Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2021, 09:10   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
En voor u is alles ok met CST, ook al ben je drager en verspreider van het virus, maar zijn de niet gevaccineerden toch de boeman. Rare hersenkronkels.
Nee, dat is heel logisch. Panda is zoals het beeld dat hij heeft van de mestkevers van het VB, gewoon een hater van een zekere groep zondebokken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 09:15   #62
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De CST is dus bedrog.
CST werd in eerste instantie ingevoerd om de vaccinatiedruk te verhogen.
Nu wordt het CST gebruikt als pasmunt om de horeca niet te moeten sluiten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 09:26   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is wel een raar concept.

2G is een manier om te zeggen: besmet U maximaal, van zodra ge enige immunitaire bescherming hebt tegen zware ziekte. Dat is een rare manier van doen als men beseft dat die vaccins ook niet enorm beschermen tegen zware ziekte, is dat een uitnodiging voor een GIGANTISCHE epidemie van de gevaccineerden.

2G dient dus eigenlijk essentieel om ongevaccineerden wat opzij te zetten van de grote epidemische piek die men organiseert.

Dat zou zinvol zijn mocht men met 2G naar laag risico gaan voor zware ziekte, maar dat is het geval niet. Een gevaccineerde 70-er loopt enorm veel meer kans op om op IC te belanden dan een niet-gevaccineerde jongen van 15 jaar. Toch moet die 15-jarige in afzondering, en moet die 70-jarige meedoen met het grote besmettingsfeest.
Wel, ik stelde mij onlangs de vraag of de nieuwe maatregel in Frankrijk voor de 65+ misschien niet zo'n slecht idee is: de 65+ onder druk zetten voor de derde prik.
En dan eventueel enkel een CST voor de 65+.
Maar dan zit je wel met een probleem om de leeftijd te controleren als niet iedereen een CST heeft. De eID misschien, maar dat gaan de klanten ook niet zo leuk vinden.
Kortom, je zou een systeem moeten vinden waarbij enkel de 65+ worden gecontroleerd, en dus inderdaad niet die jongen van 15.
Oud 24 november 2021, 09:31   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wel, ik stelde mij onlangs de vraag of de nieuwe maatregel in Frankrijk voor de 65+ misschien niet zo'n slecht idee is: de 65+ onder druk zetten voor de derde prik.
En dan eventueel enkel een CST voor de 65+.
Maar dan zit je wel met een probleem om de leeftijd te controleren als niet iedereen een CST heeft.
Kijk, het blijft fundamenteel problematisch om mensen "sociaal te straffen" als ze hun vrije keuzes niet maken zoals de overheid wil he. Want zoals ik in de andere draad aangaf, wat zou je dan denken van een CST voor mensen die niet naar betogingen gaan ? Betogingen zijn niet verboden natuurlijk, maar wie er naartoe gaat, moet wel 6 maanden wegblijven uit sportzalen, horeca en dergelijke. Maar je keuze blijft vrij he. Alleen heeft je keuze gevolgen, niewaar.

Men moet de totaal doorprikte smoes blijven aanhouden dat een CST dient om het "veilig" te maken, zoals een rijbewijs dient om de weg veilig te maken, maar ondertussen is het zo duidelijk als iets dat die functie totaal niet werkt. Aanvankelijk stelde men dat zo voor, en misschien dacht men dat zelfs, op basis van virologen kwakzalverij. Nu weten we dat het CST gewoon een sociaal straf systeem is als je vrije keuzes maakt die de overheid niet aanstaan he.

Het puur sanitaire effect van het CST is dramatisch. Het puur maatschappelijke ook. Het geeft bij de mensen ten totaal vervormd beeld van de werkelijkheid, en laat toe om zondebokken te projecteren die in de grond niks te maken hebben ermee. Het CST is echt een gele-ster systeem geworden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 november 2021 om 09:33.
Oud 24 november 2021, 10:04   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, het blijft fundamenteel problematisch om mensen "sociaal te straffen" als ze hun vrije keuzes niet maken zoals de overheid wil he. Want zoals ik in de andere draad aangaf, wat zou je dan denken van een CST voor mensen die niet naar betogingen gaan ? Betogingen zijn niet verboden natuurlijk, maar wie er naartoe gaat, moet wel 6 maanden wegblijven uit sportzalen, horeca en dergelijke. Maar je keuze blijft vrij he. Alleen heeft je keuze gevolgen, niewaar.

