Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2021, 12:15   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Britse overheid rapporteert tot nu toe '421 fatal reactions' voor de AstraZeneca injectie en '283 fatal reactions' voor de Pfizer injectie, in de UK.
En wat moeten we ons voorstellen bij "fatal reactions". Allemaal dood ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 12:20   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is meestal wat "fataal" wil zeggen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 12:22   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Bij 70+ is een trombose relatief frequent. 1 op 100.000 extra valt niet op.
Goed ja, dan ook wel zonder vaccinatie.
Wat is de impact van vaccinatie als het over trombose gaat ?
We moeten niet paranoia beginnen worden. De verhaaltjes zijn enkel goed voor de antivaxers die aan de zijlijn schreeuwen omdat ze zich veilig voelen maar als eerste in de rij zouden staan als het hun beurt is voor een prik.

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 april 2021 om 12:22.
Oud 8 april 2021, 12:31   #64
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, 'fatal' betekent exact dat. Het Britse rapport maakt melding van ongeveer een half miljoen effecten, waarvan een paar honderd dodelijk zijn afgelopen. Alleen... het betekent niet dat er ook effectief is vastgesteld dat het vaccin de oorzaak was. Men verzamelt die gegevens net om te kunnen onderzoeken of er onverwacht veel gevallen zijn.
Wel valt op dat er bij mensen die het Astra-Zeneca vaccin hebben gekregen opvallend meer klachten zijn - en dat gaat niet alleen over wat hoofdpijn of koorts, maar ook blindheid, hartaanvallen, hersenbloedingen, ...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 14:03   #65
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Och ik weet niet.
Ik ben risicopatient en kreeg bericht dat ik voorrang kreeg.
3 dagen later kreeg mijn vrouw bericht dat ze een uitnodiging ging krijgen en zij is geen risicopatient.

Dus?
Voorrang?
En (wanneer) ga je je doem tegenmoet?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 15:19   #66
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Precies. En dat is denk ik met de huidige ontwikkelingen niet de beste oplossing.

Ik heb ook een vrouwelijk familielid dat nu leeftijdsgewijs aan de beurt is voor vaccinatie met AstraZeneca, en die zit daar heel erg mee, mede vanwege een aantal kleine onderliggende risicofactoren. Dan kan ik wel stoer gaan lopen roepen dat ze zich gewoon moet laten vaccineren, maar daar schiet je zo weinig mee op. Zij belt nu de GGD en de huisarts plat over opties om bijvoorbeeld zichzelf op trombose te laten testen in de weken na de prik of om aanvullende bloedverdunners te krijgen uit voorzorg, maar daar is allemaal geen ruimte voor. Het vaccinatieprogramma is onflexibel, de zorg heeft het te druk en dat wordt door dit soort vragen jammer genoeg niet minder. Zij zal uiteindelijk wel gaan, maar er zullen ook veel mensen zijn die dan afzeggen, als "antivaxxer" worden afgeschreven en vervolgens gewoon niet meer in het hele verhaal worden meegenomen. Volgend jaar weer een kans, terwijl er uiteindelijk genoeg vaccins waren geweest. Gevolg: meer corona voor iedereen. Jippie.

En dat terwijl er waarschijnlijk zat mensen zijn die het wel aandurven. Ik noem mezelf als voorbeeld, en de andere familieleden die ik haar al heb horen vertellen dat ze maar gewoon die prik moet nemen en niet zo moet zeiken. Gezien er toch nauwelijks AstraZeneca vaccins geleverd worden zijn er vast wel genoeg mensen om dat spul in op te spuiten. In het ergste geval krijgen die mensen daardoor een beetje voorrang. Prima, dan ben je nog steeds de vaccinatiegraad aan het opbouwen, iemand vaccineren is altijd beter dan niemand vaccineren.

Dus ja, burgers graag minder zeiken, maar overheid doorprikken graag. Ik begrijp de risico's, hier is mijn arm.
Werkt Dafalgan en dergelijke niet bloedverdunnend?

