Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2022, 19:11   #61
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Kom je nu vertellen dat de doorsnee Vlaming wilt dat Vlaanderen onafhankelijk wordt ?
Ik denk van niet. Zelfs de doorsnee NVA'r niet.
Ik ben niet de doorsnee Vlaming, maar dat "de leiders" van dit frankensteinstaatje zowel Franstalig als Nederlandstalig kiesvee misbruikt om de verdeel en heers techniek in pure vorm te demonstreren om hun zakken te vullen, da's mij wel duidelijk.

Het cynisme ontgaat me niet, L'union fait la force.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 mei 2022 om 19:15.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:15   #62
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Natuurlijk bestaan die, er bestaan ook zwarte zwanen, maar ze zijn zo zwaar in de minderheid dat je ze nauwelijks tegenkomt.
In heel mijn leven ben ik er één tegengekomen die goed Nederlands sprak.
Hij was dan ook met een Vlaamse getrouwd, en sterker nog, hij begreep perfect waarom zoveel Vlamingen voor VB stemden.
Hij vond ook dat de transfers totaal onrechtvaardig hoog lagen.
Eigenlijk, behalve dat zijn 'r' uitspraak wat anders was, had dat gewoon een Vlaming van geboorte kunnen zijn.
En daarmee heb ik de volledige lijst van tweetalige Walen die ik ken opgesomd.
U kent dus niet veel Franstaligen maar dit is niet erg, hoor.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:16   #63
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U kent dus niet veel Franstaligen maar dit is niet erg, hoor.
Wat noemt u "kennen"?
Oud 24 mei 2022, 19:20   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Omdat Vlaams nu eenmaal een lokaal dialectje is, wat nog niet eens mag likken aan de tenen van het nobele en universele Frans.
De hielen, dat mag nog, net, met moeite en als bewijs van de welwillendheid van Franstaligen.
De taal van Vlaanderen is het Nederlands, niet het Vlaams.
Oud 24 mei 2022, 19:23   #65
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De Franse gemeenschap vindt het Nederlands een inferieure taal, une langue si locale, ook al is het Nederlands de taal van de meerderheid.

Dat heb je natuurlijk bij mensen die mordicus vasthouden aan de illusie dat het Frans nog steeds "une langue mondiale" is.

Laatst gewijzigd door quercus : 24 mei 2022 om 19:24.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:25   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat noemt u "kennen"?
Franstalige vrienden of kennissen.
Oud 24 mei 2022, 19:26   #67
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De grootste Vlaminghaters vindt je inderdaad bij de Vlaming zelf.

Ze zijn nu eenmaal niet slimmer.
Inderdaad. Alleen reeds op dit eigenste forum kunnen we dat elke dag vaststellen.
Oud 24 mei 2022, 19:27   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat heb je natuurlijk bij mensen die mordicus vasthouden aan de illusie dat het Frans nog steeds "une langue mondiale" is.
Frans is de taal van de Franstaligen net als Nederlands de taal van de Vlamingen is. Punt. Wat die vrouw hier uit, is natuurlijk totaal belachelijk.
Oud 24 mei 2022, 19:28   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Alleen reeds op dit eigenste forum kunnen we dat elke dag vaststellen.
Waarom "Vlaminghaters"? Omdat ze niet in uw richting gaan? Hebben ze niet het recht voor België te zijn?
Oud 24 mei 2022, 19:41   #70
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom "Vlaminghaters"? Omdat ze niet in uw richting gaan? Hebben ze niet het recht voor België te zijn?
Ze zijn maar voor één reden pro België, en dat is het geld (miljarden €'s) dat jaarlijks (gratis en voor niks) via de Belgische constructie van Vlaanderen naar Wallonië vloeit.
En ondanks al dat Vlaams geld, zitten ze nog voor 4 miljard € in het rood.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 24 mei 2022 om 19:44.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:42   #71
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is wel een feit dat anderstaligen die Nederlands leerden met problemen zitten als ze naar soaps op de Vlaamse tv-zenders kijken. Soaps zijn het ideale middel om een taal te leren. Maar als ze daar zoals in "Lisa" het de hele tijd over "dees" hebben, kan je daar met uw standaard Nederlands niet te veel van begrijpen.
Ik erger mij dan ook vreselijk aan het feit dat men weinig standaard-Nederlands hoort op onze Vlaamse zenders. Of dat nu in een soap of een spelprogramma is.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 mei 2022 om 19:43.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:46   #72
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dat gaat er bij sommige mensen erg moeilijk uit. Ook op dit forum kun je dit vaststellen. Reeds gans mijn leven erger ik mij daar aan. Wanneer je dan aan de betrokkene vraagt of hij/zij dan ook op TV de nieuwsuitzendingen volgt in het "Vlaams", of zijn/haar kinderen dan op school ook les krijgen "in het Vlaams", dan kijken ze u met verbazing en onbegrip aan. Soms heb ik dergelijke figuur dan ook wel eens gevraagd of ze in Wallonië dan ook allemaal "Waals" spreken. Gewoonlijk staan ze dan met de mond vol tanden.
Aan het "Waals" heb ik nog wel leuke herinneringen. Tijdens mijn legerdienst was de eenheid waarin ik terecht kwam tweetalig. Er waren ook redelijk wat Waalse jongens. Twee van hen waren echte joviale "copains" die werkten in de glasfabriek van Glaverbel in Charleroi. Soms schakelden ze onder elkaar over van het Frans naar het Waals. Hoe aandachtig ik ook probeerde te luisteren, ik kon er geen jota van begrijpen.
Oud 24 mei 2022, 19:49   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik vind het persoonlijk een schande dat het Nederlands geen plichtvak is in het onderwijs van de Franse gemeenschap. De grondwet zou erin moeten voorzien dat de federale overheid verplicht maatregelen kan nemen om het onderwijs in de andere grote landstaal, desgevallend ook van het Duits in elke gemeenschap kan aanmoedigen.
Hoe naïef !!!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:50   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het is raar dat een Vlaming Belgicist is. Eeuwenlange onderdrukking door Habsburgers, Fransen en Belgen. Enkele diehards hebben ze zelfs wijsgemaakt dat de Ollanders de ergsten waren. Tja...

