Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2021, 09:35   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Een familielid , gepensioneerd internist , heb ik de vraag gesteld of het nuttig is om die derde vaccinatie (zelfde vaccin, zog booster) te zetten erop wijzend dat in bepaalde medische literatuur erop gewezen wordt dat door 'maturatie naar de oorspronkelijke virusstrain', je net kwetsbaardER kunt worden voor varianten.
Dit is het antwoord : Bepaalde tekst door mij 'bold' gezet.
Dat is een heel pertinent antwoord.

Ik ga misschien een beetje meer toespitsen op waar het potentiele probleem zit, en nog eens, ik weet niet of het een specifiek probleem is, want er zijn twee factoren die in omgekeerde richting werken, en die persoon belicht dat.

Het is ontegensprekelijk dat een derde injectie uw niveau van antilichamen sterk boost. De concentratie van antilichamen neemt dus sterk toe, en die persoon heeft gelijk om te stellen dat die hogere concentratie BETER zal werken dan een lagere concentratie, ZELFS al zou er wat meer "specificiteit" ontstaan richting oud virus. Met andere woorden, het is zo goed als zeker dat een zekere periode na een derde injectie, men beter beschermd zal zijn vanwege de hogere titers.

Maar als er dus wat meer specificiteit komt, is het mogelijk dat uw antilichamen minder affiniteit hebben voor varianten. Dat wordt aanvankelijk ruimschoots gecompenseerd door hogere titers, maar eens die terugvallen (een paar maanden), bij gelijke concentraties als nu, zit je misschien met minder bescherming.

Wat hij daar zegt is juist: als uw titers nu nog hoog genoeg zijn: niet doen. En als je er nu toch geen meer hebt, heb je toch al geen bescherming meer, dus veel kan je niet kwijt spelen: doen.

Eigenlijk zou men een bloedonderzoek moeten doen om te besluiten of je een derde spuit neemt of niet.

En zoals hij terecht aangeeft: een NIEUW vaccin zou beter zijn, maar dat is zo eenvoudig niet als er daarbij het "original sin" effect ontstaat. Daar heb ik echter nog niks over gevonden, en ik vind het raar dat we geen papers te zien krijgen over experimenten met geupdate vaccins.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 september 2021 om 09:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 09:44   #62
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is een heel pertinent antwoord.

(...)
Bedankt om hierop te reageren.
Interessant.
Oud 15 september 2021, 09:57   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Astra zeneca misschien ?
Dat weet ik niet. Dat zie ik pas als ik de uitnodiging bevestig of een andere datum kies. De eerste twee prikken waren Pfizer.
Hoe dan ook vind ik 3 maanden en een week nogal kort.
Op de koop toe, lees dit artikel eens van gisteren VRT NWS - derde prik
Ik heb al in minstens twee jaar geen dokter gezien, en ik neem geen medicatie.
Hier klopt iets niet.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 09:59   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Lol, 4 maanden. En als je niet luistert gaan ze je pasje aanpassen.
Exact 3 maanden en één week.
Oud 15 september 2021, 10:06   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat weet ik niet.
Ik bedoelde: uw oude spuit. Men gaat niet meer spuiten met A-Z he. Maar gezien A-Z minder beschermt als de andere, gaan ze misschien systematisch de oude AZ spuiten een booster geven ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 september 2021 om 10:06.
Oud 15 september 2021, 10:09   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde: uw oude spuit. Men gaat niet meer spuiten met A-Z he. Maar gezien A-Z minder beschermt als de andere, gaan ze misschien systematisch de oude AZ spuiten een booster geven ?
Ik heb twee Pfizer prikken gekregen. De laatste dateert van 14/6.
Oud 15 september 2021, 10:09   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb twee Pfizer prikken gekregen. De laatste dateert van 14/6.
Amaai. Dat is redelijk onbegrijpelijk.
Oud 15 september 2021, 10:14   #68
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amaai. Dat is redelijk onbegrijpelijk.
Mijn vrouw heeft in augustus haar tweede AZ gekregen, en ze wordt ook uitgenodigd voor een derde prik op 23/9
Dat is amper een maand later.
Ik voel aan mijn water dat er iets niet klopt.
Oud 15 september 2021, 10:15   #69
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik niet. Dat zie ik pas als ik de uitnodiging bevestig of een andere datum kies. De eerste twee prikken waren Pfizer.
Hier klopt iets niet.
Ik dacht wel dat bij mij op de eerste 2 uitnodigingen de producent vh vax vermeld stond, zenne.
En bevestigen heb ik ook niet moeten doen.
(Wel iets laten weten indien andere datum of desinteresse)
Oud 15 september 2021, 10:17   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw heeft in augustus haar tweede AZ gekregen, en ze wordt ook uitgenodigd voor een derde prik op 23/9
Hum, ja. Zijn er die hun derde spuit gaan krijgen voor ze de tweede gehad hebben ook ?
Oud 15 september 2021, 10:21   #71
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kan het zijn dat uw vrouw onlangs een bloedafname had en dat men daarbij het vastgesteld dat haar immuunsysteem nog onvoldoende gereageerd heeft op de twee vorige prikken? Ik ken nog iemand die dat voorgehad heeft.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 10:22   #72
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hum, ja. Zijn er die hun derde spuit gaan krijgen voor ze de tweede gehad hebben ook ?

