Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2019, 23:17   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik heb een 7 jarige zoon die totaal het omgekeerde vertelt en demonstreert is van jouw joepie-verhaal hier.
Als ik zo'n zin lees, begrijp ik het best wel...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:17   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vond ik die verplichte spreekbeurten zo ongeveer kindermishandeling met traumatische inslag.
Ik haat nog altijd bepaalde leerkrachten om hun aanpak op dat vlak, 40 jaar later en zou hun tot op vandaag geen hand of groet geven
Zo erg was het.
Ik denk dat het beter is dat u externe hulp zoekt...
Oud 3 december 2019, 23:20   #63
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een 7 jarige zoon die totaal het omgekeerde vertelt en demonstreert is van jouw joepie-verhaal hier.

Persoonlijk vond ik die verplichte spreekbeurten zo ongeveer kindermishandeling met traumatische inslag.
Ik haat nog altijd bepaalde leerkrachten om hun aanpak op dat vlak, 40 jaar later en zou hun tot op vandaag geen hand of groet geven
Zo erg was het.
Spreekbeurten kindermishandeling nog wel Wat een pathos, wat een drama. Laat ons er anders nog wat eieren onder leggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 3 december 2019 om 23:23.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:22   #64
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nochtans is het logisch te verklaren

Meer moslims = lagere schoolresultaten. Momenteel is +10% van de schoolkinderen moslim dus best wel een grote groep. In Antwerpen is dit 50% dus daar zou je het extreem moeten zien maar die cijfers maken ze niet openbaar.

Ik ken een kleine die een jaar heeft moeten overslagen wegens te hoog IQ.
Maar momenteel moeten ze hem naar een psychloog sturen omwille van zijn slordigheid bij uit te voeren taken.
Maar die slordigheid wordt door zijn eigen ouders aangekweekt.
Zo is het een slechte eter ook geworden.
En hoe komt dat? Welnu dat manneke werd verplicht om zijn bord leeg te eten.
Kun je U voorstellen wat een marteling dat is? Als ik voldaan ben krijg ik eenvoudig geen gram meer binnen. En eet ik toevallig toch een beetje te veel dan loop ik het risico dat ik moet kotsen.
Dat ventje wordt dus totaal verkeerd aangepakt. Ik zie ondanks zijn hoog IQ er niks van komen.
En de taken die de school hem opdraagt zijn nu nog wel schitterend maar ik vrees er ook voor. Je merkt dat hij dit ook vervelend vindt.
Van zaken waar hij wel interesse voor heeft weet hij heel veel.
Planeten uit de ruimte, hun grootte, afstand tot de zon; kringloop enz.enz., dieren vroeger en nu; max leeftijd; de mens en ziekten. Kortom hij weet er alles van. En als ik ermee babbel vraag ik mij steeds af waar hij dat allemaal haalt want het blijkt bij heimelijk nazicht dat het allemaal juist is.
Maar hij is eigenaardig. Als hij TV kijkt en je zegt iets is hij niet aanwezig in de kamer. Maar vraag hem niet een half uur nadien wat je gezegd hebt of gevraagd want jij weet het af te rammelen.
Maar die huistaken is niks voor hem. Hij vergeet ze zelfs bewust vergeten te maken. Ik ben zelfs benieuwd wat er van dat kereltje zal komen. Zulke kinderen zijn ook niet gemakkelijk voor hun opvoeders.
En bovendien hij spaart ook zijn kritiek niet. Een leraar die steeds maar weet te vertellen wat er in het leerboek staat en niets meer catalogeert hij nogal vlug als een droogstoppel.
En eigenaardig is wel dat hij bij een gesprek tussen grote mensen zelfs initiatief opbrengt. Ik vermoed dat ze hem zullen moeten temmen en duidelijk maken dat je; zelfs onbewust; geen volwassenen mag belachelijk maken. Want volwassen is niemand. Hij zal moeten leren waar de grenzen liggen.

