Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2020, 01:42   #61
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ze moeten het inderdaad met minder middelen redden en calvinistische zuinigheid is geen pretje. Harder werken voor minder resultaten is het. Die uitspraken van me zouden in Nederland trouwens erg beledigend opgevat worden en nog geen beetje.

Wat ik jammer vind, want zelf vind ik Nederland ook een beter functionerend land dan België of Vlaanderen alleen. Ieder land heeft echter zijn problemen. En ik ben ervan overtuigd dat Hollandse zuinigheid niet hun sleutel van succes is, eerder hun directheid en kordaatheid. Het is dat ene punt waarin België efficiënter dan hen is, zelfs.

De FvD is trouwens erg slecht bezig en heeft een politiek deficit. Onlangs hebben ze hun eigen reputatie ook enorm veel schade berokkend. Ik zie daarom ook niet snel iets veranderen in Nederland.
Beter functioneren, lees dan even de soap over de 2 noodziekenhuizen van maart.
https://www.trouw.nl/nieuws/niemand-...alen~b80284ac/
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 01:46   #62
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Beter functioneren, lees dan even de soap over de 2 noodziekenhuizen van maart.
https://www.trouw.nl/nieuws/niemand-...alen~b80284ac/
Nederland houdt van regeltjes en zulke onverwachte wendingen zijn niet hun sterktepunt. Het valt op hoezeer ook in Nederland het virus fel werd overschat. Dit is iets wat veel Vlamingen moeten leren. Nederlanders hebben minder discipline dan het op het eerste gezicht lijkt en zijn vrij chaotisch. Ze houden echter ook van regels als een bezetene.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2020 om 01:48.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 01:48   #63
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit kan zeker kloppen. Al was het laatste Belgische bedrijf waar ik werkte (ik ben nu tijdelijk werkloos) een erg goed bedrijf met weinig hiërarchisch pestgedrag.

Dat Nederlands bedrijf echter was een moeilijke vacature in een chaosbedrijf, met een vrij sterk calvinistische ethiek, maar met werknemers van allerlei slag. Er was ook iemand die ambieerde leidinggevende te worden en hij eiste dat iedereen naar zijn pijpen danste. Ik deed dat niet en had dan ook wekelijks ruzie met hem, de twee andere waren als schaapachtige Vlamingen in een calvinistische huid (eentje was letterlijk orthodox-gereformeerd). Een dodelijke combo als je die naast een Vlaming zet die niet op zijn mondje is gevallen (wat men typisch niet verwacht van een Vlaming in Nederland).

Het wrede is: het was het smerigste lab waar ik ooit gewerkt heb en ik werd erg vaak aan schadelijke dampen blootgesteld zonder degelijke afzuiging. In mijn eerdere Belgische bedrijf mocht ik én meer zeggen én was de productiviteit hoger én moest ik minder hard werken wegens meer cohesie en minder egocentrisme. In dat Nederlandse bedrijf zat iedereen in zijn autistische bubbel en werden bevelen blindelings gevolgd als waren we veedieren. Al was de gezelligheid wel hoger met de andere afdelingen.

Ik ben dan ook gaan lopen en heb lang geloofd in een kentering van de werksfeer. Zelf ben ik er ook erg zeker van dat mijn opvolger het ook niet tot zijn pensioen zal volhouden. Dat deden meerdere voorgangers van me evenmin.
Interessante quote. Dat er een lummel tussenloopt die carrière wil maken, ook bereid is voor bv 50 euro p.m. extra een heel pak 'verantwoordelijkheden' erbij te nemen is mij bekend. Belgen werken wel een pak harder dan Hollanders is mijn ervaring. Betreft autistische bubbel kan ik niet goed plaatsen. Ik denk wellicht eerder minder liefde hebben voor het werk dan Belgen. In de trend van nu ff ogen en oren dicht, straks na de bel begint het echte leven weer.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 31 december 2020 om 01:49.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 01:51   #64
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Interessante quote. Dat er een lummel tussenloopt die carrière wil maken, ook bereid is voor bv 50 euro p.m. extra een heel pak 'verantwoordelijkheden' erbij te nemen is mij bekend. Belgen werken wel een pak harder dan Hollanders is mijn ervaring. Betreft autistische bubbel kan ik niet goed plaatsen. Ik denk wellicht eerder minder liefde hebben voor het werk dan Belgen. In de trend van nu ff ogen en oren dicht, straks na de bel begint het echte leven weer.
Zoiets was het inderdaad. Het probleem is: je werkt 40 uur per week. Je kan het dan beter gezellig houden he? Beste vrienden moeten we niet worden, maar werk mag niet te veel een sleur zijn.

