![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel volk is weken thuis niet naar zijn job gegaan in Belgie met SARS ? Hoeveel paniek is er uitgebroken die de economie zwaar verstoord heeft bij de Mexicaanse griep ? Dat zijn allemaal doemscenario's die de werkelijke catastrofe van maatregelen moeten goedpraten, meer niet. Je kan aannemen dat, aangezien er door covid-19, niet eens het dubbele aantal doden zou vallen dan de normale doden, de effecten niet meer dan dubbel zo groot zouden zijn dan normaal. Hoeveel paniek gebeurt er elk jaar als oma sterft ? Hoeveel bedrijven gaan failliet omdat er dat jaar weeral mensen gestorven zijn zoals gewoonlijk ? Dus nee, er is geen enkele reden om aan te nemen dat de eventuele paniek, het eventuele ziekteverzuim en de faillissementen zelfs maar in de verste verte vergelijkbaar zouden zijn met de gevolgen van wat men nu zonder twijfel veroorzaakt. Ik begrijp niet dat men die larie trouwens blijft herhalen, het is zo duidelijk als pompwater dat een potentieel, veel korter, en deels verschijnsel nooit erger kan zijn dan het totale opgelegde en veel langer durende verschijnsel he. "iedereen 5 kloppen op zijn kop met een hamer" is altijd erger dan misschien sommigen die 1 klop op hun kop gaan krijgen he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat erover dat gij destijds zei dat er totaal geen of bijna geen verstoring zou zijn. Ik heb in mijn vorige post al gesteld dat ik in dit geval niet met zekerheid kan stellen en je dus het voorkeur van den twijfel geef Citaat:
Dan moogt ge nog uw pool 'jongere' actieven hebben die pakweg mekaar afwisselen en 3 weken later er weer volop kunnen tegenaan gaan...dat doet niks he Ge hebt geen zier aan actieven in bv een autofabriek als er een verstoring is aan bv aanvoer en een eveneens een verstoring zou zijn aan vraagzijde. Citaat:
Sars is hier nooit geweest Vergelijk dus sars moest het hier geweest zijn zoals het China en Taiwan trof. Dat was al erg op economisch gebied en het ging dan nog vlug over, en bleek een scheet in een fles te zijn Ge moet daar toch geen plaatje maken -20% koopkrachtvermindering De groei van de Chinese conjuntuur ( toen ..de huidige was veel hoger ) zakte in een jaar tijd van 10 % naar 3,5 % In de rest van Azië daalde de gemiddelde groei van de meeste grote industriële producenten Korea, Singapore, Taiwan tot -2,5 % Dus dat moet ge x zoveel doen omwille van meer ernstige verspreiding, x zoveel omwille van de extra gewone maatregelen, x zoveel omwille van het aantal meer doden en de opvang, x zoveel omwille het mondiale karakter van corona, x zoveel omwille van de langere duurtijd, x zoveel omwille van dat we op een piek zaten van hooogconjuctuur vooravond gewone recessie Dus over hoeveel spreken we dan ? Men spreekt in die studie van 30% en meer..zou dus best kunnen kloppen Citaat:
Ik kan evenzeer opwerpen dat gij ( en anderen) hier al van meet af aan doomscenario's zit te verkondigen wat de economische impact gaat zijn van een lock-down om er zo vlug mogelijk komaf mee te maken Citaat:
Citaat:
Het is _voor mij_ evenzeer zo klaar als pompwater dat : 1) niks doen -> redelijke grote economische schade 2) heel lang in lock-down -> economische schade die oploopt van 0 met de duur ervan => 3) iets ertussen kan dus optimaal zijn al dan niet met lock-down dus Laatst gewijzigd door praha : 6 mei 2020 om 13:47. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zelfs mocht het de economie verstoren - wat ik dus niet denk - het gaat nooit of te nimmer erger zijn dan wat men nu uitsteekt. Maar nog eens, ik zie doodgewoon niet in waarom er de minste economische effecten zouden zijn van wat meer doden dan gewoonlijk, omdat het grotendeels doden zijn die niet aan het economische proces deelnemen. Citaat:
Citaat:
Maar de Mexicaanse griep is hier wel geweest, heeft die dat jaar onze economie ook met 20% doen dalen ? Citaat:
