Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2020, 22:05   #61
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Vlaanderen en Wallonië bestonden nog niet tijdens de Congo en WOII, de Nederlandstaligen zijn Vlamingen geworden, de Franstaligen de Walen.

Vlamingen spraken toen geen Frans in 1800 en oneffen, het waren Franstaligen in den Congo.

Het is zoals Urbanus het zegt, als Vlaanderen de schuldige is voor de collaboratie dan is Wallonië schuldig aan de Congolese genocide volgens dezelfde regels.
100% akkoord !
Urbanus mag je niet onderschatten.
Hij is méér dan een grapjas.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 22:08   #62
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bron ?
Mijn nonkel was een flamingant maar een perfect Franstalige zoals veel Vlaamse universitairen in die vooroorlogse tijd. En de negers spraken geen Nederlands, in de eerste plaats Swahili en dan Frans. Kom in dit geval niet af met een eis voor een bron. Ik heb hun relaas gehoord. Die Belgische Portugees was na de oorlog 40-45.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 22:10   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Mijn nonkel was een flamingant maar een perfect Franstalige zoals veel Vlaamse universitairen in die vooroorlogse tijd. En de negers spraken geen Nederlands, in de eerste plaats Swahili en dan Frans. Kom in dit geval niet af met een eis voor een bron. Ik heb hun relaas gehoord. Die Belgische Portugees was na de oorlog 40-45.
OK maar Leo II dat was eind de jaren 1800.
Oud 17 juni 2020, 22:20   #64
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK maar Leo II dat was eind de jaren 1800.
Leopold heeft nooit bevelen gegeven om Congolezen uit te moorden. Hij zag het juist als een bedrijf dat moest renderen. Trouwens zijn bedrijvigheid strekte zich amper uit over een relatief kleine oppervlakte in Congo
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 22:29   #65
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dan kan je dat van gelijk wie zeggen. Het beroep van Urbanus doet niet terzake, de inhoud is het enige te hanteren criterium. Maar blijkbaar hebt u er inhoudelijk weer eens niets tegen in te brengen en speelt u nog maar eens op de man.
Eigenlijk wel: komieken zoals Urbanus en Geert Hoste zijn de narren van onze tijd. Zij moeten dus de vinger aan de pols houden en boude uitspraken durven doen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 22:34   #66
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen en Wallonië bestonden nog niet tijdens de Congo en WOII, de Nederlandstaligen zijn Vlamingen geworden, de Franstaligen de Walen.

Vlamingen spraken toen geen Frans in 1800 en oneffen, het waren Franstaligen in den Congo.

Het is zoals Urbanus het zegt, als Vlaanderen de schuldige is voor de collaboratie dan is Wallonië schuldig aan de Congolese genocide volgens dezelfde regels.
"Turning the tables" heet zoiets. Hier gaan veel tafels op hun kop eindigen.
Oud 17 juni 2020, 22:43   #67
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de voorbije dagen vaak aan de laatste speech van Ceausescu gedacht: https://www.youtube.com/watch?v=wWIbCtz_Xwk (1/2) https://www.youtube.com/watch?v=3muDjmU2ozQ (2/2). Het volk was het gelul en het gebrek aan vrijheid beu en bestormde het paleis.

Laatst gewijzigd door Libro : 17 juni 2020 om 22:44.
Oud 17 juni 2020, 23:08   #68
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik heb de voorbije dagen vaak aan de laatste speech van Ceausescu gedacht: https://www.youtube.com/watch?v=wWIbCtz_Xwk (1/2) https://www.youtube.com/watch?v=3muDjmU2ozQ (2/2). Het volk was het gelul en het gebrek aan vrijheid beu en bestormde het paleis.
Het volk zal hier het paleis niet bestormen.
Slaap op uw 2 oren.

