Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ik wil dat mijn lijk wordt...
begraven 3 23,08%
gecremeerd 5 38,46%
opgekookt 0 0%
gecomposteerd 0 0%
geschonken aan de wetenschap 0 0%
vermalen tot veevoer 2 15,38%
in zee geworpen 1 7,69%
iets anders dat ik toe licht 2 15,38%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2021, 19:13   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik snap niet waarom mensen nadenken over wat er met hun lichaam na hun eigen dood moet gebeuren.

Ik vind dat volledig de keuze van mijn nabestaanden. Ik ben zelf dood, ik heb er niets aan. Het zijn mijn nabestaanden die moeten kiezen wat zij met het lichaam willen doen. Zij zijn immers degenen die (indien gewenst) mijn graf kunnen bezoeken.
Je mag toch je wens uiten zeker ! Naargelang je eigen visie op eender wat: cultuur, religie, ecologie, een statement maken ...
Dat je nabestaanden na je dood er geen rekening mee houden, dat is inderdaad hun zaak.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 19:16   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op de wereldbevolking is dat echt wel een onbeduidende minderheid. Daarnaast geloven heel veel westerlingen in het "ietsisme". Men gaat ervan uit dat er nog "iets" is na dit leven.
Ja, op wereldschaal zijn er "veel" mensen die vrij kennis kunnen nemen van wat wij moderne wetenschap noemen ...
zelfs in landen als Polen, Spanje ... is de brainwashing van de katholieken in de scholen tenenkrullend ergerlijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 december 2021, 19:21   #63
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, op wereldschaal zijn er "veel" mensen die vrij kennis kunnen nemen van wat wij moderne wetenschap noemen ...
zelfs in landen als Polen, Spanje ... is de brainwashing van de katholieken in de scholen tenenkrullend ergerlijk.
Ook dit is een non argument. We worden 'gebrainwashed' sinds we geboren worden. Op alle vlakken.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 19:58   #64
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Wa ver hé.
Al een chance dat ze niet meer achter de lijkwagen gaan moeten stappen dan.

Zo ne sky burial in Tibet anders, waar uw lijk aan de gieren wordt gevoerd.
Hier is dat enkel met uw rekeningen en de fiscus.
James Bond Live And Let Die New Orleans Funeral
Oud 3 december 2021, 19:59   #65
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik snap niet waarom mensen nadenken over wat er met hun lichaam na hun eigen dood moet gebeuren.

Ik vind dat volledig de keuze van mijn nabestaanden. Ik ben zelf dood, ik heb er niets aan. Het zijn mijn nabestaanden die moeten kiezen wat zij met het lichaam willen doen. Zij zijn immers degenen die (indien gewenst) mijn graf kunnen bezoeken.
Maar soms schuilt daar een probleem.

Ik ken een familie waar het er bovenarms tegenzit omtrent het graf van hun ouders.
Sommige willen er bloemen op zetten op 1 november, andere vinden het weggegooid geld, en andere willen er dat er een heel jaar iets moois op hun graf staat.

Dus mss toch even ff ernstig nadenken, dat zelf je dood of wat er met je lichaam gebeurde, nog een familievete kan tewerkstellen.

Laatst gewijzigd door De Prof : 3 december 2021 om 20:00.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 22:00   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij u geldt het simplistische "katholieke brainwashing = slecht", maar "atheïstische brainwashing = goed".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 22:47   #67
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Maar soms schuilt daar een probleem.

Ik ken een familie waar het er bovenarms tegenzit omtrent het graf van hun ouders.
Sommige willen er bloemen op zetten op 1 november, andere vinden het weggegooid geld, en andere willen er dat er een heel jaar iets moois op hun graf staat.

Dus mss toch even ff ernstig nadenken, dat zelf je dood of wat er met je lichaam gebeurde, nog een familievete kan tewerkstellen.
Kijk Prof,
Daar schuilt juist het voordeel van crematie.
Iedereen neemt een stukje van je lichaam mee naar huis.
En iedereen zet zoveel bloemetjes, kaarsjes (elektrisch of niet) er rond naar hartenlust.
Of, zoals ik eerder zei, uitstrooien op zee. Dan moet er niet worden gezaagd over bloemen zetten op het graf en zo.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 22:53   #68
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij u geldt het simplistische "katholieke brainwashing = slecht", maar "atheïstische brainwashing = goed".
Met het eerste ga ik niet akkoord, maar ik vraag mij af, wat verstaat u onder atheïstische brainwashing?
Oud 4 december 2021, 00:09   #69
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En bij u is dat blijkbaar nét andersom mijn beste....

