![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Dit filmpje wekt... | |||
afschuw... maar je wist dit al en at het sowieso nooit |
![]() ![]() ![]() |
33 | 66,00% |
afschuw... en nu ben je voorgoed overtuigd: nooit meer |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,00% |
een irritatie op... je eet het toch maar zelden en enkel op restaurant |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,00% |
totaal niets op... 't is gewoon lekker en wat kan het jou verdommen dat die beesten zo afzien |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,00% |
ergernis op... nu ga je 't speciaal kopen, gewoon om tegendraads te doen |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,00% |
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Landbouwers zijn trouwens ook mensen. Als ik die redenering van "kunstmatig in leven houden" doortrek zullen we ook maar de sociale zekerheid afschaffen, alle transfers naar Wallonië stopzetten, mensen in overheidsdienst een pak minder betalen, enz. Veel sectoren in de landbouw hebben het al moeilijk genoeg, geen wonder dat je het hoogst aantal zelfmoorden bij landbouwers vindt. Ik ben blij dat ik niet in de voetsporen van m'n ouders ben getreden die allebei in de voedingssector werken/hebben gewerkt, want ik verzeker je daar de meest ondankbare jobs vindt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Anderzijds merk ik dat het inderdaad nodig was enige regels neer te pennen om ze rond die pot van zever gedraaid te krijgen die nodig zijn om je geweten te sussen aangaande je scrupuleuze vreetpartijen van de komende dagen. Die levertjes eten is een degoutante daad vergelijkbaar met het Duits kanabalisme van enige tijd geleden. Er zijn zoveel andere lekkere dingen te eten die voor veel minder leed zorgen. Maar tja, de rotverwende burgertjes moeten hun geld toch op een originele manier kunnen uitgeven en ten toonspreiden aan hun tafelgenoten, hé? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hier, 't is vree plezant. Maar dit terzijde. Citaat:
![]() ![]() Bon, ik denk dat ik wel weet wat je wil zeggen maar daar gaat het me net om. Ik ben met dat soort zaken vrij bewust bezig en informeer me naar alternatieven. Geloof me, als dat filmpje zou gelden voor ELKE foie-gras die in de winkels ligt dan zou ik het niet langer eten. Ik dacht dat ik dat wel duidelijk had gemaakt. Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik ben ook geen vegetariër hoor, verre van zelfs. Maar om het simpel te verduidelijken: van een koe kunnen we met velen lang van eten. Om eenzelfde hoeveelheid levertjes bij elkaar te krijgen moeten vele beestjes veel te veel afzien. Mensen als jij zou ik zelf eens een trechter in de keel willen wringen en je eens 2 weken lang voederen. Toch nog een smakelijk kerstfeest... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() De mensen moeten terug voeling krijgen met de natuur. In de goede zin, maar ook met z'n wrede kant. De kinderen denken dat de kippevleugels aan de bomen groeien en de lamskoteletjes uit de pels van de schapen geplukt worden. De manier waarop we vandaag veel dieren vetmesten voor hun vlees is echter gruwelijk en heeft hier niks meer mee te maken. Hier zouden we iets (en zonder te overdrijven naar de andere kant) toch iets moeten aan veranderen.
Als we de dieren vetmesten met toch een minimum aan comfort, en ze slachten op een snelle en bijna pijnloze manier, dan heb ik er geen probleem mee om verder vlees te blijven eten met veel smaak. Ik heb kippen die ik zelf slacht en vil. Ik maak daar weinig uit en ze smaken verrukkelijk vergeleken met die kippen uit de winkel die ze in enkele weken vet mesten. Ik heb ze een goed leven gegeven, en zij geven mij uiteindelijk een lekker maal. Toch mooi. Als ik mijn vrouw dan vraag: "van wie zou dit billetje nu zijn, van die witte of van die bruine haan?" dan daalt haar eetlust gevoelig. Gewoon omdat we er niets meer mee (willen) te maken hebben. Maar dit 'zielig doen' werkt juist in de hand dat zo een excessen als vandaag kunnen blijven ontstaan. Het vlees wordt anomiem, en komt blijkbaar niet meer van een eens levend beest. Die mentaliteit zouden we moeten veranderen. Sommige mensen (de eters) wat aanharden aan de éne kant, en anderen (bedrijven) wat temperen aan de andere kant. Laatst gewijzigd door dUSK : 23 december 2004 om 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn grootouders hadden een vishandel en toen ik nog een jong Vexilleke was ging ik daar elke zomer "vakantiejobben". Dat was toen vis fileren, maar ook levende paling stropen, kreeften koken voor de feestjes van de plaatselijke notabelen etc... En ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan; het stropen van paling bvb. is een handigheidje en die beesten zijn in een fraktie van een seconde dood (enfin, ik neem aan dat ze dood zijn zodra hunne kop eraf gaat). In familie van mijn echtgenote zijn het allemaal boeren en veekwekers... En weet je wat? Die gasten hebben hun eigen beesten apart staan. De één heeft een vetmesterij voor kippen (20.000 stuks !), maar heeft een prachtig kiekenskot achter z'n boerderij met 100% biologisch gepamperde prijsbeestjes. En zo'n kip smaakt ook naar kip; niet naar die uitgemergelde en opgepompte rotzooi die ze in de supermarkt verkopen. Idem voor de varkenskweker met z'n 5 beesten buiten achter de schuur; elk jaar stoppen we onze diepvriezer vol. Die gast (enfin "nonkel" voor mij dan) heeft ook een paar dikbillen staan in de wei die hij bepampert alsof het zijn kinderen zijn. En dat proef je ook. De rest wordt gekweekt volgens "economische" principes en is voor de mensen van 't stad. Het is wel mijn overtuiging dat je pas respect kan opbrengen voor het vlees dat in je bordje ligt -of beter, het beest dat dat vlees heeft geleverd- wanneer je ook eens geconfronteerd bent geweest met de manier waarop het in uw teljoor is terechtgekomen. Sommige stadsmensen weten amper hoe een koe er in werkelijkheid uitziet van dichtbij, laat staan dat ze weten wat het inhoudt om zo'n beest te slachten. ... en dat heeft inderdaad iets van hypocrisie. Mocht ik nu nog twintig jaar jonger zijn en heel idealistisch, dan zou ik er nog pamfletten over schrijven in heel scherpe bewoordingen. Maar ach, mensen zijn mensen ....
