Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2021, 11:24   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Brussel staat ook in het lijstje, eens kijken
Brussel, met zijn "schandalig lage vaccinatie graad", is:

- de snelste DALER 17.5% minder dan vorige week

- de tweede laagste infectiegraad (na ... Henegouwen): incidentie 761.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 11:27   #62
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Maar je weet hoe ze redeneren he ... Dan gaat men gewoon kijken welke maatregelen er in Brussel nog strenger zijn en die kopiëren naar elders.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 11:29   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Maar je weet hoe ze redeneren he ... Dan gaat men gewoon kijken welke maatregelen er in Brussel nog strenger zijn en die kopiëren naar elders.
Meer kebabs verplichten ?
Oud 9 november 2021, 11:30   #64
discuz
Minister

Standaard

Voor wie geïnteresseerd is en mee wil lezen op welke manier nieuwe varianten door onderzoekers worden opgevolgd, kan ik dit forum op Github aanbevelen. Vooraleer een variant door de WHO als VOC (variant of concern) of VOI (variant of interest) kan worden gelabeld, dient die natuurlijk eerst opgemerkt te worden.

https://github.com/cov-lineages/pang...3Acreated-desc

Men kijkt naar de resultaten van de genomic sequencing en of er bepaalde combinaties van mutaties sterk toenemen in landen. Een sterke toename geeft immers een indicatie welke varianten immuniteit kunnen omzeilen en in welke mate die tot een ziektebeeld met meer of minder ernstige symptomen leiden.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 11:52   #65
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Brussel staat ook in het lijstje, eens kijken
Als outcast zijnde die 95% van zijn tijd in isolatie leeft, kan ik maar voor een paar regio’s spreken.
Je vraagt je dan af wie dat groen licht geeft en of mensen werkelijk zo lomp kunnen zijn in hun vakgebied? 1 + 1 kan maar zoveel 2 uitdraaien om hier over pure moedwil te spreken.
Bedenk dan dat het hoge besmettingscijfer en het aantal doden minstens de helft kon zijn als de politiek geen compromis met de wetenschap maakte.
Zij die stigma en censuur handhaven en de aandacht constant van zichzelf afleiden door anderen aan te wijzen halen hun kaas ergens vandaan.
Het is een herhalend patroon door de tijd.
Het einde is nabij.
Oud 9 november 2021, 11:59   #66
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We gaan er nog komen. Het begint stilaan duidelijk te worden ook voor onze Geert

Gevaccineerde regio’s
Nog opvallend: de clusters komen voor in gebieden die goed gevaccineerd zijn. Is het vaccin stilaan uitgewerkt? “Zeker de bescherming tegen zware ziekte en ziekenhuisopname is nog niet uitgewerkt. Maar het vaccin lijdt wel onder de tijd en onder de nieuwe varianten. Het was destijds ontwikkeld voor de Wuhan-variant, vandaag zijn we twee varianten verder. Dat heeft zeker een effect.”

“Vandaar dat de derde prik erg nodig is”, zegt Molenberghs nog. “Het narratief van het vaccin is er altijd één geweest van ‘volledige bescherming’ en ‘rijk van de vrijheid’. Wie geprikt was, moest beloond worden en alles moest weer kunnen. Dat klopt dus niet: we gaan nog een tijd met het virus moeten leven, ook als we gevaccineerd zijn.”

Raar is dat en ik die dacht dat het allemaal de schuld is van die kleine minderheid niet gevaccineerde

Maar bon laat de Schoven maar geloven dat ze met hun pasje in het rijk der vrijheden binnentreden

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 november 2021 om 12:04.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 12:03   #67
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
We gaan er nog komen. Het begint stilaan duidelijk te worden ook voor onze Geert

Gevaccineerde regio’s
Nog opvallend: de clusters komen voor in gebieden die goed gevaccineerd zijn. Is het vaccin stilaan uitgewerkt? “Zeker de bescherming tegen zware ziekte en ziekenhuisopname is nog niet uitgewerkt. Maar het vaccin lijdt wel onder de tijd en onder de nieuwe varianten. Het was destijds ontwikkeld voor de Wuhan-variant, vandaag zijn we twee varianten verder. Dat heeft zeker een effect.”

“Vandaar dat de derde prik erg nodig is”, zegt Molenberghs nog. “Het narratief van het vaccin is er altijd één geweest van ‘volledige bescherming’ en ‘rijk van de vrijheid’. Wie geprikt was, moest beloond worden en alles moest weer kunnen. Dat klopt dus niet: we gaan nog een tijd met het virus moeten leven, ook als we gevaccineerd zijn.”