Men moet de totaal doorprikte smoes blijven aanhouden dat een CST dient om het "veilig" te maken, zoals een rijbewijs dient om de weg veilig te maken, maar ondertussen is het zo duidelijk als iets dat die functie totaal niet werkt. Aanvankelijk stelde men dat zo voor, en misschien dacht men dat zelfs, op basis van virologen kwakzalverij. Nu weten we dat het CST gewoon een sociaal straf systeem is als je vrije keuzes maakt die de overheid niet aanstaan he.

Het puur sanitaire effect van het CST is dramatisch. Het puur maatschappelijke ook. Het geeft bij de mensen ten totaal vervormd beeld van de werkelijkheid, en laat toe om zondebokken te projecteren die in de grond niks te maken hebben ermee. Het CST is echt een gele-ster systeem geworden.
Goed ja, dat begrijp ik wel.
Ik was gewoon op zoek naar een alternatief voor uw voorstel om 65+ te verplichten zich af te zonderen.
Oud 24 november 2021, 10:48   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was gewoon op zoek naar een alternatief voor uw voorstel om 65+ te verplichten zich af te zonderen.

Ik begrijp dat wel, maar er zijn nu eenmaal een beperkt aantal keuzes in de maatschappij.

Laten waaien wil zeggen (met of zonder verplichte vaccinatie trouwens): IC overbelasten. Niet iedereen op IC kunnen leggen die we willen.

Het bovenstaande is "haram" blijkbaar, maar wat doen we dan ?

In tegenstelling tot de prikkies, die nog altijd denken dat mocht iedereen gevaccineerd zijn, dat probleem zich niet zou stellen, terwijl dat manifest tegengesproken wordt door de cijfers is "iedereen vaccineren" daar niet de oplossing voor, is totale vaccinatie niet an sich de oplossing.

1) we kunnen gewoon zeggen: eerst komen, eerst bediend, als het vol ligt, nemen we geen IC patienten meer op.

2) we kunnen zeggen: gezien we iedereen gelijk voor de wet willen: gewoon voor niemand IC. Zoals dat voor de jaren 70 was.

3) we kunnen gaan kijken welke de groepen zijn die IC het meeste belasten, en daar "iets" mee doen.

4) we kunnen gans de maatschappij teisteren.

Ja, ook:

5) we kunnen het IC aanbod flink uitbreiden, maar daar hebben onze prikkies nu al miljarden voor verloren, en anderhalf jaar verspeeld, dus dat staat nog even ver als in maart 2020.

Veel andere keuzes zijn er niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 november 2021 om 10:48.
Oud 24 november 2021, 10:56   #67
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Kunnen ze dan niet meer zien of je gevaccineerd bent of niet ? Of enkel met welk vaccin je bent geprikt ? Vermoedelijk het tweede want anders zou men het CST gewoon afschaffen.
De covidscan-applicatie zal dan alleen nog een groen vinkje of rood scherm tonen, en je naam. Andere gegevens worden dan niet meer getoond. Wat maar een halve oplossing is, want die gegevens staan gewoon letterlijk in je QR-code, en de manier om dat uit te lezen staat open en bloot op internet. Dus wie een beetje handig is met informatica kan zijn eigen 'covidscan' app maken die die medische informatie kan lezen, opslaan, wat dan ook.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 10:58   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De covidscan-applicatie zal dan alleen nog een groen vinkje of rood scherm tonen, en je naam. Andere gegevens worden dan niet meer getoond. Wat maar een halve oplossing is, want die gegevens staan gewoon letterlijk in je QR-code, en de manier om dat uit te lezen staat open en bloot op internet. Dus wie een beetje handig is met informatica kan zijn eigen 'covidscan' app maken die die medische informatie kan lezen, opslaan, wat dan ook.
Inderdaad, het is een beetje alsof controleurs enkel maar een "rare bril" mogen opzetten, zodat ze enkel uw naam zien op uw ID, en bijvoorbeeld niet uw woonplaats. Dat stukje van de bril is zwartgemaakt. Zet de bril af en je kan dat natuurlijk lezen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 november 2021 om 10:59.
Oud 24 november 2021, 11:07   #69
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat een verplichting echt nodig is. Correcte informatie zou al veel helpen. Zoals: ja, u als gevaccineerde 65+ loopt nog altijd een aanzienlijk risico, veel meer dan een niet-gevaccineerde jongere. Dus let op wat u doet, neem geen onverantwoorde risico's, en neem dat booster-vaccin.