Doch er blijft één verschil ,in uw geval een hogere onzichtbare entiteit die nergens empirisch bewezen is ,in ons geval niets meer...

Laatst gewijzigd door Svennies : 4 december 2021 om 00:10.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 08:15   #70
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de meerderheid of minderheid gelooft dat er na de dood komt, heeft dan ook geen relevantie met wat er werkelijk is.

Geloof zonder bewijs is gewoon geen goeie barometer naar de realiteit.
De realiteit is wel dat sterven een hoge kostprijs heeft en je dat daarom beter regelt voor uw dood.
Want stel u betaalt uw begrafenis van 20j nu al, u vermijdt alzo kosten die er in die 20j gaan bijkomen.
Een levensverzekering is ook een optie, maar spreek daarover tegen niemand.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 08:56   #71
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de wereldbevolking is dat echt wel een onbeduidende minderheid. Daarnaast geloven heel veel westerlingen in het "ietsisme". Men gaat ervan uit dat er nog "iets" is na dit leven.
Het is een raar concept, he. Men ziet duidelijk waar het vandaan komt, van onze schrik van de dood, die zelf komt van het biologische gegeven dat we de dood moeten vermijden gedurende een zekere tijd om ons voort te planten.

Ik begrijp niet waarom mensen problemen hebben met dood gaan. Ik kan wel aannemen dat je "op 't moment zelf, of beter, een paar seconden daarvoor" gedreven wordt door uw biologisch ingebouwde angsten, maar behalve dat tijdelijke ongemak is er toch geen enkel probleem met "niet bestaan", zou ik denken.

Het idee zelf dat men 'bewust' iets meemaakt met een kapot lichaam, terwijl men gans een leven heeft kunnen ondervinden dat dat bewustzijn hard verbonden is met wat dat lichaam ondergaat, is gewoon te zot om los te lopen. AL uw bewuste ervaringen zijn verbonden aan fenomenen in uw lichaam, en plots zou men "gelijkaardige" ervaringen gaan ondergaan zonder dat lichaam. Wat zou het zelfs willen zeggen, om "te zien", "te horen", "te voelen", "pijn te hebben" zonder de materiele functies van uw lichaam die dat altijd al veroorzaakt hebben ? Hoe zie je zonder ogen ? Hoe denk je zonder brein ? Hoe voel je zonder zenuwen ? Dat heeft geen zin he.

Ja, een soort van "reincarnatie" in een ander lichaam is natuurlijk niet logisch uit te sluiten, maar dan is het raar dat je niet kan reincarneren zolang uw lichaam nog enigzins functioneert. Waarom kan ik nu al niet springen in het lijf van een heilige koe, maar wel als mijn lichaam stuk gaat ? Hoe stuk moet mijn lichaam zijn om "mij" los te maken ? Als je daar 2 seconden over nadenkt heeft gans dat "leven na de dood" dat IETS TE MAKEN ZOU HEBBEN met wat uw lichaam ergens meegemaakt heeft, belachelijk he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 09:14   #72
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is een raar concept, he. Men ziet duidelijk waar het vandaan komt, van onze schrik van de dood, die zelf komt van het biologische gegeven dat we de dood moeten vermijden gedurende een zekere tijd om ons voort te planten.

Ik begrijp niet waarom mensen problemen hebben met dood gaan. Ik kan wel aannemen dat je "op 't moment zelf, of beter, een paar seconden daarvoor" gedreven wordt door uw biologisch ingebouwde angsten, maar behalve dat tijdelijke ongemak is er toch geen enkel probleem met "niet bestaan", zou ik denken.

Het idee zelf dat men 'bewust' iets meemaakt met een kapot lichaam, terwijl men gans een leven heeft kunnen ondervinden dat dat bewustzijn hard verbonden is met wat dat lichaam ondergaat, is gewoon te zot om los te lopen. AL uw bewuste ervaringen zijn verbonden aan fenomenen in uw lichaam, en plots zou men "gelijkaardige" ervaringen gaan ondergaan zonder dat lichaam. Wat zou het zelfs willen zeggen, om "te zien", "te horen", "te voelen", "pijn te hebben" zonder de materiele functies van uw lichaam die dat altijd al veroorzaakt hebben ? Hoe zie je zonder ogen ? Hoe denk je zonder brein ? Hoe voel je zonder zenuwen ? Dat heeft geen zin he.