Oud 18 juni 2020, 01:48   #69
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Vlaamse elite, sterker zelfs nog elite in het Koninkrijk der Nederlanden was toen nog vrij behept in het Frans. Frans was, nu moeilijk voor te stellen , het Engels van hun tijd.
Echter als er al Vlamingen waren in de Congo, vast wel (zou naïef zijn te denken dat het niet zo was), dan spraken ze Frans. Ergens heeft de grote komiek Urbanus wel een punt, voor bepaalde taken ga je geen Vlaamse boerenzonen Frans leren, maar neem je hun Waalse evenknie. Schuld word wel een ingewikkeld verhaal, dat was in opdracht van eerst Leopold III en daarna de Belgische Staat. Die laatste kan je hooguit verwijten, dat ze het 'speeltje' van Leopold III niet eerder hebben afgepakt. Daarna was Congo een gemiddelde Europese kolonie, dus gezien hoe Europese landen het toen deden, blijkt wel dat Congo een privé-wingewest voor uw koning Leopold III. Kortom als gemiddelde Europese kolonie werd het dus hooguit iets minder slecht.
Oud 18 juni 2020, 06:31   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Schuld word wel een ingewikkeld verhaal
Schuld is enkel het lot van de zwakke. Winnaars hebben geen schuld. Als ze zich ginder destijds niet konden verdedigen, hadden hun veroveraars gelijk en geen schuld. Wie zich niet kan verdedigen tegen uitbuiting, moet uiteraard het onderspit delven. Daar is geen schuldvraag aan verbonden. De schuldvraag stelt zich enkel bij het niet opvolgen van de wil van de sterke door een zwakke.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 juni 2020 om 06:32.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 06:33   #71
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die klootzak zit weer uit zijn nek te lullen... Heel congo liep vol van de vlaamse paterkes die daar de beest uit gehangen hebben. De civiele administratie daarentegen was zuiver op die van de Belgische administratie geënt, met de bestaande taalevenwichten zoals die in België bestonden.

Waar die idioot het uithaalt om zo een gekunstelde en misplaatste vergelijking te maken... Dat is puur onkunde & domheid.
Het is even dom en onkunde om van collaboratie iets Vlaams te maken, en toch doen ze het in volle overtuiging. Daarover gaat deze vergelijking.

Vlaanderen bestond nog niet, de elite was Frans, de plebs Vlaams. Als de Walen spreken over de Waalse industrie van de 19e eeuw dan stond die industrie in Brussel en Antwerpen onder Franstalige leiding. Idem voor Congo.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 07:11   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Urbanus maakt een goed punt, als collaboratie iets Vlaams is, dan is de Congo massamoord erg duidelijk Waals.

https://www.hln.be/showbizz/passage-...isme~aa876931/

"Wanneer het gaat over collaboratie tijdens de oorlog, dan zal er inderdaad wel meer gecollaboreerd zijn geweest in Vlaanderen dan in Wallonië. Maar dan zegt men altijd: Vlaanderen. Bam. Maar nu met de kolonisatie denk ik dat er meer Franstaligen daar zijn gaan graaien. Toch wordt het verschil dan niet gemaakt, dan gaat het plots om iedereen.”
Citaat:

Ik zeg soms: mijn kinderen hebben evenveel recht om met stenen naar de flikken in Brussel te smijten, want wij worden toch ook gediscrimineerd.
Urbanus

Racistische Vlaming

En over racisme vertelde hij: “Er wordt even hard veralgemeend in de twee richtingen. Wij worden toch ook scheef bekeken? Ik zeg soms: mijn kinderen hebben evenveel recht om met stenen naar de flikken in Brussel te smijten, want wij worden toch ook gediscrimineerd. Maar ze zouden het eens moeten proberen...” Wanneer presentatrice Phara de Aguirre dan opwierp dat de Vlaming vaak als racistisch beschouwd wordt, reageerde hij: “Maar dat klopt toch niet?

Blanke gesprekspartners

Ook komiek Xander De Rycke reageerde op Twitter. “Ik heb geen nood om Urbain te verdedigen”, schreef hij. “Hij kan dat perfect zelf. Maar ik denk dat het tijd is dat we ophouden met schrikken dat mensen een andere of contraire mening hebben. De afgelopen drie jaar aan verkiezingen, peilingen en gebeurtenissen hebben iets bewezen.” Wanneer een volger dan opwierp: “Is hij de juiste man voor zo’n gevoelig topic?”, antwoordde de komiek kort: “Betwijfel ik.” Het lijkt een bemerking van veel mensen te zijn: is de blanke Urbanus wel de juiste persoon om over racisme te praten, zeker wanneer z’n gesprekspartners ook allebei blank zijn?

Hoezo, waren het weer drie welgestelde mannen die over racisme kwamen praten terwijl ze er zelf geen ervaring mee hebben?

