Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2022, 19:51   #61
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als men 7 liter per 100 km diesel verbruikt met een ICE is dat dus 70 kWh/100 km. Vooral doen.

Gewicht?
Middenklasse plug-in-ICE-SUVs wegen rond de 2 ton en meer.

Zelfs een BMW X4 xDrive30d, of gewone diesel SUV weegt 2.010 kg, de M40 versie 2.095 kg, de lichtere pure benzineversies zitten ook tussen 1,9 en 2 ton:
https://www.bmw.be/nl/all-models/x-s...s.html#tab-4-0

Zijn buitenafmetingen zijn idem als een Tesla model Y (2.003 kg vandaag).
En die weegt in 2023 nog 1.900 kg met de megacasting en infrastructurele 4680-cellen.

De diesel of plug-in hybrides zullen niet meer veel gewicht kunnen sparen, het volle adbluevat/-systeem zal wellicht nog eens 10 kg zwaarder worden. De plug-in hybrides (benzines) kunnen eventueel lichter maar hun batterijpacks werden eerder dubbel zo groot vorig jaar.
Nee, de appelen bij de appelen, de peren bij de peren en de pruimen bij de pruimen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 20:20   #62
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Mijn Ford Ranger doet uitstekend voor wat ik hem nodig heb.
Ik hou de mijne zolang het kan.
Zit ondertussen aan 120.000 km, oersterke bak.

Probleem gaat worden voor een opvolger : de huidige Ranger leveren ze met een prutsmotorke van maar 2 liter tegenover de 3,2 liter vroeger.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 20:53   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Probleem gaat worden voor een opvolger : de huidige Ranger leveren ze met een prutsmotorke van maar 2 liter tegenover de 3,2 liter vroeger.
Zo eentje?
Citaat:
https://www.pickuptrucks.de/forum/12...m-leerlauf-3-2

Mein 3.2er Ranger braucht im Leerlauf nicht mehr als 1Liter/h, meist sogar deutlich weniger.

Gemiddeld verbruik 12,3 liter/100 km en 1 liter/uur in ralenti.
Moet kunnen.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2022 om 20:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 10:38   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.gva.be/cnt/dmf20220211_93786362
Oud 14 februari 2022, 10:40   #65
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad.
Zou ongeveer hetzelfde vermogen leveren, ik geloof er de kloten van Schoof van.

Normaal had ik de mijne reeds vervangen, maar inderdaad, met die nieuwe motors ...
Oud 14 februari 2022, 10:41   #66
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zo eentje?

Gemiddeld verbruik 12,3 liter/100 km en 1 liter/uur in ralenti.
Moet kunnen.
Ja en?
Oud 14 februari 2022, 10:49   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en?
Dan heb je ook niets om te klagen.
Oud 14 februari 2022, 11:04   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Jaguar stopt niet met SUV's omwille van vervuiling maar omdat het zich veel hoger in de markt wil positioneren met luxe-sedans (EV).
Iedereen gaat ooit stoppen omwille van vervuiling. Dat regelt Europa wel met CO2-regels. De gezondheidschadelijke vervuiling is dan meegenomen.

Van de E-SUVs zijn er nu al meer dan de E-sedans.

Het lichte vracht verhaal zal ook uitdovend zijn voor de particulieren die nu nog een nieuwe pickup willen inschrijven. Of is die wet er nog niet?

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/pick-...ring%20beslist.

Pick-ups niet langer automatisch lichtevracht in Vlaanderen

Wie een pick-up koopt voor particulier gebruik, zal binnenkort niet langer de fiscale voordelen genieten die voor dit soort lichte vrachtwagens gelden. Dat heeft de Vlaamse regering beslist.

Troubleyn Bert 08 oktober 2020

Het nieuws is te lezen in de krant De Tijd: Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele wil komaf maken met particulieren die een pick-up kopen voor de fiscale voordelen. Omdat een pick-up wordt beschouwd als een lichte vrachtwagen, betaal je namelijk geen BIV en ligt de verkeersbelasting op slechts 150 euro per jaar, minder dan voor een kleine stadsauto. Als diezelfde pick-ups als personenwagen zouden worden ingeschreven, zou de BIV boven de 10.000 euro liggen en de jaarlijkse verkeersbelasting op 3.000 ?* 4.000 euro, zo rekent de minister uit. Nu pick-ups altijd maar comfortabeler worden en stilaan bijna even goed rijden als een personenwagen, kiezen steeds meer mensen voor zo’n groot model. De Tijd schrijft dat hun aantal op tien jaar tijd verdrievoudigd is tot 310.000, waarvan slechts de helft voor professioneel gebruik wordt ingezet.
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10256593.html

Bewijzen

Er komen nieuwe regels. Iedereen blijft vrij om een pick-up te kopen, maar wie de fiscale vrijstellingen wil genieten die gelden voor een lichte vrachtwagen, zal moeten kunnen aantonen dat de auto wordt ingezet voor professionele doeleinden. Zo niet zal je de volledige belasting betalen, die in Vlaanderen sterk gebaseerd is op de gehomologeerde CO2-uitstoot. Op dat onderdeel scoren pick-ups natuurlijk niet zo sterk…

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 11:11.
Oud 14 februari 2022, 11:29   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe lang nog?
De staatskas kan dit niet blijven trekken hoor.
@ reservespeler en nadenken?

