Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 15 december 2004, 21:38   #61
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je kan het ook omdraaien, Staaf.
Het is discriminerend om de nationaliteit van het land waar je nu eenmaal niet geboren bent zomaar weg te geven aan eender wie die hier niet geboren is.
Waarom zouden wij ons bewijs van nationaliteit moeten weggeven zoals een velletje toiletpapier?
Oud 15 december 2004, 21:48   #62
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Je kan het ook omdraaien, Staaf.
Het is discriminerend om de nationaliteit van het land waar je nu eenmaal niet geboren bent zomaar weg te geven aan eender wie die hier niet geboren is.
Aan je medebewoners dezelfde rechten en plichten gunnen, doet geen afbreuk aan de jouwe.

Citaat:
Waarom zouden wij ons bewijs van nationaliteit moeten weggeven zoals een velletje toiletpapier?
Omdat wij aan nationaliteit liever geen Blut&Boden-gevoelens horen te koppelen. Het is gewoon een contract identiek voor alle inwoners van een staat, ongeacht hoe ze er terechtkwamen.
Oud 16 december 2004, 00:12   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mede-bewoner zijn is nog altijd niet hetzelfde als dezelfde nationaliteit bezitten.

Als ik niet met jou getrouwd ben maar ik kom bij jou binnen omdat je voordeur toevallig openstaat dan wil dat toch ook niet zeggen dat ik jouw huis en dat van je vrouw als het mijne mag beschouwen omdat ik het daar best leuk vind en ik mezelf simpelweg als medebewoner beschouw?
Ik kan me nog voorstellen dat ik voor een tijdje blijven mag maar toch niet als wildvreemde en onvoorwaardelijk?
Oud 16 december 2004, 14:55   #64
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Mede-bewoner zijn is nog altijd niet hetzelfde als dezelfde nationaliteit bezitten.
Opdat iedere (mede)burger van dit land dezelfde rechten en plichten zou hebben, dient iedere (mede)burger dezelfde nationaliteit aan te nemen.

Citaat:
Als ik niet met jou getrouwd ben maar ik kom bij jou binnen omdat je voordeur toevallig openstaat dan wil dat toch ook niet zeggen dat ik jouw huis en dat van je vrouw als het mijne mag beschouwen omdat ik het daar best leuk vind en ik mezelf simpelweg als medebewoner beschouw?
Ik kan me nog voorstellen dat ik voor een tijdje blijven mag maar toch niet als wildvreemde en onvoorwaardelijk?
Je haspelt twee zaken dooreen.
Privé-bezit en nationaliteit.
Iemand die ongevraagd mijn huis binnendringt en er geniet van mijn eigendommen, die maakt me financieel lichter.
Iemand die in een ander huis gaat wonen, doch in hetzelfde land als ik, dient zo snel mogelijk Belg te worden en dezelfde nationaliteit te verkrijgen als zijn medeburgers binnen hetzelfde territorium.
Op die wijze kan hij op identieke wijze berecht worden o.a. in het geval van jouw voorbeeld: bij niet respecteren van andermans eigendommen.
Iemand in mijn land dezelfde nationaliteit als iedereen verlenen, schaadt onze persoonlijke belangen niet. Integendeel: het is een garantie voor iedereen op rechtszekerheid en gelijke behandeling.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 december 2004 om 14:56.
Supe®Staaf is offline  
Oud 16 december 2004, 21:14   #65
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Opdat iedere (mede)burger van dit land dezelfde rechten en plichten zou hebben, dient iedere (mede)burger dezelfde nationaliteit aan te nemen.
In tegenstelling tot u meen ik dat buitenlanders wel in een land mogen wonen en dat niet iedereen in een land per definitie dezelfde nationaliteit moet aannemen.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 16 december 2004, 21:17   #66
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Omdat wij aan nationaliteit liever geen Blut&Boden-gevoelens horen te koppelen. Het is gewoon een contract identiek voor alle inwoners van een staat, ongeacht hoe ze er terechtkwamen.
Een nationaliteit is geen contract, maar een bepaalde relatie tussen een persoon en een ruimere groep van personen (een natie) die zich een staat gevormd heeft. Net zo min als je zo'n relatie zomaar kan verkrijgen kun je ze evenmin zomaar opgeven. Daaraan zijn regels verbonden.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 16 december 2004, 21:21   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Een nationaliteit is geen contract, maar een bepaalde relatie tussen een persoon en een ruimere groep van personen (een natie) die zich een staat gevormd heeft. Net zo min als je zo'n relatie zomaar kan verkrijgen kun je ze evenmin zomaar opgeven. Daaraan zijn regels verbonden.
Waarom dan andere voorwaarden en andere regels op basis van iets louter arbitrair als geboorteplaats?
Geboorterecht is immers ook geen garantie op een 'goeie relatie' met je medeburgers.

Het contract (wat nationaliteit eigenlijk behoort te zijn), stilzwijgend aangegaan door binnen een bepaalde natie te gaan wonen, is een garantie op rechtsgelijkheid en rechtszekerheid.
Oud 16 december 2004, 21:27   #68
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Waarom dan andere voorwaarden en andere regels op basis van iets louter arbitrair als geboorteplaats?
Geboorterecht is immers ook geen garantie op een 'goeie relatie' met je medeburgers.