Ja, een soort van "reincarnatie" in een ander lichaam is natuurlijk niet logisch uit te sluiten, maar dan is het raar dat je niet kan reincarneren zolang uw lichaam nog enigzins functioneert. Waarom kan ik nu al niet springen in het lijf van een heilige koe, maar wel als mijn lichaam stuk gaat ? Hoe stuk moet mijn lichaam zijn om "mij" los te maken ? Als je daar 2 seconden over nadenkt heeft gans dat "leven na de dood" dat IETS TE MAKEN ZOU HEBBEN met wat uw lichaam ergens meegemaakt heeft, belachelijk he.
Reïncarnatie... hmm... dat veronderstelt wel dat de mens een soort ziel heeft die dan, na de dood van een mens waar ze tot dan toe huisde, op zoek gaat of verplicht wordt zich te nestelen in een ander lichaam. Toch wat bizar idee. En tot welk doel?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 12:07   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vervang atheïstische brainwashing door wetenschappelijke vorming, en we vieren samen feest.

Oud 4 december 2021, 15:49   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Reïncarnatie... hmm... dat veronderstelt wel dat de mens een soort ziel heeft die dan, na de dood van een mens waar ze tot dan toe huisde, op zoek gaat of verplicht wordt zich te nestelen in een ander lichaam. Toch wat bizar idee. En tot welk doel?
Dat de "ik" ervaring universeel is. Dat alle "ikken" dezelfde zijn bijvoorbeeld. Let wel, de notie van 'tijd' bestaat niet buiten een "lopende" ik ervaring, dus de universele "ik" ervaring ervaart alle wezens, maar niet "in parallel", gewoon willekeurig. Niks belet de "ik" ervaring om traces uit het 'verleden' te ervaren ten aanzien van diezelfde "ik" ervaring, die een toekomstig traject ervaarde.

Maw, "ik" denk dat jij "jij" bent, maar het is gewoon "mijzelf" maar in een andere "ervaringsronde".

Te bedenken dat ik ooit schoof zal zijn en mij hier oeverloos belachelijk ga maken...
Oud 6 december 2021, 09:03   #75
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je mag toch je wens uiten zeker ! Naargelang je eigen visie op eender wat: cultuur, religie, ecologie, een statement maken ...
Dat je nabestaanden na je dood er geen rekening mee houden, dat is inderdaad hun zaak.
Natuurlijk mag je je wens uiten.

Ik bedoel het anders. Ik vind het belangrijker dat mijn nabestaanden kunnen kiezen op welke manier ze me al dan niet willen herdenken. Daarom laat ik de keuze aan hen over.

Bezoeken ze liever een graf? Goed. Liever een urne? Ook goed.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 09:03   #76
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook het omgekeerde geldt. Of anders gezegd: zo'n argumentatie heb ik niet gebruikt. Ik stel slechts vast.
Waarom vermeldde je het dan?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 09:08   #77
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de meerderheid of minderheid gelooft dat er na de dood komt, heeft dan ook geen relevantie met wat er werkelijk is.

Geloof zonder bewijs is gewoon geen goeie barometer naar de realiteit.
Je was dood voor je levend werd.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 11:06   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k heb dat eens georganiseerd voor mijn dooppeter. Met de Seastar die tussen Oostende en Nieuwpoort voer. Een schip voor 250 man en daar zaten wij met een tiental op...Uitvaren met een wijntje in de hand op het achterdek....op de terugvaart een fijne lunch....
't Is een mooi afscheid geweest.
Ja, en met minder goed weer wordt uw wijntje vol geblazen met as van de overledene. De aanwezige vrouwen beginnen verwoed hun kledij te borstelen. Ondertussen hangt een deel van de verwanten gebogen over de reling om languit te braken.
Maar het was wel een leuke en mooie plechtigheid.
Oud 6 december 2021, 11:36   #79
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, en met minder goed weer wordt uw wijntje vol geblazen met as van de overledene. De aanwezige vrouwen beginnen verwoed hun kledij te borstelen. Ondertussen hangt een deel van de verwanten gebogen over de reling om languit te braken.
Maar het was wel een leuke en mooie plechtigheid.
Niets van aan. Je gaat met urne en al ten onder. Het zijn urnes die oplossen in water.

Er was inderdaad een tijd dat men de urne leeggoot in zee maar, zoals je schrijft, was dat wat windgevoelig...
Oud 6 december 2021, 14:57   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Het zijn urnes die oplossen in water.
Een bruis-urne.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be