Er komen nog altijd ICEs bij (minder diesels worden door meer benzines en (zuipende) benzinehybrides ruim gecompenseerd, BEV blijft een kleine minderheid)
Bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...ns%2044%2C3%25

Wil je het verbruiksevolutie zien van benzine en diesel? (alle grafieken van maart 2013 tem 2021 (impact coronamaatregelen is maar een korte dip en weer bijgebeend)

No problem: https://economie.fgov.be/nl/themas/e...sumptie-van-de

Dus de staatskassa kasseert meer dan ooit is daar te vinden. Jaja SUVs blijven populair, en die verbruiken leuk meer voor de staatskas

Het wagenpark heeft nu vandaag 0,9% pure EVs (55.678 per 1.1.2022)

Volgens De Tijd rijden er nog ~310.000 pickups rond waarvan de helft niet professioneel wordt ingezet.

Denken voor de staatskas? Iets met zware te grote SUVs en gewichtsklasse zoals Nederland toepast op hun MRB?

Is een BEV duurder in aankoopsprijs dan een ICE?
Int de staatskas dan navenant meer BTW of niet?
Wat int de staatskas op het stroomverbruik van EVs?
(openbare laadpalen en snellaadpalen)

Wat zijn de gezondheidsbaten van minder schadelijke lucht in de steden?
Minder vuiligheid aan de muren van parkeergarages? (studie VUB)

Al ooit een studie marginale kosten van het transport in België bekeken volgens brandstof?

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 11:57.
Oud 15 februari 2022, 16:10   #70
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Is mijn nieuwe suv echt zoveel gevaarlijker dan het 'kleine' autootje van 12 jaar oud waar ik voordien mee reed?

Als ik een voetganger of fietser aanrijd springt mijn motorkap automatisch een tiental cm omhoog zodat de aangeredene de onderliggende (harde) structuur van de motor niet raakt. Mijn 'veel veiligere' autootje van weleer deed dat niet.

Als ik een ander voertuig, fietser of voetganger dreig aan te rijden krijg ik een geluidssignaal te horen en als ik dat negeer remt mijn auto zelf. Zelfs in het donker als ik zelf de zwakke weggebruiker niet opgemerkt heb. Mijn 'veel veiligere' autootje van weleer deed dit niet.

Mijn suv weegt nog altijd een pak minder dan eender welk 'laag' model van bv Tesla. En hoewel die dus tegenwoordig langs alle kanten bewierookt worden zal de impact met zo'n EV nog steeds groter zijn dan die met mijn SUV.

In mijn 'hoge' SUV heb ik een veel beter overzicht over het verkeer. Ik zit niet, zoals voorheen, ingesloten tussen de andere voertuigen. Ik kan dus een veel betere inschatting maken van de verkeerssituatie en zie zwakke weggebruikers veel eerder dan dat ik ze vroeger zag.

Als ik aan kruispunt sta te wachten om af te draaien en er bevindt zich iemand in mijn dode hoek, gaat er een lichtje branden in de buitenspiegel. Ik merk zo'n weggebruikers dus eerder op dan in mijn oude autootje.

....

Ik vraag me dus af of zo'n SUV daadwerkelijke zoveel gevaarlijker is dan een gewone auto.

Laatst gewijzigd door BigF : 15 februari 2022 om 16:11.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 16:13   #71
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

En als we het over milieu gaan hebben: mijn huidige SUV verbruikt door middel van de hybride technologie nog steeds minder dan mijn vorige autootje, als is de motor qua cilinderinhoud meer dan 2x zo groot...
Oud 15 februari 2022, 16:31   #72
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een tijd geleden las ik dat SUV's nogal populair zijn bij vrouwen omdat de kroost op de achterbank er veiliger zit.
Het zijn zo'n mensen die schoolomgevingen onveilig maken voor de fietsende schooljeugd.

Ze brengen hun kinderen met de tank naar school omdat het veiliger is... niet beseffende dat het hun soort mensen is dat voor de onveiligheid zorgt.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 16:32   #73
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
En als we het over milieu gaan hebben: mijn huidige SUV verbruikt door middel van de hybride technologie nog steeds minder dan mijn vorige autootje, als is de motor qua cilinderinhoud meer dan 2x zo groot...
Welke wagen?

Plug-in hybride? Je moet dan wel de electriciteit die je regelmatig moet laden erbij tellen.

Dus ook de CO2 van de electriciteitsproductie, maar die valt in BE goed mee, zowat 180 g CO2-equivalent/ kWh of mss wat minder de laatste jaren (als de kerncentrales allemaal draaien). Maar dat zou wel eens terug naar 250 g kunnen gaan na 2025.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 16:42.
Oud 15 februari 2022, 16:34   #74
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is mijn nieuwe suv echt zoveel gevaarlijker dan het 'kleine' autootje van 12 jaar oud waar ik voordien mee reed?

