Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2020, 08:17   #61
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Dat is dan dom van die 4 Nederlandstaligen, en die Franstalige die lacht eens goed in zijn of haar vuistje.
Op dat vlak zijn Vlamingen domme kloten...
Inderdaad, de slaafse mentaliteit hé.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 08:19   #62
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is Eya die zegt dat in zijn vergadering met 4 Nederlandstaligen en 1 Franstalige hij overschakelde naar Franstalig.

In mijn vergaderingen zou dat niet gebeuren.
Ik denk het wel als de Franstalige geen Nederlands begrijpt en de 4 Nederlandstaligen wel Frans spreken.
Zeker als die Franstalige ne belangrijke persoon is.

Omwille van de smeer,
likt de kat de kandeleer.
Oud 5 januari 2020, 08:55   #63
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk het wel als de Franstalige geen Nederlands begrijpt en de 4 Nederlandstaligen wel Frans spreken.
Zeker als die Franstalige ne belangrijke persoon is.

Omwille van de smeer,
likt de kat de kandeleer.
Ge kunt die Franstalige ook laten weten dat hij dan maar voor een tolk moet zorgen, maar niet op kosten van de gemeenschap hé, uit zijn eigen zak betalen en anders leest hij maar een Tintin in de vergadering.

Laatst gewijzigd door Garry : 5 januari 2020 om 08:56.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 08:57   #64
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ge kunt die Franstalige ook laten weten dat hij dan maar voor een tolk moet zorgen, maar niet op kosten van de gemeenschap hé, uit zijn eigen zak betalen en anders leest hij maar een Tintin in de vergadering.
Het zijn wel Vlamingen die bezig zijn met een Franstalige.

Ne Nederlander zou inderdaad zeggen: "Zorg maar dat we je verstaan."
Oud 5 januari 2020, 09:21   #65
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Goed, voel ik mij een supermens, want ik ben zestalig...

Er zijn natuurlijk ook heel wat mensen die maar denken dat ze een taal kunnen spreken wanneer ze enkele woordjes in een vreemde taal kunnen broebelen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 januari 2020 om 09:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 09:25   #66
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Al eens een Franstalige Nederlands of Engels horen spreken?

Dan ga je gewoon plat van het lachen.

Zou dat een 'geldige' reden kunnen zijn waarom zij het liever niet doen?
Oud 5 januari 2020, 09:32   #67
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Al eens een Franstalige Nederlands of Engels horen spreken?

Dan ga je gewoon plat van het lachen.

Zou dat een 'geldige' reden kunnen zijn waarom zij het liever niet doen?
Of een Nederlander die denkt het Engels machtig te zijn. Of sommige Vlaamse wielrenners en politici die het even in het ‘Frans’ gaan uitleggen...

Maar goed, ze proberen het tenminste. En dat is ook al wat.
Oud 5 januari 2020, 09:39   #68
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er zijn natuurlijk ook heel wat mensen die maar denken dat ze een taal kunnen spreken wanneer ze enkele woordjes in een vreemde taal kunnen broebelen.
Ik krijg al heel mijn leven complimenten voor mijn talenkennis, dat zowel van die anderstaligen zelf als van leerkrachten.
Voor Portugees heb ik op 4 jaar gedaan wat normaal op 6 jaar gedaan wordt.
Hoewel ik dus 2 keer een niveau overgeslagen heb (niveau 1 en 4 heb ik niet gevolgd), had ik gedurende heel die tijd scores als 92%, 93%, 95%.
Na dat 6e jaar komt normaal een conversatiejaar, maar die school organiseert dat niet meer.
Dus ben ik naar een andere school gegaan waar wel conversatie gegeven wordt, met een andere leerkracht (native), met een andere manier van aanpakken.
En deze keer staat er 10/10 voor 'Oralidade'.
Dus ja, als Portugezen het uitstekend vinden, en Brazilianen, en leerkrachten Portugees, dan zal het wel meer zijn dan "een paar woordjes broebelen", zeker?

