Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2021, 21:37   #61
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tot je in de winter allemaal tegelijk wil tanken ...
Bij mijn weten doet de hele wereld dat al jaren zonder problemen.

Citaat:
Ik moet nog altijd aan UK terugdenken, een vleugje onrust bij de brandstofbevoorrading en alle plofmoteurkes stonden dagenlang
stil of in urenlange files aan te schuiven voor maximum 20 liter
Hitler had ook een brandstofprobleem toen hij Rusland wou veroveren.
Indien Musk wat eerder geboren was geworden
had Hitler zeker en vast Rusland veroverd.

Citaat:
Maar droom gerust verder en blijf vooral slaafje van olie-exporteurs.
Een slaaf heeft één meester. Van zodra hij een keuze heeft is hij geen slaaf meer.
Zelfde met energie. Als je maar één keuze
hebt dan ben je de nieuwe slaaf. Een E-slaaf weliswaar maar een slaaf blijft een slaaf.

Citaat:
En wat betalen ze jou om groteske leugens te verspreiden. Je weet nog niet eens hoe een thuisbatterij eruitziet.
Hoe ze eruit ziet heeft geen belang. De hoeveelheid energie die ze opslaat is van belang.
Er zit een enorm verschil tussen een uurtje 16 ampère op één fase van 240 volt of een uurtje 80 ampère op een 3 fase van 400 volt.

Kan zo'n thuisbatterij eigenlijk 3 fase / 240 volt of 400 volt leveren?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 10 november 2021 om 21:39.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 21:47   #62
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als je nu eens elke keer een dikke thuisbatterij bijlaad hoeveel reserve heb je dan? Wat kan men zo met 10 kWh capaciteit?
In de winter kan je een thuisbatterij van 10kWh nooit opladen ook al heb je 20 panelen liggen .
ik heb 12 panelen heb ze sinds 2018
Piekvermogen
3,96 kWp en vandaag 4,37 kWh gemaakt en dan was het nog een zonnige dag .

Vorige jaar waren er zelfs dagen van NUL kWh productie bij .

Een thuisbatterij helpt heel miniem als je overdag niet thuis ben dan heb je juist genoeg om s'avonds misschien een deel van je eten warmt te maken op een elektrisch kookplaat.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 21:54   #63
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht

Indien Musk wat eerder geboren was geworden
had Hitler zeker en vast Rusland veroverd.

Een slaaf heeft één meester. Van zodra hij een keuze heeft is hij geen slaaf meer.
Zelfde met energie. Als je maar één keuze
hebt dan ben je de nieuwe slaaf. Een E-slaaf weliswaar maar een slaaf blijft een slaaf.

Hoe ze eruit ziet heeft geen belang. De hoeveelheid energie die ze opslaat is van belang.
Er zit een enorm verschil tussen een uurtje 16 ampère op één fase van 240 volt of een uurtje 80 ampère op een 3 fase van 400 volt.

als de omvormers erin het aan kunnen wel.....moeten wel faseverschuiving goed beheersen ...en goed synchroon met net aankunnen . Industrie heeft het bij Opel Antwerpen vroeger een Emmerson met condensatoren .....noodvoeding rest waren diesel groepje in Paint en een Eurodiesel voor de rest .

Laatst gewijzigd door chris k : 10 november 2021 om 21:56.
Oud 10 november 2021, 22:07   #64
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
We hadden eens een stroomuitval van een halfuur in de wijk. Dus peanuts voor een thuisbatterij...
In het verleden niet een half uurtje maar een volle 3 uur zonder netstroom gezeten. Peanuts voor mijn Honda aggregaat (benzine/2700w).

Hoofdschakelaar naar nul ... aangepaste verlengdraad ( 2 mannelijke stekkers) in het stopcontact en God schiep licht en warmte.

Verbruik 1.3 liter benzine of 2.3€ voor 2,7 kWh.
Dit geeft 0.84€ per kWh - dat is zelf een pak goedkoper dan wat men de E-rijders aanrekent aan de snelladers.