Als ik een voetganger of fietser aanrijd springt mijn motorkap automatisch een tiental cm omhoog zodat de aangeredene de onderliggende (harde) structuur van de motor niet raakt. Mijn 'veel veiligere' autootje van weleer deed dat niet.

Als ik een ander voertuig, fietser of voetganger dreig aan te rijden krijg ik een geluidssignaal te horen en als ik dat negeer remt mijn auto zelf. Zelfs in het donker als ik zelf de zwakke weggebruiker niet opgemerkt heb. Mijn 'veel veiligere' autootje van weleer deed dit niet.

Mijn suv weegt nog altijd een pak minder dan eender welk 'laag' model van bv Tesla. En hoewel die dus tegenwoordig langs alle kanten bewierookt worden zal de impact met zo'n EV nog steeds groter zijn dan die met mijn SUV.

In mijn 'hoge' SUV heb ik een veel beter overzicht over het verkeer. Ik zit niet, zoals voorheen, ingesloten tussen de andere voertuigen. Ik kan dus een veel betere inschatting maken van de verkeerssituatie en zie zwakke weggebruikers veel eerder dan dat ik ze vroeger zag.

Als ik aan kruispunt sta te wachten om af te draaien en er bevindt zich iemand in mijn dode hoek, gaat er een lichtje branden in de buitenspiegel. Ik merk zo'n weggebruikers dus eerder op dan in mijn oude autootje.
....

Ik vraag me dus af of zo'n SUV daadwerkelijke zoveel gevaarlijker is dan een gewone auto.
Waarmee u het zicht voor andere auto's dan weer moeilijker maakt.

En voor een eerlijke vergelijking moet u de SUV vergelijken met een moderne niet-SUV met dezelfde snufjes hé.

Een waarschuwingslichtje in de buitenspiegel is immers niet louter voorbehouden voor SUV's.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 15 februari 2022 om 16:36.
Oud 15 februari 2022, 16:37   #75
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oneerlijke vergelijking.

U moet gaan kijken op het moment dat u de aankoop van de SUV heeft gedaan. Op dat moment had u in plaats van de SUV ook verschillende andere auto's kunnen kiezen. Het is met die andere mogelijkheden op het moment van aankoop dat u moet vergelijken. Niet met een aankoop van 12 jaar geleden.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 15 februari 2022 om 16:37.
Oud 15 februari 2022, 16:52   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ADAC heeft al die plug-in hybrides eens getest op de weg qua milieu, slechts 2 van de 23 modellen haalden 4 sterren.

De meesten waren middelmatig qua verbruik (3 sterren). De zware SUVs waren alvast allemaal gebuisd... 2 sterren of amper 1 ster = ramp, wel aan Duitse stroommix opgeladen.

Citaat:
https://presse.adac.de/meldungen/ada...vergleich.html

ADAC e.V. | Tests | 14.12.2020

Plug-in-Hybride: Beim Verbrauch meist nur Mittelmaß

ADAC Ecotest: Nur zwei von 23 Teilzeit-Stromern bekommen vier Sterne

Hier de 3 rampen met 1 ster: (gecombineerd verbruik telt)

https://assets.adac.de/image/upload/...Steptronic.pdf

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A..._9G_TRONIC.pdf

https://assets.adac.de/image/upload/...iptronic-s.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 15 februari 2022 om 17:11.
Oud 15 februari 2022, 17:36   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Poeh,
ik heb er onlangs zo ene gezien aan de Aveve in Ronse. Hij moest wel even wachten tot er twee parkeerplaatsen naast mekaar vrij kwamen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 17:41   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Terug naar de titel van de draad.
Het zijn klootzakken die andermans goed bekladden of beschadigen.

Watteeuw ligt nu onder vuur in Gent. Want het zijn zijn matekes die zulke fratsen uithalen. Hij lispelt dan wel dat hij zulke acties niet goedkeurt, maar wat hij binnensmonds mompelt, daar kunnen we toch wel redelijk zeker van zijn ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 17:53   #79
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het zijn zo'n mensen die schoolomgevingen onveilig maken voor de fietsende schooljeugd.

Ze brengen hun kinderen met de tank naar school omdat het veiliger is... niet beseffende dat het hun soort mensen is dat voor de onveiligheid zorgt.
Bullshit. Het onveiligste gedrag in een schoolomgeving is het gedrag van de fietsers.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2022, 17:54   #80
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Oneerlijke vergelijking.

U moet gaan kijken op het moment dat u de aankoop van de SUV heeft gedaan. Op dat moment had u in plaats van de SUV ook verschillende andere auto's kunnen kiezen. Het is met die andere mogelijkheden op het moment van aankoop dat u moet vergelijken. Niet met een aankoop van 12 jaar geleden.
En als ik met trappers geboren was, dan was ik een fiets.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be