Zou dat eventueel kunnen helpen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 15:35   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Aspirine. Maar je maakt tevens het vaccin minder efficient. Een vaccin heeft een ontsteking nodig om te werken. En het is net die ontsteking die ook voor problemen kan zorgen.

Bloedverdunners die niet ontstekingsremmend zijn kunnen inderdaad een oplossing bieden, maar veroorzaken dan weer een ander risico, dat van een interne bloeding.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 april 2021 om 15:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 15:37   #68
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Aspirine. Maar je maakt tevens het vaccin minder efficient. Een vaccin heeft een ontsteking nodig om te werken. En het is net die ontsteking die ook voor problemen kan zorgen.

Bloedverdunners die niet ontstekingsremmend zijn kunnen inderdaad een oplossing bieden, maar veroorzaken dan weer een ander risico, dat van een interne bloeding.
Oké, duidelijk. Bedankt voor de toelichting.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 15:42   #69
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

De Franstaligen gaan het alvast niet pakken denk ik

Les + de 56 ans seront des dommages colateraux et ont la chance d'avoir un ticket "Vegetable for life".
Quelle décision stupide : inutile de vous dire que je refuse ce vaccin !

Vaccin ?* refuser ?* tout prix ! Il n'est pas admissible qu'un vaccin tue des personnes en bonne santé même s'il n'y en a que quelques-unes sur des millions. Pas de roulette russe avec les vaccins !

Tous mes oncles et tantes (55+) vont refuser ce vaccin AZ. Ils et elles attendront simplement Pfizer.

La façon de présenter les choses nest pas correcte. En réalité ce que fait le gouvernement n'est rien d'autre que d'imposer indirectement l'Astra-Zeneca aux plus de 56 ans (Les gens plus agés sont aussi les plus sensibles aux tromboses)
Si les politiques ne s'occuperaient pas de médecine, je pense que cela n'irait pas plus mal !

Il y aura un SERIEUX impact sur la campagne de vaccination car beaucoup de personnes âgées de plus de 56 ans vont refuser le vaccin AstraZeneca. Ce sera mon cas. Et quand je parle avec des personnes âgées de mon entourage, elles me disent qu'elles aussi vont refuser ce vaccin. Dès lors, l'immunité collective (plus de 70 % de personnes vaccinées ) ce n'est pas pour demain.

Jean-Marie Opdebeeck Je ne planifie pas la vaccination mais si les gens ne se présentent pas pour recevoir l'AstraZeneca, cela va perturber la planification, non ? C'est ce qui s'est passé ce week-end dans plusieurs centres de vaccination du Nord de la France. Ces centres sont restés avec des centaines de dose d'AstraZeneca sur les bras car les gens sachant qu'ils allaient recevoir ce vaccin, n'ont pas répondu ?* leur convocation.

https://www.lesoir.be/365287/article...et-en-wallonie
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 15:51   #70
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Si les politiques ne s'occuperaient pas de médecine, je pense que cela n'irait pas plus mal !
(...)
https://www.lesoir.be/365287/article...et-en-wallonie
Een verstandige opmerking van één vd lezers vd Le Soir.
Oud 8 april 2021, 15:52   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies. En dat is denk ik met de huidige ontwikkelingen niet de beste oplossing.

Ik heb ook een vrouwelijk familielid dat nu leeftijdsgewijs aan de beurt is voor vaccinatie met AstraZeneca, en die zit daar heel erg mee, mede vanwege een aantal kleine onderliggende risicofactoren. Dan kan ik wel stoer gaan lopen roepen dat ze zich gewoon moet laten vaccineren, maar daar schiet je zo weinig mee op. Zij belt nu de GGD en de huisarts plat over opties om bijvoorbeeld zichzelf op trombose te laten testen in de weken na de prik of om aanvullende bloedverdunners te krijgen uit voorzorg, maar daar is allemaal geen ruimte voor. Het vaccinatieprogramma is onflexibel, de zorg heeft het te druk en dat wordt door dit soort vragen jammer genoeg niet minder. Zij zal uiteindelijk wel gaan, maar er zullen ook veel mensen zijn die dan afzeggen, als "antivaxxer" worden afgeschreven en vervolgens gewoon niet meer in het hele verhaal worden meegenomen. Volgend jaar weer een kans, terwijl er uiteindelijk genoeg vaccins waren geweest. Gevolg: meer corona voor iedereen. Jippie.