Er doet een meme de ronde die zegt: "de overheid heeft een lastige taak. Enerzijds de niet-gevaccineerden overtuigen dat het vaccin zo goed is dat ze dat absoluut moeten nemen, en anderzijds de wel-gevaccineerden overtuigen dat het vaccin niet meer goed werkt waardoor ze een booster moeten nemen".
Dat is humoristisch bedoeld, maar ik vrees dat er een grote grond van waarheid in zit. Net door de heksenjacht van de overheid op die niet-gevaccineerden, ontstaat heel gemakkelijk het beeld bij de gevaccineerden dat 'wij niet het probleem zijn', dat 'wij onze plicht al gedaan hebben', dat 'het nu aan de anderen is'. Zo gaan de risico-patiënten extra risico's nemen. Toch wel het laatste wat je wilt?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 11:09   #70
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Er zijn er nu 2 bij ons op het werk waarvan de vrouw positief is. De mannen hebben koorts en/of het snot, maar testen toch negatief op PCR test. Ik zou zeggen gaan met uwe groene vrijheidsbrief.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 11:12   #71
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat een verplichting echt nodig is. Correcte informatie zou al veel helpen. Zoals: ja, u als gevaccineerde 65+ loopt nog altijd een aanzienlijk risico, veel meer dan een niet-gevaccineerde jongere. Dus let op wat u doet, neem geen onverantwoorde risico's, en neem dat booster-vaccin.

Er doet een meme de ronde die zegt: "de overheid heeft een lastige taak. Enerzijds de niet-gevaccineerden overtuigen dat het vaccin zo goed is dat ze dat absoluut moeten nemen, en anderzijds de wel-gevaccineerden overtuigen dat het vaccin niet meer goed werkt waardoor ze een booster moeten nemen".
Dat is humoristisch bedoeld, maar ik vrees dat er een grote grond van waarheid in zit. Net door de heksenjacht van de overheid op die niet-gevaccineerden, ontstaat heel gemakkelijk het beeld bij de gevaccineerden dat 'wij niet het probleem zijn', dat 'wij onze plicht al gedaan hebben', dat 'het nu aan de anderen is'. Zo gaan de risico-patiënten extra risico's nemen. Toch wel het laatste wat je wilt?
Natuurlijk en dat nog gesterkt met het corona "safe" ticket. De ouderen wanen zich onsterfelijk.

Van het weekend heb ik dat ook gemerkt in een brasserie. Nu moet iedereen terug mondmasker opzetten tot ze zitten, en de enkelen die zich er niet aan houden zijn allemaal oude zakken. Voor die 5 meter zeggen ze dan.
Oud 24 november 2021, 11:14   #72
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Dat "Joden zoeken" is van in het begin het probleem geweest, want zoals je terecht opmerkt, dat geeft aan de niet-Joden het gevoel dat ZIJ tenminste geen probleem hebben.

GANS deze crisis draaide telkens rond het deresponsabiliseren van de mensen die het meeste risico liepen (zeg maar de gepensioneerden) om hen wijs te maken dat wat gebeurde de "fout van anderen was", en de kroon wordt natuurlijk gespannen door het totaal hypocriete CST, maar begon al met het vingerwijzen van jongeren die corona feestjes hielden tijdens de eerste lockdown. Gans de Schoofse houding die dacht dat hij veilig was als hij enkel met andere gevaccineerden op restaurant ging maakt dat wat simpele brave burgers als Schoof ongelofelijke risico's lopen die, mochten ze die beseffen, nooit of te nimmer zouden nemen. Maar aangezien men die mensen al anderhalf jaar wijs heeft gemaakt dat het niet ZIJ zijn die zich gaan besmetten, maar de corona feestjes, de skigangers, de jongeren, de schoolgaande jeugd, de wappies, de ongevaccineerden, de 6-jarigen, en ga zo maar door, denken zij dat als zij zich aan dezelfde dwaze regeltjes houden als opgelegd aan 25-jarigen, zij "veilig en braaf" zijn.

