Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2020, 10:24   #61
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is nochtans het idee van zo een test: ben ik VANDAAG ziek ? Morgen weet ik het niet he, dan moet ik uiteraard een nieuwe test hebben.

Die testen dienen tot niks als ze niet in zo een grote aantallen aanwezig zijn dat iedereen zich naar believen zo veel kan laten testen als-ie wil.

Oftewel tracht men ALLE zieken op een zeker ogenblik af te zonderen, oftewel probeert men dat niet. Als je maar een matige fractie van de zieken vangt, dan heeft dat zo goed als geen enkele invloed op het eindresultaat he.
Maar wat die man doet is zich laten testen zonder dat er daar aanleiding toe is. Waanzin uiteraard.
De capaciteit is uiteraard beperkt. Men tracht nu naar 40,000 per dag te gaan. Dat is het maximum. Dat is voor Belgie heel veel maar uiteraard niet voldoende om iedereen wekelijks te testen.
Oud 20 september 2020, 10:28   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar wat die man doet is zich laten testen zonder dat er daar aanleiding toe is. Waanzin uiteraard.
De capaciteit is uiteraard beperkt. Men tracht nu naar 40,000 per dag te gaan. Dat is het maximum. Dat is voor Belgie heel veel maar uiteraard niet voldoende om iedereen wekelijks te testen.
Kijk, U testen zou moeten zijn zoals een koffie drinken he. We gaan daar misschien nog geraken. Als je dat hebt (als je dus een zodanig grootschaalse technologie hebt dat het een normaal consumentenproduct is) dan kan je epidemieen beginnen bestrijden door afzonderen van zieken. Zo niet is het de moeite niet. Gans de bevolking moet dan regelmatig, op minder dan 1 incubatie tijd, getest kunnen worden, en dat moet herhaaldelijk gedaan worden. Op die manier kan je WEL een epidemie smoren. Maar dat is min of meer de enige.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2020, 10:45   #63
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het 2e deel van het griepseizoen komt er daar ook aan, ze gaan daar een boeltje hebben. Je ziet dat de besmettingen veel meer zijn dan in april maar de doden volgen aan geen kanten. Ja, het is voorbij, als er geen doden volgen is de Covid-19 een verkoudheid geworden.

Maart april was ook griepseizoen en ze hebben dan iedereen samen gepropt die een loopneus had, die fout gaan ze toch niet mogen maken deze keer.

"Spain: Flu epidemic wave of the 2019-2020 season has officially begun"
http://outbreaknewstoday.com/spain-f...ly-begun-33028

https://www.worldometers.info/corona...country/spain/
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  spanje1.png‎
Bekeken: 468
Grootte:  42,3 KB
ID: 112996  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  spanje2.png‎
Bekeken: 470
Grootte:  40,9 KB
ID: 112997  

Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2020, 10:49   #64
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België heeft ook dubbel zoveel ziekenhuisbedden als Spanje (volgens inwoners), er gaan dus inderdaad vlugger problemen zijn al zijn ze opnieuw griep patienten aan het mixen met Covid patienten, het is alsof ze net meer doden willen daar.
Oud 20 september 2020, 11:01   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het 2e deel van het griepseizoen komt er daar ook aan, ze gaan daar een boeltje hebben. Je ziet dat de besmettingen veel meer zijn dan in april maar de doden volgen aan geen kanten.
Nee dat kan men hieruit niet besluiten. We weten dat de testen in maart-april er een factor 15-20 onder zaten. Het werkelijke aantal gevallen was rond de 1 miljoen in maart-april, terwijl met zogezegd, via testen, maar aan 65000 zat.

Je moet dus het aantal gevallen in maart-april met 20 vermenigvuldigen om een idee te krijgen van de werkelijke besmettingen ; terwijl je dat nu misschien met 2 of 3 moet doen.

Als dusdanig zitten we nu bijlange nog niet aan het aantal werkelijke besmettingen van maart-april - je kan dus het aantal doden ook niet vergelijken.