Laatst gewijzigd door werkman : 3 december 2019 om 23:25.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:27   #65
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het probleem lijkt mij eerder de prioriteit die bij de opvoeding wordt gegeven aan de taal van de eigen gemeenschap.
Dat is een deel van het probleem, ze horen maar nederlands eenmaal ze in het lagere zitten want kleuterklas slaan ze veelal over. Wat ook niet helpt is de inteelt traditie om te huwen met neven en nichten, slim wordt je daar niet van.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:29   #66
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik ken een kleine die een jaar heeft moeten overslagen wegens te hoog IQ.
Maar momenteel moeten ze hem naar een psychloog sturen omwille van zijn slordigheid bij uit te voeren taken.
Maar die slordigheid wordt door zijn eigen ouders aangekweekt.
Zo is het een slechte eter ook geworden.
En hoe komt dat? Welnu dat manneke werd verplicht om zijn bord leeg te eten.
Kun je U voorstellen wat een marteling dat is? Als ik voldaan ben krijg ik eenvoudig geen gram meer binnen. En eet ik toevallig toch een beetje te veel dan loop ik het risico dat ik moet kotsen.
Dat ventje wordt dus totaal verkeerd aangepakt. Ik zie ondanks zijn hoog IQ er niks van komen.
En de taken die de school hem opdraagt zijn nu nog wel schitterend maar ik vrees er ook voor. Je merkt dat hij dit ook vervelend vindt.
Van zaken waar hij wel interesse voor heeft weet hij heel veel.
Planeten uit de ruimte, hun grootte, afstand tot de zon; kringloop enz.enz., dieren vroeger en nu; max leeftijd; de mens en ziekten. Kortom hij weet er alles van. En als ik ermee babbel vraag ik mij steeds af waar hij dat allemaal haalt want het blijkt bij heimelijk nazicht dat het allemaal juist is.
Maar hij is eigenaardig. Als hij TV kijkt en je zegt iets is hij niet aanwezig in de kamer. Maar vraag hem niet een half uur nadien wat je gezegd hebt of gevraagd want jij weet het af te rammelen.
Maar die huistaken is niks voor hem. Hij vergeet ze zelfs bewust vergeten te maken. Ik ben zelfs benieuwd wat er van dat kereltje zal komen. Zulke kinderen zijn ook niet gemakkelijk voor hun opvoeders.
En bovendien hij spaart ook zijn kritiek niet. Een leraar die steeds maar weet te vertellen wat er in het leerboek staat en niets meer catalogeert hij nogal vlug als een droogstoppel.
En eigenaardig is wel dat hij bij een gesprek tussen grote mensen zelfs initiatief opbrengt. Ik vermoed dat ze hem zullen moeten temmen en duidelijk maken dat je; zelfs onbewust; geen volwassenen mag belachelijk maken. Want volwassen is niemand. Hij zal moeten leren waar de grenzen liggen.
Dat klinkt als iemand met autisme en wat adhd, in ons schoolsysteem gaat die maar heel moeilijk alles er uit kunnen halen, wat ook jammer is.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:29   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat het beter is dat u externe hulp zoekt...
Neen, dat zijn nu eenmaal introverten. Vaak de ingenieurs en wetenschappers van morgen, trouwens.

Spreekbeurten ervaarde ik ook als een marteling. Dat is iets waar je een week dikke stress voor had.

Nu spreek ik voor veel grotere en kritischere groepen, maar op die leeftijd is dat gewoon onnodig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:37   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen, dat zijn nu eenmaal introverten. Vaak de ingenieurs en wetenschappers van morgen, trouwens.
Uit onze scoutsgroep zijn er toch een paar van die ingenieurs gekomen. Heel extraverte kerels.
Oud 3 december 2019, 23:38   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Spreekbeurten kindermishandeling nog wel Wat een pathos, wat een drama. Laat ons er anders nog wat eieren onder leggen.
En dan klagen sommigen dat we in het onderwijs de leerlingen teveel pamperen...
Oud 3 december 2019, 23:44   #70
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaanderen kent reeds twee decennia een neergaande spiraal. Maar buiten de PISA resultaten, was er vandaag nog sprake van een test begrijpend lezen van twaalfjarigen. Maw het zesde leerjaar. Het niveau dat ze haalden was dit van een vierde leerjaar. En dat zijn de studenten die binnen een paar jaar de PISA testen moeten gaan afleggen. Het ziet er nog slechter uit, dan men denkt. De opvolgers van de neergaande spiraal zijn op komst.
En voor de pedagogen onder ons. De besten worden slechter, maar de slechten worden nog slechter.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:48   #71
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Spreekbeurten ervaarde ik ook als een marteling. Dat is iets waar je een week dikke stress voor had.

Nu spreek ik voor veel grotere en kritischere groepen, maar op die leeftijd is dat gewoon onnodig.
Zo is het altijd wat natuurlijk. Ik herinner mij een klasgenoot die veel durfde - tot stiekem masturberen in de klas toe - maar in de muziekles trilde als een espenblad als hij een stukje blokfluit moest spelen.