De takenverdeling werd te scherp afgebakend naar mijn zin en ik was het niet zo gewend. Te weinig flexibiliteit. En ook kritiek op fouten die geen fouten zijn en zelf fouten maken bij de vleet. Ik was in de eerste maanden hem aan het inhalen in snelheid en efficiëntie en ik geloof dat dat een rol speelde.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2020 om 01:56.
Oud 31 december 2020, 01:51   #65
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederland houdt van regeltjes en zulke onverwachte wendingen zijn niet hun sterktepunt. Het valt op hoezeer ook in Nederland het virus fel werd overschat. Dit is iets wat veel Vlamingen moeten leren. Nederlanders hebben minder discipline dan het op het eerste gezicht lijkt en zijn vrij chaotisch. Ze houden echter ook van regels als een bezetene.
De overschatting in België is nochtans ook van een ongekende hoogte.
Gek genoeg volgens mijn contaten zijn de nederlanders toch wel beter in organisatie op voorhand.
Oud 31 december 2020, 01:54   #66
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoiets was het inderdaad. Het probleem is: je werkt 40 uur per week. Je kan het dan beter gezellig houden he?
Dat herken ik wel, er is veel minder werkethos.
En het vergaderen om te vergaderen
Oud 31 december 2020, 01:57   #67
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat herken ik wel, er is veel minder werkethos.
En het vergaderen om te vergaderen
Dat klopt ook. Nederlanders zijn experts in het verkopen van gebakken lucht. Het maakt van hen betere commerçanten, maar iemand met eigenlijke kennis kan dat snel doorprikken.

Ik ben en blijf een Hollandofiel hoor en ben er ook van overtuigd dat ik een erg bedrijf had zelfs naar Nederlandse normen. Ik heb meerdere mensen er vrijwillig zien opstappen, allemaal Nederlanders. Twee zijn zelfs met doktersbriefje opgestapt (dé manier om ontslag te nemen zonder je uitkering mis te lopen), een ander verdween voorgoed van vrijdag op maandag wegens burnout (die moest mijn uren goedkeuren, die had me per ongeluk één uur gratis laten werken omdat het net winteruur was en de stress haar niet in staat stelde haar werk correct uit te voeren, heb ik nooit om geklaagd en die heb ik ook nooit meer gezien want die was al weg).

Onder de managers zaten ook best wat gereformeerden of althans dat vermoed ik want ze zagen er zo uit. Er kwamen er ook enkele uit Bijbelgordelgemeenten. Ik ben er ook zeker van dat ik hen op hun geloof vaak geschoffeerd heb .

Op de eerste maand toen ik er begon werkte er trouwens een Rotterdammer wiens contract niet verlengd werd. Die kerel had enorm veel kritiek op refo's. Zou het één met het ander te maken hebben? Geen idee. Jammer, want die Rotterdammer was wel een gezellig persoon die zijn werk bovendien goed deed.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2020 om 02:13.
Oud 31 december 2020, 02:14   #68
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt ook. Nederlanders zijn experts in het verkopen van gebakken lucht. Het maakt van hen betere commerçanten, maar iemand met eigenlijke kennis kan dat snel doorprikken.