En dat terwijl er waarschijnlijk zat mensen zijn die het wel aandurven. Ik noem mezelf als voorbeeld, en de andere familieleden die ik haar al heb horen vertellen dat ze maar gewoon die prik moet nemen en niet zo moet zeiken. Gezien er toch nauwelijks AstraZeneca vaccins geleverd worden zijn er vast wel genoeg mensen om dat spul in op te spuiten. In het ergste geval krijgen die mensen daardoor een beetje voorrang. Prima, dan ben je nog steeds de vaccinatiegraad aan het opbouwen, iemand vaccineren is altijd beter dan niemand vaccineren.

Dus ja, burgers graag minder zeiken, maar overheid doorprikken graag. Ik begrijp de risico's, hier is mijn arm.
Er is nog altijd een verschil tussen enerzijds vertrouwen dat wordt geschaad door welke media ook, en anderzijds de realiteit.
Moet een overheid rekening houden met wie bang is, door schrik die wordt ingelepeld ?
Oud 8 april 2021, 15:54   #72
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is nog altijd een verschil tussen enerzijds vertrouwen dat wordt geschaad door welke media ook, en anderzijds de realiteit.
Moet een overheid rekening houden met wie bang is, door schrik die wordt ingelepeld ?
De overheid moet haar burgers zelf laten kiezen.

ik neem aan dat alle lockdownies staan te popelen om AZ te pakken.

Das mooi, want bij een vrije keuze zal de rij daar verdomd kort zijn.
Oud 8 april 2021, 16:04   #73
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Aspirine lijkt ook goed te helpen bij het voorkomen van trombose, al in lage doseringen van 30-100 mg per dag, zelfs beter dan in hogere dosissen. Pilletjes tegen koppijn kan je ook nog in 500 mg krijgen, dus het is een ruim veilige dosis. Aspirine gaat niet de bloed-brein barrière over, maar dat hoeft ook niet om in de bloedvaten van de hersenen te werken, de barrière zit om de bloedvaten heen.

Ze had dat als tip gekregen van een vriendin, en toen heb ik even mee gegoogled...

Dafalgan/paracetamol zou ook heel goed kunnen helpen, daar had ik nog niet naar gegoogled, maar die middelen lijken wel wat op elkaar. EDIT: De eerste resultaten leveren niet zo'n mooi artikel op als bij aspirine, maar paracetamol wordt in ieder geval aangeraden als vervanger voor pijnstillers die juist bloedklonters kunnen veroorzaken. Paracetamol wordt "poor anti-thrombotic effect" toegedicht, maar poor is in ieder geval al beter dan niks.

Citaat:
Niet altijd. Maar als we kunnen voorkomen dat er dosissen ergens in een loods gaan liggen wegrotten en/of mensen helemaal niet gevaccineerd worden door angst tegen een specifiek middel dan ben ik bereid om pragmatisme te kiezen over principes.

