Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2021, 12:13   #61
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hopelijk voorzien ze niet (niet) dat er op de treinen een aparte wagon komt voor de anti-c-vaxxers.
Want die wappies zijn met zo weinig, dat ze in die aparte wagon veel ruimer zouden zitten dan de normale weldenkende mens.
Als ze met zo weinig zijn... wat is het probleem dan?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 12:29   #62
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Correctie: Chantage werkt.
Chantage werkt om mensen tegen hun zin iets in hun lijf te laten spuiten.

Alleen is die spuit helemaal niet de oplossing. Wie dat nog gelooft is simpel van geest. De spuit is zelfs erg gevaarlijk. Ik ken een hele hoop mensen die er heel ernstige korte termijngevolgen door meemaken. En dit staat nog los van de lange termijngevolgen die we niet kennen
Ja, ik ook.

Beetje pijn in de arm, wat hoofdpijn of duizeligheid. Ken er zelfs ene die een ganse dag met 40° in zijn bed gestoken heeft. Go figure.

Ah nee, je had het over heel ernstige korte termijngevolgen. Welke dan wel ?
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 12:29   #63
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Als je 2 minuten zoekt dan weet je toch dat in Vlaanderen die database wordt beheerd door het Agentschap Zorg en Gezondheid?

https://covidsafe.be/nl/privacy-gegevens

Aanvulling : Ook Sciensano zit er voor een deel tussen.
Dat is volgens mij de database waar je de certificaten kan downloaden.
denkimi lijkt echter de refereren naar een database die gequeried wordt bij het controleren van de QR code.

Ik geloof echter niet dat die database bestaat. Als die zou platgelegd worden zou namelijk heel het systeem in elkaar stuiken. Veel eenvoudiger is alle noodzakelijke informatie gewoon in de QR code zelf op te slaan (e.g. uniek nummer, encrypted(uniek nummer) en vervaldatum ofzo).
Oud 27 september 2021, 12:31   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Omg jij brengt mij nog op ideeën !
...
Als ik wat verder klaar ermee ben zal ik nog een lange post schrijven over de structuur van de Europese corona pas. Ik heb al ergens aangegeven hoe je de inhoud daarvan met een simpel programma kan nagaan.

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=207

De Europese corona pas is een passief en statisch document, dat een elektronische handtekening heeft, maar open en blote data. De methode die ik daar aangeef laat die open en blote data zien (ik ga binnenkort iets schrijven over de elektronische handtekening op technisch vlak).

In een bijzonder naieve richtlijn wordt gezegd dat "normale controleurs" enkel maar de geldigheid van de pas mogen nagaan, zonder de inhoud te zien. Maw, "normale" pasjescontrole apps mogen enkel maar zeggen "handtekening geldig / handtekening niet geldig".

Politie en zo mag tevens de inhoud zien. Enkel politie appjes mogen de inhoud tonen (zoals de techniek die ik aangeef, U toont).

Als dusdanig volstaat het om GELIJK WELKE QR CODE van GELIJK WIE te hebben als beeld, om gelijk welke GEWONE CONTROLEUR laten te vinden dat die QR code OK is. Het is enkel als je in contact komt met een politie-controleur dat die de inhoud (dus uw naam en geboortedatum) kan zien en eventueel uw identiteit op een andere manier controleren, en zien dat ge hem aan het bedotten zijt.

Die officiele controle appjes mogen (weer heel naief) de data niet bijhouden ; maar wie een QR code toont, kan natuurlijk niet beletten dat ge daar een foto van pakt he !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 12:33   #65
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geen experimenteel vaccin,
en het is perfect wettelijk wel mogelijk om te verplichten.
Maar onze politici zijn te laf.
Inderdaad, het is geen vaccin, mRNA is gentherapie, experimenteel en nog NOOIT op de mensheid gebruikt.
Het is NIET mogelijk om te verplichten wegens de grondwettelijke en mensenrechten.
Politici weten dat medische experimenten op de bevolking wettelijk verboden is.
Oud 27 september 2021, 12:33   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Het "Experimentele" aan de vaccins is dat men momenteel nog niet weet hoe die effectiviteit evolueert in de maanden en jaren na vaccinatie.
Juist, maar dat is toch iets waar men meer zou moeten over weten alvorens verplichtingen of pseudo verplichtingen over in te voeren he.
Oud 27 september 2021, 12:43   #67
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als dusdanig volstaat het om GELIJK WELKE QR CODE van GELIJK WIE te hebben als beeld, om gelijk welke GEWONE CONTROLEUR laten te vinden dat die QR code OK is. Het is enkel als je in contact komt met een politie-controleur dat die de inhoud (dus uw naam en geboortedatum) kan zien en eventueel uw identiteit op een andere manier controleren, en zien dat ge hem aan het bedotten zijt.
In Belgie (itt tot Nederland en ik vermoed Frankrijk?) staat je naam/voornaam en geboortedatum gewoon zichtbaar onder de QR code.