Ik zie daar geen dip van 20% in 2003. Hier ook niet: https://tradingeconomics.com/china/gdp-growth-annual (klik op "25 Y") Laatst gewijzigd door patrickve : 6 mei 2020 om 14:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit gezegd dat het -20% was laat staan dat dat globaal was. Wat ik zei dat ten gevolge van sars _ en de redelijk minimale maatregelen destijds _ de koopkracht van de Chinezen kortelings (uiteraard want het was van korte duur ) een dip had van 20% vlak na de uitbraak en het was 2% punt/kwartaal dip in de economie (wereldwijd koste het zaakje 40 miljard $ ) Verder heb ik ook gesproken over de beursreactie in de states die ook aanzienlijk was ( dacht -10% ) bij die uitbraak...die reageerde dus op een langere-termijn-effect alleen voor China in relatie met de rest van de wereld China was toen goed voor +- 4% van de wereldeconomie ( nu is dat +- 17% dacht ik ) Dat is dus fysieke verstoring (daar zit ook een deel angst bij maar dat is onvermijdelijk ) hé...niet eens teveel bizar zware noodzakelijke maatregelen. Als ge van dat cijfermateriaal uitgaat en ge laat daar corona op los maar dan wereldwijd en langer en veel meer belasting op de capaciteit dan zijn die cijfers uit die Britse studie niet eens zo ver gezocht Laatst gewijzigd door praha : 6 mei 2020 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uw koopkracht kan niet "kortstondig" dalen he. Ja, dat de beurzen even floepten wil ik wel aannemen, vermits het POTENTIEEL er was om 15% van de wereldbevolking uit te roeien, mocht het doorbreken, en dat was op een zeker moment alles behalve duidelijk dat het onder controle was. Citaat:
Citaat:
SARS II is maar een beetje dodelijker dan griep. 10 keer of zo. Dat kan potentieel nog niet 1% van de wereldbevolking afmaken. Het is duidelijk dat het potentieel tot economische disruptie van SARS I verschrikkelijk was, terwijl dat van SARS II zo goed als ongemerkt zou zijn, mocht men niet gaan panikeren zijn op staatsniveau. De paniek op staatsniveau was 1000 keer erger dan de burgerpaniek. Mijn gans punt is dat zaken die de normale sterfte niet veel overstijgen, geen belangrijke economische effecten kunnen hebben OMDAT JE HET VERSCHIL NIET ZIET als je er niet door media met uw neus op gedrukt wordt. Neem de media weg, en we zouden niet eens geweten hebben dat er zoiets als covid-19 was. Dat was anders met de Spaanse griep bijvoorbeeld: in elke familie waren er verschillende zware gevallen. Hier is de kans om wat erger ziek te zijn dan een verkoudheid of een griep, 1 op 5. Als je aanneemt dat 60% van de bevolking ziek gaat worden, komt dat dus neer op ongeveer 1 op 8. Dat wil zeggen dat men gemiddeld een serieus zieke zou hebben elke 8 personen of zo (meestal de bejaarde van de groep). Een gezin van 4 heeft 1 kans op 2 om een zwaar zieke in zijn midden te hebben. 1 gezin op twee merkt dus niet eens dat er iets aan de hand is. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Daar stuur ik graag mijn belastingbrief naartoe ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
't Lijkt me het simpel gevolg van dat er een aantal mensen gewoon niet meer aan de bak geraakten Citaat:
die dingen worden noraliter per jaar of per kwartaal beschouwd ...waarom zou dat niet op kortere termijn beschouwd kunnen worden Nogmaals ...een scheet in een fles hé Het geeft alleen maar te kennen moest de situatie langer geduurd hebben Citaat:
Dus een zuivere beursreactie ( uiteraard overdreven ) op wat de indirecte impact zou zijn van een dip in de Chinese economie Citaat:
Waarom weet ik niet precies ..ik verwees naar 2003 Citaat:
De media is onderdeel van de wereld, de paniekreacties ook..hoe dat ge keert of draait (en dan spreek ik niet over de mediahetze die ermee voor gezorgd hebben dat we nu met deze miserie zitten hé ) Economie/handelt teert op mensen niet op robots die blijven produceren. Tijdens die sars uitbraak is men nog redelijk gebleven maar luchthavens etc werden bv aanzien als biohazard plaatsen, bepaalde locale gebouwen werden volledig in quarantaine gezet, etc En die minimale 'maatregelen' ( allez 't dat zijn zelfs geen maatregelen in preventieve zin maar gewoon handelen naar de voldongen feiten ) gaf dat al als reëel effect extrapoleer dat en kwadrateer de angstfactor en ge zijt er hoor Niks overdreven aan die studie |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat maakte dat er economische problemen waren ? Tenslotte had SARS een groot potentieel, maar heeft maar een piepklein aantal mensen besmet. Zijn er toen mensen niet gaan werken ? Zijn er toen bedrijven over kop gegaan ? Heeft men toen "maatregelen" genomen met economische effecten ? Het dient gezegd dat die eventuele maatregelen toen de moeite waard waren, omdat die de BRON smoorden. Dat is de ENIGE goeie reden om een lockdown toe te passen: als ge de (enige) bron zijt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals ik al stelde, deze ziekte is zo goed als onzichtbaar als ge er niet naar kijkt. Het gros van de mensen heeft "griep". Ouderen "sterven" aan griep. Meer dan gewoonlijk, maar in een familie heb je niet veel ouderen, dus heb je misschien 2 ipv 1 oudere die dood gaat dit jaar. Dat valt individueel niet op. Er zijn epidemieen die opvallen: de Spaanse griep, daar kon je niet onderuit: dat zag je. Omdat gezonde jonge mannen als vliegen vielen. Maar deze is enkel maar zichtbaar als je statistieken maakt, en gaat filmen in de gangen van ziekenhuizen, als mensen de gewoonte hebben om naar ziekenhuizen te gaan. Vandaar dat het belachelijk is dat ze zich uithongeren in de derde wereld terwijl ze het niet eens zouden zien voorbij komen. Wij zouden het AMPER hebben zien voorbij komen, had men daar zo geen spectakel van gemaakt. Het enige wat men had moeten doen, is die niet opnemen in ziekenhuizen, zodat er geen jammerbeelden ontstaan. Al die mensen gaan dan gerust thuis sterven, en een maand later is het probleem vanzelf voorbij. Citaat:
Maar, zoals ik al stelde, in het geval van SARS was het een nuttige uitgave, omdat dat belet heeft dat 15% van de wereldbevolking eraan ging, en ja, aan 15% van de wereldbevolking heb je meer dan 15% economische schade. Misschien dan zelfs evenveel als onze lockdown zal veroorzaken. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er vallen doden bij bosjes, mondmaskers regelen lukt niet ondanks zes ministers van mondmasker, regeringen falen hard maar niemand telt beter coronadoden dan Belgique en nu mag onze borst ook opzwellen bij het volgende nieuws: niemand test meer dan wij:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/cor...mJY?li=BBqiQ9V Aldus minister De Backer, tevens minister van mondmasker... |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat van die mmeste doden en zo is poppycock.
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De gegevens die België en andere landen verzamelen hadden al lang hun nut moeten bewijzen, men weet nu nog altijd zo goed als niks over dit virus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200508_04951036 Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heeft niks te maken met de cijfers die we nu hebben, die zouden enkel maar moeten dienen om NU de juiste maatregelen te nemen. Maar daarvoor mist 1 belangrijk gegeven: enquetes over de besmettingspaden. Want DAT is het enige dat ons NU interesseert. Welnu, die gegevens hebben we niet, terwijl die het gemakkelijkste te bekomen waren tijdens de lockdown, omdat de opties van contact kleiner waren, en men dus gemakkelijker de verschillende besmettingspaden kon onderzoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zijn nog niet klaar met dat virus. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200508_04951074 Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze weten dit echter ook nog altijd niet zeker. Dat krijg je ervan als virologen meer in de tv studio's zitten dan in hun labo ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voila, het is nu bewezen. In the Economist:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200515_04960714 Citaat:
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is duidelijk een complex opgezette studie die veel mankracht en fondsen heeft gekost. Een studie om via testen vast te stellen hoeveel doden nu echt corona hadden, laat staan er ook effectief als hoofdoorzaak door gestorven zijn, nee daar houd niemand zich mee bezig want dat is blijkbaar nutteloos. |
|
![]() |
![]() |