Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2020, 16:32   #61
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is het ergste dat u kan overkomen.
Er komt dan ook helemaal geen gratis test als je opgebeld als contact van een besmette.

Enkel het dringend verzoek om 14 dagen in zelfisolatie te gaan.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2020, 16:36   #62
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Er komt dan ook helemaal geen gratis test als je opgebeld als contact van een besmette.

Eerder een dwingend verzoek als je alles leest.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2020, 16:40   #63
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat laatste enkel als er ernstige aanwijzingen zijn, nogal onduidelijk hier. En ik vermoed dat eens men de rusthuizen afgewerkt heeft, deze groep de eerste gaat zijn die getest wordt.

Overigens als men systematisch de gerapporteerde mensen in verplichte quarantaine gaat plaatsen, dan hoeft het voor mij ook niet.
Oud 6 mei 2020, 16:40   #64
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Eerder een dwingend verzoek als je alles leest.
Dat is effektief iets dat opklaring vraagt.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 6 mei 2020 om 16:43.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2020, 16:45   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog zo'n vraag: wat gaan ze doen met mensen die al eens besmet zijn geweest maar nooit in het ziekenhuis werden opgenomen? En wat met mensen die besmet zijn geweest maar geen symptomen vertoonden? Allemaal in verplichte quarantaine, willen of niet?

Dit gaat nogal wat geven hoor.
Als je bedoelt "met wie ondertussen niet meer besmettelijk is" dan zie ik geen probleem. Laat die mensen gewoon gerust.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2020, 17:19   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is een beperkt, maar vrij goed systeem in de maak door Apple en Google, dat op puur vrijwillige basis werkt, en totaal anoniem is. Het enige wat nodig is, is een centrale server (die moet niet eens nationaal zijn) waar een besmette die dat wil kenbaar maken aan zijn contacten, zijn random sleutels die hij uitgedeeld heeft via bluetooth, aan oplaadt.

Mensen die dat dan willen, kunnen nagaan of ze zo een sleutel ontvangen hebben op die server. Indien wel, dan zijn ze mogelijk besmet.

Dat is volledig vrijwillig en anoniem. Maar ja, daar kan dan ook geen enkel element van dwang bij zijn. Er is ook geen mogelijkheid van misbruik: ge kunt niemand die sleutels opsolferen. Ge moet geen namen noemen. Zij weten niet wie gij zijt.

Ja, de enige mop die ge kunt uithalen is om elke dag al uw sleutels op te laden en te beweren dat gij positief zijt, dat wel. Dan gaan wat meer mensen zich laten testen. Het punt is natuurlijk dat als ge dat spelleke 20 keer speelt als lolbroek, uw dagelijkse contacten dat in de smiezen gaan hebben natuurlijk.

Als al uw collega's 20 keer op een rij "prijs hebben" dan zal het niet ver zoeken zijn he...
Moest de volledige bevolking zich laten leiden door de belangen van anderen, altruïstisch, dan zou ik nog willen geloven in een technisch systeem gebaseerd op vrijwilligheid, solidariteit, zoals in uw betoog.

Het is ook niet omdat ik geen gebruik maak van een smartphone - enkel een nokiatje van ongeveer 25€ - dat ik niet in zo'n systeem geloof. Moest 'k overtuigd zijn van het belang dan schaf 'k mij een toestel aan, wat het kost maakt mij niet uit.

Ik kom dagelijks op straat, om mijn dagelijkse noodzakelijke boodschappen te doen, en ik zie wat ik zie, en ik zie nog altijd te veel mensen die de situatie niet au serieux nemen. Om nog niet te spreken over de grapjassen.

Ik kan wel geloven dat zo'n technisch systeem (app) werkt in bepaalde autoritaire landen, waar je misschien als asociaal wordt bestempeld indien je niet over een smartphone wilt beschikken, of niet wilt meewerken.
Dan ben ik content dat ik niet in zo'n land leef.
Oud 6 mei 2020, 17:26   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe zouden ze dat doen? Uw naam valselijk opgeven? En wat dan? Dan krijgt ge een gratis Covid test.
Als het erom gaat dat ge u gewoon gaat laten testen, dan is dat OK. Ik had begrepen dat men U vertelde dat ge in zelf-quarantaine moest.

Inderdaad, mocht ik potentieel besmet zijn, *zou ik dat graag weten*. Kwestie van te weten of ik eerst nog mijn vijanden eens kan gaan besmetten, of eerder moet opletten om mensen die ik graag zie niet te besmetten natuurlijk

Wel eerst alles in gereedheid brengen voor een mogelijke quarantaine, alvorens de test gaan te doen, natuurlijk, en eerst de nodige besmettingen doorgeven aan lastigaards alvorens men U gaat opsluiten.

Ideaal gezien zelfs uw snot in een flesje in de diepvries steken, zodat je beschikking hebt over het virus nadien om daar moppen mee uit te halen. Eens ge genezen zijt, en er gene schrik meer van moet hebben.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 mei 2020 om 17:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2020, 17:28   #68
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is meer dan 30% van onze bevolking?
Maar ik zeg het nu al drie keer: de besmetten vormen GEEN random selectie van de bevolking, ze zijn zelf-geselecteerd voor het schijt hebben aan de regels.
Oud 6 mei 2020, 17:31   #69
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Moest de volledige bevolking zich laten leiden door de belangen van anderen, altruïstisch, dan zou ik nog willen geloven in een technisch systeem gebaseerd op vrijwilligheid, solidariteit, zoals in uw betoog.
Kijk, in het algemeen zou ik graag weten of ik besmet ben, en zou ik (op wat lastigaards na) graag aan mensen vertellen dat ik ze per ongeluk misschien besmet heb. Als zo een app mij hierbij kan helpen, is dat toch goed meegenomen ? Maw, als er beleefde mensen zijn die mij willen zeggen dat ze mij misschien besmet hebben, dan zetten die ook zo een app op hun telefoon. En ik zal dat er ook op zetten, om mij te helpen hen te informeren.

Ik wil gewoon wel dat dit vrijwillig en anoniem is. Ttz, dat ik nadien geen repercussies kan hebben, noch van zekere mensen ontmoet te hebben, noch van de "schuldige" te zijn of zo.

Dat er mensen daar niet willen mee meedoen, vind ik onbeleefd. Ik zou die willen vragen van uit mijn buurt te blijven in de mate van het mogelijke. Ze doen wat ze willen, maar als zij eigenlijk verklaren "als ik U besmet zal ik het U niet zeggen, en ik zal U ook niet toelaten om mij te laten weten dat gij mij misschien besmet hebt" vind ik onheus gedrag, en zo een onheuse mensen blijven liever op grote afstand, daar doen ze wat ze willen natuurlijk.
Oud 6 mei 2020, 17:33   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Maar ik zeg het nu al drie keer: de besmetten vormen GEEN random selectie van de bevolking, ze zijn zelf-geselecteerd voor het schijt hebben aan de regels.
Dan zou men eigenlijk geen gezondheidszorg moeten toepassen, en dan kan men de regels facultatief maken. Sluit de ziekenhuizen voor covid-19 patienten, en maak de regels vrijwillig. De onnozelaars die ziek worden zijn allemaal zelf-gezochte zeveraars, dat ze creperen, en de mensen die de vrijwillige regels volgen kunnen niet ziek worden, hebben dus ook geen covid-19 verzorging nodig.

