Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2020, 05:35   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
inderdaad: gelukkig met die lockdown zijn er nogal wat oudjes blijven leven
Ik denk dat niet.

Zij zijn de zwaarst getroffenen. Ik zie niet goed in hoe de lockdown hen "gered" zou hebben. De lockdown heeft belet dat jongeren ziek werden, meer niet. Ouderen konden zonder enige wettelijke regelingen thuis blijven ook he. Moest men oma's boetes geven om hen te beschermen ? In welke mate werden de CONTACTEN van ouderen verminderd ?
En in welke mate werden die contacten minder besmet ? De verzorgers zijn voor meer dan 30% geinfecteerd dacht ik. Dus wat zou deze lockdown uitgehaald hebben voor ouderen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 05:41   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
2
Trouwens, waar kwam dat WC-papier hamsteren vandaan ?

Dat kwam van een reportage van een journalist die de plezante wilde uithangen, toen hij aangaf dat in een of ander Aziatisch land er jacht was op spaghetti en rijst (wat begrijpelijk is), en.... grappig: WC papier.

Door dat te zeggen heeft hij de logische rush op WC papier veroorzaakt. Let wel, dat hamsteren is een perfect rationele beweging, en het zijn geen idioten die hamsteren (enfin, hangt af van de hoeveelheid he). Immers, als je WEET dat anderen mogelijks gaan hamsteren, en er dus een (tijdelijk) tekort gaat zijn van iets dat essentieel is, dan is het eerste wat je doet, je veilig stellen door een voorraad in te slaan. En daardoor doe je precies wat het hamsteren veroorzaakt. Maar "de slimme" willen uithangen en niet gaan hamsteren, gaat er gewoon voor zorgen dat je zelf geen spul zal hebben, meer niet. Zo slim is dat dus niet.

Maw, ALS er een vermoeden is dat er een hamsterbeweging zou zijn voor iets, *moet je daaraan deelnemen* als je slim bent, en liefst "voor de anderen".

Wat een hamster reactie veroorzaakt is dus eenvoudig weg het publiek aankondigen dat er wel eens een hamstergedrag zou kunnen zijn. En die is dan onvermijdelijk, en daar niet aan deelnemen is dom, tenminste als een tekort van dat spul voor U een probleem zou zijn.
Oud 19 mei 2020, 10:04   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat niet.

Zij zijn de zwaarst getroffenen. Ik zie niet goed in hoe de lockdown hen "gered" zou hebben. De lockdown heeft belet dat jongeren ziek werden, meer niet. Ouderen konden zonder enige wettelijke regelingen thuis blijven ook he. Moest men oma's boetes geven om hen te beschermen ? In welke mate werden de CONTACTEN van ouderen verminderd ?
En in welke mate werden die contacten minder besmet ? De verzorgers zijn voor meer dan 30% geinfecteerd dacht ik. Dus wat zou deze lockdown uitgehaald hebben voor ouderen ?

De lockdown betekende juist hun dood
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 11:41   #64
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat niet.

Wel natuurlijk als dadelijk de nodige middelen/kennis waren voor het gebruik van hygiënsche materialen en testmateriaal om zo de besmette personen in quarantaine te kunnen plaatsen.
Dit is gemakkelijk te oefenen want er is elk jaar toch een griepepidemie.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 11:54   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Wel natuurlijk als dadelijk de nodige middelen/kennis waren voor het gebruik van hygiënsche materialen en testmateriaal om zo de besmette personen in quarantaine te kunnen plaatsen.
Dit is gemakkelijk te oefenen want er is elk jaar toch een griepepidemie.
Inderdaad. En volgens mij was dat grotendeels het enige wat men diende te doen. Aantal doden door 3 gedeeld.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 mei 2020 om 11:54.
Oud 6 juni 2020, 07:06   #66
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weinig hoop....

Nog terwijl de laatste doden van de eerste golf afgevoerd worden is alvast een deel van ons politiek bestel in aktie geschoten omtrent "premies voor het zorgpersoneel" en....rascisme....

Terwijl de VRAAG is,WAT HEBBEN WE GELEERD?
en.....moeten we iets voorbereiden?