Maar ik begrijp dat gebuisde schoolmeestertjes enkel het niveau van broebelen behalen, uit rancune gaan ze dan forums teisteren met hun "holderdebolder de berg af"...
Oud 5 januari 2020, 09:43   #69
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zouden al heel gelukkig zijn mochten de Franstalige hier in Vlaanderen de moeite doen om enkele woordjes Nederlands te broebelen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 10:04   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik krijg al heel mijn leven complimenten voor mijn talenkennis, dat zowel van die anderstaligen zelf als van leerkrachten.
Voor Portugees heb ik op 4 jaar gedaan wat normaal op 6 jaar gedaan wordt.
Hoewel ik dus 2 keer een niveau overgeslagen heb (niveau 1 en 4 heb ik niet gevolgd), had ik gedurende heel die tijd scores als 92%, 93%, 95%.
Na dat 6e jaar komt normaal een conversatiejaar, maar die school organiseert dat niet meer.
Dus ben ik naar een andere school gegaan waar wel conversatie gegeven wordt, met een andere leerkracht (native), met een andere manier van aanpakken.
En deze keer staat er 10/10 voor 'Oralidade'.
Dus ja, als Portugezen het uitstekend vinden, en Brazilianen, en leerkrachten Portugees, dan zal het wel meer zijn dan "een paar woordjes broebelen", zeker?

Maar ik begrijp dat gebuisde schoolmeestertjes enkel het niveau van broebelen behalen, uit rancune gaan ze dan forums teisteren met hun "holderdebolder de berg af"...
Spaans is de mooiste taal. Portugees is een schabouwelijke taal in vergelijking met het Spaans. Maar zelfs zo’n taal heeft ergens zijn charme. Het mooiste Engels is Cambridge-Engels. Het lelijkste en platste Engels is het Australisch-Engels, dat een dieventaaltje is gebleven. Qua elegantie lijkt het wat op het Portugees.

Let wel, dat is maar mijn mening. De gustibus non est disputandum.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 januari 2020 om 10:09.
Oud 5 januari 2020, 10:11   #71
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spaans is de mooiste taal. Portugees is een schabouwelijke taal in vergelijking met het Spaans. Maar zelfs zo’n taal heeft ergens zijn charme. Het mooiste Engels is Cambridge-Engels. Het lelijkste en platste Engels is het Australisch-Engels, dat een dieventaaltje is gebleven. Qua elegantie lijkt het wat op het Portugees.

Al eens gekeken op You tube naar "Computertaal in het Westvlaams" ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 10:17   #72
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Al eens gekeken op You tube naar "Computertaal in het Westvlaams" ?
Ja, al jaren geleden. Zeer geslaagd humoristisch filmpje.
Oud 5 januari 2020, 10:23   #73
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Spaans is de mooiste taal.
Pech voor u.
Ik leerde eerst Spaans, met zeer gelijklopende scores, het belangrijkste verschil is dat ik toen geen jaren overgeslagen heb.
Het ene dient niet ter vervanging van het andere.
Portugees is iets moeilijker, er komen extra tijden in voor die in het Spaans niet meer bestaan, maar die je bijv. in Don Quijote nog terugvindt.
Ik denk dan vooral aan de "conjuntivo do futuro", het is spijtig dat die in modern Spaans verdwenen is.

Citaat:
Portugees is een schabouwelijke taal in vergelijking met het Spaans.
Maar hoe oordeelt u over talen die u niet kent?
Als men een taal niet begrijpt, zal het altijd als een reeks van ondoorgrondelijke klanken lijken.
Iemand met een beetje cultuur zegt dan niet dat die taal schabouwelijk is, maar dat men ze niet begrijpt...

Citaat:
Het mooiste Engels is Cambridge-Engels. Het lelijkste en platste Engels is het Australisch-Engels, dat een dieventaaltje is gebleven. Qua elegantie lijkt het wat op het Portugees.

Het is inderdaad maar uw mening, en we weten ondertussen hoeveel die waard is...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 5 januari 2020 om 10:24.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 10:33   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pech voor u.
Ik leerde eerst Spaans, met zeer gelijklopende scores, het belangrijkste verschil is dat ik toen geen jaren overgeslagen heb.
Het ene dient niet ter vervanging van het andere.
Portugees is iets moeilijker, er komen extra tijden in voor die in het Spaans niet meer bestaan, maar die je bijv. in Don Quijote nog terugvindt.
Ik denk dan vooral aan de "conjuntivo do futuro", het is spijtig dat die in modern Spaans verdwenen is.

Maar hoe oordeelt u over talen die u niet kent?
Als men een taal niet begrijpt, zal het altijd als een reeks van ondoorgrondelijke klanken lijken.
Iemand met een beetje cultuur zegt dan niet dat die taal schabouwelijk is, maar dat men ze niet begrijpt...

