Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2022, 14:12   #61
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik ook niet!
Too much private info, al kan ik 't begrijpen.
Waar is de tijd van 1969, hé.
Oud 5 april 2022, 14:16   #62
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Over zoete koek gesproken....

Citaat:
Boetsja is geen uitzondering: ‘In Charkov liggen de lichaams?*delen gewoon op straat’

Boetsja is geen uitzondering: ‘In Charkov liggen de lichaams?*delen gewoon op straat’
Ook in Marioepol liggen lichamen in de straten.

Het spoor van vernieling dat de Russische troepen hebben achtergelaten na hun terugtrekking uit de steden rond Kiev, is ongezien. Het ziet ernaar uit dat ook andere steden hetzelfde lot ondergaan.

Nu de Russische troepen zich grotendeels uit het noorden van Oekraïne hebben teruggetrokken, wordt steeds duidelijker welke gruwel de voorbije weken in de dorpen en steden rond de Oekraïense hoofdstad Kiev heeft plaatsgevonden. Sinds het begin van de invasie lagen de voorsteden van Kiev – waaronder Irpin, Hostomel en Boetsja – zwaar onder vuur, ook toen de toestand in hartje Kiev verbeterde en relatief stabieler werd.

‘De oorlog was vanaf dag één voelbaar in die steden’, vertelt Diana Miftakhova, die inmiddels naar Duitsland is gevlucht. De eerste ?*weken van de oorlog bracht ze thuis door in Zjytomyr, een stad 150 kilometer ten westen van Kiev. ‘Vooral de eerste weken waren de beschietingen heel intens. Maar de gevechten in de steden rond Kiev zijn nooit opgehouden. In die voorsteden woonden ook heel wat mensen die in Kiev werkten. Het waren rustige steden’, zegt Miftakhova.

Na ruim vijf weken Russische bezetting blijft weinig van die steden over. Inwoners die hun schuilkelders verlaten, worden geconfronteerd met het spoor van vernieling dat de Russische troepen hebben achtergelaten. Vernielde huizen, verlorengelopen honden en straten bezaaid met lichamen van doodgeschoten burgers. Alleen al in Boetsja zijn sinds de terugtrekking om en bij de 300 lichamen teruggevonden, aldus Liudmila Denisova, de ombudsvrouw voor mensenrechten in het Oekraïense parlement. ‘Sommigen werden met hun handen op hun rug vastgebonden. Op sommige lichamen zijn er tekenen van marteling te zien’, voegt Denisova toe.

Ook vanuit andere steden komen schrijnende verhalen bovendrijven. Zo werden in Motyzhyn, een dorp op ongeveer 50 kilometer van Kiev, de lichamen teruggevonden van burgemeester Olha Sukhenko, haar echtgenoot en haar zoon. Een reporter van Reuters zag de lichamen in een bos dicht bij een boerderij. Ze werden gevonden in een ondiepe put, nadat Russische soldaten hen tien dagen geleden ontvoerd zouden hebben. Door wie ze werden gedood, is niet zeker. Sukhenko zou niet de eerste Oekraïense burgemeester zijn die werd ontvoerd tijdens de oorlog.

Of het nu om bezette steden gaat of niet, de terugtrekking van de Russische troepen gebeurt op een meedogenloze manier. Dat bewijst de toestand in Tsjernihiv. De stad ligt zo’n 150 kilometer ten noorden van Kiev. Ze werd nooit volledig omsingeld, maar wel belegerd en geblokkeerd. ‘De Russische troepen zijn uit de dorpen en steden rondom Tsjernihiv aan het wegtrekken’, zegt Hennadiy Maksak, die nog familie in de stad heeft met wie hij dagelijks belt.