Raar is dat en ik die dacht dat het allemaal de schuld is van die kleine minderheid niet gevaccineerde
Inderdaad. Wat hij vertelt over "de clusters en goed gevaccineerde gebieden" is toch geen verklaring; En ook geen argument voor nog meer vaccinatie. Of zie ik dat verkeerd?
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 12:03   #68
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ongevaccineerden konden meer natuurlijke immuniteit opbouwen. Wellicht is het zelfs gunstiger voor jongeren om niet-gevaccineerd rond te lopen. Nu ja, geen epidemioloog, maar forumepidemiologen en -virologen hebben dat hier ook al maandenlang als plausibel voorgesteld. Te meer daar er fortuinen te verdienen vallen uit die vaccins kan het nog extra steek houden.

Wellicht zullen ergens aliens rondlopen in een ver universum met een voor ons gemiddeld IQ van >130 die ons zouden bezien als dieren mochten ze onze planeet kunnen waarnemen.

Ik ben braafjes gevaccineerd hoor, maar iedereen wist dit toch? Dat deze herfst niet anders ging zijn?

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 november 2021 om 12:06.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 12:07   #69
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
Inderdaad. Wat hij vertelt over "de clusters en goed gevaccineerde gebieden" is toch geen verklaring; En ook geen argument voor nog meer vaccinatie. Of zie ik dat verkeerd?
De regio Brussel doet het de laatste weken het beste. Net die stad waar het minste gevaccineerde zijn. Tot enkele weken geleden was het Brussels gewest het zwarte schaap. Alles wat begon mislopen was de schuld van die stoute Brusselaars die zich maar niet massaal gingen laten vaccineren.

Straks moeten ze in Vlaanderen nog op de vlucht en gaan schuilen in Brussel

Het wordt toch allemaal iets te doorzichtig. Nu gaan ze al beginnen met derde prikken terwijl er mensen zijn waaronder ik die hun laatste prik nog geen 3 maanden geleden hebben gekregen ?? Sorry hoor maar daar ga ik toch nog eens heel diep over nadenken. Ik wil ook geen zeef worden. Als die vaccins niet doeltreffender zijn dat men het dan gewoon zegt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 november 2021 om 12:10.
Oud 9 november 2021, 12:09   #70
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Ik snap trouwens niet dat zoveel mensen doen alsof de covid-vaccins hetzelfde zijn als polio-vaccins qua betrouwbaarheid en zich oprecht boos maken over antivaxxers. Een woede die ik zelf niet bezat in 2019 toen ik leerde over het bestaan van polio-vaccinatie-weigeraars in mijn directe midden. Ik vond die toen een gevaar voor de volksgezondheid en mocht deze mening niet uiten op mijn vorige baan (wegens zo'n collega aanwezig). Nu ben ik in hun ogen waarschijnlijk zo'n covid-hystericus. Pff.

Op dit eigenlijke forum zitten letterlijk mensen die vrijwillig ongevaccineerden in concentratiekampen of erger willen duwen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 november 2021 om 12:13.
Oud 9 november 2021, 12:14   #71
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik snap trouwens niet dat zoveel mensen doen alsof de covid-vaccins hetzelfde zijn als polio-vaccins qua betrouwbaarheid en zich oprecht boos maken over antivaxxer. Een woede die ik zelf niet bezat toen ik leerde over het bestaan van polio-vaccinatie-weigeraars. Ik vond die toen een gevaar voor de volksgezondheid en mocht deze mening niet uiten op mijn vorige baan (wegens zo'n collega aanwezig). Nu ben ik in hun ogen waarschijnlijk zo'n covid-hystericus. Pff.

