ze zouden weleens kunnen dreigen met de gaskamer. Opassen dus! " Nu al beginnen dreigen. Doe zo voort, ge zijt goed "bezig".
Oud 15 december 2004, 20:58   #80
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Alle omdat ik in een goede bui ben :

K9 mag dan meer dan 2500 berichten gepost hebben op dit forum, maar iets weten over heel dat conflict, dat doet hij niet!
Als je om te beginnen afkomt met een botte stelling in de stijl van "de Palestijnen bestonden niet" en niks meer dan dat, dan moet ge natuurlijk niet verwonderd zijn dat ik zoiets antwoord. Met zo'n kort antwoord geeft ge niet de indruk van het tegendeel. OK, aan uw volgende commentaren merk ik dat ge wel degelijk heel wat van de zaak weet én dat ge één en ander weet over het ontstaan van het Palestijnse nationalisme. Dus die woorden neem ik terug. Maar als ik zei/zeg dat de Palestijnen wél bestonden, dan bedoelde ik daar iets anders dan jij. Mijn standpunt ging veel meer over het punt dat er voor de zionistische kolonisatie al een vrij grote bevolking leefde, dan over welke naam dat volk zichzelf gaf. Het is niet omdat zich niet altijd Palestijnen genoemd hebben, dat ze niet bestonden, nietwaar?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K9
Laat me eens de palestijnse groepen die opkwamen voor onafhankelijkheid onder de britten? Turken? Egyptenaren? Jordanen? De "palestijnen" hadden eeuwen de tijd voor en hun strijd, nochtans voeren ze die pas onder de britten is er dan een pauze tot ze onder israel komen en zijn ze opeens palestijnen .
Mijn reactie dat zij onder het Ottomaanse Rijk geen schijn van kans daartoe hadden daartoe, was geen bewering dat eventuele ambitie voor onafhankelijkheid onderdrukt werd, enkel een argument om te zeggen dat ze 'helemaal zolang de tijd niet hadden' 'omdat er onder zo'n grootmacht gewoon niet de mogelijkheid van verzet bestónd!' Maar ik geef u gelijk dat er inderdaad tijdens het Ottomaanse Rijk niet zoiets bestond als een nationaal Palestijns gevoel, laat staan een Palestijns nationalisme. De Palestijnse bevolking voelde zich in die periode waarschijnlijk vooral verbonden met de stam of de clan, eventueel het dorp. Dat ze pas onder de Britten hun strijd voerden heeft vooral te maken met het feit dat in die periode de zionistische inwijking volop op gang kwam. (als reactie op de repressie in Duitsland in de jaren '30, vluchtten veel joden naar Palestina. Niet noodzakelijk uit overtuiging want veel alternatief was er niet: Europa en Amerika hielden hun deuren stevig gesloten.) Dat er een pauze kwam is niet onlogisch omdat na de grote opstand van '36-'39 het verzet gebroken was.

Citaat:
"Het Palestijnse nationalisme kwam op in het begin van de 20ste eeuw. (rond de krant Al Karmal als ik me niet vergis.) Het gevoel voor de Palestijnen van één volk te zijn is dus al een pak ouder dan jij beweert."
Citaat:
Ach onzin ,de krant al karmal is door zijn eigenaar opgericht om "with the express purpose of writing against the Yishuv in Palestine as that the Arabs would not continue to sell land to the Jews.(*-9)"
9. Mandel, op.cit., p.204. Al-Karmal was founded in Haifa.
ARABS niet palestinians.
Hier ga ik akkoord dat ik gedeeltelijk fout zat. Eigenlijk had ik moeten zeggen: het nationalisme kwam op..., niet het Palestijns nationalisme maar het Arabisch. Mijn stelling klopte ivm het ontstaan van nationalisme maar als uw informatie klopt mogelijk niet in de zin van een nationaal gevoel. Ik heb me daar eerlijk gezegd ook nooit in verdiept omdat dat in de totale context van het conflict mij minder belangrijk leek.

Citaat:
Tusse 48 en 67 was er zelfs geen verzet nochtans werden de "palestijnen" dan overheersd door egypte en jodanie, blijkbaar mochten de arabieren en wel overheersen maar joden niet.
Dat er tussen 48 en 67 geen verzet was klopt gedeeltelijk, maar volgens mij niet helemaal. Na de grote opstanden in de jaren '20 en '30 én zeker na de oorlog van '48 was het verzet gewoon gebroken. Veel volksleiders waren vermoord of omgekomen en dat hierna een rustige periode kwam was dan ook niet onlogisch. Dat er in die periode helemaal géén verzet was, klopt volgens mij echter niét. Als ik mij niet vergis waren er in de jaren vijftig reeds guerilla-aanvallen richting Israël. (bvb vanuit de Westbank.) Verder zeg jij: "blijkbaar mochten de Arabieren wél overheersen en de joden (je bedoelt neem ik aan Israëli's) niet." Als je eerlijk bent, geef je toe dat deze vergelijking niet opgaat. De Westbank werd inderdaad overheerst toen door Jordanië en de Gazastrook door Egypte, maar er was geen kolonisatiepolitiek zoals later onder Israël en ik kan bezwaarlijk geloven dat er repressie was op even grote schaal als onder de Israëli's.