Sebiet de dokteur eens bellen en vragen wat ze er van vindt.
Oud 15 september 2021, 10:25   #73
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Kan het zijn dat uw vrouw onlangs een bloedafname had en dat men daarbij het vastgesteld dat haar immuunsysteem nog onvoldoende gereageerd heeft op de twee vorige prikken? Ik ken nog iemand die dat voorgehad heeft.
Ja, wat de bloedafname betreft.
Oud 15 september 2021, 11:01   #74
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik dacht wel dat bij mij op de eerste 2 uitnodigingen de producent vh vax vermeld stond, zenne.
En bevestigen heb ik ook niet moeten doen.
(Wel iets laten weten indien andere datum of desinteresse)
Op de electronische uitnodiging is het niet te lezen. Enkel tijdens de bevestiging.
Er volgt blijkbaar sowieso nog een uitnodiging op papier. Misschien dat het daar op wordt vermeld.

Ondertussen weten we dat het Pfizer wordt voor ons beiden.
Wat betekent dat iemand die met AZ werkt geprikt een Pfizer booster kan krijgen.
Oud 15 september 2021, 11:16   #75
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op de electronische uitnodiging is het niet te lezen. Enkel tijdens de bevestiging.
Er volgt blijkbaar sowieso nog een uitnodiging op papier. Misschien dat het daar op wordt vermeld.

Ondertussen weten we dat het Pfizer wordt voor ons beiden.
Wat betekent dat iemand die met AZ werkt geprikt een Pfizer booster kan krijgen.
Ja ik ben ook in dat geval. Een Pfizer booster bovenop AZ vaccinaties heeft dus een bijkomend voordeel.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 11:51   #76
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ja ik ben ook in dat geval. Een Pfizer booster bovenop AZ vaccinaties heeft dus een bijkomend voordeel.
Ik heb zojuist naar de huisarts gebeld. Antwoord: gewoon doen.
Ik begrijp dat het vooral de bedoeling is om eerst wie met AZ geprikt is, zoals mijn vrouw, aan de beurt te laten komen.
Het moet toch zijn dat AZ niet zo goed functioneert.
Oud 15 september 2021, 12:03   #77
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier klopt iets niet.
Je bent ook geen 65?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:58   #78
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ugur Sahin en Özlem Türeci (BioNTech): 'Zonder booster houden we deltavariant niet onder controle'
Uit Knack van 15/09/2021

Kunnen we al booster shots uitdelen en jonge kinderen vaccineren, wanneer in sommige landen bijna niemand beschermd is tegen het coronavirus? 'In 2022 zullen er genoeg vaccins zijn om de hele wereld in te enten', zegt Ugur Sahin van BioNTech.