Ik ben en blijf een Hollandofiel hoor en ben er ook van overtuigd dat ik een erg bedrijf had zelfs naar Nederlandse normen. Ik heb meerdere mensen er vrijwillig zien opstappen, allemaal Nederlanders. Vergeet vooral dat niet. Twee zijn zelfs met doktersbriefje opgestapt (dé manier om ontslag te nemen zonder je uitkering mis te lopen), een ander verdween voorgoed van vrijdag op maandag wegens burnout (die moest mijn mijn uren goedkeuren, die had me per ongeluk één uur gratis laten werken omdat het net winteruur was en de stress haar niet in staat stelde haar werk correct uit te voeren, heb ik nooit om geklaagd en die heb ik ook nooit meer gezien want die was al weg).

Onder de managers zaten ook best wat gereformeerden of althans dat vermoed ik want ze zagen er zo uit. Er kwamen er ook enkele uit Bijbelgordelgemeenten. Ik ben er ook zeker van dat ik hen op hun geloof vaak geschoffeerd heb .

Op de eerste maand toen ik er begon werkte er trouwens een Rotterdammer wiens contract niet verlengd werd. Die kerel had enorm veel kritiek op refo's. Zou het één met het ander te maken hebben? Geen idee. Jammer, want die Rotterdammer was wel een gezellig persoon.
Ik herken dit soort verhaal van een kennis, rasechte Maastrichtenaar, die op 50+ plots deeltijds moest gaan werken in de buurt van Utrecht.
Altijd lachen geblazen met zijn verhalen over de clash van deze twee verschillende werelden.
Oud 31 december 2020, 02:17   #69
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik ben en blijf een Hollandofiel hoor en ben er ook van overtuigd dat ik een erg bedrijf had zelfs naar Nederlandse normen. Ik heb meerdere mensen er vrijwillig zien opstappen, allemaal Nederlanders. Vergeet vooral dat niet. Twee zijn zelfs met doktersbriefje opgestapt (dé manier om ontslag te nemen zonder je uitkering mis te lopen), een ander verdween voorgoed van vrijdag op maandag wegens burnout (die moest mijn mijn uren goedkeuren, die had me één uur gratis laten werken omdat het net winteruur was en de stress haar niet in staat stelde haar werk correct uit te voeren, heb ik nooit om geklaagd en die heb ik ook nooit meer gezien want die was al weg).

Op de eerste maand toen ik er begon werkte er trouwens een Rotterdammer wiens contract niet verlengd werd. Die kerel had enorm veel kritiek op refo's. Zou het één met het ander te maken hebben? Geen idee. Jammer, want die Rotterdammer was wel een gezellig persoon.
Terzijde ik hoor je over gereformeerden. Was het Zuid Holland of Zeeland waar je hebt gewerkt? Correct? Ik heb in deze omgeving in mijn twintiger jaren als hypotheekadviseur gewerkt. Zodoende ben ik bij tich huizen terechtgekomen, om 'mijn' voordelige hypotheekje te verkopen. Dit oa waar de oude staats bijbel in het midden van de woonkamer stond. Geen TV in huis, muistil, hard tikkende wandklok, wel een familiefoto met tenminste 8 kinderen aan de muur. Dat soort fratsen dus..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 31 december 2020 om 02:19.
Oud 31 december 2020, 02:19   #70
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Terzijde ik hoor je over gereformeerden. Was het Zuid Holland of Zeeland waar je hebt gewerkt? Correct? Ik heb in deze omgeving in mijn twintiger jaren als hypotheekadviseur gewerkt. Zodoende ben ik bij tich huizen terechtgekomen, om 'mijn' voordelige hypotheekje te verkopen. Dit oa waar de oude staats bijbel in het midden van de woonkamer stond. Geen TV in huis, muistil, hard tikkende wandklok, wel een familiefoto met tenminste 8 kinderen aan de muur. Dat soort fratsen dus..
De Westhoek van Noord-Brabant, waar men Hollands praat en waar de meerderheid Protestants is. Mensen die er werkten kwamen voorál van Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Mijn collega's uit Dinteloord vielen heus mee, echter.

