Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2021, 15:42   #61
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ja en Neen. Een plaats/omgeving/gebied/... mag nog voor 70% (of meer) bestaan uit een bevolking met zekere etnische achtergrond/kleur/cultuur (of alles wat daar in dit soort debatten mee over één hoop wordt gegooid), het gaat er uiteindelijk om wat die bevolking haar aandeel (meerwaarde) is op economsich en technologisch vlak.

Als Europa zal worden overheerst (al is overheerst in deze wel een zwaar woord), dan zal het vooral door Aziaten zijn.
Aziaten kunnen zeker bedrijven overnemen en de tewerkstelling en het BNP mee gaan bepalen. Maar die "gekleurde" wijken waar je het over hebt vormen wel een stemmenpotrentieel en politieke partijen zullen er zich ook naar gedragen. Het valt ook te verwachten dat die demografische groepen uiteindlijk zelf partijen zullen oprichten of de dienst gaan uitmaken in reeds bestaande partijen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 15:53   #62
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waarom wordt dit dan al zoveel jaren gevierd?
Gevierd door wie??? Door de grote francofonie met haar Vlaamse meelopers???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 15:58   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Aziaten kunnen zeker bedrijven overnemen en de tewerkstelling en het BNP mee gaan bepalen. Maar die "gekleurde" wijken waar je het over hebt vormen wel een stemmenpotrentieel en politieke partijen zullen er zich ook naar gedragen. Het valt ook te verwachten dat die demografische groepen uiteindlijk zelf partijen zullen oprichten of de dienst gaan uitmaken in reeds bestaande partijen.
De meeste Europese bedrijven zijn al in handen van niet Europeanen.

En politieke partijen passen zich inderdaad aan naar hun kiezers.
Als ze dat niet doen, houden ze op met bestaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 16:01   #64
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wel, de feestdag van de Franse Gemeenschap in België valt op 27 september, toen op diezelfde dag in 1830 de Belgische patriotten de Nederlandse regeringstroepen wisten te verslaan in het Warandepark.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 januari 2021 om 16:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 16:01   #65
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Hun kiezers of die buitenlandse machthebbers???
Oud 9 januari 2021, 16:03   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, eigenlijk niet.
Want hoewel de Francofonie meer Belgisch gezind lijken te zijn, zijn het vooral Vlamingen die de Belgische nationale feestdag vieren, niet de Francofonie.
Vele zien niet dat de Francofonie vooral bestaat uit Franstalige Vlamingen en allochtonen, niet uit Walen en Brusselaars.
Je hoort dan ook weinig van de Walen, want die zijn een onderdrukt volk, onderdrukt door de Francofonische Vlamingen en allochtonen.
Oud 9 januari 2021, 16:03   #67
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:

Vandaar dus mijn stelling dat het louter een kwestie is van demografie.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 9 januari 2021 om 16:03.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 16:05   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hun kiezers of die buitenlandse machthebbers???
De Vlaamse politieke partijen houden op met bestaan als ze zich niet aanpassen naar hun kiezers en de buitenlandse machthebbers.
Oud 9 januari 2021, 16:06   #69
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, eigenlijk niet.
Want hoewel de Francofonie meer Belgisch gezind lijken te zijn, zijn het vooral Vlamingen die de Belgische nationale feestdag vieren, niet de Francofonie.
Vele zien niet dat de Francofonie vooral bestaat uit Franstalige Vlamingen en allochtonen, niet uit Walen en Brusselaars.
Je hoort dan ook weinig van de Walen, want die zijn een onderdrukt volk, onderdrukt door de Francofonische Vlamingen en allochtonen.
Een Luikenaar die ik online ken heeft me eens verteld dat toen Vlaamse activisten naar Brussel kwamen in 2020 er ook Franstaligen tussen waren. Omdat ze zelf geen protestbeweging hebben in Franstalig België.

Best gek allemaal haha. België is een land dat slecht begrepen wordt door iedereen, Belgen incluis.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 januari 2021 om 16:31.
Oud 9 januari 2021, 16:07   #70
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
De Vlaamse politieke partijen houden op met bestaan als ze zich niet aanpassen naar hun kiezers en de buitenlandse machthebbers.
Enfin dan zullen ze dus eindelijk hun verdiende loon hebben, want de Vlamingen waren nooit hun voornaamste bekommering...
Oud 9 januari 2021, 16:29   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wel, de feestdag van de Franse Gemeenschap in België valt op 27 september, toen op diezelfde dag in 1830 de Belgische patriotten de Nederlandse regeringstroepen wisten te verslaan in het Warandepark.
Klopt, maar is eigenlijk ontrecht door hen toegeëigend, want in 1830 was het Franstalige grondgebied veel kleiner.
Brabant en zelfs delen van Luik waren Vlaams sprekend.
Het waren enkel de adel, politici en de rijkere klasse die Frans spraken.
De volkstalen waren Vlaams en Waals, geen Nederlands en Frans.
Oud 9 januari 2021, 16:32   #72
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De Belgen zullen geen bestorming meer plegen ,want dat hebben ze in 1830 al gedaan.
Het probleem in België is de politieke tegenstelling tussen Vlaanderen en Wallonië en daardoor de onbestuurbaarheid van het land.