‘Ze plunderen alles wat ze kunnen. Ze nemen tv-toestellen, koelkasten en tapijten mee. Zelfs de kippen en de schoppen. Kun je je dat voorstellen? En dat met de toestemming van een militaire bevelhebber? Het is duidelijk dat het Russische leger de schade zo maximaal mogelijk probeert te maken’, zegt Maksak. Vanuit het westen coördineert hij de toestroom van humanitaire hulp naar Tsjernihiv. ‘Zaterdag- en zondagnacht waren er geen bombardementen. Eindelijk kunnen we weer nieuwe voorraden leveren. Vrijwilligers proberen nu de elektriciteit en de watervoorzieningen gedeeltelijk te herstellen.’

Bewijsmateriaal

Het beeldmateriaal uit Boetsja heeft een internationale schokgolf veroorzaakt. De mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch wil dat een onderzoek naar oorlogsmisdaden wordt opgestart. Sinds 24 februari is het oorlogsrecht namelijk op verschillende manieren geschonden: zo zijn er clusterwapens ingezet, werden woonwijken en ziekenhuizen aangevallen, en zijn burgers uit Marioepol gedeporteerd naar Donetsk en Rusland.

Moskou zelf blijft te midden van de wereldwijde verontwaardiging ontkennen dat het burgers aanvalt. De berichten rond Boetsja noemt het ‘geënsceneerd’. Toch stelt ook de openbaar aanklager van Oekraïne dat de Russische troepen verschillende misdaden hebben gepleegd die als ‘misdaden tegen de menselijkheid’ kunnen worden bestempeld.
https://www.standaard.be/cnt/dmf2022...42vTCyLg%3D%3D

Uiteraard is niet Poetin, maar Zelensky verantwoordelijk voor deze slachting op zijn eigen volk.
Oud 5 april 2022, 14:18   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Too much private info, al kan ik 't begrijpen.
Waar is de tijd van 1969, hé.
Jij krijgt duidelijk niet gek veel meer op de forumwereld dan gezeik en gezever.
Oud 5 april 2022, 14:27   #64
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ik slik NIETS voor zoete koek. Ook dit niet.
Een lange preek waarin iets volkomen ongeloofwaardigs niet wordt verklaard.
Oud 5 april 2022, 14:30   #65
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hier zie! Een "sprekend" bewijs dat de Russen niets hebben misdaan in Oekraïne! Ze zijn daar alleen maar de nazi's gaan verslaan en vrede brengen.

https://www.hln.be/buitenland/er-was...ideo~a15d318b/
Oud 5 april 2022, 14:50   #66
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij krijgt duidelijk niet gek veel meer op de forumwereld dan gezeik en gezever.
Awel, noodlanding van de heilige geest?
Gefeliciteerd, madam.
Oud 5 april 2022, 15:52   #67
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Het pentagon bevestigt noch ontkent.

https://www.reuters.com/world/pentag...ys-2022-04-04/
Oud 5 april 2022, 16:31   #68
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Het pentagon bevestigt noch ontkent.

https://www.reuters.com/world/pentag...ys-2022-04-04/
en uw punt is ?

Citaat:
The U.S. military is not in a position to independently confirm Ukrainian accounts of atrocities by Russian forces against civilians in the town of Bucha, but has no reason to dispute the accounts either, a senior U.S. defense official said on Monday.

"We're seeing the same imagery that you are. We have no reason whatsoever to refute the Ukrainian claims about these atrocities -- clearly, deeply, deeply troubling," the official said, speaking on condition of anonymity
dat ze het 'officiëel' willen houden en niet meedoen aan het psychotisch gewauwel uit het kremlin ?
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2022, 20:24   #69
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"leiders" hunne kak stinkt ook, ook al trachten ze het "gepeupel" van het tegenovergestelde te overtuigen.

Desalniettemin is er geen enkele vorm van logica te vinden in het Boetsja debacle. Want mocht het onomstotelijk, en feitelijk bewezen worden dat putin wel degelijk de opracht gegeven heeft om burgers af te slachten, dan kan hij NOOIT meer winnaar zijn in deze oorlog, en dan doe ik een oproep aan alle russen zich meteen tegen putin te keren.
Dus, waarom zou putin zoiets riskeren? Wat wint hij hiermee? Waar zit zijn voordeel?