Citaat:
Hoe kan je zeggen dat je 1 volk bent dat al eeuwen leeft in de streek en toch bestaan uit vooral arabische immiranten ?
dat is zoals zeggen "de vlaamse volkeren"
Dat hangt er vanaf hoe je het woord volk interpreteert. Strikt gezien is het Israëlische volk óók niet één volk, maar een mengeling van verschillende volkeren. (Ze hebben inderdaad hun geloof gemeen -de Russische christenen niet meegerekend!- maar bestaan grotendeels wel uit inwijkelingen uit verschillende continenten.) Maar er is het gevoel van één volk te zijn en ze bewonen hetzelfde land en dus spreken we wel degelijk van één volk. Op dezelfde manier kan het inderdaad kloppen dat een gedeelte van de Palestijnen met de tijd geëmigreerd zijn naar Palestina. Feit is dat er met de jaren een gevoel van eenheid is gegroeid en óók de Palestijnen zich als één volk zijn gaan beschouwen. In die zin bestaat er dus wel degelijk een Palestijns volk.

Citaat:
Arabieren zijn arabieren, ze maken zelf geen ondersheid en er is ook geen.
Alle Arabieren hebben eeuwenlang samengeleefd in één rijk en dus is het logisch dat er met de tijd een gevoel van eenheid is gegroeid. Wat niet wegneemt dat een Palestijn zichzelf vandaag én Palestijn én Arabier kan of zal noemen. Zoals ook een Vlaming zich én Vlaming én Europeaan kan voelen.

Citaat:
onafhankelijkheid op voorwaarde dat ze meevochten tegen de Ottomanen. En daar kwam inderdaad de beroemde Lawrence of Arabia op de proppen. Zoals ook bij ons sommigen in de oorlog de verkeerde kant kozen, deden bepaalde Palestijnen dat. (Hoesseini, de grootmoefti van Jeruzalem) Maar dat goldt niet voor de héle Palestijnse Beweging Nadine.
Citaat:
De grootmoefti was echter wel "de baas".
Nee niet allemaal steunde ze de nazi's maar er steunde er wel veel meer de nazi's dan dat er de gealieerden steunden.
Ik ken daar geen cijfers van. Feit is wel dat de Britten de kolonisator steunden en dat het niet onlogisch is dat ten minste een deel van de bevolking voor de tegenpartij koos. En ook bij de zionisten waren er bepaalde strekkingen die contacten hadden met de nazi's (zie één van mijn laatste reacties boven.) Gezien zijn grote verantwoordelijkheid zal ik de grootmoefti hier niet verdedigen. Dient vermeld dat hij niet alleen de kant van de nazi's koos, maar ook bekend stond als corrupt (en meer van dat fraais).

Citaat:
De britten hebben trouwens aan iedereen een eigen land beloofd zowel aan arabieren als aan de joden.
Heb ik inderdaad niks van gezegd, omdat ik bij de vraag over de Palestijnen zelf wou blijven, maar dat klopt. En dat was in 1917, met de Balfour-declaration.

Citaat:
Dat weet je best. Ook aan zionistische kant gingen trouwens een aantal groepen zwaar over de schreef door eind jaren dertig (op het moment dat zowat heel Europa zijn handen aftrok van nazi-Duitsland) zelfs een akkoord af te sluiten met de nazi's. (de Ha'avara-akoorden of Ha'avara-abkommen in schoon Duits.)
Moest ik jou zijn zou ik die akkoorden eens lezen. Waar het op neerkomt is dat als de joden enorme betalingen doen en het meeste achterlaten ze duitsland mochten verlaten.
Dat klopt. Heb ik ook niet ontkend. Het ging om (naargelang de bron) tussen de 16.000 of 20.000 joden.

Citaat:
Ach ja wat een akkoord, dat is echt vergelijkbaar met het afsluiten van een akkoord waar je alle joden wil uitmoorden of ethnisch zuiveren.
Dat is een vergelijking die ik ook helemaal niet heb willen maken én niet gemaakt héb. Ik heb alléén gezegd dat het óók onder een groot gedeelte van de joden in én buiten Palestina héél gevoelig lag.

Citaat:
Neen, in tegenstelling tot u heb ik méér dan één bron!
Zoek eens wat meer neutrale bronnen.
Onterecht opmerking aangezien ik me zowel op Israëlische én Palestijnse én onafhankelijke bronnen baseer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be