(neen,het op stock leggen van miljoenen mondmaskers die we dan misschien binnen 10 jaar mogen weggooien is GEEN oplossing)

-Er is door de overblijfselen van onze producerende sector bewezen dat er nog steeds,en snel een produktiecapaciteit kan opgebouwd worden in eigen land van bepaalde absoluut nodige sanitaire hulpmiddelen......dus.....als er al overheidspremies gegeven moeten worden,dan zeker om te zorgen,neen,GARANDEREN dat er in eigen land een produktiecapaciteit en ROTERENDE basismaterialen ter beschikking van "de staat" blijven.Dit is eigenlijk een kwestie van veiligheid van de staat!

-Ziekenhuizen hebben op bewonderenswaardig korte tijd hun operaties kunnen opsplisten in een corona- en non-corona divisies,eigenlijk is zo aangegeven wat nodig is......vraag is,moet de overheid niet helpen om zulke "noodafdelingen" een permanent (en dus meestal ongebruikt...jawel),feature te maken bij de ziekenhuizen of desnoods op andere plaatsen.Dat zouden dan tussendoor tevens de plaatsen zijn waar "oefeningen" en opleidingen kunnen gehouden worden!

-En dan de RVT's.....mensenlief daar is een les geleerd.....hoop ik....toch?

Fundamentele vragen te beantwoorden en op te lossen,allemaal met de bedoeling dat ,als er nog eens zo een ongemak opduikt niet de ganse maatschappij op slot moet...."Wachten op Europa" is niet aan de orde,dat hebben we wel geleerd dacht ik zo....

Maar zoals gezegd,gezien de bedenkelijke kwaliteit van het meeste politiek personeel (kon ik gisteren weer zien in een zorgdebat op kanaal-Z) heb ik geen hoop .....

Laatst gewijzigd door kelt : 6 juni 2020 om 07:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 09:20   #67
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Weinig hoop....

Nog terwijl de laatste doden van de eerste golf afgevoerd worden is alvast een deel van ons politiek bestel in aktie geschoten omtrent "premies voor het zorgpersoneel" en....rascisme....

Terwijl de VRAAG is,WAT HEBBEN WE GELEERD?
en.....moeten we iets voorbereiden?
Zolang een bepaalde minister en een bepaalde viroloog blijven volhouden dat we 'de juiste beslissingen op het juiste moment hebben genomen', en dat 'eerder niemand dit had zien aankomen' is de kans dat zij iets geleerd hebben nul komma nul.
Citaat:
(neen,het op stock leggen van miljoenen mondmaskers die we dan misschien binnen 10 jaar mogen weggooien is GEEN oplossing)

-Er is door de overblijfselen van onze producerende sector bewezen dat er nog steeds,en snel een produktiecapaciteit kan opgebouwd worden in eigen land van bepaalde absoluut nodige sanitaire hulpmiddelen......dus.....als er al overheidspremies gegeven moeten worden,dan zeker om te zorgen,neen,GARANDEREN dat er in eigen land een produktiecapaciteit en ROTERENDE basismaterialen ter beschikking van "de staat" blijven.Dit is eigenlijk een kwestie van veiligheid van de staat!
Ik hoop dat die boodschap doordringt.
Citaat:
-Ziekenhuizen hebben op bewonderenswaardig korte tijd hun operaties kunnen opsplisten in een corona- en non-corona divisies,eigenlijk is zo aangegeven wat nodig is......vraag is,moet de overheid niet helpen om zulke "noodafdelingen" een permanent (en dus meestal ongebruikt...jawel),feature te maken bij de ziekenhuizen of desnoods op andere plaatsen.Dat zouden dan tussendoor tevens de plaatsen zijn waar "oefeningen" en opleidingen kunnen gehouden worden!
Hierboven zeg je dan dat een stock van ocharme een paar miljoen mondmaskers te duur zou zijn... maar een reserve-ziekenhuis moet kunnen?? Een gebouw leeg laten staan is al niet zo simpel - de hele infrastructuur, alle apparatuur, ... moet regelmatig geïnspecteerd en onderhouden worden, anders heb je er niets aan. En dat kost behoorlijk wat. Maar erger nog... kun je het volledige personeel van een ziekenhuis 10 jaar thuis laten zitten, in afwachting van de volgende epidemie?? Zonder dat personeel helpt het lege ziekenhuis ook geen zier.
Citaat:
-En dan de RVT's.....mensenlief daar is een les geleerd.....hoop ik....toch?
Vandaag een behoorlijk lang artikel in De Standaard over de WZC. Verplichte lectuur eigenlijk. Maar helaas, veel mensen zeggen dat het is fout gelopen, maar niemand die zegt 'ik had dat anders moeten aanpakken'.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 09:23   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Zolang een bepaalde minister en een bepaalde viroloog blijven volhouden dat we 'de juiste beslissingen op het juiste moment hebben genomen', en dat 'eerder niemand dit had zien aankomen' is de kans dat zij iets geleerd hebben nul komma nul.
Te verwachten, en verschrikkelijk. Het ergste is nog dat de bevolking, die een logisch en wetenschappelijk bavianen niveau heeft, dat nog gaat slikken ook.
Oud 6 juni 2020, 09:33   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Te verwachten, en verschrikkelijk. Het ergste is nog dat de bevolking, die een logisch en wetenschappelijk bavianen niveau heeft, dat nog gaat slikken ook.
Een echte kudde schapen, meer is de Belgische bevolking niet.
Oud 6 juni 2020, 09:55   #70
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door kelt : 6 juni 2020 om 10:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 10:41   #71
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ok. Wat was dan het verschil in aanpak met pakweg Duitsland?
Ik ben momenteel naar "De Afspraak" aan het kijken met Duitslandkenner Geert Van Istendael. Duitsland heeft blijkbaar minder slachtoffers per x/inwoners. Ik wil dat best geloven. Hoe komt dat allemaal.