Op dit eigenlijke forum zitten letterlijk mensen die vrijwillig ongevaccineerden in concentratiekampen of erger willen duwen.
Polio virus en corona virus zijn totaal verschillend. Polio vaccin beschermt levenslang en kan je dus eenvoudig verplichten. Corona vaccin werkt in het geval van J&J en AZ blijkbaar paar weken. Pfizer en Moderna blijkbaar ook maar 6 maanden.
Oud 9 november 2021, 12:15   #72
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Polio virus en corona virus zijn totaal verschillend. Polio vaccin beschermt levenslang en kan je dus eenvoudig verplichten. Corona vaccin werkt in het geval van J&J en AZ blijkbaar paar weken. Pfizer en Moderna blijkbaar ook maar 6 maanden.
Volledig akkoord dat deze klassieke antivaxxers idioot zijn. Ik had die mening gewoon moeten uiten toen, maar schrik voor ontslag. Ik geloof dat 2% van de Belgische bevolking geen polioshot heeft, maar verplicht is het hier wel. En daar ben ik in dit geval ook voorstander van. Polio is geen lachertje. Die weinige achterblijvers dienen we uiteraard niet te vervolgen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 november 2021 om 12:18.
Oud 9 november 2021, 12:37   #73
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Ik wil ook geen zeef worden. Als die vaccins niet doeltreffender zijn dat men het dan gewoon zegt.
Tsja, maar dan gaan een aanzienlijk deel van de mensen de booster niet nemen. En dan zijn er meer NPI's nodig. En dat kost meer geld.

Een week geleden belde Reuters wat experten rond voor dit artikel: Analysis: Country by country, scientists eye beginning of an end to the COVID-19 pandemic

Men probeert positief te zijn, maar: "None would completely rule out what some called a "doomsday scenario," in which the virus mutates to the point that it evades hard-won immunity. Yet they expressed increasing confidence that many countries will have put the worst of the pandemic behind them in the coming year."

Wat zijn de schattingen van het aantal doden per jaar van endemische Covid volgens de meer optimistische experten? "Trevor Bedford, a computational virologist at Fred Hutchinson Cancer Center who has been tracking the evolution of SARS-CoV-2, sees a milder winter wave in the United States followed by a transition to endemic disease in 2022-2023. He is projecting 50,000 to 100,000 U.S. COVID-19 deaths a year, on top of an estimated 30,000 annual deaths from flu. The virus will likely continue to mutate, requiring annual booster shots tailored to the latest circulating variants, Bedford said."

Een optimistische kijk rekent dus op jaarlijkse boosters en desondanks een drievoud van het jaarlijks aantal griepdoden, let wel, bovenop die griepdoden. Als je weet dat in het recente verleden de ziekenhuizen hier bij ons regelmatig in de winter overstelpt werden met mensen met griep, dan is het denk ik duidelijk welke uitdaging een jaarlijks gemiddeld vier keer hogere druk voor de zorg met zich mee gaat brengen. Let op, dit is dus een vrij optimistisch scenario, he?

Ik denk dat als je dit soort dingen leest, het gezond verstand toch aangeeft dat we nog steeds een serieus probleem hebben, dat meer structurele oplossingen vraagt. Business as usual is gewoon geen optie meer.
Oud 9 november 2021, 12:54   #74
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik snap trouwens niet dat zoveel mensen doen alsof de covid-vaccins hetzelfde zijn als polio-vaccins qua betrouwbaarheid en zich oprecht boos maken over antivaxxers. Een woede die ik zelf niet bezat in 2019 toen ik leerde over het bestaan van polio-vaccinatie-weigeraars in mijn directe midden. Ik vond die toen een gevaar voor de volksgezondheid en mocht deze mening niet uiten op mijn vorige baan (wegens zo'n collega aanwezig). Nu ben ik in hun ogen waarschijnlijk zo'n covid-hystericus. Pff.

En dan mogen we voor diezelfde mensen geen vergelijking maken met de joden voor WOII .
Oud 9 november 2021, 13:06   #75
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar het vaccin lijdt wel onder de tijd en onder de nieuwe varianten. Het was destijds ontwikkeld voor de Wuhan-variant, vandaag zijn we twee varianten verder. Dat heeft zeker een effect.”
twee maar?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 13:19   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Tsja, maar dan gaan een aanzienlijk deel van de mensen de booster niet nemen. En dan zijn er meer NPI's nodig. En dat kost meer geld.
Waarom zouden we NPI moeten hebben ? Dat die dood gaan he, we kunnen voort zonder.

Citaat:
Men probeert positief te zijn, maar: "None would completely rule out what some called a "doomsday scenario," in which the virus mutates to the point that it evades hard-won immunity. Yet they expressed increasing confidence that many countries will have put the worst of the pandemic behind them in the coming year."
Ik begrijp dat niet: dat is toch wat je normaal kan verwachten. Uiteraard gaat corona geregeld immuniteit ontwijken en begint het van voren af aan. Dat is geen doomsday, dat is normaal.

