![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is de strategie die de natuur in ons uitprobeert he. Onze "rol" is van ons daarnaar te gedragen, en ons voortbestaan is de berekening die de natuur met ons uitvoert. Blijkt dat te lukken, dan is deze "kicks en afleiding" strategie een goeie, en mag naar de volgende ronde, blijkt dat niet te lukken, dan is er ook een belangrijk resultaat, dan kan deze strategie, samen met ons, geschrapt worden. In beide gevallen 'dragen wij bij' tot de Grote Berekening.
Het voortbestaan (gedurende een tijdje) of niet is in elk geval een "mooie" uitkomst en de "zin" van ons bestaan: dit rekenresultaat leveren. Ons bestaan dient om na te gaan wanneer we de pijp uit gaan. Maar wij moeten geen "meta" denken daarover gaan toepassen, dat gaat nooit lukken. De uitkomst zullen wij zelf nooit kennen, bij definitie, zoals WF Hermans stelde: je hebt nooit last van je eigen dood. Zolang we rondlopen is de berekening gaande en kennen we het resultaat niet, he. Enkel als we er niet meer zijn hebben we het eindresultaat van onze bijdrage. Citaat:
Het is goed om de leegte en de grandioosheid tegelijkertijd daarvan te beseffen. Beschouw jezelf als een kogel in een machinegeweer: jouw bestaan bestaat erin een geweldige stamp in je kont te krijgen, en uiteindelijk ergens te pletter te vliegen. Maar je bestemming kan groots zijn en een andere gunner zijn lijf doorboren, of gewoon een dud zijn en tegen een stuk steen uiteenspetsen. Dat is nu eenmaal het lot van een kogel. Geniet van de vlucht. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 augustus 2020 om 13:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wel, los van het feit dat je van foute axioma's vertrekt of ze althans verkeerdelijk verabsoluteert (zie vorig bericht en onze eerdere discussies): de mensheid die zich door een rationele ethiek zou laten leiden zou ook beter overleven én meer zinvolle vreugde ervaren dan wat jij voorstaat. Twee voor de prijs van één. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 augustus 2020 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vooruitgang van het leven steunt op de dood. Zonder dood, geen informatie. Alle informatie die opgeslagen is in het leven, komt van de dood. Stel dat er niks dood ging, dan was er niet de minste vorm van evolutie, en was er dus niet de minste kennisvergaring. De dood is de bron van alle informatie in het levende. Dat is niet eens zo ver van Maxwell's duiveltje verwijderd. De bron van alle kennis is vergeten. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 augustus 2020 om 13:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een redenering in de stijl van "als mijn tante kloten had, was ze mijn nonkel" Maar het is niet eens waar: je hebt de verlossende deugd niet door van aan te nemen dat je op het einde van je leven gewoon dood gaat, en dat het je zorg niet is wat er "nadien" zou komen. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 augustus 2020 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja bon, ik ga nu niet weer de hele discussie van nul beginnen he. Ik vind het ondertussen duidelijk welk 'paradigma' het best het verloop van de menselijke geschiedenis kan duiden, om te beginnen al door niet alles behalve de laatste paar duizend jaar straal te negeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mja. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En verder heb ik de redenen voor de plausibiliteit van de mimetische theorie toegelicht; die zijn indrukwekkender dan losse gissingen van jouw kant en het negeren van zelfs basisgegevens die niet in je kraam passen. ![]() Er is een empirische basis voor het vertrekpunt, een logische afleiding en verder een kolossale niet-triviale, coherente, economische verklaringskracht. En ja, het levert ethisch nog iets anders op dan 'laten we elkaar afmaken'. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 augustus 2020 om 13:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 augustus 2020 om 13:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ultiem is dat natuurlijk allemaal bezigheidstherapie. Ik merk dat mij het voortbestaan van de mensheid na mijn eigen verscheiden, naarmate dat moment dichterbij komt, steeds onverschilliger laat. De meeste mensen hebben die Grote Toekomstkwesties ook niet nodig om het zwarte gat van de existentiële leegte te ontwijken. Dat zwarte gat is altijd al meer een preoccupatie van intellectuelen geweest die tijd te over hadden om daar lange bespiegelingen aan te wijden en aldoende de roep van "armzaligheid" te ontlopen waarmee ze elkaar als krabben in de tang houden. Het is allemaal fantasie om die ene waarheid niet onder ogen te zien: dat ons bestaan als mensheid helemaal niet zoveel te betekenen heeft. Ik word op straat wel eens aangeklampt door zo'n lieve jongeling die mij tot lidmaatschap van een of andere red-de-planeet-organisatie wil verleiden. Alleen om mezelf een hoop gedoe te besparen wimpel ik zo'n jongen dan hoffelijk af, maar eigenlijk zou ik hem willen toeroepen: 'Stel dat de mensheid eraan gaat, boem-pats, allemaal dood... Wie of wat zal ons missen?' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat je eerste alinea betreft, dat is deels juist, indien niet als escapisme weg van 'de realiteit' opgevat maar net als gevolg van de realiteit, zoals ik eerder zei: het gaat om de gevolgtrekking van de radicale conclusie uit de mimetische theorie dat de mens van bij het begin aangewezen is op een niet-instinctieve, niet direct-'feitelijke', talig verankerde doelmatigheid in het leven, die aanvankelijk religieus van aard was, maar nu dus uitdrukking moet krijgen in en doorheen een rationele ethiek, d.w.z. gebruik makend van maar tegelijk behoedzaam voor het mimetisme binnen een steekhoudende codering die voor synergie en integratieve schoonheid kan zorgen door bouwen, onderhouden en verbeteren van gedeelde structuren, zo veel en zo lang als het kan maar zonder van een vast resultaat afhankelijk te zijn voor de vervulling bij het doen zelf. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 augustus 2020 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 27 augustus 2020 om 15:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het lijkt me verder onzinnig te denken dat de mens zijn instincten verloren zou hebben; hoe zou dat zelfs voorstelbaar zijn, een dier zonder instincten? En daarmee is die culturele ontwikkeling zelf niet verklaard; het lijkt zelfs een verkapte cirkelredenering. Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 augustus 2020 om 15:45. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het algemeen verdwijnen soorten ook. Er zijn een paar lange blijvers zoals haaien en krokodillen. Er zijn er die het ettelijke miljoenen jaren min of meer hebben uitgezongen in dezelfde vorm. Dat zijn dus heel succesvolle "vormen", maar vroeg of laat verdwijnen die ook he. Maar veruit de meeste soorten gaan maar een korte tijd mee, om dan eventueel ermee te stoppen, of aanleiding te geven aan 1 of meerdere "opvolgers". Het idee dat de mensheid "duurzaam" zou zijn is even idioot als denken dat een individu "duurzaam" zou zijn. Uiteraard is de mensheid niet duurzaam, net zomin als een individuele mens. Ja, een soort gaat in principe wat langer mee als zijn individuen. Maar het gaat dan ook enkel maar over het tijdelijke behoud van een "vorm". Die "vorm" is de inzet van een test: "hoe goed doet die vorm erover om blijven te bestaan als vorm, en dus andere vormen te beletten van zijn resources aan te slaan ?" Sommige vormen zijn "eilandjes van tijdelijke stabiliteit", anderen zijn heel tijdelijke vormen en gaan rap over in hun "opvolgers". Ik denk dat de mensheid (de "vorm mens") binnenkort zal overgaan in zijn opvolger, ik denk dat wij een punt benaderen waar alles klaar is om "overgenomen te worden". Voor individuele mensen maakt dat uiteraard niks uit, die gaan toch dood. De vorm verdwijnt immers gewoon als de laatste van zijn vertegenwoordigers dood is gegaan, zoals elke andere. Je zou soorten kunnen vergelijken met zeepbellen. Sommigen gaan lang mee, anderen petsen snel open. Geen enkele zeepbel is "duurzaam". Laatst gewijzigd door patrickve : 27 augustus 2020 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||||
|
![]() Citaat:
En daar zit wellicht het enige verschil: als ik op voorhand weet dat 5 seconden na mijn dood de wereld ontploft, dan moet ik het zonder dat voorgenot stellen en dan zou ik wellicht ook iets anders doen, iets dat niet afhankelijk is van het verdere verloop van de mensheid. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik citeer nog even - na het te hebben opgezocht - wat in de alinea voorafgaat aan de door Duikboot geciteerde passage:
"Het enige - als ze mij niet hadden tegengewerkt en uitgelachen, misschien zou ik dan wel nooit hun massieve domheid hebben ontdekt. Of ik zou tenminste niet bezeten worden door haat ertegen, angst ervoor, waarvan ik voortdurend dwangmatig blijk geef. Misschien zou ik hun domheid kunnen gebruiken tot mijn eigen voordeel, zoals alle slimmerds" en dan volgt dus die passage: "Misschien zou ik dan wel, zoals gebruikelijk onder weldenkende intellectuelen" etc. waarna bekommernis om de mensheid wordt afgewezen omdat er geen grootvader-God is, en omdat er geen reden toe is vanuit de eigen navel. Maar die "misschien zou ik dan wel" is veelzeggend: want de échte reden voor de zogeheten 'onverschilligheid' is de afwezigheid van een gezonde basis voor bekommernis, namelijk vruchtbare synergetische relaties met anderen. Er is echter sprake van tegenwerking (uiteraard aan de ander toegeschreven), "haat" en "angst". Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 augustus 2020 om 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
En ja: in wat je zegt over 'na je dood' kan ik me min of meer vinden, behalve dat je het geheel koppelt aan waar je zélf genot aan hebt of vrede mee neemt, maar ik proefde dat een soort realisme over de dood niet de essentie was van die tekst van Hermans. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 augustus 2020 om 17:28. |
||
![]() |
![]() |