Het contract (wat nationaliteit eigenlijk behoort te zijn), stilzwijgend aangegaan door binnen een bepaalde natie te gaan wonen, is een garantie op rechtsgelijkheid en rechtszekerheid.
Volgens u moet een Japanner die hier enkele jaren voor Honda komt werken dus stante pede "genationaliseerd" worden tot Belg? Verliest hij door Japan te verlaten zijn Japans staatsburgerschap?
Jozef Ostyn is offline  
Oud 16 december 2004, 21:30   #69
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens u moet een Japanner die hier enkele jaren voor Honda komt werken dus stante pede "genationaliseerd" worden tot Belg? Verliest hij door Japan te verlaten zijn Japans staatsburgerschap?
Waarom niet?
Wat zou het probleem zijn?

Uiteraard mag die Japanner geen dubbele nationaliteit voeren.
Dat zou opnieuw aanleiding geven tot rechtsongelijkheid en van twee walletjes eten: Belg als het uitkomt, Japanner als dat beter uitkomt.
Dat bedoel ik uiteraard niet.

Mits goeie akkoorden en souplesse in alle landen om dit eerlijke systeem toe te passen, én omkeerbaar te maken als de Honda-man opnieuw naar 't land van de rijzende zon wenst te gaan wonen, zie ik geen enkel probleem.
Oud 16 december 2004, 21:33   #70
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Wat zou het probleem zijn?

Uiteraard mag die Japanner geen dubbele nationaliteit voeren.
Dat zou opnieuw aanleiding geven tot rechtsongelijkheid en van twee walletjes eten: Belg als het uitkomt, Japanner als dat beter uitkomt.
Dat bedoel ik uiteraard niet.

Mits goeie akkoorden en souplesse in alle landen om dit eerlijke systeem toe te passen, én omkeerbaar te maken als de Honda-man opnieuw naar 't land van de rijzende zon wenst te gaan wonen, zie ik geen enkel probleem.
U bent tenminste konsekwent, dat moet ik u nageven.
Maar ik kan het wel niet met u eens zijn. Bovendien is uw systeem wel onwerkbaar.Wat als ik wanneer ik gepensioneerd ben ik plotseling mijn winters in Spanje wil gaan doorbrengen. Ben ik dan elk jaar de helft van de tijd Spaans staatsburger en de andere helft van de tijd Belgisch staatsburger? Dat gaat nogal wat papierwerk opleveren!
Jozef Ostyn is offline  
Oud 16 december 2004, 21:48   #71
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent tenminste konsekwent, dat moet ik u nageven.
Maar ik kan het wel niet met u eens zijn. Bovendien is uw systeem wel onwerkbaar.Wat als ik wanneer ik gepensioneerd ben ik plotseling mijn winters in Spanje wil gaan doorbrengen. Ben ik dan elk jaar de helft van de tijd Spaans staatsburger en de andere helft van de tijd Belgisch staatsburger? Dat gaat nogal wat papierwerk opleveren!
Halfjaarlijkse verblijven.........
Daar zegt u iets.........

Dat kan misschien opgelost worden met een soort regeling als toerist.
Je blijft immers niet voor jaren in je zomerhuis.

Maar ik geef toe: het zou nuttig zijn om ook eens na te denken vanaf welke tijdsduur een nationaliteitsswitch nuttig kan zijn.

In elk geval denk ik dat Vandeurzen wil terugschroeven voor mensen die in tegenstelling tot jouw gepensioneerden weldegelijk de bedoeling hebben hier langer dan 6 maand te blijven.

Wat papierwerk betreft: de SnelBelgwet had de bedoeling om net minder papierwerk en administratieve rompslomp te creëren.
Op dat vlak wil Vandeurzen dus eigenlijk een stap terug!
Oud 18 december 2004, 23:30   #72
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jaja voor de ene ben ik een revisionist-negationist-loopjongen van het VB, Voor u ben ik een politie-correct links (langharig? werkschuw?) ventje.
Kritiek en tegengestelde etiketjes uit alle hoeken: ik mag voorlopig gerust zijn in de redelijke onafhankelijkheid van mijn standpunten.
Ik beschouw u niet als politiek correct. Je bent de enige belgicist o/h forum die ik af en toe verstandige dingen hoor zeggen (Een paar bijzonder vreemde kronkels als de aanbidding van het koningshuis en Belgique niet te na gesproken ) en die van een verregaand respect voor échte democratie getuigt.
Rr00ttt is offline  
Oud 19 december 2004, 23:08   #73
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Ik beschouw u niet als politiek correct. Je bent de enige belgicist o/h forum die ik af en toe verstandige dingen hoor zeggen
Komaan.
Doe nog een schepje bovenop die 'af en toe', en 't is verkocht.

Citaat:
(Een paar bijzonder vreemde kronkels als de aanbidding van het koningshuis en Belgique niet te na gesproken )
Prinses Tilleke is dan ook een onwezenlijk lekkere brok.

Citaat:
en die van een verregaand respect voor échte democratie getuigt.
Geloof het of niet, maar mocht ik zeker zijn dat een burgermeerderheid prinses Tilleke met de kont bloot den bos wil insturen: ik leg er mij bij neer!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be