Mocht men hen diets gemaakt hebben dat het buiten voor hen gevaarlijk is, dat zij het hoofdprobleem voor de ziekenhuizen zijn, en dat het vaccin hen gewoon 10 jaar "jonger" maakt, maar niet meer dan dat, en dat zij het maar moeten weten als IC vol ligt, dan denk ik dat het probleem een stuk kleiner zou zijn.
Oud 24 november 2021, 11:14   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
CST werd in eerste instantie ingevoerd om de vaccinatiedruk te verhogen.
Nu wordt het CST gebruikt als pasmunt om de horeca niet te moeten sluiten.
Inderdaad, sanitair is het zo lek als een zeef, zoals bleek uit het onderzoek van de UDelft:

Citaat:
1G, 2G of toch 3G? Dat was het scenario dat viroloog Steven Van Gucht (Sciensano) voorgelegd kreeg tijdens de uitzending van De Afspraak dinsdagavond. De aanleiding daarvan was een onderzoek van de Nederlandse universiteit van Delft. Zij deden een simulatie met een fictief dance event met 100.000 mensen.

Kort de resultaten: bij het 1G-event, waarbij er enkel getest wordt, waren er 24 besmettingen. “Maar je moet wel die 100.000 mensen testen. Hoe doe je dat logistiek?”, zei Van Gucht. Bij het 2G-event, waarbij iedereen gevaccineerd of genezen is, waren er 49 besmettingen. Bij het 3G-event, getest, gevaccineerd of genezen, waren er 75 besmettingen. Dat 3G-systeem is hetgene dat we in ons land toepassen met het Covid Safe Ticket (CST). Van Gucht voegde wel toe dat er bij het 3G-systeem ook heel wat ziekenhuisopnames waren doordat er ook niet-gevaccineerden aanwezig waren en hun kans op een ziekenhuisopname is groter.
En dan zijn er mensen als een Piot die durven beweren dat het zorgpersoneel gevaccineerd moet worden (en niet getest) omwille van de veiligheid van de patiënten. Hoe misleidend kan je als viroloog niet zijn...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211124_92178959
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 11:15   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Er zijn er nu 2 bij ons op het werk waarvan de vrouw positief is. De mannen hebben koorts en/of het snot, maar testen toch negatief op PCR test. Ik zou zeggen gaan met uwe groene vrijheidsbrief.
Ha, hier ook. Ik zit thuis met een enorme snotvalling. Mijn vrouw vorige week ook. En mijne kleine ook. Een zelf test was negatief. Ben gisteren nog mijn microben bij mijn collega's gaan uitsmeren, maar vandaag was ik te ziek om naar bureau te gaan
Oud 24 november 2021, 11:17   #75
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goh, kan je dan niet beter een scan-app maken die enkel de naam uitleest en dan altijd groen geeft? Dan moet je nooit iemand weigeren in je etablissemenet/evenement.
Oud 24 november 2021, 11:18   #76
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ha, hier ook. Ik zit thuis met een enorme snotvalling. Mijn vrouw vorige week ook. En mijne kleine ook. Een zelf test was negatief. Ben gisteren nog mijn microben bij mijn collega's gaan uitsmeren, maar vandaag was ik te ziek om naar bureau te gaan
Ik zit ook thuis, maar mijn zelftest was positief. Heb lang getwijfeld om te gaan werken want ik ben vroeger veel zieker gaan werken.
Oud 24 november 2021, 11:41   #77
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ik zit ook thuis, maar mijn zelftest was positief. Heb lang getwijfeld om te gaan werken want ik ben vroeger veel zieker gaan werken.
Als je wat collega's hebt waar je niet mee overweg kan ga je toch kort bij deze eens een ferme hoestbui presteren?
Oud 24 november 2021, 11:46   #78
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, sanitair is het zo lek als een zeef, zoals bleek uit het onderzoek van de UDelft:

En dan zijn er mensen als een Piot die durven beweren dat het zorgpersoneel gevaccineerd moet worden (en niet getest) omwille van de veiligheid van de patiënten. Hoe misleidend kan je als viroloog niet zijn...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211124_92178959
En als je op café een gemberthee neemt ben je beschermd. zeggen die van de antroposofie toch.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 11:48   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Goh, kan je dan niet beter een scan-app maken die enkel de naam uitleest en dan altijd groen geeft? Dan moet je nooit iemand weigeren in je etablissemenet/evenement.
Het probleem is natuurlijk dat de uitbater verantwoordelijk is voor "slechte" pasjes als er een controle is he.
Oud 24 november 2021, 11:49   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En als je op café een gemberthee neemt ben je beschermd. zeggen die van de antroposofie toch.
Uiteraard ben je dan beschermd. Daar komen enkel mensen met een CST in
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be