Je zou eigenlijk de piek "cases" van maart-april met 10 moeten vermenigvuldigen, om die met de "cases" van nu te vergelijken.

Als je het wil vergelijken, moet je nu dus het aantal doden van vandaag met 10 of zo vermenigvuldigen, om het te vergelijken met toen, want we hebben nu dus "evenveel" vastgestelde besmettingen, en dus in werkelijkheid 10 keer minder echte besmettingen als toen.

Per miljoen inwoners piekte het aantal cases per dag in Spanje, zowel als in Belgie, rond de 150. Maar destijds wilde dat dus 20 keer meer zeggen, dus eigenlijk 3000 cases per dag en per miljoen inwoners.

Nu hebben ze in Spanje rond de 200 cases per dag, maar dat wil misschien zeggen, 400 echte besmettingen per dag (per miljoen inwoners). Daar zit dus een kleine factor 10 tussen. Nu hebben ze in Spanje 10 keer minder besmettingen dan op de piek in maart.

Het is waarschijnlijk goed mogelijk dat binnenkort, een vergelijkbaar aantal besmettingen per dag zal gebeuren als toen. Maar waarschijnlijk met wat minder doden, omdat men nu de epidemie niet richting oude mensen heeft gestuurd zoals de laatste keer, maar een flink pak jongeren ertussen zitten.

Dus alles bij elkaar denk ik dat het wel zal meevallen, en vergelijkbaar zal zijn of wat lichter dan in maart-april.

Trouwens, Belgie zal ook wel volgen hoor. Maak U geen illusies. Spanje en Frankrijk zijn aan hun tweede golf begonnen, ik zie niet in waarom Belgie niet.

Totaal geen idee hoe hoog het zal gaan. Het kan zijn dat het veel vroeger afknapt en minder hoog gaat. In elk geval gaat het stukken minder snel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 september 2020 om 11:09.
Oud 20 september 2020, 11:55   #66
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee dat kan men hieruit niet besluiten. We weten dat de testen in maart-april er een factor 15-20 onder zaten. Het werkelijke aantal gevallen was rond de 1 miljoen in maart-april, terwijl met zogezegd, via testen, maar aan 65000 zat.

Je moet dus het aantal gevallen in maart-april met 20 vermenigvuldigen om een idee te krijgen van de werkelijke besmettingen ; terwijl je dat nu misschien met 2 of 3 moet doen.

Als dusdanig zitten we nu bijlange nog niet aan het aantal werkelijke besmettingen van maart-april - je kan dus het aantal doden ook niet vergelijken.

Je zou eigenlijk de piek "cases" van maart-april met 10 moeten vermenigvuldigen, om die met de "cases" van nu te vergelijken.

Als je het wil vergelijken, moet je nu dus het aantal doden van vandaag met 10 of zo vermenigvuldigen, om het te vergelijken met toen, want we hebben nu dus "evenveel" vastgestelde besmettingen, en dus in werkelijkheid 10 keer minder echte besmettingen als toen.

Per miljoen inwoners piekte het aantal cases per dag in Spanje, zowel als in Belgie, rond de 150. Maar destijds wilde dat dus 20 keer meer zeggen, dus eigenlijk 3000 cases per dag en per miljoen inwoners.

Nu hebben ze in Spanje rond de 200 cases per dag, maar dat wil misschien zeggen, 400 echte besmettingen per dag (per miljoen inwoners). Daar zit dus een kleine factor 10 tussen. Nu hebben ze in Spanje 10 keer minder besmettingen dan op de piek in maart.

Het is waarschijnlijk goed mogelijk dat binnenkort, een vergelijkbaar aantal besmettingen per dag zal gebeuren als toen. Maar waarschijnlijk met wat minder doden, omdat men nu de epidemie niet richting oude mensen heeft gestuurd zoals de laatste keer, maar een flink pak jongeren ertussen zitten.

Dus alles bij elkaar denk ik dat het wel zal meevallen, en vergelijkbaar zal zijn of wat lichter dan in maart-april.

