Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2020, 14:58   #61
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je schijnt me toch ook serieus van katoen te blijven geven...
Vindt ge? Gij hebt me nog niet gehoord als ik te veel pinten op heb.

Laatst gewijzigd door pajoske : 16 februari 2020 om 14:58.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 16:55   #62
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij kunt zeveren zo veel ge wilt.

Een feit uit eigen ervaring: op reis in Azië maakte ik kennis met een jong Brussels(Franstalig)-Vlaams(Brugge) koppel. Al na korte tijd kreeg ik de vraag van die Franstalige dame: "hoe komt het dat ik uw Nederlands veel beter begrijp dan dat van mijn Brugse vriend?"

Wat denkt ge?
Die Franstalige dame wou waarschijnlijk iets drinken op Uw kosten.

Vrouwen kunnen leep zijn ,Jos

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 16 februari 2020 om 16:57.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 17:08   #63
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij kunt zeveren zo veel ge wilt.

Een feit uit eigen ervaring: op reis in Azië maakte ik kennis met een jong Brussels(Franstalig)-Vlaams(Brugge) koppel. Al na korte tijd kreeg ik de vraag van die Franstalige dame: "hoe komt het dat ik uw Nederlands veel beter begrijp dan dat van mijn Brugse vriend?"
Wat denkt ge?
Wat ik denk? Dat ik het best kan geloven want de kans is vrij groot dat die "Brugse vriend" behoort tot een bepaalde categorie West-Vlamingen die ofwel het vertikken hun West-Vlaams achterwege te laten wanneer ze te maken hebben met iemand uit een andere regio, ofwel het AN op een zeer slordige manier spreken. Nochtans zijn West-Vlamingen helemaal niet gedoemd om slecht AN te spreken, er zijn voldoende West-Vlaamse BV's die zich uiten in een bewonderenswaardig Nederlands. Bij de nieuwslezers van de VRT hebben we daar ettelijke voorbeelden van.
Groeten van een West-Vlaming.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 17:42   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ik denk? Dat ik het best kan geloven want de kans is vrij groot dat die "Brugse vriend" behoort tot een bepaalde categorie West-Vlamingen die ofwel het vertikken hun West-Vlaams achterwege te laten wanneer ze te maken hebben met iemand uit een andere regio, ofwel het AN op een zeer slordige manier spreken. Nochtans zijn West-Vlamingen helemaal niet gedoemd om slecht AN te spreken, er zijn voldoende West-Vlaamse BV's die zich uiten in een bewonderenswaardig Nederlands. Bij de nieuwslezers van de VRT hebben we daar ettelijke voorbeelden van.
Groeten van een West-Vlaming.
Het eerste dat mij opviel toen ik voor het eerst met een Aalstenaar sprak, en hij uit beleefdheid meteen overschakelde van Aalsters naar AN, was dat hij accentloos Nederlands sprak.
Luc Broes is een Bruggeling die ik persoonlijk ken. Hij is stuk over de 80, en toch spreekt de man perfect Nederlands.

Ik kan me wel levendig voorstellen dat Limburgers die hun eigen dialect prefereren geen "Vlamingen" motiveren om hun beste school-Nederlands uit de kast te halen.
Oud 16 februari 2020, 17:57   #65
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het eerste dat mij opviel toen ik voor het eerst met een Aalstenaar sprak, en hij uit beleefdheid meteen overschakelde van Aalsters naar AN, was dat hij accentloos Nederlands sprak.
Luc Broes is een Bruggeling die ik persoonlijk ken. Hij is stuk over de 80, en toch spreekt de man perfect Nederlands.

Ik kan me wel levendig voorstellen dat Limburgers die hun eigen dialect prefereren geen "Vlamingen" motiveren om hun beste school-Nederlands uit de kast te halen.
Jij bent een Bruggeling ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 17:58   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ze hebben 190 jaar met minachting naar het Nederlands neergekeken onze Waalse landgenoten ;het was geen taal die het waard was om geleerd te worden,je kon er niets mee aanvangen,je had het nergens voor nodig ,het was tijdverlies het te leren.
Toch een belangrijke nuance aanbrengen: niet "de" Waals keek neer op het Nederlands. Wel de gestudeerde, Franssprekende Waal en Vlaming van die tijd. Diezelfde Franstalige keek trouwens met dezelfde minachting neer op het Waals. Doordat Frans altijd de taal is gebleven van het onderwijs, heeft dat een enorme weerslag gehad op het voortbestaan van het Waals. Nu is het zo goed als dood.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 18:28   #67
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch een belangrijke nuance aanbrengen: niet "de" Waals keek neer op het Nederlands. Wel de gestudeerde, Franssprekende Waal en Vlaming van die tijd. Diezelfde Franstalige keek trouwens met dezelfde minachting neer op het Waals. Doordat Frans altijd de taal is gebleven van het onderwijs, heeft dat een enorme weerslag gehad op het voortbestaan van het Waals. Nu is het zo goed als dood.
En dat was ook het Francofone plan voor het Nederlands.

Dat is mislukt en nu moeten ze de Nederlandstaligen nog om geld vragen ook.

Dat vergeven de Walen ons nooit.
Dan kunnen we nog zoveel transfers betalen als zij zelf vragen.

De Vlaamse onafhankelijkheid is onze enige kans om onze toekomst zelf te bepalen.
Oud 16 februari 2020, 18:29   #68
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Jij bent een Bruggeling ?
Neen. Jij wél?
Oud 16 februari 2020, 19:48   #69
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar het moet mij wel van het hart dat, telkens ik met Limburgers praat, hun Nederlands mij heel prettig in de oren klinkt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 20:31   #70
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het jammere is dat vele Vlamingen de moeite niet willen doen om behoorlijk AN te praten. Dat was zo met die Brugse gast, dat was zo met vele van de Brabantse en Antwerpse mensen waarmee ik beroepsmatig in contact kwam. Dan moet je natuurlijk niet verwonderd zijn als Franstaligen het over een 'boerentaal' hebben.

Alhoewel ik in mijn eigen regio mijn Limburgse moedertaal prefereer, heb ik geen probleem om over te schakelen naar AN of gelijk elke andere taal die ik ook maar een klein beetje beheers.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 20:47   #71
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het jammere is dat vele Vlamingen de moeite niet willen doen om behoorlijk AN te praten. Dat was zo met die Brugse gast, dat was zo met vele van de Brabantse en Antwerpse mensen waarmee ik beroepsmatig in contact kwam. Dan moet je natuurlijk niet verwonderd zijn als Franstaligen het over een 'boerentaal' hebben.

Alhoewel ik in mijn eigen regio mijn Limburgse moedertaal prefereer, heb ik geen probleem om over te schakelen naar AN of gelijk elke andere taal die ik ook maar een klein beetje beheers.
De eeuwige drogreden van de Walen om geen Nederlands te moeten leren;

de Vlamingen spreken dialect.

Denk je dat al de Walen of Franstalige Brusselaars geen dialect spreken ?

Denk je dat alle Engelsen geen dialect spreken?

Dat alle Fransen geen dialect spreken of dat alle Duitsers noch Italianen noch Amerikanen geen dialect spreken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be