De essentie van onderwijs is nu eenmaal dat je stukje bij beetje je grenzen verlegt, niet alleen op het vlak van kennis, taalvaardigheid, abstract redeneren, enz, maar ook op het vlak van je psycho-sociale ontwikkeling.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:56   #72
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is waar.

Maar het is nu niet dat Vlaanderen moeite doet om slimmer te blijven...met haar eigen bevoegdheid, onderwijs. En NVA/CD&V ministers van onderwijs.
De resultaten van 2018 toeschrijven aan NVA die voor het eerst een minister van onderwijs levert in 2019. chapeau.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 23:57   #73
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is ook een andere reden toe he.

Bij mijn zoon in de klas is het de gewoonte dat zowat alle kinderen meerdere hobbies hebben. Voetbal en liefst nog kunstacademie & scouts er bij. REsultaat: dinsdag en donderdag avond training, woensdag kunstacademie, zaterdag match voetbal, zondag scouts.

Heel leuk allemaal, maar deze kinderen hebben naast huiswerk en deze dingen geen tijd meer om zich te vervelen en "andere" zaken te doen, zoals lezen.

Wij hebben dat moedwillig beperkt tot 1 hobby, voor het sociale aspect vinden we dat wel belangrijk om nog vriendjes te hebben buiten zijn klas. En kijk, de jongen pakt zelf boeken en leest....
Ah man. Het lezen gaat achteruit omdat ze liever op hun smartphone zitten te tokkelen dan een boek te pakken als ze op hun kamer zitten. En hun schrijf en leeskwaliteiten gaan er niet op vooruit door de whatsappen met hun vrienden. Al de rest is quatsch.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 3 december 2019, 23:58   #74
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt geen grammatica meer gegeven ?

En dan bedoel ik zinsbouw, lijdend voorwerp, onderwerp, enz... ?

Wat doen die in de les Nederlands dan ?
Dat is toch hetgeen een taalleerkracht (geen Nederlands) ons vertelde. Dat word voora, in opdracht van de overheid, vervangen door spreekoefeningen. En natuurlijk een hoop extra (nutteloos) schrijfwerk voor de leerkrachten overtussendtijdse beoordelingen en vorderingen enz.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 00:11   #75
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat klinkt als iemand met autisme en wat adhd, in ons schoolsysteem gaat die maar heel moeilijk alles er uit kunnen halen, wat ook jammer is.

Feitelijk weet ik niet juist hoe adhd zich manifesteerd.
Maar ik blijf er bij dat hij verkeerd wordt aangepakt.
Zijn moeder is een universitaire. Recent heeft zij via avondschool er nog Spaans bijgeleerd. Maar met dat vent Spaans spreken vraagt waarschijnlijk te veel moeite. Engels kent hij al jaren. Natuurlijk niet het gamma dat Shakespeare bezigt maar hij spreekt het.
Maar ook zijn grootouders zijn totaal verkeerd.
Zij vinden dat hij kinds moet blijven. Hij mag dus doen wat hij wil.
Zo is hij momenteel bezig met judo te beoefenen.
Wat is hij daar nu mee? Als hij ooit iets van een gevechtssport gebruikt kan hij er alleen maar miserie mee krijgen.
En hij is iets bijzonder vlug moe. Zo leerde hij op korte tijd gitaar en piano spelen. En nu bekijkt hij die gitaar niet meer. Af en toe maar zelden tokkelt hij nog een deuntje op de piano; bij voorkeur kinderliedjes; maar het nieuws is er ook af. Op die manier zal er volgens mij niks van komen.
Misschien zie ik het verkeerd maar aan slim zijn komt ook een einde als er geen doelstelling of inzet mee gemoeid is.
En de scholen van tegenwoordig zitten te vol met leraars die alles laten vallen na de lesuren. Oef! We zijn er van af! Tomorrow is another day.
Maar dat is momenteel overal de ziekte. Alleen in de scholen valt het vroeger op. Ik heb ook in zo een school les gevolgd. Een atheneum. Waar de belangrijkste vakken gegeven werden door geweigerde leerkrachten in het katholiek onderwijs. En voor de examens kregen we de examenvragen.
Anders viel het op en was iedereen gebuisd. En dan moet je plotseling gaan werken in Brussel in de Franse taal. Is me dat een drama geweest.
Een nieuwe collega uit Moucron wist het pittig samen te vatten.
"Nous n'avons pas eu la base" wist hij de eerste dag al te vertellen toen hij in Brussel toekwam. Hij wist de eerste dag al waar de klepel in de klok hangt.
Oud 4 december 2019, 00:16   #76
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ah man. Het lezen gaat achteruit omdat ze liever op hun smartphone zitten te tokkelen dan een boek te pakken als ze op hun kamer zitten. En hun schrijf en leeskwaliteiten gaan er niet op vooruit door de whatsappen met hun vrienden. Al de rest is quatsch.
Daar zit veel waarheid in. Spijtig genoeg.
Oud 4 december 2019, 00:22   #77
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Daar zit veel waarheid in. Spijtig genoeg.
Ik heb een massa aan boeken verslonden op mijn kamer. Had ik een smartphone gehad, dan was dat een heel pak minder geweest. Ik merk dat nu ook dat ik alleen nog lees als ik op reis ga.
Oud 4 december 2019, 00:32   #78
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Niks om fier op te zijn. In Nederland zijn ze trouwens ook niet erg gelukkig met hun resultaten.
Waarschijnlijk zelfde uitleg: onverschilligheid en laksheid bij studenten.
Blablabla is de uitleg. Onverschilligheid en laksheid is het gevolg, niet de kwaal. Men ziet kwassie overal het zelfde fenomeen.