Citaat:
Die officiele controle appjes mogen (weer heel naief) de data niet bijhouden ; maar wie een QR code toont, kan natuurlijk niet beletten dat ge daar een foto van pakt he !
Werkt niet meer aangezien het scherm met de QR code niet meer statisch is (In .be beweegt de rand van de QR code)
Oud 27 september 2021, 12:49   #68
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
In Belgie (itt tot Nederland en ik vermoed Frankrijk?) staat je naam/voornaam en geboortedatum gewoon zichtbaar onder de QR code.

Werkt niet meer aangezien het scherm met de QR code niet meer statisch is (In .be beweegt de rand van de QR code)
Ja, maar jij bent niet verplicht om uw pas te laten zien aan een willekeurige mens denk ik.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 12:50   #69
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is geen experimenteel vaccin,
en het is perfect wettelijk wel mogelijk om te verplichten.
Maar onze politici zijn te laf.
Het is wettelijk niet mogelijk, daarom ook dat men via de chantage-omweg gaat.

Maar of iets wettelijk is of niet heeft onze overheid afgelopen jaar ook niet tegengehouden om toch allerlei dingen in te voeren of te verbieden. Ik vind het vreemd dat ze zich nu plots wel terug gebonden voelen door de wet.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 12:52   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is volgens mij de database waar je de certificaten kan downloaden.
denkimi lijkt echter de refereren naar een database die gequeried wordt bij het controleren van de QR code.
Die is er niet, en het is zelfs expliciet verboden door de Europese richtlijnen hiervoor.

Er zijn twee soorten controle apps: "normale" (voor de restaurant houder) en "politie" (voor politie, douane en zo voort).

Beide apps gaan geregeld op de server van hun land DE PUBLIC KEY CERTIFICATEN afladen van de aanvaarde pasjes in het land. Die server moet dus ook de PUBLIC KEY certificaten van alle andere EU landen hebben. Maar er is geen gecentraliseerde EU server hiervoor (wat een beetje raar is). Elk land beheert zijn key server zoals het hem belieft ; maar is waarschijnlijk wel verondersteld van de andere EU landen daarvan op de hoogte te stellen.

Die public keys zijn die die geassocieerd aan de SECRET KEYS zijn, en gebruikt werden door de nationale gezondheidsorganisaties die vaccineerden, en die dus de vaccinatie certificaten tekenen. Mijn vaccinatie certificaat werd bijvoorbeeld getekend met een van de Franse sleutels, en kan met de bijhorende public key nagegaan worden. De controle appjes hebben dus die lijst van public keys nodig, om na te gaan of de handtekening van uw QR code geldig is voor 1 van die keys.

Natuurlijk bezitten de nationale agentschappen uiteraard al de certificaten die ze zelf getekend hebben. Maar het is in de EU overeenkomst verboden om die op te vragen door een ander land.

Wat gebeurt er dus als ik met mijn Franse QR code in Belgie mijn pasje laat zien ?

De controleur heeft in zijn appje de publieke sleutels afgeladen die op de Belgische server staan. Hij kan die bijhouden, maar moet natuurlijk geregeld checken of er geen nieuwe zijn. Die Belgische server heeft natuurlijk ook de Franse sleutels gekregen want men moet in Belgie ook Franse pasjes kunnen controleren, en de Franse medische overheden stellen die ter beschikking van de Belgische.

Als ik mijn QR code toon, dan gaat dat appje na of de handtekening en de inhoud van die QR code overeenkomt met een van de sleutels (ttz, dat die handtekening door een van de bijhorende secret keys gemaakt werd). Als er zo een sleutel gevonden wordt, is mijn QR code "geldig". Zo niet, zegt het "ongeldig".

Naargelang de controleur een restaurant houder is, of een politie agent, kan die oftewel enkel maar zien "geldig", oftewel kan die zien "geldig" EN MIJN NAAM EN GEBOORTEDATUM EN VACCIN datum.

Ah, ja, ik was vergeten te zeggen dat in de gegevens van de QR code, tevens de vervaldatum zit. "geldig" is dus ook enkel maar geldig als de huidige datum voor de vervaldatum zit.