Zo schreef iemand: “Stop. Echt waar, stop met meningen vragen aan mensen die niet eens worden geraakt door het probleem.” En iemand anders reageerde sarcastisch: “Ik vind dat we de media niet genoeg kunnen bedanken om EINDELIJK een stem te geven aan de witte Belg, een bevolkingsgroep die veel te vaak over het hoofd gezien wordt.” “Hoezo, waren het weer drie welgestelde mannen die over racisme kwamen praten terwijl ze er zelf geen ervaring mee hebben?”, vroeg iemand anders zich af. Ter info: het ging in de aflevering van maandag om twee mannen en een vrouw aan tafel. “‘Ik denk’ boeit me niet. ‘Ik weet het zeker want ik heb het zelf meegemaakt’ en we kunnen weer praten.” “Dit gaat niet over contraire meningen, dit gaat over ‘De Afspraak’, die continu het woord geeft aan irrelevante mensen in het topic. Het is niet relevant wat een witte oudere komiek te zeggen heeft over (zijn ervaring) met racisme. Het draagt niets bij.”

Ik vind deze stelling toch iets belangrijker, dan de zever over zaken die meer dan 200 jaar geleden zijn gebeurd
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 07:24   #73
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik vind deze stelling toch iets belangrijker, dan de zever over zaken die meer dan 200 jaar geleden zijn gebeurd
Witten worden inderdaad ook racistisch behandeld door bv Marokkanen als die weer eens witte meisjes lastig vallen, maar racisme tegen witten is een eigen topic waard.
Oud 18 juni 2020, 07:32   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Witten worden inderdaad ook racistisch behandeld door bv Marokkanen als die weer eens witte meisjes lastig vallen, maar racisme tegen witten is een eigen topic waard.
Klopt misschien wel.

Maar in verband met Congo-Vrijstaat, zit Urbanus fout.
De meeste die daar actief waren voor Leopold II waren Engelsen.
Oud 18 juni 2020, 07:42   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Leopold heeft nooit bevelen gegeven om Congolezen uit te moorden. Hij zag het juist als een bedrijf dat moest renderen. Trouwens zijn bedrijvigheid strekte zich amper uit over een relatief kleine oppervlakte in Congo
Klopt.
Oud 18 juni 2020, 08:55   #76
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt misschien wel.

Maar in verband met Congo-Vrijstaat, zit Urbanus fout.
De meeste die daar actief waren voor Leopold II waren Engelsen.
Fransen hebben ook gecollaboreerd, dat is irrelevant net zoals de Engelsen.
Oud 18 juni 2020, 17:26   #77
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het volk zal hier het paleis niet bestormen.
Slaap op uw 2 oren.

Spijtig.
Oud 18 juni 2020, 19:45   #78
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp nog steeds niet wat wij nog met Congo te maken hebben?

Dat ze (politici) dat hoofdstuk Congo uiteindelijk eens afsluiten misschien?

p.s.

Hun onderdanen ook niet verder meer laten infiltreren in de EU.

Klinkt dat racistisch of is dat voor onze eigen veiligheid?

Laatst gewijzigd door Universalia : 18 juni 2020 om 19:47.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2020, 01:02   #79
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

@Universalia: tja Belgie ervaart gewoon hetzelfde als de andere Europese kolonisatoren. Ons beleid zou hun benadeeld hebben (dat is ergens wel waar, immers het was gericht op het moederland) en dus hebben ze een slechte startpositie gehad. Voor het gemak vergeten ze wel de laatste decennia dat ze zelf aan het roer stonden. Toen kwam de meeste Westerse invloed toch echt uit de VS en niet Europa.
Oud 26 juni 2020, 05:36   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
@Universalia: tja Belgie ervaart gewoon hetzelfde als de andere Europese kolonisatoren. Ons beleid zou hun benadeeld hebben (dat is ergens wel waar, immers het was gericht op het moederland) en dus hebben ze een slechte startpositie gehad. Voor het gemak vergeten ze wel de laatste decennia dat ze zelf aan het roer stonden. Toen kwam de meeste Westerse invloed toch echt uit de VS en niet Europa.
Eigenlijk hadden die geen slechte startpositie.
Ze kregen de aanwezige bedrijven in handen en de aanwezige export.
Maar dat hebben zij en niet wij allemaal vernietigd eens ze onafhankelijk waren.

En als ze militair en economisch in de stront zitten staan ze te janken dat de Europeanen hen moeten komen helpen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be