Een jaar geleden wisten we nog niet of er een vaccin op de markt zou komen, nu zijn velen al twee keer ingeënt. Maar dat betekent niet dat de pandemie voorbij is, zeggen Ugur Sahin en Özlem Türeci, het dokterskoppel dat samen met Christoph Huber BioNTech oprichtte, het Duitse biotechnologiebedrijf dat het eerste SARS-CoV-2-vaccin lanceerde. We hebben lang gehoopt dat vaccins de pandemie onder controle zouden krijgen. Hebben we het virus onderschat? 'Nee. Het virus blijft zich bijna uitsluitend verspreiden onder mensen die niet beschermd zijn', zegt Sahin.

In uw nieuwe boek Project Lightspeed vertelt u hoe u erin slaagde in een recordtijd een vaccin te ontwikkelen. Bent u boos op al die vaccinatieweigeraars?

Türeci: Helemaal niet. Als artsen en wetenschappers vinden we dat iedereen zelf moet kunnen beslissen om zich al dan niet te laten vaccineren.

Moeten overheden meer doen om de campagne op te drijven?

Sahin: We hebben als samenleving nog zo'n 60 dagen om een harde winter te voorkomen. We moeten doen wat we kunnen om in deze twee maanden zo veel mogelijk mensen te mobiliseren. Hoe krijgen we niet-gevaccineerden mee? Alle ideeën zijn welkom.

De deltavariant is veel besmettelijker dan aanvankelijk werd gevreesd. Het vaccin van BioNTech heeft het met deze mutant ook veel moeilijker dan met de vorige varianten.

Sahin: Gelukkig is de deltavariant geen supermutant. De variant verspreidt zich zeer effectief, maar reageert voorlopig goed op het vaccin.

Hoe goed precies? Er circuleren tegenstrijdige rapporten, vooral uit Israël, over hoe en wanneer de bescherming van het vaccin afneemt.

Türeci: Eerst en vooral: bescherming tegen infectie neemt met de tijd af, bescherming tegen ernstige ziekte houdt langer aan. Dat is te danken aan de T-cel-immuniteit, die in veel onderzoeksgegevens ontbreekt.

Sahin: Bij een besmetting met de deltavariant worden er sneller veel virusdeeltjes geproduceerd en is er dus een hogere antilichaamsspiegel nodig dan bij het oorspronkelijke virus. Tegelijk neemt de hoeveelheid door vaccinatie opgewekte antilichamen na ongeveer zes maanden af - en sneller als het tweede vaccin al na drie weken werd gegeven. Dat laten de data uit Israël zien, waar er veel doorbraakbesmettingen zijn. In Europa werd er doorgaans pas na zes weken een tweede dosis toegediend. We kunnen dus verwachten dat de bescherming door het vaccin hier langer zal duren.

Türeci: Recente studies uit Groot-Brittannië tonen aan dat de bescherming tegen infectie door de deltavariant nog steeds 74 procent is. Maar de boosterprik, de derde vaccinatie dus, is sneller nodig dan we hadden gehoopt.

Dus u pleit nu voor een booster shot?

Sahin: Zonder een booster houden we de deltavariant niet onder controle.

Overheden hebben nochtans nog geen aanbevelingen gedaan over een derde prik.

Sahin: Ik verwacht in de komende weken veel studieresultaten die aantonen dat een booster belangrijk is. Het Israëlische ministerie van Volksgezondheid heeft gegevens gepubliceerd waaruit blijkt dat na een derde vaccinatie de bescherming tegen besmetting met de deltavariant meer dan 95 procent bedraagt.

Krijgen we, als het slecht loopt, over een paar maanden een vierde prik?

Türeci: Die zal pas veel later nodig zijn. Een derde dosis leidt tot zeer hoge antilichaamsconcentraties - even hoog of hoger dan na de tweede dosis.

Ziet u al nieuwe mutanten opduiken waartegen zelfs een booster niet werkt, en die dus een nieuw vaccin noodzakelijk maken?

Türeci: Tot nu toe niet, maar we moeten waakzaam blijven. Het zou gevaarlijk zijn om overhaast te werk te gaan en bij elke variant in paniek de wereldproductie te veranderen. Daarom onderzoeken deskundigen zorgvuldig of nieuwe vaccins nodig zijn. Indien wordt vastgesteld dat een variant resistent is tegen het huidige antigeen, kunnen de mRNA-vaccins snel worden aangepast.