Het gemakkelijkste is hem dan maar af te schilderen als een compleet geschift persoon, die zomaar wat mensen afslacht, omdat hij daar, tja, plezier in beleeft.....

Probeer u echter het tegenovergestelde voor te stellen, en dat dit werkelijk een "false flag" is, of in ieder geval, dat men tracht de feiten anders voor te stellen dan wat er er in werkelijkheid gebeurde.

Wat dan? Het zou in ieder geval "logischer" zijn, want daarmee bereikt men NET hetgene mee wat men putin nu kwalijk neemt.

Mij gaat het even niet over de big picture, maar louter over dit alleenstaand feit.

just trying to make sense of everything....
Is dat niet 't eerste wat je jezelf afvraagt, zeker bij eenzijdige informatie "wie heeft hier baat bij?".

Ik stel me ook vragen bij 't respect dat mensen voor hun medemensen hebben, dat ze lijken van medeburgers wekenlang op straat laten liggen. Met welk doel? Lijkt mij toch niet logisch, zeker als de vijand al vertrokken is. Ik zou iig niemand zo laten liggen (rotten, verschrikkelijk zoiets te zeggen, maar wel realiteit - volgens de media) en 'n minimum aan respect opbrengen om tenminste ìets te doen, ik weet niet wat, maar wel dat ik ìets zou doen.

Ik verongeluk mezelf verdorie als er 'n overreden kat op de weg ligt om 't dier 'n waardige laatste rustplaats te geven ipv op straat te laten liggen.

Dan nog dat vreemde verhaal over de burgemeester van Bucha die doodgemarteld zou zijn en in 'n rioolput gesmeten, blijkt vandaag toch niet dood te zijn.

Vreemde zaken... waar blijlbaar niet al teveel wordt bij stilgestaan, laat staan dat er iemand vragen over stelt.

Want dan ben je 'n "Putinknuffelaar".
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2022, 21:14   #70
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Is dat niet 't eerste wat je jezelf afvraagt, zeker bij eenzijdige informatie "wie heeft hier baat bij?".

Ik stel me ook vragen bij 't respect dat mensen voor hun medemensen hebben, dat ze lijken van medeburgers wekenlang op straat laten liggen. Met welk doel? Lijkt mij toch niet logisch, zeker als de vijand al vertrokken is. Ik zou iig niemand zo laten liggen (rotten, verschrikkelijk zoiets te zeggen, maar wel realiteit - volgens de media) en 'n minimum aan respect opbrengen om tenminste ìets te doen, ik weet niet wat, maar wel dat ik ìets zou doen.

Ik verongeluk mezelf verdorie als er 'n overreden kat op de weg ligt om 't dier 'n waardige laatste rustplaats te geven ipv op straat te laten liggen.

Dan nog dat vreemde verhaal over de burgemeester van Bucha die doodgemarteld zou zijn en in 'n rioolput gesmeten, blijkt vandaag toch niet dood te zijn.

Vreemde zaken... waar blijlbaar niet al teveel wordt bij stilgestaan, laat staan dat er iemand vragen over stelt.

lijken liggen er al enkele weken
eerst checken of deze geen boobietraps hebben
dan forensische teams bewijzen laten verzamelen

dan bronnen goed nalezen om te zien dat niet de 'levende' burgemeester van Bucha is vermoord maar wel de burgemeester en haar famillie in een ander dorp

en dan terug onder je steen kruipen van schaamte
Oud 5 april 2022, 21:17   #71
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er liggen daar doden bij die zijn afgeknald omdat ze een doodgeschoten verwant probeerden weg te halen van straat.