...
Dat is een variant van het Stockholm-syndroom.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 24 mei 2022, 19:56   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nogal zielig van Bouchez.

Als je actief wordt in de politiek op federaal niveau, dan weet je het toch: als je ambitieus bent dan ga je wel eens een ernstige verantwoordelijke functie krijgen, en dan ben je in je functie verantwoordelijk voor meer Vlamingen dan Walen ...
dan bereid je je een beetje voor.

En als je een beetje oplet terwijl je werkt / leeft / ... in de Kamer en alles wat daar rond hangt, dan ben je toch op 1 2 3 tweetalig.

Oud 24 mei 2022, 19:57   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar het is wel een feit dat anderstaligen die Nederlands leerden met problemen zitten als ze naar soaps op de Vlaamse tv-zenders kijken. Soaps zijn het ideale middel om een taal te leren. Maar als ze daar zoals in "Lisa" het de hele tijd over "dees" hebben, kan je daar met uw standaard Nederlands niet te veel van begrijpen.
Ik erger mij dan ook vreselijk aan het feit dat men weinig standaard-Nederlands hoort op onze Vlaamse zenders. Of dat nu in een soap of een spelprogramma is.
Daarin zijn ze inderdaad veel te laks. Als excuus wordt dan dikwijls met het argument van "authenticiteit" en "spontane taal" geschermd. Dit vind ik eerder zwak. Nederlands hoeft niet per definitie "stroef" of "houterig" te zijn.
Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat elk spoor van dialect uit de VRT zou moeten gebannen worden. Ik herinner me nog dat jaren geleden op een Belgisch=Franstalige zender af en toe volkse toneelstukken in het Waals werden opgevoerd.
Oud 24 mei 2022, 19:59   #77
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ze zijn maar voor één reden pro België, en dat is het geld (miljarden €'s) dat jaarlijks (gratis en voor niks) via de Belgische constructie van Vlaanderen naar Wallonië vloeit.
En ondanks al dat Vlaams geld, zitten ze nog voor 4 miljard € in het rood.
U kan misschien niet begrijpen dat er mensen zijn die zich heel goed in België voelen en die helemaal niet bezig met het communautair zijn. En ik heb het evenwel over Vlamingen als Franstaligen. Niet iedereen in dit land gaat in uw richting.
"Vlaminghaters" gaat trouwens over Vlamingen die België steunen.
Oud 24 mei 2022, 20:06   #78
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dat gaat er bij sommige mensen erg moeilijk uit. Ook op dit forum kun je dit vaststellen. Reeds gans mijn leven erger ik mij daar aan. Wanneer je dan aan de betrokkene vraagt of hij/zij dan ook op TV de nieuwsuitzendingen volgt in het "Vlaams", of zijn/haar kinderen dan op school ook les krijgen "in het Vlaams", dan kijken ze u met verbazing en onbegrip aan. Soms heb ik dergelijke figuur dan ook wel eens gevraagd of ze in Wallonië dan ook allemaal "Waals" spreken. Gewoonlijk staan ze dan met de mond vol tanden.
Aan het "Waals" heb ik nog wel leuke herinneringen. Tijdens mijn legerdienst was de eenheid waarin ik terecht kwam tweetalig. Er waren ook redelijk wat Waalse jongens. Twee van hen waren echte joviale "copains" die werkten in de glasfabriek van Glaverbel in Charleroi. Soms schakelden ze onder elkaar over van het Frans naar het Waals. Hoe aandachtig ik ook probeerde te luisteren, ik kon er geen jota van begrijpen.
Met liedjes is het soms Vlaams. Ik herinner mij de "Tien Om Te Zien-periode" en een liedje als "Zaterdag" van KIA vind ik nog altijd uitstekend : ik begrijp er wel niets van. Dit is puur dialect van Aarschot.
Oud 24 mei 2022, 20:07   #79
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kan misschien niet begrijpen dat er mensen zijn die zich heel goed in België voelen en die helemaal niet bezig met het communautair zijn. En ik heb het evenwel over Vlamingen als Franstaligen. Niet iedereen in dit land gaat in uw richting.
"Vlaminghaters" gaat trouwens over Vlamingen die België steunen.
het gaat niet over communitair, HET GAAT OVER GELD !!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 20:09   #80
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarin zijn ze inderdaad veel te laks. Als excuus wordt dan dikwijls met het argument van "authenticiteit" en "spontane taal" geschermd. Dit vind ik eerder zwak. Nederlands hoeft niet per definitie "stroef" of "houterig" te zijn.
Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat elk spoor van dialect uit de VRT zou moeten gebannen worden. Ik herinner me nog dat jaren geleden op een Belgisch=Franstalige zender af en toe volkse toneelstukken in het Waals werden opgevoerd.
Dat was lang geleden op de RTBF.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be