Veel doden zijn er niet door gevallen, zelfs 10 keer meer is geen enkel probleem he. Dus is corona nooit een probleem geweest voor de groep die het overleeft.

Citaat:
Wat zijn de schattingen van het aantal doden per jaar van endemische Covid volgens de meer optimistische experten? "Trevor Bedford, a computational virologist at Fred Hutchinson Cancer Center who has been tracking the evolution of SARS-CoV-2, sees a milder winter wave in the United States followed by a transition to endemic disease in 2022-2023. He is projecting 50,000 to 100,000 U.S. COVID-19 deaths a year, on top of an estimated 30,000 annual deaths from flu.
Dat is toch helemaal geen probleem ? In de USA vallen elk jaar meer dan 2 miljoen normale doden.

Denk jij nu echt dat de USA niet meer gaat functioneren als ze 100 000 doden meer hebben ?

Citaat:
Een optimistische kijk rekent dus op jaarlijkse boosters en desondanks een drievoud van het jaarlijks aantal griepdoden, let wel, bovenop die griepdoden. Als je weet dat in het recente verleden de ziekenhuizen hier bij ons regelmatig in de winter overstelpt werden met mensen met griep, dan is het denk ik duidelijk welke uitdaging een jaarlijks gemiddeld vier keer hogere druk voor de zorg met zich mee gaat brengen. Let op, dit is dus een vrij optimistisch scenario, he?
Dat lijkt mij normaal, en daar is geen enkel probleem mee he. Wel zal men moeten denken aan het aanpassen van de zorg aan dat nieuwe profiel he. Zoals elke goeie business doet als er zich nieuwe klanten aanbieden.
Oud 9 november 2021, 13:31   #77
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik denk dat als je dit soort dingen leest, het gezond verstand toch aangeeft dat we nog steeds een serieus probleem hebben, dat meer structurele oplossingen vraagt. Business as usual is gewoon geen optie meer.
50.000 tot 100.000 doden extra per jaar voor de VS betekent geen 4 keer hogere druk, het betekent dat het jaarlijks aantal doden met 2,7% stijgt.
Oud 9 november 2021, 13:44   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
50.000 tot 100.000 doden extra per jaar voor de VS betekent geen 4 keer hogere druk, het betekent dat het jaarlijks aantal doden met 2,7% stijgt.
En na een tijdje zou dat de zwaarste ziekenhuis gebruikers zelfs systematisch elimineren, waardoor er uiteindelijk een gezondere bevolking overblijft.
Oud 9 november 2021, 13:56   #79
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Die extra zieken en doden zijn niet mooi uitgespreid maar vallen op piekmomenten. Dat maakt het ook zo moeilijk om de zorg hierop voor te bereiden. Het is moeilijk economisch houdbaar om de capaciteit van de ziekenhuizen drastisch uit te breiden om dan 9 maanden van het jaar met de vingers te zitten draaien. Je moet naar het totaalplaatje kijken.

Het is mede omdat men een winterpiek wou vermijden dat men zo vroeg alles gelost heeft in veel landen. Het is allemaal niet zo simpel om doen in een maatschappij die al zo strak en met weinig headroom georganiseerd is, ik denk dat veel mensen zich daarop verkijken.
Oud 9 november 2021, 14:48   #80
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die extra zieken en doden zijn niet mooi uitgespreid maar vallen op piekmomenten. Dat maakt het ook zo moeilijk om de zorg hierop voor te bereiden. Het is moeilijk economisch houdbaar om de capaciteit van de ziekenhuizen drastisch uit te breiden om dan 9 maanden van het jaar met de vingers te zitten draaien. Je moet naar het totaalplaatje kijken.

Het is mede omdat men een winterpiek wou vermijden dat men zo vroeg alles gelost heeft in veel landen. Het is allemaal niet zo simpel om doen in een maatschappij die al zo strak en met weinig headroom georganiseerd is, ik denk dat veel mensen zich daarop verkijken.
Op dit moment spreekt men hier in België over 180 opnames per dag. Het pre-corona gemiddelde was 3000 opnames. Dus zelfs tijdens de huidige piek is dat slechts 6%. Een verhoging van de ziekenhuiscapaciteit met 6% is perfect mogelijk, en stukken goedkoper dan de maatregelen die men tot nu toe genomen heeft. Maar een uitbreiding van de zorg is nog nooit een aandachtspunt geweest. Integendeel, ook dit jaar zijn er weer bedden geschrapt. Om dan nu vast te stellen dat er te weinig zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be