Trouwens, Belgie zal ook wel volgen hoor. Maak U geen illusies. Spanje en Frankrijk zijn aan hun tweede golf begonnen, ik zie niet in waarom Belgie niet.

Totaal geen idee hoe hoog het zal gaan. Het kan zijn dat het veel vroeger afknapt en minder hoog gaat. In elk geval gaat het stukken minder snel.
Dan nog heb je een vertekend beeld. We weten veel meer over het virus nu. Er bestaan ondertussen ook veel betere virusremmers en behandelingen voor de ziekte.

Volgens mij kan je de cijfers gewoon niet meer met elkaar vergelijken.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2020, 15:18   #67
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
We weten veel meer over het virus nu. Er bestaan ondertussen ook veel betere virusremmers en behandelingen voor de ziekte.
Wat weten we dan al meer over dit virus ???? Volgens mij bitter weinig. En over welke virusremmers heb jij het die ingezet worden tegen dit virus ????
Ik heb weet van geen enkele virusremmer tegen covid-19 ??
En over welke behandelingen gaat het zoal ?? Buiten dat men nu heeft ontdekt dat bloedverdunners heilzaam zijn is er niks anders.
Wie nu het ziekenhuis binnenkomt wacht precies hetzelfde lot als een half jaar geleden.

Volgens mij verwar jij dit virus met het HIV virus maar dat bestaat al 40 jaar. Daar worden remmers voor ingezet en weten we idd al wat meer van.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 september 2020 om 15:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2020, 15:35   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Dan nog heb je een vertekend beeld. We weten veel meer over het virus nu. Er bestaan ondertussen ook veel betere virusremmers en behandelingen voor de ziekte.
De enige echte remmer die overal verkrijgbaar is, namelijk HCQ, wordt om politieke en reglementaire redenen weinig gebruikt. Maar je hebt gelijk dat men ondertussen qua behandeling van de symptomen veel vooruitgang heeft gemaakt, door embolieen te vermijden, en corticoiden te gebruiken (die men aanvankelijk niet wilde gebruiken).

Citaat:
Volgens mij kan je de cijfers gewoon niet meer met elkaar vergelijken.
Ik denk dat de dodelijkheid, die eigenlijk al bij al klein was, wat verminderd heeft, maar om politieke redenen nog niet zoveel als men zou kunnen. Maar ik denk dat de dodelijkheid voor WZC bewoners nog steeds groot is, ook al heeft men de zwaksten al voor een goed stuk geruimd bij de maart-april ronde.
Oud 20 september 2020, 16:45   #69
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zei ook maar wat je ziet op die tabellen, de cijfers zijn een boeltje. Het enige wat enigszins vergelijkbaar is zijn de doden en zelfs dat is visachtig.

Op dit moment zie je zelfs een daling van de besmettingen en een stijging van de doden, er is geen vergelijking meer mogelijk.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 20 september 2020 om 16:47.
Oud 20 september 2020, 16:47   #70
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige echte remmer die overal verkrijgbaar is, namelijk HCQ, wordt om politieke en reglementaire redenen weinig gebruikt. Maar je hebt gelijk dat men ondertussen qua behandeling van de symptomen veel vooruitgang heeft gemaakt, door embolieen te vermijden, en corticoiden te gebruiken (die men aanvankelijk niet wilde gebruiken).

Ik denk dat de dodelijkheid, die eigenlijk al bij al klein was, wat verminderd heeft, maar om politieke redenen nog niet zoveel als men zou kunnen. Maar ik denk dat de dodelijkheid voor WZC bewoners nog steeds groot is, ook al heeft men de zwaksten al voor een goed stuk geruimd bij de maart-april ronde.
In de wzc blijft het uitkijken. Er zijn heel wat centra waar het virus toen niet is binnengeraakt. Als dat nu zou gebeuren heb je daar wellicht vrij veel doden.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2020, 16:47   #71
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat men dan ophoudt met voetballers en coureurs twee keer per dag te testen. Of zijn die meer dan andere mensen ? Wat is daar de aanleiding toe ?
Oud 20 september 2020, 16:50   #72
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
In de wzc blijft het uitkijken. Er zijn heel wat centra waar het virus toen niet is binnengeraakt. Als dat nu zou gebeuren heb je daar wellicht vrij veel doden.
Dat hangt af van hun sterfgevallen in dec-jan-feb, ze kunnen die toen al gehad hebben. Misschien hebben ze een beter airco systeem en worden ze meer naar buiten gelaten. Het is vreemd dat de doden in WZC's sterk gekoppeld zijn aan de regio, besmet of niet besmet.