Kostprijs thuisbatterij : 8500€ voor een energieopslag van 13.5 kWh (en dan is het ook echt gedaan)
Kostprijs generator : 600€ en 5 liter benzine voor dezelfde 13.5 kWh. ( en als de tank leeg is vul je die opnieuw, binnen de 2 minuten opnieuw klaar voor gebruik.)
Oud 10 november 2021, 22:21   #65
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik heb 21 panelen liggen. Ik nodig u uit om de opbrengst op een willekeurige winterdag te komen bekijken.
Als het bewolkt is +/3kWh.
Het gros van de opbrengst loopt van mei tot september, dan gaat het steil bergaf.
Met uw 3kWh ga je niet ver rijden, als het goed
gaat een enkeltje tot bij de bakker om de hoek.
Oeps, ik had geen idee dat het zo erg gesteld is. Even om alles goed te hebben, je spreekt over een dagopbrengst van 3kWh toch?

Het fabeltje van de E-wagens klopt dus van geen kanten. Ik had nog het idee dat het hele verhaal min of meer klopte voor mensen
die het budget hadden om zonnepanelen/thuisbatterij en een E-wagen met elkaar te combineren.
Niet dus.
Oud 10 november 2021, 22:28   #66
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
als de omvormers erin het aan kunnen wel.....moeten wel faseverschuiving goed beheersen ...en goed synchroon met net aankunnen . Industrie heeft het bij Opel Antwerpen vroeger een Emmerson met condensatoren .....noodvoeding rest waren diesel groepje in Paint en een Eurodiesel voor de rest .
3 fase 240 volt creëren met één fase 240 volt en condensatoren heb ik nooit echt begrepen. Ik moet toegeven, ook nog nooit echt tijd ingestoken.
Ik weet wel dat een vroegere buurman zijn 3-fase draaibank op die manier van voeding voorzag.
Oud 10 november 2021, 22:29   #67
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
We hadden eens een stroomuitval van een halfuur in de wijk. Dus peanuts voor een thuisbatterij...
In het verleden niet een half uurtje maar een volle 3 uur zonder netstroom gezeten. Peanuts voor mijn Honda aggregaat (benzine/2700w).

Hoofdschakelaar naar nul ... aangepaste verlengdraad ( 2 mannelijke stekkers) in het stopcontact en God schiep licht en warmte.

Dit geeft 0.84€ per kWh - dat is zelf een pak goedkoper dan wat men de E-rijders aanrekent aan de snelladers.

Kostprijs thuisbatterij : 8500€ voor een energieopslag van 13.5 kWh (en dan is het ook echt gedaan)
Kostprijs generator : 600€ en 5 liter benzine voor dezelfde 13.5 kWh. ( en als de tank leeg is vul je die opnieuw, binnen de 2 minuten opnieuw klaar voor gebruik.)
Oud 10 november 2021, 22:30   #68
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Tot je in de winter allemaal tegelijk wil tanken ...

Citaat:
Ik moet nog altijd aan UK terugdenken, een vleugje onrust bij de brandstofbevoorrading en alle plofmoteurkes stonden dagenlang stil of in urenlange files aan te schuiven voor maximum 20 liter
Indien Musk wat eerder geboren was geworden had Hitler zeker en vast Rusland veroverd.

Citaat:
Maar droom gerust verder en blijf vooral slaafje van olie-exporteurs.
Zelfde met energie. Als je geen keuze hebt dan ben je de nieuwe slaaf. Een E-slaaf weliswaar maar een slaaf blijft een slaaf.

Citaat:
En wat betalen ze jou om groteske leugens te verspreiden. Je weet nog niet eens hoe een thuisbatterij eruitziet.

Oud 11 november 2021, 01:46   #69
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Accupack gaat alvast naar $80/kWh. Dat is alvast minder dan een plofmotor met al zijn emissierommel. QED.

De toekomstige accupacks krijg je niet versleten.