Maar goed, ik noteer je heldendom in het diepst van je gedachten.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 11:36   #72
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Je kunt ook een overeenkomst sluiten en die nakomen, dan was heel die boel er nooit geweest. Vanaf 1992 konden we vredig samenleven met de oostelijke gebieden en we kozen ervoor om dat net niet te doen, navo breidde uit, sancties, proxy oorlogen tegen bondgenoten, dollar fixatie enzovoort.

Ik zeg niet dat Rusland geen gedeelde schuld heeft maar de constante agressie tegenover Rusland heeft alvast duidelijk niet gewerkt. Je mag niet vergeten dat navo een vijand als Rusland nodig heeft, zonder vijand is navo nutteloos.
Met een verslagen vijand heeft de Navo pas het bewijs van haar nut bewezen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 15:22   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Je kunt ook een overeenkomst sluiten en die nakomen, dan was heel die boel er nooit geweest.
Het is vanzelfsprekend dat Poetin andermans land niet met geweld kan binnenvallen om het ZIJN wil te kunnen opdringen. Rusland werd op geen énkel moment en op geen enkele wijze bedreigd door Oekraïne. Fatsoenlijke mensen hebben geen overeenkomsten nodig om dat te weten.

Als walgelijke Poetin met zijn smerige dictatorspoten van Oekraïne was afgebleven stond de halve wereld vandaag niet op zijn kop.
Oud 6 april 2022, 15:24   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Met een verslagen vijand heeft de Navo pas het bewijs van haar nut bewezen.
De Navo laat Oekraïne aan haar lot over ipv het bewijs te leveren dat ze nut heeft.
Oud 6 april 2022, 15:46   #75
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Er liggen daar doden bij die zijn afgeknald omdat ze een doodgeschoten verwant probeerden weg te halen van straat.

Maar goed, ik noteer je heldendom in het diepst van je gedachten.
Tja ,blijkbaar is ze dat wel vergeten hé ....

Wat moet je dan doen als de Russen beginnen te schieten op alles wat er in de buurt beweegt....

Het is wat dat betreft gemakkelijk praten van hieruit ,tot je ginds zélf in een kelder moet schuilen voor nietsontziende én schietgrage Russische soldaten ,en je verwanten noodgedwongen dood op straat moet laten liggen ...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 15:49   #76
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Navo laat Oekraïne aan haar lot over ipv het bewijs te leveren dat ze nut heeft.
Misschien uw geheugen eens opfrissen.

Wie pleit er hier in 2016 tegen NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne?

https://www.vlaamsparlement.be/nl/pa...erslag/1056018

Een citaat uit zijn tussenkomst: U moet eens zien wat de invloedssfeer is van de NAVO, en de EU loopt maar aan de hand. Het respecteren van invloedssferen zorgt ook voor stabiliteit.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 16:29   #77
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik slik NIETS voor zoete koek. Ook dit niet.
uw avatar zegt genoeg over wat jij wel slikt..
Oud 6 april 2022, 16:48   #78
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vooral géén vragen stellen. Niet nadenken. Géén kritische geest.

Slikken. En het narratief gehoorzamen. Net "covid."
Maar dan met "oorlogsexperten."

Naam: qrjqjc2t4qk81.jpg
Bekeken: 177
Grootte: 120,6 KB

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 6 april 2022 om 16:49.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 16:53   #79
edwinp
Banneling

Standaard

https://www.sciencefocus.com/the-hum...eories-belief/

zet uw aluminium folie hoedje al maar klaar

Citaat:
For instance, while all of us can be prone to seeing illusory patterns (such as a face in the clouds), a study led by Vrije Universiteit Amsterdam showed that this tendency is heightened among believers in conspiracy theories. This means they are likely to see apparent connections between disparate events that the rest of us just don’t notice
Shutter Island leerrijke film over waanidiëen

Laatst gewijzigd door edwinp : 6 april 2022 om 16:54.
Oud 6 april 2022, 18:38   #80
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze schijten hun broek vol voor Putin en het ergste van al is dat ze er nog openlijk voor uit komen ook.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be