In bijlage een keylist van de public key certificaten die ik al gevonden heb.
Het is een beetje eigenaardig dat men daar wat "geheim" over doet, want dat zijn public keys, er is geen reden om die niet open en bloot vrij te geven.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: txt keylist.txt‎ (135,4 KB, 172x gelezen)
Oud 27 september 2021, 12:54   #71
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eh, nee. Op mijn officieel appje is er een knop, en die zegt "normale controle / politie controle". Bij normale controle wordt enkel de QR code getoond. Bij politie controle verschijnen de gegevens. Maar de QR code blijft dezelfde.

Zoals ik al aangaf, dat is een beetje naief, want gelijk wie kan die QR code omzetten in uw data, zoals ik in die link aangaf.

Citaat:
???

Nee hoor. Hier moet je zelfs geen appje hebben. Gewoon een uitgeprinte code is ook goed. Of een jpeg he.

Ik heb het wel over het Europese certificaat, maar in Frankrijk wordt dat nu de standaard.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 september 2021 om 12:55.
Oud 27 september 2021, 12:57   #72
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ja, maar jij bent niet verplicht om uw pas te laten zien aan een willekeurige mens denk ik.
In Frankrijk moet gelijk welke restaurateur uw pasje controleren, maar kan uw identiteit (officieel) niet zien. Enkel of je een geldig pasje hebt.
Oud 27 september 2021, 13:01   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe men dit klaarspeelt is eigenaardig:

https://covidsafe.be/en/frequently-a...vidsafe-ticket

Normaal gezien is dat onmogelijk met het Europese certificaat. DAT kan enkel als er een directe link is tussen uw appje en uw certificaat. Je bent beter af met uw Europese versie uit te printen of als JPEG te tonen, dan heb je dat probleem niet.

Het is immers uw appje dat gewoon uw pas niet wil tonen, da's al.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 september 2021 om 13:02.
Oud 27 september 2021, 13:14   #74
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Correctie: Chantage werkt.
Chantage werkt om mensen tegen hun zin iets in hun lijf te laten spuiten.

Alleen is die spuit helemaal niet de oplossing. Wie dat nog gelooft is simpel van geest. De spuit is zelfs erg gevaarlijk. Ik ken een hele hoop mensen die er heel ernstige korte termijngevolgen door meemaken.
En dit staat nog los van de lange termijngevolgen die we niet kennen.
Inderdaad, de gevaccineerden hoeven zich geen zorgen te maken over de korte termijn gevolgen zoals een rode arm of kortstondige duizeligheid/koorts maar eerder over wat hen nog de volgende jaren te wachten staat...iets dat zelfs onbekend is voor de mengele-farmaceuten. (Behalve luminescent en magnetisme, maar dat wordt toch niet geloofd, dus kunnen de mengele-farmaceuten gerust hun gang gaan)
Een overzicht van de resultaten voor dit medisch experiment verwachten ze overigens pas binnen 5 jaar.

Degenen die helemaal geen enkel gevolg van de spuit hebben gemerkt, hebben vermoedelijk de zoutoplossing gekregen.
Er werden miljoenen zoutoplossingen als vaccins verdeeld om de vaccinatieschade in een vroeg stadium te kunnen minimaliseren tot ongemakken als extra motivatie voor de vrijwillige vaccinatiecampagne.

De bedrogen gevaccineerden kunnen de mRNA toch niet ontlopen door de volgende prikken, die reeds klaar stonden omdat de eerste prik niet beschermt, de tweede ook niet en de derde vast ook niet...farmaceuten bekennen dus hiermee zelf dat hun vaccins niet werken door telkens opnieuw te moeten vaccineren....uiterst merkwaardig dat gevaccineerden dat nog steeds niet kunnen of niet willen begrijpen.
Oud 27 september 2021, 13:45   #75
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe men dit klaarspeelt is eigenaardig:

https://covidsafe.be/en/frequently-a...vidsafe-ticket

Normaal gezien is dat onmogelijk met het Europese certificaat. DAT kan enkel als er een directe link is tussen uw appje en uw certificaat. Je bent beter af met uw Europese versie uit te printen of als JPEG te tonen, dan heb je dat probleem niet.

Het is immers uw appje dat gewoon uw pas niet wil tonen, da's al.
Zoals ik al de hele tijd zeg is daar niets eigenaardig aan.

Al wat die scan app moet kunnen doen is u identificeren op basis van de gegevens van die qr code. Of dat nu via naam en adres is of via een uniek nummer maakt niet uit. En eenmaal u geïdentificeerd bent kan die app in de database gaan opvragen of uw pasje geldig is of niet. En de database zal gewoon antwoorden met ja of nee.