Veel ouders zijn bang dat er binnenkort een variant ontstaat die ook kinderen zwaar kan treffen. Wanneer kunnen we een vaccin verwachten voor kinderen onder de twaalf jaar?

Türeci: De komende weken leggen wij de resultaten van ons onderzoek bij vijf- tot elfjarigen voor aan overheden wereldwijd en dienen we een aanvraag in voor de goedkeuring van het vaccin voor die leeftijdsgroep.

Critici vinden dat de vaccinatie van kinderen in geïndustrialiseerde landen moet wachten tot het vaccin verspreid is in delen van de wereld waar nog nauwelijks mensen zijn beschermd, zoals in Afrika.

Sahin: Het aantal vaccindoses is niet langer een beperkende factor. Uiterlijk in 2022 zullen er genoeg vaccins zijn om de hele wereld in te enten. Wij hebben onze productiecapaciteiten enorm kunnen verhogen. Dit jaar zullen wij via ons netwerk drie miljard doses kunnen produceren, volgend jaar zijn vier tot vijf miljard doses haalbaar. Ook andere leveranciers kampen niet langer met productieproblemen. Alleen al in Europa zullen de vaccinproducenten volgend jaar een capaciteit van 500 miljoen doses per maand bereiken.

Türeci: We willen de hele wereld kunnen bevoorraden. Tegen het einde van het jaar kunnen we coronavaccins laten produceren voor Afrika, en in Afrika.

Net daar lijkt de weerstand tegen vaccinatie groot.

Sahin: Dat is een probleem. Maar in gesprekken met verschillende landen stellen we tegelijk vast dat er niet alleen grote belangstelling is om vaccins te krijgen, maar ook om ze ter plaatse te produceren. Dat is een belangrijk verschil. Al moet de kwaliteit van het daar geproduceerde vaccin even hoog zijn als in de geïndustrialiseerde landen.

BioNTech richtte zich aanvankelijk op kankeronderzoek. Alles inzetten op een nieuwe infectieziekte was behoorlijk riskant. U had uw bedrijf kunnen opdoeken als het vaccin niet had gewerkt.

Türeci: Dat is een morele kwestie. We hadden twee opties: doorgaan alsof er niets aan de hand was, of moedig zijn en deze grote stap zetten. Nietsdoen leek veel riskanter - voor ons personeel, voor het bedrijf en voor de patiënten in de klinische onderzoeken.

Bent u nu in staat om veel sneller nieuwe geneesmiddelen te ontwikkelen?

Türeci: Er zijn heel wat spelers betrokken bij de lancering van een nieuw medicijn, van de leveranciers tot de regulerende overheden. Het coronavaccin was natuurlijk een groot modelproject waarbij we konden leren hoe we doeltreffender, sneller en minder bureaucratisch kunnen samenwerken.

Sahin: We moeten als samenleving nadenken over hoe belangrijk de ontwikkeling van geneesmiddelen voor ons is. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat nieuwe medicijnen sneller worden ontwikkeld en vlotter bij de patiënten geraken?

Een van uw volgende grote projecten is een medicijn tegen malaria. Schiet dat op?

Sahin: Honderdduizenden mensen sterven jaarlijks aan malaria en tuberculose. Wij werken al tientallen jaren samen met vele deskundigen en zouden wel eens snel vooruitgang kunnen boeken. We willen onze eerste klinische tests met een vaccin tegen malaria in 2022 starten.
https://www.knack.be/nieuws/wetensch...d-1777879.html

Citaat:
Ugur Sahin

- 1965: geboren in Iskenderun (Turkije), verhuist enkele jaren later naar Keulen

- Studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Keulen

- 1999: wordt professor aan UZ Homburg

- 2008: richt samen met onder meer Özlem Türeci, zijn echtgenote, BioNTech op

Özlem Türeci

- 1967: geboren in Lastrup (Duitsland)

- Studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Homburg

- 2008: richt mee BioNTech op, dat in 2020 het eerste SARS-CoV-2-vaccin ontwikkelt
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 13:05   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wij van WC eend...
Oud 15 september 2021, 13:14   #80
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij van WC eend...
Dat is een terechte opmerking. Maar hij is wel een expert in dit domein, normaal dat zijn mening aan bod komt.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be