En de huidige LFP-packs ook al niet.

QED, iemand nodig?

Verder:
Een huisgarage heb je helemaal niet nodig om een EV op te laden.
Wat een hoop onzin ik hier toch allemaal lees.

De Toyota Proace bestelwagen (75 kWh) geeft tot 1 miljoen kilometers garantie in Nederland zegt deze link:
Micelleke, van de C5's zijn er ook al met een miljoen km op de teller hoor van mensen die er geen afstand van willen nemen vanwege zijn comfort in het rijden.

En geen garage nodig zeg je. Hoe zoek je hem dan thuis op te laden? Of ga je er batterijtjes van de Aldi in stoppen?

Ik kan in dat geval onze drie auto's met gemak aan de woning parkeren op de oprit. Er zouden er zelfs met gemak 6 op kunnen + nog eentje in de garage. Maar onze politieke leiders willen dat soort huisvestingen niet meer. 't Is te zeggen, wel voor zich zelf maar niet voor ons. Van ons willen ze dat we met zijn allen in de steden gaan wonen in van die konijnenkoten, met zoveel mogelijk boven elkaar.

En hoe moeten we dat dan doen in de stad zonder garage. Zelfs al heb je maar één auto, dan nog moet ge dikwijls drie vier straten verderop gaan zoeken om een parkeerplaatske te vinden. Als man en vrouw elks een auto heeft en je hebt nog een volwassen zoon of dochter inwonen die ook een auto heeft, dan moet ge er al drie vlak voor je deur kunnen parkeren. Ik wens u veel succes om daarin te lukken.

Weet ge, ik denk dat binnen enkele jaartjes rolschaatsen een gat in de markt gaan zijn.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2021, 02:00   #70
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewen er maar aan als je na 2029 nog een nieuwe wagen wilt inschrijven.
Uiteraard hoeft dat niet, tankstations zul je nog wel genoeg vinden.
En je bezet ook nooit een laadpaal.

Aja, we hebben geen panelen liggen en ook geen thuisbatterij.

Maar de volgende dagelijkse wagen zal een BEV zijn, en ik zal nooit een openbare laadpaal in België innemen, tenzij een semi-openbare die gratis is bij het winkelen en-of terrasje en-of horeca op een zonnige dag.

Voor verre reizen laden we sowieso altijd in het buitenland. Dus nooit overbelasting van het Belgisch stroomnet. lol

Rustig af en toe om de week thuis bijladen van 100% groene stroomleverancier, meer hoeft dat niet te zijn. Uiteraard tijdens de daluren, en desnoods niet sneller dan forfaitair tarief (2,5 kW maandpiek)

Toch niet in een wagen?

Rij je langer dan dat je terplaatse ergens werkt?
Ze zijn niet allemaal gesteld met een kar om enkel één maal per dag mee rond de kerktoren naar de bakker te rijden hé. Er zijn ook mensen die tussen de 80.000 en de 100.000 km per jaar afleggen.

Maar ja, spijtig voor hen dat ze niet iedere dag het zelfde traject afleggen anders konden ze om de 100 km een auto voorzien die staat op te laden aan een laadpaal zoals men vroeger verwisselde van paarden om de koets te trekken.
Oud 11 november 2021, 02:05   #71
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waar ik nu werk is het simpel. Werknemers met een bedrijfswagen -hybride XC-60's- kunnen op de site laden (althans, als er een laadpaal beschikbaar is), maar dan wel aan het tarief dat de werkgever koppelt aan de laadpaal/gebruiker. Nu moet ik schrijven, €0.18/kwu lijkt me nog schappelijk.(langs de andere kant, de directie laad gratis op hun laadpaal/parkeerplaats op naam.)
Ja,... ons zorgt voor ons hé. Dat doen onze parlementariërs ook. Daar zijn ze zelfs super in.
Oud 11 november 2021, 02:11   #72
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten zijn al die kosten 100% aftrekbaar, zelfs 200% onder voorwaarden, namelijk (semi-)publiek (zie tekst)

En waarom exact 350 laadpalen?