Maar misschien is dat niet waar. Misschien zijn de regels verkeerd. Misschien wordt je heel gemakkelijk besmet op 1.5 meter. Misschien werkt afstand houden pas op 3 meter. Dus al die brave burgers die 1.5 meter houden in de rij, zijn allemaal elkaar aan het besmetten, braaf de regeltjes volgende. Of misschien heeft de afstand geen belang, en is het een aerosol. Dan hebt ge het vlaggen als ge een winkel binnengaat waar alle volk braaf op 3 meter van elkaar blijft. Als ge geen onderzoek doet naar de besmetten, zult ge het niet weten he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 mei 2020 om 17:35.
Oud 6 mei 2020, 18:36   #71
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je bedoelt "met wie ondertussen niet meer besmettelijk is" dan zie ik geen probleem. Laat die mensen gewoon gerust.
Maar dat weten ze helemaal niet wie wel en wie niet meer besmettelijk is. Omdat er te weinig en zelfs geen onderzoek is gebeurd komt gans dat systeem al op losse schroeven te staan.

onze overheid heeft ook 0,0 ervaring in het organiseren van iets dergelijks. Ze kunnen nog niet eens een website op poten zetten voor de aangifte van de personenbelasting zonder dat het boeltje alle vijf voeten crasht.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2020, 18:44   #72
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat weten ze helemaal niet wie wel en wie niet meer besmettelijk is. Omdat er te weinig en zelfs geen onderzoek is gebeurd komt gans dat systeem al op losse schroeven te staan.

onze overheid heeft ook 0,0 ervaring in het organiseren van iets dergelijks. Ze kunnen nog niet eens een website op poten zetten voor de aangifte van de personenbelasting zonder dat het boeltje alle vijf voeten crasht.
Ik heb nooit problemen gehad met tax-on-web.

En dat dit allemaal niet van een leien dakje gaat verlopen is zeker. Niemand (ook niet in het buitenland) heeft hier ervaring mee. In onze buurlanden zitten ze met dezelfde problemen.
Oud 6 mei 2020, 19:06   #73
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het crashen van een applicatie is een technisch probleem, en heeft niets te maken met principiële standpunten omtrent het gebruik van de applicatie.
Oud 6 mei 2020, 19:18   #74
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het crashen van een applicatie is een technisch probleem, en heeft niets te maken met principiële standpunten omtrent het gebruik van de applicatie.
Feit is wel dat er momenteel dingen gedaan (moeten) worden in dagen/weken waar men anders jaren over doet.
Oud 6 mei 2020, 19:35   #75
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feit is wel dat er momenteel dingen gedaan (moeten) worden in dagen/weken waar men anders jaren over doet.
Juist. Kinderziektes bannen uit een applicatie vergt wat tijd.
Oud 6 mei 2020, 19:47   #76
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, in het algemeen zou ik graag weten of ik besmet ben, en zou ik (op wat lastigaards na) graag aan mensen vertellen dat ik ze per ongeluk misschien besmet heb. Als zo een app mij hierbij kan helpen, is dat toch goed meegenomen ? Maw, als er beleefde mensen zijn die mij willen zeggen dat ze mij misschien besmet hebben, dan zetten die ook zo een app op hun telefoon. En ik zal dat er ook op zetten, om mij te helpen hen te informeren.

Ik wil gewoon wel dat dit vrijwillig en anoniem is. Ttz, dat ik nadien geen repercussies kan hebben, noch van zekere mensen ontmoet te hebben, noch van de "schuldige" te zijn of zo.