't Zijn niet de kinderen die veranderd zijn en plotseling minder verstandelijk vermogen hebben, het is de algemene toestand rondom die kinderen die veranderd is. Boeken lezen daar is geen tijd meer voor. Ge kunt onmogelijk de hele dag op een iPhone of tablet liggen tokkelen en tezelfdertijd boeken lezen.

Onze verrijking draagt er ook toe bij dat het niveau een stuk lager ligt dan vroegen. De lat gaat omlaag want ze moeten allemaal hun diploma kunnen halen. Dat brengt met zich mee dat binnen afzienbare tijd iedereen wel met een diploma op zak rondloopt maar dat het geen bal meer waard is.

Valt er iets aan te doen? Ik meen van wel.

Mijn voorstel is;

Leerplicht vervangen door schoolplicht en wel vanaf het eerste kleuterjaar,... EN KOPPELEN AAN HET KINDERGELD!!! Te veel afwezig, stopzetten van de uitbetaling van het kindergeld.

Zo kunnen ze om te beginnen al niet van hun 3 tot hun 6 jaar de hele dag op hun kont in de zetel zitten met een tablet op hun schoot.

Onze verrijking, die van dag tot dag groeiende is, zal dan ook op hun 6, wanneer ze naar de lagere school moeten, voldoende de Nederlandse taal machtig zijn om mee te kunnen en de lat zal terug hoger kunnen gelegd worden.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 december 2019 om 00:41.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 00:32   #79
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Vlaanderen kent reeds twee decennia een neergaande spiraal. Maar buiten de PISA resultaten, was er vandaag nog sprake van een test begrijpend lezen van twaalfjarigen. Maw het zesde leerjaar. Het niveau dat ze haalden was dit van een vierde leerjaar. En dat zijn de studenten die binnen een paar jaar de PISA testen moeten gaan afleggen. Het ziet er nog slechter uit, dan men denkt. De opvolgers van de neergaande spiraal zijn op komst.
En voor de pedagogen onder ons. De besten worden slechter, maar de slechten worden nog slechter.

Over dat begrijpend lezen stel ik mij hier ook dagelijks vragen.
En dan denk ik onmiddellijk ook aan een ingangsexamen om aan de staat te mogen gaan werken.
Een samenvatting en bespreking van een voorgedragen betoog.
Ik zie dat hier niet lukken door 5 % van de forum deelnemers.
En desondanks weten toch sommigen wat ze moeten vertellen.
Maar wat anderen vertellen verstaan ze dikwijls geen sikkepit van.
Of ze weigeren bewust van iets te verstaan. Ook mogelijk.
De tekenen zijn er dat de Vlamingen het beu zijn. Ze zeggen het trouwens alle dagen. En geen enkele Belgicist wilt hen verstaan!
Vijgen na Pasen dus. We kunnen beter een paar Chinezen aan het woord laten. En toch kruipen en blijven we kruipen en kermen om gehoord te worden. We horen onszelf zelfs niet.
Oud 4 december 2019, 01:21   #80
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk wel, maar er is een tijd geweest dat het door de heren en dames pedagogen minder belangrijk werd geacht. Sedert een paar jaar mogen we weer volop spraakkunst geven...

Het grote probleem is dat ons onderwijs onderhevig is aan de wispelturige politieke en pedagogische toplaag die vorming en onderricht als haar exclusieve speeltuin beschouwt. De mening van het onderwijzend personeel wordt zelden of nooit gevraagd...
Laat staan de mening van de ouders
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be