In Nederland ligt dat totaal anders.
Nederland heeft veel partijen en in grote lijnen verdeeld over drie stromingen
* de liberalen VVD/D66 plus christen democraten ,ongeveer 50 %
* de rechtspopulisten PVV/FVD ,ongeveer 20%
* de linkse SP/PvdA/GrLinks, ongeveer 40%
* de overige partijen ,ongeveer 10 %

Dus de kans is groot dat na de verkiezingen Rutte weer een regering gaat vormen.
Bovenstaande klopt niet

Correctie

Een betere prognose

Liberalen VVD-D66 40 %
Christenen CDA-CHU 15%
Rechts Populisten 15%
Links SP/GL/PvdA 25 %
Overig 5%
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 16:32   #73
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Klopt, maar is eigenlijk ontrecht door hen toegeëigend, want in 1830 was het Franstalige grondgebied veel kleiner.
Brabant en zelfs delen van Luik waren Vlaams sprekend.
Het waren enkel de adel, politici en de rijkere klasse die Frans spraken.
De volkstalen waren Vlaams en Waals, geen Nederlands en Frans.
En toch hebben we een taalgemeenschap met onze noorderburen. Anders zou ik geen Nederlandse literatuur van de 16de eeuw begrijpen van zowel het Noorden als het Zuiden. En anders zou Bredero geen toneelstuk kunnen opvoeren waarin één personnage Antwerps praat en een ander Hollands en nu nog begrijpbaar zijn 400 jaar later.

De waarheid is dat wij altijd Nederlands praatten, ook al heette onze taal niet zo toen. Uiteraard in onze eigen variant.

Het Waals is een andere taal, dat dan weer wel.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 januari 2021 om 16:37.
Oud 9 januari 2021, 16:34   #74
cato

Standaard

Citaat:
Nee, eigenlijk niet.
Wie wordt er in België niet onderdrukt?
Oud 9 januari 2021, 16:38   #75
cato

Standaard

Citaat:
En toch hebben we een taalgemeenschap met onze noorderburen. Anders zou ik geen Nederlandse literatuur van de 16de eeuw begrijpen van zowel het Noorden als het Zuiden. En anders zou Bredero geen toneelstuk kunnen opvoeren waarin één personnage Antwerps praat en een ander Hollands en nu nog begrijpbaar zijn 400 jaar later.

De waarheid is dat wij altijd Nederlands praatten, ook al heette onze taal niet zo toen.
Zowel Noord als Zuid Nederland kent al eeuwen streektalen.
Het standaard Nederland is ontstaan door de boekdruk kunst en staatsvorming van een Nederlandse staat.
Zonder Nederlandse staat was er geen Nederlandse taal geweest.
Oud 9 januari 2021, 16:40   #76
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zowel Noord als Zuid Nederland kent al eeuwen streektalen.
Het standaard Nederland is ontstaan door de boekdruk kunst en staatsvorming van een Nederlandse staat.
Zonder Nederlandse staat was er geen Nederlandse taal geweest.
Dat is mogelijk. We hebben er toch veel aan te danken aan de verwezenlijkingen van die Nederlandse staat. Toch was er vóór die tijd al een evolutie naar een Nederlandse taal toe. Het is ook in stroomversnelling gegaan dankzij de reformatie en de nadruk op kerkdiensten en de Schrift in eigen taal. Toch, vanaf de 16de eeuw kunnen we spreken van een soort van Vroeg-Modern Nederlands.

Als je Zuid-Nederlands netjes schrijft dan kom je sowieso een taal uit die dicht bij het Noord-Nederlands aanleunt.

In Holland schreef men vóór de opstand een meer Antwerps gekleurde standaardtaal, trouwens. Maar erg veel verschilde die niet van de taal die in de Republiek gehanteerd werd.

Ik schrijf hier bovendien ook geen taal nu die vreemd is voor Vlamingen.

Al begrijp ik Jantjes claim wel. Informeel taalgebruik in Vlaanderen kan erg als een andere taal overkomen, maar het is informeel. Eens een persoon schrijft is het veel opgepoetster.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 januari 2021 om 16:50.
Oud 9 januari 2021, 16:46   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Luikenaar die ik online ken heeft me eens verteld dat toen Vlaamse activisten naar Brussel kwamen in 2020 er ook Franstaligen tussen waren. Omdat ze zelf geen protestbeweging hebben in Franstalig België.