Het is inderdaad maar uw mening, en we weten ondertussen hoeveel die waard is...
Men hoeft een taal niet tot in de puntjes te beheersen om te kunnen zeggen of zulke taal al dan niet mooi klinkt. Dit naar eigen smaak dan. Uw opmerking trekt dus op niet en vele. Edoch en helaas, het is niet de eerste keer dat uw argumentatie eerder aan de povere kant is. Het zij zo.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 januari 2020 om 10:35.
Oud 5 januari 2020, 11:17   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men hoeft een taal niet tot in de puntjes te beheersen om te kunnen zeggen of zulke taal al dan niet mooi klinkt. Dit naar eigen smaak dan. Uw opmerking trekt dus op niet en vele. Edoch en helaas, het is niet de eerste keer dat uw argumentatie eerder aan de povere kant is. Het zij zo.
Wie zegt het....
Oud 5 januari 2020, 11:22   #76
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Dus uw 'argumentatie' is uw eigen smaak, op basis van welke klanken u liggen?
Dat verdient niet eens de naam argumentatie...
Bron van Het Oosten? Antwoord: Het Oosten?
Wat een triestig sujet...

Meer moet daar niet over gezegd worden, neemt u dat maar van mij aan...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 5 januari 2020 om 11:24.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 11:48   #77
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Walen geen Nederlands willen leren is dat hun goed recht.
Als Vlamingen geen Frans willen leren is dat hun goed recht.
Als Antwerpse politieagenten geen Arabische talen willen leren is dat hun goed recht.

Het is hun goed recht, maar in sommige gevallen kan dat nuttig zijn. Iedereen maakt dat voor zich uit.

Francken heeft niet te eisen dat een loodgieter uit Boussu Lez Walcourt Nederlands MOET kennen.
Als we die redenering volgen stellen we enkel maar meer vast dat het hier om twee landen gaat: een Franstalig en een Nederlandstalig! Dat aan elkaar blijven plakken onder de naam België/Belgique alleen maar omdat het ene deel de centen van het andere deel nodig heeft om behoorlijk verder te kunnen is te gek en heeft lang genoeg vierkant gedraaid!
Dat ze zich richten tot Europa voor steun! En Frankrijk kan ook niets met hen aanvangen!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 12:01   #78
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Dat is dan dom van die 4 Nederlandstaligen, en die Franstalige die lacht eens goed in zijn of haar vuistje.
Op dat vlak zijn Vlamingen domme kloten...
In dat soort gevallen kan men gewoon niet anders omdat er anders geen discussie mogelijk is met dat soort Franstalige erbij! En ja, je zou hem/haar daar dan zo kunnen laten staan maar...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 12:03   #79
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Di Rupo was Belgisch premier. Hij spreekt even belabberd Engels als Nederlands. Het filmpje waarin hij, in gezelschap van le roi Philippe en president Obama, een briefje afleest werd overal geblokkeerd. Je hoeft niet te vragen hoe belachelijk de Belgische premier zich maakte. Obama moet zich nogal moeite gedaan hebben om niet in een bulderende lach uit barsten.

De Belgische koning en zijn premier zullen een "onvergetelijke" indruk hebben nagelaten op de president van de VS.
Je ziet Obama gewoon denken: wat voor clown is me dit hier?

Als er dan eens een Waal premier is dan maakt hij ons gewoonweg onsterfelijk belachelijk. Michel zijn Engels is bijna even schabouwelijk als dat van Di Rupo.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 12:07   #80
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Walen geen Nederlands willen leren is dat hun goed recht.
Als Vlamingen geen Frans willen leren is dat hun goed recht.
Als Antwerpse politieagenten geen Arabische talen willen leren is dat hun goed recht.

Het is hun goed recht, maar in sommige gevallen kan dat nuttig zijn. Iedereen maakt dat voor zich uit.

Francken heeft niet te eisen dat een loodgieter uit Boussu Lez Walcourt Nederlands MOET kennen.
Als Walen geen Nederlands willen leren dan is dat inderdaad hun goed recht.

Als Walen links kiezen en Vlamingen rechts dan is dat hun goed recht.

Als Vlamingen, door rechts te kiezen, geen miljarden meer in de bodemloze Waalse put willen storten dan is dat hun goed recht.

Als Walen kiezen voor een links sinterklaasbeleid van de PS, het PTB en Ecolo dat ze het dan zelf maar betalen, ook dat is hun goed recht.

Dat u en uw linksche vriendjes dit forum volschijten met Belgicistische zever is ook jullie goed recht.

Dat wij daar tegen ageren is ook ons goed recht.

Ik ga straks biefstuk friet eten en dat wegspoelen met liters bier, wijn, rum, whiskey en vodka, ook dat is mijn goed recht
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be