Daar hoeft geen speciale versleuteling aan te pas te komen. Al wat er gecommuniceerd wordt is uw identificatienummer naar de database en een positieve of negatieve reactie terug naar de app. Diegene die scant hoeft niets te weten qua verdere gegevens, die zitten allemaal in de database waar ze gemakkelijk kunnen aangepast worden.

Wat wel mogelijk is, is dat er een offline functie is ingebouwd voor als er geen internetverbinding zou zijn. Dat de gegevens in de qr code zelf mogelijk volstaan in dat geval.
Oud 27 september 2021, 13:58   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Al wat die scan app moet kunnen doen is u identificeren op basis van de gegevens van die qr code. Of dat nu via naam en adres is of via een uniek nummer maakt niet uit. En eenmaal u geïdentificeerd bent kan die app in de database gaan opvragen of uw pasje geldig is of niet. En de database zal gewoon antwoorden met ja of nee.
Het punt is dat dat voor het Europese certificaat expliciet verboden is.

https://ec.europa.eu/info/live-work-...certificate_en

Citaat:
For verification purposes, only the validity and authenticity of the certificate is checked by verifying who issued and signed it
Natuurlijk is het zo dat voor BELGEN het kan zijn dat Belgie iets anders doet, maar voor niet-Belgen blijven de certificaten geldig zonder enige mogelijkheid om die in te trekken na een positieve test. Het is mogelijk dat Belgie een ander systeem heeft om een pingdemic te organiseren, maar ze kunnen niks doen tegen de geldigheid van het Europese certificaat.

En aangezien Belgen hun EU certificaat kunnen hebben, kunnen zij dat altijd tonen en kan de verificatie daarvan niet in de weg gelegd worden, per EU richtlijn.

Het kan wel zijn dat die persoon in overtreding is, maar dat kan NIET via het certificaat gaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 september 2021 om 14:01.
Oud 27 september 2021, 14:17   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een ding is zeker met dat pasje, je kan er doodziek overal mee binnen.
Oud 27 september 2021, 14:19   #78
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Het punt is dat dat voor het Europese certificaat expliciet verboden is.

https://ec.europa.eu/info/live-work-...certificate_en
Net zoals het verboden is om te discrimineren via die pas op basis van vaccinatie.

Maar we zien ook hoe dat loopt he. Wat wel of niet toegelaten is telt al anderhalf jaar niet meer.

Citaat:
Natuurlijk is het zo dat voor BELGEN het kan zijn dat Belgie iets anders doet, maar voor niet-Belgen blijven de certificaten geldig zonder enige mogelijkheid om die in te trekken na een positieve test. Het is mogelijk dat Belgie een ander systeem heeft om een pingdemic te organiseren, maar ze kunnen niks doen tegen de geldigheid van het Europese certificaat.

En aangezien Belgen hun EU certificaat kunnen hebben, kunnen zij dat altijd tonen en kan de verificatie daarvan niet in de weg gelegd worden, per EU richtlijn.

Het kan wel zijn dat die persoon in overtreding is, maar dat kan NIET via het certificaat gaan.
Kijk, ik vermoed dat uw pas gewoon bijna exact hetzelfde werkt als uw nummerplaat. Als gij in duitsland aan de kant gezet wordt voor een verkeersovertreding dan doet de duitse politie gewoon een aanvraag bij de Belgische databank op basis van uw nummerplaat, en dan krijgt zij uw adresgegevens terug. Als belgie aangeeft dat die nummerplaat niet meer geldig is dan zal de duitse politie uw wagen aanslaan.

Het kan dat men bij internationale scans enkel de gegevens op de pas zelf controleert, maar als dat de bedoeling zou zijn dan had men ook gewoon een fysieke pas zoals een rijbewijs kunnen uitdelen. Of zelfs een stempel met een datum op uw paspoort zou volstaan.

Het feit dat men effectief zijn pas moet laten scannen is een sterke aanwijzing dat het hier niet de bedoeling was het bij lokale gegevens te houden.

Laatst gewijzigd door denkimi : 27 september 2021 om 14:20.
Oud 27 september 2021, 14:31   #79
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een ding is zeker met dat pasje, je kan er doodziek overal mee binnen.
Ik ben onlangs ergens geweest waar ze naast de coronapas ook keken of je geen koorts had...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 14:33   #80
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
???

Nee hoor. Hier moet je zelfs geen appje hebben. Gewoon een uitgeprinte code is ook goed. Of een jpeg he.

Ik heb het wel over het Europese certificaat, maar in Frankrijk wordt dat nu de standaard.
Hier (en in Nederland) is het de app zelf die iets laat bewegen op het scherm met de QR code. In .be is dat een animatie in de rand van de QR code, in .nl een bewegende fiets ofzo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be