Mijn manager viel ook mee en die kwam uit een erg bekende kaasstad in het Groene Hart die ook wel eens tot de Bijbelgordel gerekend wordt. Er wonen christenen van allerlei slag, gereformeerden, katholieken, Nederlands-hervormden,... De katholieken stemmen er niet zelden SGP, omdat ze zelf streng-gelovig zijn en die partij als het beste alternatief zien. De helft van die stad is niet-religieus. Je hebt er mogelijk kaas van in je frigo.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2020 om 02:35.
Oud 31 december 2020, 02:23   #71
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik herken dit soort verhaal van een kennis, rasechte Maastrichtenaar, die op 50+ plots deeltijds moest gaan werken in de buurt van Utrecht.
Altijd lachen geblazen met zijn verhalen over de clash van deze twee verschillende werelden.
Toch herken ik de Maastrichtenaar niet in een inwoner van Hasselt. Limburg wordt als het om zaken gaat vaak voor Limbabwe aangeduid. Tenminste in de Randstad.
Oud 31 december 2020, 02:26   #72
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Toch herken ik de Maastrichtenaar niet in een inwoner van Hasselt. Limburg wordt als het om zaken gaat vaak voor Limbabwe aangeduid. Tenminste in de Randstad.
Dat moet pas botsen met Limburgers en Randstedelingen.
Oud 31 december 2020, 02:26   #73
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Westhoek van Noord-Brabant, waar men Hollands praat en waar de meerderheid Protestants is. Mensen die er werkten kwamen voorál van Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Mijn collega's uit Dinteloord vielen heus mee, echter.
Die plek heb ik ff over het hoofd gezien. Doel je op de Biesbos?
Oud 31 december 2020, 02:31   #74
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die plek heb ik ff over het hoofd gezien. Doel je op de Biesbos?
De Biesbosch is oostelijker is is veel strenger gelovig. Dat is het Land van Heusden en Altena, erg streng-gelovig gebied, vooral Werkendam. Dat ligt in het Noorden van Noord-Brabant en hoorde vroeger bij het Graafschap Holland, hun dialect is echter Brabants. Dinteloord grenst eerder aan Zeeland en heeft een iets kleinere doch ook strenggelovige reformatorische gemeenschap, hun dialect is Hollands.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2020 om 02:32.
Oud 31 december 2020, 02:41   #75
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, de nek van die van Hasselt is veel dikker.
Veel sympathie in voor de hollanders ga je niet vinden in Maastricht.
De hollander Dibbets die de aansluiting van Maastricht met België voorkwam is er nog altijd niet erg populair.
Oud 31 december 2020, 02:48   #76
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In oorlogstijd staat alles in functie van de oorlogsindustrie.

Wil je nu zeggen dat alles wat we moeten doen ten behoeve van de strijd tegen covid-19 moet zijn ?
Dat kan. Dan vrees ik wel dat de inspanning die we, jong en oud, iets hoger zal zijn dan wat we nu inleveren aan "kwaliteit levensjaar".
We hebben nog veel vrijheid. We mogen zelfs naar het buitenland reizen.
De oorlogsanalogie sloeg op de vaccins.

Na wereldwijd misschien een paar miljoen door Covid-19 enkele maanden of een jaar eerder gestorvenen,
Gaan die vaccins,
Misschien een paar tienduizend enkele maanden of een jaar langer doen leven.
Aan de prijs van 100 keer zoveel het uitgespaarde.