Sommige WZC noteren zelfs minder doden dan het vorige jaar omdat er geen griep is geweest (allemaal genoteerd als Covid doden). Ik vraag me sterk af of die oversterfte niet gebeurd is vanwege de maatregelen en niet door Covid zelf.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 20 september 2020 om 16:54.
Oud 20 september 2020, 16:56   #73
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jij noemt wat bloedverdunners en cortisone geven veel vooruitgang maken ?

En HCQ is helemaal geen virusremmer dat is een ontstekingsremmer. Remdesivir is wel een antiviraal middel.
Oud 20 september 2020, 16:56   #74
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat men dan ophoudt met voetballers en coureurs twee keer per dag te testen. Of zijn die meer dan andere mensen ? Wat is daar de aanleiding toe ?
De profvoetballers worden 1 keer per week getest. Overdrijf anders nog wat meer.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2020, 17:05   #75
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De profvoetballers worden 1 keer per week getest. Overdrijf anders nog wat meer.
Zolang de overheid dat toelaat, zou het in dat geval de bedoeling zijn te blijven voetballen — niet onlogisch gezien de uiterst drukke kalender. De Pro League is dan wel van plan het aantal tests op te schroeven naar twee per week. Hopelijk hoeft het zo ver niet te komen.

Binnenkort 2 x per week is misschien al minder overdreven

En gans de wielrennerij minstens 4 X op 20 dagen tijd dat is volgens mij om de 4 dagen.

Zo mogen alle ploegen maximaal dertig mensen meebrengen, renners en stafleden inbegrepen. Iedereen zal minstens vier keer getest worden

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 september 2020 om 17:05.
Oud 20 september 2020, 17:07   #76
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het geeft wel een groot effect op de overlevingskansen, dat Limburgs ziekenhuis ging van 40% naar 4%.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08...ten-zich-late/
Oud 20 september 2020, 17:09   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, hierdoor doodt men minder mensen in het ziekenhuis. Toch weeral dat gewonnen he. Dat is stukken belangrijker dan proberen een epidemie uit te stellen hoor.

Citaat:
En HCQ is helemaal geen virusremmer dat is een ontstekingsremmer. Remdesivir is wel een antiviraal middel.
Ja, je hebt gelijk, maar niettemin wordt het hier wel gebruikt als antiviraal middel.

https://www.thelancet.com/journals/l...806-5/fulltext

Dat was bij SARS reeds het geval.
Oud 20 september 2020, 17:10   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie trouwens het probleem niet met sportieve jonge mensen die besmet geraken. Als er 1 groep is die niet veel te vrezen heeft, zijn zij het wel.
Oud 20 september 2020, 17:20   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De ouderen zijn slachtoffer.
De jongeren de verspreiders.

De ouderen worden opgesloten
De jongeren verspreiden verder.

Dus?

Sluit de jongeren op.
En laat de oudjes vrij.

Epidemie opgelost.
Oud 20 september 2020, 17:30   #80
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, hierdoor doodt men minder mensen in het ziekenhuis. Toch weeral dat gewonnen he. Dat is stukken belangrijker dan proberen een epidemie uit te stellen hoor.

Cortisone is het middel bij uitstek dat men toedient wanneer men eigenlijk niet weet wat er scheelt. Spreek wat uit eigen en andere ervaringen. Maar dit gewoon even terzijde.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be