Best gek allemaal haha. België is een land dat slecht begrepen wordt door iedereen, Belgen incluis.
Eigenlijk is dat helemaal niet gek.
Want de waarheid is dat de Walen dezelfde strijd voeren als de Vlamingen.
Maar protestbewegingen en partijen zoals de N-VA en het VB hebben daar geen kansen om zich te ontwikkelen, gewoon omdat de Walen reeds lang onderdrukt zijn en een minderheid vormt in Walonnië.

Maar inderdaad weinig inwoners van België kennen hun eigen juiste geschiedenis en begrijpen het niet.
België is echter het voorbeeld waarop de EU is opgebouwd.
Oud 9 januari 2021, 17:00   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De waarheid is dat wij altijd Nederlands praatten, ook al heette onze taal niet zo toen. Uiteraard in onze eigen variant.

Het Waals is een andere taal, dat dan weer wel.
Zet een Antwerpenaar en een Rotterdammer bij elkaar en ze verstaan elkaar niet als ze in hun streektaal spreken.
Een Antwerpenaar die een Rotterdamse aardig noemt, moet opletten dat hij geen toek op zijn bakkes krijgt.
En een Rotterdamse die tegen een Antwerpenaar zegt dat ze wil poepen, mag het zeker van zijn dat ze de Antwerpenaar haar een beurt geeft.
Nederlands is trouwens een Indo-Europese taal.
Oud 9 januari 2021, 17:03   #79
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zet een Antwerpenaar en een Rotterdammer bij elkaar en ze verstaan elkaar niet als ze in hun streektaal spreken.
Een Antwerpenaar die een Rotterdamse aardig noemt, moet opletten dat hij geen toek op zijn bakkes krijgt.
En een Rotterdamse die tegen een Antwerpenaar zegt dat ze wil poepen, mag het zeker van zijn dat ze de Antwerpenaar haar een beurt geeft.
Nederlands is trouwens een Indo-Europese taal.
Als je wil poepen heb je meteen afgedaan bij een Hollandse of zelfs Nederlandse vrouw. Grootste afknapper ooit. "Daar is de deur!" zou ze zeggen. Ik zou zelfs oppassen met het gebruik van 'gij' als persoonlijk voornaamwoord. Dat wordt immers verbogen tot 'u/uw' en dat vinden Hollandse vrouwen ook weinig flatterend. Immers, zo spreek je enkel oude dames aan. Voor de rest valt het allemaal mee. In Holland pas ik me aan, in België hoeft het niet bij bezoekende Hollanders. Al pas ik me altijd wel wat aan aan mijn gesprekspartners. Doen we allemaal natuurlijk.

Ik wil wel één ding opmerken. 'Aardig' betekent in ons Antwerps dialect eerder 'raar'. Wij zeggen 'arige mannen daar' als we bedoelen 'rare mannen daar'. In het Afrikaans betekent dat woord ook enkel dat.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 januari 2021 om 17:15.
Oud 9 januari 2021, 17:42   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je wil poepen heb je meteen afgedaan bij een Hollandse of zelfs Nederlandse vrouw. Grootste afknapper ooit. "Daar is de deur!" zou ze zeggen. Ik zou zelfs oppassen met het gebruik van 'gij' als persoonlijk voornaamwoord. Dat wordt immers verbogen tot 'u/uw' en dat vinden Hollandse vrouwen ook weinig flatterend. Immers, zo spreek je enkel oude dames aan. Voor de rest valt het allemaal mee. In Holland pas ik me aan, in België hoeft het niet bij bezoekende Hollanders. Al pas ik me altijd wel wat aan aan mijn gesprekspartners. Doen we allemaal natuurlijk.

Ik wil wel één ding opmerken. 'Aardig' betekent in ons Antwerps dialect eerder 'raar'. Wij zeggen 'arige mannen daar' als we bedoelen 'rare mannen daar'. In het Afrikaans betekent dat woord ook enkel dat.
Klopt, maar waar het op neerkomt, is dat zowel het Frans als het Nederlands in België opgedrongen talen zijn.
En dat men ondertussen via de industrie en wetenschap men ook het Engels aan het opdringen is.

Maar met het verlies van de eigen taal verliezen België en Nederland , heel Europa trouwens ook hun eigen cultuur.
En door de import van anderstaligen uit voor Europa vreemde gebieden, verliest Europa zichzelf.
Door de import van andere culturen, verliest Europa zijn eigen waarden en zijn levensstandaard.

Een opengrenzenbeleid kan enkel leiden tot de volledige terloorgang van een maatschappij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be