Dat er mensen daar niet willen mee meedoen, vind ik onbeleefd. Ik zou die willen vragen van uit mijn buurt te blijven in de mate van het mogelijke. Ze doen wat ze willen, maar als zij eigenlijk verklaren "als ik U besmet zal ik het U niet zeggen, en ik zal U ook niet toelaten om mij te laten weten dat gij mij misschien besmet hebt" vind ik onheus gedrag, en zo een onheuse mensen blijven liever op grote afstand, daar doen ze wat ze willen natuurlijk.
Met alle begrip voor uw gefundeerd standpunt. Zolang er wederzijds begrip is voor andere gefundeerde standpunten.
Nogmaals, ik zie wat ik zie, lees veel actualiteit, probeer realistisch te blijven en trek conclusies zonder aan doemdenken te doen.
Als het technisch project positieve resultaten opevert, dan betaal ik je een trappist (aan zee ).
Oud 6 mei 2020, 19:51   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het technisch project positieve resultaten opevert, dan betaal ik je een trappist (aan zee ).
Nee, het gaat nooit werken, omdat staatsklooiers weer hun dwingelandij er gaan bij flansen. Het had kunnen werken, wereldwijd zelfs, op basis van open source en vrijwilligheid. Het had zelfs een blockchain kunnen zijn.

Maar wat staten tegen steekt is dat ze dan niet kunnen dwingen. En als je wil dwingen, gaat uiteraard de vrijwilligheid, en vooral de anonymiteit de deur uit.

En nu is het zo dat je geen "deelse anonymiteit" kan hebben. Het is anoniem (ttz, het is technisch onmogelijk om te weten wie je bent) of het is het niet. Als iemand het kan uitvissen (de staat) dan is het niet anoniem meer.

En als het niet anoniem is, wil ik het ook niet gebruiken.
Oud 6 mei 2020, 21:37   #78
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het gaat nooit werken, omdat staatsklooiers weer hun dwingelandij er gaan bij flansen. Het had kunnen werken, wereldwijd zelfs, op basis van open source en vrijwilligheid. Het had zelfs een blockchain kunnen zijn.

Maar wat staten tegen steekt is dat ze dan niet kunnen dwingen. En als je wil dwingen, gaat uiteraard de vrijwilligheid, en vooral de anonymiteit de deur uit.

En nu is het zo dat je geen "deelse anonymiteit" kan hebben. Het is anoniem (ttz, het is technisch onmogelijk om te weten wie je bent) of het is het niet. Als iemand het kan uitvissen (de staat) dan is het niet anoniem meer.

En als het niet anoniem is, wil ik het ook niet gebruiken.
Een staat kan je verplichten om in je kot te blijven, niet sneller dan 50 km/uur te rijden in een bebouwde kom, niet te wildplassen etc. De wet is er voor iedereen, en schaadt dus het rechtvaardigheidsgevoel niet. Tenzij je misschien vindt dat je 90 per uur maar rijden in een straat waar max 30 per uur toegelaten is, of vindt dat je tegen iedere boom mag pissen zoals de hondjes dit onbestraft mogen doen. Soit.

Vandaag zie ik de persconferentie, en de nabeschouwingen. Eén woord heb ik vooral onthouden: burgerzin.

Rekenen op solidair burgerzin heeft in de eerste plaats meer zin dan een dictatoriaal technisch snufje. Indien burgerzin het laat afweten dan zijn dwingende maatregelen noodzakelijk. Het is dan aan de regering om dwingende maatregelen af te dwingen, desnoods met technische snufjes, app's ....
Oud 6 mei 2020, 21:40   #79
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja. En dan stel ik mij de vraag waarom je quarantaine zou moeten gaan als je niet eens positief wordt getest.
Oud 6 mei 2020, 22:09   #80
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is de natte droom van alle overheden wereldwijd de mensen op alles en nog wat te controleren. Nu is de excuus de corona. Ze willen gewoon weten wat de mensen uitgeven en waaraan. De corona is een godsgeschenk, cash uitschakelen en tot op de draad weten wat en waaraan er door een individu uitgegeven wordt. Iedereen heeft een smartphone en dat is een te mooie kans om te laten liggen. Indringen tot de diepste privacy. Weten waar je gaat, wat je doet en wat je uitgeeft.

En de have nots en mislukkelingen en saaie klootzakken gaan dit toejuichen. Iedereen op hun armzalig niveau. Zij hebben niets te verbergen buiten hun mediocriteit.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 6 mei 2020 om 22:18.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be