Niemand van die werknemers kan thuis laden of onderweg?
Zelfs 100% aftrekbaar wil niet zeggen dat je 100% van dat bedrag moogt aftrekken van de te betalen belastingen hé. Dat wil zeggen dat ge die som moogt inbrengen als aftrek van uw belastbaar inkomen.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 november 2021 om 02:13.
Oud 11 november 2021, 02:16   #73
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En daar komen we weer op het zelfde hé. Zie je ze daar al zitten in de stad op de zoveelste verdieping op hun appartementje/konijnenkot met hun thuisbatterij onder hunne gootsteen?
Oud 11 november 2021, 02:23   #74
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hadden eens een stroomuitval van een halfuur in de wijk. Dus peanuts voor een thuisbatterij.

Een gemiddeld gezin verbruikt 10 kWh per dag.

Of 10,7 kWh 2 jaar geleden (3900 kWh/jaar)
https://www.engie.be/nl/blog/bespaar...bruik-belgie/#
Waarom denk je dat iedere kliniek een noodgroep op diesel heeft staan ? Voor de frim?

Laatst gewijzigd door Garry : 11 november 2021 om 02:24.
Oud 11 november 2021, 03:13   #75
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Wisselspanning accu's zijn tot nader order een heel grote eigenaardigheid.

De elektronica die van gelijkstroom wisselstroom kan maken is dat niet.
Oud 11 november 2021, 03:15   #76
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En daar komen we weer op het zelfde hé. Zie je ze daar al zitten in de stad op de zoveelste verdieping op hun appartementje/konijnenkot met hun thuisbatterij onder hunne gootsteen?
In datzelfde konijnenkot een aggregaatje laten draaien is ook geen pretje.

En als het toch noodzakelijk is, dan kan de thuisaccu onder het bed hoor.
Oud 11 november 2021, 03:21   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Waarom denk je dat iedere kliniek een noodgroep op diesel heeft staan ? Voor de frim?
Omdat klinieken geen betere optie hebben op't moment. Tenzij Musk elke kliniek 75% korting geeft op een Gigapack.
Oud 11 november 2021, 09:20   #78
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
3 fase 240 volt creëren met één fase 240 volt en condensatoren heb ik nooit echt begrepen. Ik moet toegeven, ook nog nooit echt tijd ingestoken.
Ik weet wel dat een vroegere buurman zijn 3-fase draaibank op die manier van voeding voorzag.
frequentie sturing enkelfasige ingang daar komt 3 fase uit ....Nord of Lovato ...enz...is het simpel voor motoren ......"Pid" instellen is er het moeilijkste van en dan heb je nog ineens veel meer snelheden .

Laatst gewijzigd door chris k : 11 november 2021 om 09:21.
Oud 11 november 2021, 09:27   #79
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wisselspanning accu's zijn tot nader order een heel grote eigenaardigheid.

De elektronica die van gelijkstroom wisselstroom kan maken is dat niet.
Jawel een frequentie sturing maakt van Wissel een gelijkstroom en dan stuurt die terug wisselspanning uit (als ik het goed voorheb .....zoek maar eens op ) de uitgang zijn dan zelfs meer blokvorm dan zuivere sinus
Oud 11 november 2021, 10:36   #80
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Jawel een frequentie sturing maakt van Wissel een gelijkstroom en dan stuurt die terug wisselspanning uit (als ik het goed voorheb .....zoek maar eens op ) de uitgang zijn dan zelfs meer blokvorm dan zuivere sinus
Voor de apparatuur maakt dat weinig uit nietwaar.
De enige manier waarop je het verschil kan waarnemen is door meten met de juiste apparatuur (oscilloscoop)

En voor echt grote vermogens, awel, neme een gelijkstroommotor, en koppel die aan een alternator. dan heb je de leuke "echte" sinus. Dat je een 15 %+ verlies hebt is een ander verhaal.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be