Dat kan een gevaarlijke houding zijn, doordat overheden hebben toegegeven aan geruchten is er nu legaal precedent voor onder andere de claims dat vaccins met kwikverbindingen autisme veroorzaken en dat onder hoogspanningskabels wonen kanker veroorzaakt. Maar in dit geval betreft het iets dat gewoon wel echt zo is, je kan doodgaan van trombose na het AstraZeneca vaccin. En het is terecht, in ieder geval voor mensen met bepaalde risicofactoren, om zich daar zorgen over te maken. Dat het probleem grotendeels verdwijnt als mensen meer gevoel voor kansrekening hebben kan ik mensen niet heel erg kwalijk nemen, gevoel voor kansrekening hebben mensen over het algemeen gewoon niet zo. En als we dan om het probleem heen kunnen werken met een vrijwilligerslijst of een andere slimme oplossing, prima.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 8 april 2021 om 16:20.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 16:09   #74
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moeten wij rekening houden met een overheid die ons onze fundamentele rechten afpakt?
Oud 8 april 2021, 16:17   #75
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aspirine lijkt ook goed te helpen bij het voorkomen van trombose, al in lage doseringen van 30-100 mg per dag, zelfs beter dan in hogere dosissen. Pilletjes tegen koppijn kan je ook nog in 500 mg krijgen, dus het is een ruim veilige dosis. Aspirine gaat niet de bloed-brein barrière over, maar dat hoeft ook niet om in de bloedvaten van de hersenen te werken, de barrière zit om de bloedvaten heen.

Ze had dat als tip gekregen van een vriendin, en toen heb ik even mee gegoogled...

Dafalgan/paracetamol zou ook heel goed kunnen helpen, daar had ik nog niet naar gegoogled, maar die middelen lijken wel wat op elkaar.

Niet altijd. Maar als we kunnen voorkomen dat er dosissen ergens in een loods gaan liggen wegrotten en/of mensen helemaal niet gevaccineerd worden door angst tegen een specifiek middel dan ben ik bereid om pragmatisme te kiezen over principes.

Dat kan een gevaarlijke houding zijn, doordat overheden hebben toegegeven aan geruchten is er nu legaal precedent voor onder andere de claims dat vaccins met kwikverbindingen autisme veroorzaken en dat onder hoogspanningskabels wonen kanker veroorzaakt. Maar in dit geval betreft het iets dat gewoon wel echt zo is, je kan doodgaan van trombose na het AstraZeneca vaccin. En het is terecht, in ieder geval voor mensen met bepaalde risicofactoren, om zich daar zorgen over te maken. Dat het probleem grotendeels verdwijnt als mensen meer gevoel voor kansrekening hebben kan ik mensen niet heel erg kwalijk nemen, gevoel voor kansrekening hebben mensen over het algemeen gewoon niet zo. En als we dan om het probleem heen kunnen werken met een vrijwilligerslijst of een andere slimme oplossing, prima.
Daarentegen kan je het wel onze politici, bep virologen en bio-statistici kwalijk nemen dat gevoel voor kansrekening niet te hebben, zeker gezien de rampzalige impact vd opgelegde maatregelen en het afnemen van 's mensen grondrechten.
Oud 8 april 2021, 16:41   #76
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En nu de laatste nieuwtjes.
Janssens vaccin ook al...
https://www.facebook.com/13227205012...58681/?app=fbl...kans op trombose.

Zegt EMA

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 april 2021 om 16:42.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 16:42   #77
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Moeten wij rekening houden met een overheid die ons onze fundamentele rechten afpakt?
Met alle respect, maar dit heeft hier niets mee te maken.
Oud 8 april 2021, 16:44   #78
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar dit heeft hier niets mee te maken.
Het recht om je eigen medicijn te kiezen lijkt me idd het zoveelste fundamentele recht dat VDB wil afpakkken.

Is ie bang dat hij die goedkope troep van AZ moet weggooien?
Oud 8 april 2021, 16:50   #79
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja. Ik kan je wel volgen in je redenering.
Ik ben toch eens benieuwd hoeveel mensen het zullen laten afweten als het hun beurt is.
Zo'n reservelijst, dat is prima, maar geef toe, het oogt niet goed. Het is precies alsof iemand anders het mag hebben als ik het niet wil.
Misschien nog altijd wel beter dan getrokken spuiten te moeten weggooien.
Oud 8 april 2021, 16:52   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het recht om je eigen medicijn te kiezen lijkt me idd het zoveelste fundamentele recht dat VDB wil afpakkken.

Is ie bang dat hij die goedkope troep van AZ moet weggooien?
Het was al van in den beginne overeengekomen dat je niet zal mogen kiezen welk vaccin je wilt.
Je kan altijd weigeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be