En als de nazi's deze nieuwe virusverexcuseerde terreur gaan willen aanhouden (en alles wijst daarop, de terreur die ze op het wegennet bedreven hebben ze ook permanent gemaakt),
Gaan ze het welvaartspeil van het overgrootste bevolkingsdeel jaar na jaar verder omlaag forceren.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 02:49   #77
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, de nek van die van Hasselt is veel dikker.
Veel sympathie in voor de hollanders ga je niet vinden in Maastricht.
De hollander Dibbets die de aansluiting van Maastricht met België voorkwam is er nog altijd niet erg populair.
Nederlands Limburg is de enige provincie waar je een kleine minderheid kan tegenkomen die aansluiting bij België wenst. Ik heb zulke NL Limburgers gesproken. De meesten zijn echter blij met Nederland. Eigenlijk heb ik enkel zulke personen op het internet gesproken.

Eigenlijk zouden de Vlaamse Ruit en de Brabantse Stedenrij beter een tegenwicht kunnen vormen tegenover de Randstad, zodat ze eindelijk eens wat bescheidenheid na hun nasleep van de Gouden Eeuw leren (nu nog is Holland/De Randstad de meest relevante regio van ons taalgebied, en dat sinds hun Gouden Eeuw). Maar als Vlaming schop ik niet zo graag tegen Randstedelijke schenen. Dat is eerder iets voor Nederlanders van buiten de Randstad die met een soort minderwaardigheidscomplex zitten niet erg verschillend van de rest van Vlaanderen versus Antwerpen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2020 om 02:58.
Oud 31 december 2020, 03:06   #78
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Het sociale leven, het uitgaansleven, is echt stukken beter in NL.
Veel gezelliger.
Ik vind dat verschil met BE echt opmerkelijk.
Maar dat terzijde.
Klopt. Een Belg zonder jeugdvrienden en zonder levenspartner zal een alleenig leven hebben — is mijn indruk.

Ik heb mij eens horen vertellen dat zelfdoding bij Belgen vaak voorkomt bij of na echtscheiding. Eens dit weg, hun hele leven weg lijkt het wel.
Oud 31 december 2020, 03:11   #79
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederlands Limburg is de enige provincie waar je een kleine minderheid kan tegenkomen die aansluiting bij België wenst. Ik heb zulke NL Limburgers gesproken. De meesten zijn echter blij met Nederland. Eigenlijk heb ik enkel zulke personen op het internet gesproken.

Eigenlijk zouden de Vlaamse Ruit en de Brabantse Stedenrij beter een tegenwicht kunnen vormen tegenover de Randstad, zodat ze eindelijk eens wat bescheidenheid na hun nasleep van de Gouden Eeuw leren (nu nog is Holland/De Randstad de meest relevante regio van ons taalgebied, en dat sinds hun Gouden Eeuw). Maar als Vlaming schop ik niet zo graag tegen Randstedelijke schenen. Dat is eerder iets voor Nederlanders van buiten de Randstad die met een soort minderwaardigheidscomplex zitten niet erg verschillend van de rest van Vlaanderen versus Antwerpen.
Je draait het hier wel om, het is Antwerpen dat met een meerwaardigheidscomplex rondloopt.
Oud 31 december 2020, 03:20   #80
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je draait het hier wel om, het is Antwerpen dat met een meerwaardigheidscomplex rondloopt.
Dat zou zeker kunnen. Ik heb echter vaak de indruk dat mensen uit diep-Vlaanderen vaak erg Belgisch-nationalistisch zijn en schaapachtiger van mentaliteit jegens onze machthebbers. Stellen zich minder vragen en zijn rapper tevreden met middelmaat, als lamme goedzakken. Vooroordelen misschien, maar die indruk heb ik vaak.

Alsof ze de Hertog van Alva als hun vader des vaderlands beschouwen die ons behoed heeft van die 'malafide Staatsen', zodat de dorps-Vlaming eeuwenlang in peis en vree zijn Mariabeeldeken dagelijks kan afstoffen.

Maar toegegeven, ik vind het uitgaansleven in een kleiner stadje als Breda interessanter dan in Antwerpen, ondanks de grotere economische relevantie van die laatste. Toch is het dankzij die haven dat Antwerpen - voor mij althans - cultureel opener lijkt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2020 om 03:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be