Mijn inziens hebben de experten weinig te maken met die verschillen en/of aanpak. Eerde de wijze van politieke aanpak. We hebben geen leider zoals das Mädchen Merkel. En het wordt verdorie tijd dat die gezondheidszorg compleet wordt gedefederaliseerd, dus ook de ziekenhuizen, en niet alleen de zorgcentra. Te veel versnippering.

Die Wilmes ben ik al zo beu als koue pap, met haar stuntelig gebral.
Sorry, ik liet me efkes gaan.
die gezondheidszorg compleet wordt gedefederaliseerd, dus ook de ziekenhuizen, en niet alleen de zorgcentra. Te veel versnippering.

Defederaliseren of refederaliseren ? Gaat het echt daarover? De zorgcentra hebben het er duidelijk veel slechter van afgebracht dat de ziekenhuizen. Nu toch pleiten om de verantwoordelijkheid aan de vlaame gemeenschap te geven lijkt mij onbegrijpbaar. De schadelijke splitsingen van onderwijs en transport waren blijkbaar niet voldoende. Weer wil men niet kijken naar de efficiëntie.
Het beheer over de geldstromen (en afromen) blijft alles overheersen. Het dromen over het Graafschap Vlaanderen berokkent veel schade.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2020, 11:07   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
die gezondheidszorg compleet wordt gedefederaliseerd, dus ook de ziekenhuizen, en niet alleen de zorgcentra. Te veel versnippering.

Defederaliseren of refederaliseren ? Gaat het echt daarover? De zorgcentra hebben het er duidelijk veel slechter van afgebracht dat de ziekenhuizen. Nu toch pleiten om de verantwoordelijkheid aan de vlaame gemeenschap te geven lijkt mij onbegrijpbaar. De schadelijke splitsingen van onderwijs en transport waren blijkbaar niet voldoende. Weer wil men niet kijken naar de efficiëntie.
Het beheer over de geldstromen (en afromen) blijft alles overheersen. Het dromen over het Graafschap Vlaanderen berokkent veel schade.
De bevoegdheden in België zijn inderdaad te versnipperd.
Niet alleen die van gezondheidszorg.
Zorgcentra zijn echter geen ziekenhuizen.
Woon-zorgcentra zijn internaten en koten voor bejaarden.

Het grote verschil tussen de woon-zorgcentra en internaten/studentenkoten is dat de bejaarden daar ook hun domicilie hebben.

Internaten, creches, dagverblijven voor bejaarden en mindervaliden werden allemaal gesloten.
Dit kon en kan men echter niet met de WZC, want dat zijn de officiele verblijfplaatsen van de daar aanwezige bejaarden.
In heel het beleid rond de woon-zorgcentra was er dus niets fout.
Wat wel een probleem was bij de uitbraak van dit virus, was het feit dat er in de woonzorgcentra vooral zieke verzwakte hulpbehoevende hoogbejaarden verblijven.
Het tweede probleem was dat men vanuit de veiligheidsraad stond te verkondingen dat mondmaskers geen nut hebben buiten de ziekenhuizen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be