![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er zijn natuurlijk altijd mensen die met enige graagte regels weten te overtreden niet alleen in het kader van het Covid-19.
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat zijn regels tenslotte ? Het zijn dingen die een paar kwieten onder elkaar beslist hebben van U op te leggen. Waarom zou je willen doen wat een paar dwingelanden bedacht hebben ? |
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Door oplegging ga je aan 1 zijde een foert-mentaliteit kweken, aan de andere kant ga je mensen hebben die vinden dat ze de regels nauwgezet moeten opvolgen en ook iedereen die dat niet doet gaan berispen (en waanzinnig genoeg, hun zo nog eens mogelijk besmetten want het doel van de regels schiet hun gewoon los voorbij... ) Het grootste deel zweeft ergens tussenin. Het grootste probleem met de maatregel is dat ze gewoon wordt opgelegd zonder de mensen te betrekken in het nut ervan. Het idee is en blijft nog altijd: Mondmaskers verplicht op drukke plaatsen waar afstand niet kan gehouden worden. bvb: Mondmaskers verplicht op de markt of in drukke winkelstraten Maar Belgen volgen die regel dan niet en reageren daar zo op: - Ja maar ik kom hier niet shoppen - Ja maar ik woon hier vlakbij - Ja maar ik kijk altijd weg als er mensen passeren - Ja maar ik houd afstand - Ja maar ik ga enkel naar rustige winkeltjes - Ja maar <insert excuus om een regel niet te volgen> Een algemene regel zonder context is wel duidelijk omdat gemiddelde Belgen de neiging hebben om te proberen regels te omzeilen. De algemene verplichting is een gevolg van dit gedrag. Maar ik begrijp de frustratie, het is net alsof we als kleine kinderen behandeld worden. Het is ergens wel wat vernederend...
Als je zegt "ik ben niet akkoord met het uitroeien van een heel volk" dan ben je antisemiet. Als je zegt "ik ben niet akkoord met tereuraanslagen in Europa" dan ben je een racist. Als je slechts met 1 van beide stellingen akkoord bent, ben je hypocriet. |
|
|
|
|
|
|
#64 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Het alternatief is niet spelen. De Mondmasker-in-buitenlucht regel is een regel die ondoordacht en contra-productief is. In Nederland, Denemarken, Zweden en Noorwegen hebben ze dat al door, in Belgie alweer niet. https://twitter.com/Wind_Ruben/statu...20695284224000 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door parcifal : 31 juli 2020 om 11:28. |
||||
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
Citaat:
Een gouden raad: Indien u geen zin hebt om de monddoek te dragen op openbare plekken in de buitenlicht waar het op belachelijke wijze is verplicht, doe alsof u rookt, drinkt, eet of de tanden met een tandenstoker reinigt. Met snikhete groeten
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oa dat het op de fabrieksdozen staat gedrukt dat de maskers niet helpen tegen virussen. Op de kleine verpakkingen vergeten ze u dat te zeggen natuurlijk.
|
|
|
|
#67 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Een klein hulpje is het misschien wel, tegen anderen, die liggen te spugen/niezen/hoesten op straat, zij die het niet al te nauw nemen met de regeltjes?
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 31 juli 2020 om 11:52. |
||
|
|
|
|
|
#68 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ik vind dat als je - zoals Mambo - redeneert en geen masker draagt maar overal afstand houdt je uiteindelijk minder besmettelijk bent dan anderen.
Maar als je nauw samenwerkt met mensen kom ik terug op wat ik eerder zei: Jouw masker beschermt anderen en hun masker beschermen jou. Dus als iemand met een masker bij jou staat en jij hebt er geen op dan is dat eigenlijk heel respectloos van die zonder masker. Lees trouwens ook eens dit: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200703_92501699 Int begin waren maskers niet zo belangrijk, maar het virus is ondertussen wel gemuteerd en veel besmettelijker in de bovenste luchtwegen, als we de onderzoekers van hun artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Cell moeten geloven.
Als je zegt "ik ben niet akkoord met het uitroeien van een heel volk" dan ben je antisemiet. Als je zegt "ik ben niet akkoord met tereuraanslagen in Europa" dan ben je een racist. Als je slechts met 1 van beide stellingen akkoord bent, ben je hypocriet. Laatst gewijzigd door IJsboer : 31 juli 2020 om 12:14. |
|
|
|
|
|
#69 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Dr. Luc Bonneux, epidemioloog, over het mondmaskergeloof : https://twitter.com/LBonneux/status/1287768675135754248 Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door parcifal : 31 juli 2020 om 12:28. |
|||
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#71 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Net zoals iedereen wil ik liever niet ziek zijn.
Maar ik ga er geen life style van maken om voor alles op te letten ook. Van Ranst Twittert dat je enkel in het bos geen masker moet dragen. Anders altijd. Misschien heeft hij een zonneslag?
|
|
|
#72 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#73 | ||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Iedereen zit continu aan het gezicht en aan het masker te prutsen, dan heeft het ook niet veel nut. Trouwens ik las ergens dat het corona ook via de ogen het lichaam binnenkomt. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#76 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Banneling
|
Citaat:
vb een FFP2 masker heeft bij het inademen een verhouding van 1 op 100 voor het tegenhouden van partikels. Bij het uitademen is dat amper 1 op 3 omdat bij het uitademen er door de overdruk er een veel groter lekdebiet is. Voor katoenen en chirurgische maskers is dit 1/1 en 1/2. https://aapsonline.org/mask-facts/ Deze figuur gestolen van twitter. Laatst gewijzigd door sbe4kdr : 31 juli 2020 om 16:48. |
|
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#79 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
https://www.biorxiv.org/content/10.1...04.29.069054v1 Sinds februari is dit de dominante strain. |
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben ook niet akkoord met de stelling dat een masker dragen "meer risico" zou brengen. Dit is geredeneerd vanuit een ziekenhuis-standpunt. Men moet goed begrijpen dat een masker dragen in 99.9% van de gevallen geen enkel virus zal zien. Het is voor die ene keer op 1000 of zo dat je toevallig eens een zieke tegenkomt, EN dat die zieke een virale belasting zou geven die U ziek maakt. Welnu, aangezien een grote virale belasting (zeg 5000 virus deeltjes) toch in elk geval niet tegengehouden wordt door het masker, is het masker niet "gevaarlijk": je wordt ziek, met of zonder. Het is als die zieke U, zeg maar, 120 virusdeeltjes geeft, en het masker maakt daar 70 van, dat uw masker U gered heeft (men neemt aan dat je 100 virus deeltjes nodig hebt, gemiddeld, om ziek te worden). Dan zijn er 50 op uw masker blijven plakken. Die beginnen te desintegreren, en een uur later zijn er al een stuk minder. Wel, wat er overblijft gaat U niet omzeep helpen he, zelfs al lek je je masker af. Men doet alsof de meeste maskers zwaar besmet zouden zijn, maar dat is niet zo. 99.9% van de maskers gaan nooit een virusdeeltje zien. Dat ene masker op 1000 zal U misschien van een infectie redden, en gaat U nadien toch niet ziek maken. |
|
|
|
|