![]() |
![]() |
#68 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Met alle respect voor de vegetariërs, maar ik vind dat tegennatuurlijk. Een menselijk lichaam heeft bouwstoffen nodig die hij haalt uit vlees. Het is grotendeels te vervangen door ander eten, maar echt gezond en sterk zien de weinige vegetariërs die ik ken er niet uit. Trouwens de moeite en tijd die je er moet voor opofferen wat betreft zoeken naar die vervangingsproducten, de prijs ervan, de hoeveelheid die je ervan naan binnen moet werken, de smaak die sommige producten hebben, de extra belasting op je gezin als je wederhelft of kinderen niet willen meedoen,... dat is het mij allemaal niet waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het mooiste zou zijn als we allemaal lekker thuis onze beesten konden kweken, maar dat is ons niet allemaal gegeven.
![]() |
![]() |
#72 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het gaat me ook niet alleen om het dierenlééd, uiteraard wel in de eerste plaats, maar het kan niet gezond zijn. Dus we laten toe dat dieren afzien en eten daarna vlees dat onze eigen gezondheid schade toebrengt. Ik ben daarvan overtuigd. Zoals je al zei, dat 'gepamperde' vlees smaakt veel en veel beter. Eet maar eens een ei van bij iemand die kippen heeft rondlopen, of een ei van batterijkippen. Je wil nooit meer andere. Citaat:
Liever af en toe een lekkere steak van bij de boer hier dan alle dagen een stuk dierenleed op mijn bord. Wij hebben trouwens heel lange darmen, net zoals herbivoren, carnivoren hebben heel korte darmen. Veel vlees eten is dus niet per definitie nodig. Integendeel. Er zijn mensen die veel beter af zijn zodra ze minderen. Citaat:
![]() ![]() Niet idealistisch genoeg waarschijnlijk want wat houdt je tegen om niet alsnog jouw scherpe pen boven te halen? Go get 'm d'Artagnan ![]()
[size=1] ![]() [/size] Laatst gewijzigd door oriana : 23 december 2004 om 16:51. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dusk, het nummer is Mein Teil, het 2de nummer van het nieuwe album Reise Reise.
En ja,het is gebaseerd op de daden van de kannibaal Armin.Die heeft samen met de zwaar gedrogeerde donateur het geslachtsdeel opgegeten. Nadien is de donateur letterlijk in de pan gehakt.
![]() |
#76 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar dat comfort dat er nu is moet beter zijn, maar helaas is dat economisch niet haalbaar. M'n vader heeft het gedaan met z'n scharrelkippen en hij is er helemaal niet rijk op geworden. Jaren heeft hij gewerkt met verlies en tijdens de laatste jaren - toen bioproducten populair werden - heeft hij een beetje kunnen verdienen. Op de oppervlakte die we hadden (1/2 hectare gebouwen, 1 hectare weiland) konden we 5.000 scharrelkippen zetten terwijl in het geval van batterijen dat een groot veelvoud zou zijn. Daarnaast heb je al die andere administratieve regels die je zeker niet moet onderschatten. Nu moet ieder ei een stempel krijgen met datum van productie e.d.; dat is onbegonnen werk als je het geld niet hebt om te investeren. Hij heeft tot hij op pensioen ging gewerkt met ofwel zelfgemaakte machines of machines van voor WO2 die zijn vader gebruikte. Er komt heel veel aan te pas; voedsel produceren op kleinschalige manier is nu eenmaal niet mogelijk, zelfs niet als de productie niet zo hoog als nu zou moeten zijn. Het administratieve aspect is de dooddoener op dat vlak. Laatst gewijzigd door instromaniac : 23 december 2004 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
en je mag daar van eten zoveel je wil, er is geen politie ofrode boekje dat je oplegt hoeveel je van alles moet eten, hoor. Citaat:
![]() Citaat:
![]() mijn vrouwke hoeft nooit vegetarisch te eten, als ze dat niet wil. sterker nog: ik sta in de keuken h�*�*r vleesgerechtje te bereiden. vegetarisme is een persoonlijke keuze, niet iets dat je anderen oplegt, en het is heus geen marteling, noch een konijnendieet of smakeloze troep. (of je moest niet kunnen koken, natuurlijk.)
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
je laatste quote vind ik om van te balen als ik eerlijk mag zijn, een mensleven heeft bij mijn weten nog altijd meer waarde dan eender wel dierenleven, Mensen en dieren zijn niet gelijk! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() En wat te denken van het (nog altijd?) massaal gebruik van hormonen in het vetmesten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |