Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2023, 10:59   #61
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Wat de meesten hier vergeten, is dat depressie in de meeste gevallen een gevolg is van een medische of externe oorzaak. In zo een geval zullen pillen allleen niet helpen.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 11:00   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Toch kan het therapeutisch werken, uw bijl of kloofhamer pakken en een paar goei motten geven op een stuk hout, ha dat lucht op,...
.
Ik las uw hoopgevende zin.... en dan.... HOUT ! Pffff
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 11:04   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb in mijn directe omgeving iemand die een echte fysische depressie had, en ik kan U verzekeren dat die geneesmiddelen ongelofelijk goed werken. Het is wel degelijk, vanaf een zeker punt, een fysische ziekte, die met fysiologische middelen kan behandeld worden.

Men moet goed het onderscheid maken tussen de situatie die de depressie veroorzaakt heeft, en de depressie zelf he. Zelfs al vervalt de oorzaak, eens je met een depressie zit, wordt die beter medisch behandeld. Dat komt niet altijd "vanzelf" goed.

Het is echt zoals het breken van een been: ge hebt een ongeluk voor, of ge doet stommiteiten, die maken dat op een zeker ogenblik, ge uw been breekt. Maar dan moet dat been verzorgd worden, en het volstaat niet van op te houden met stommiteiten te doen.

Alle psychologische aspecten, goeie raad, manieren van naar het leven te kijken en zo zijn allemaal goed VOOR de depressie er is, en om te vermijden dat ge er een opdoet. Maar eens ge ze hebt, volstaat dat niet meer.

Natuurlijk heeft het ook geen zin om een depressie te behandelen als de oorzaken ervan nog aanwezig zijn. Maar die weghalen is nodig, maar niet voldoende.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 februari 2023 om 11:05.
Oud 23 februari 2023, 04:07   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb in mijn directe omgeving iemand die een echte fysische depressie had, en ik kan U verzekeren dat die geneesmiddelen ongelofelijk goed werken.
Niet bij iedereen. Kleine nuance.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2023, 11:52   #65
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in mijn directe omgeving iemand die een echte fysische depressie had, en ik kan U verzekeren dat die geneesmiddelen ongelofelijk goed werken. Het is wel degelijk, vanaf een zeker punt, een fysische ziekte, die met fysiologische middelen kan behandeld worden.

Men moet goed het onderscheid maken tussen de situatie die de depressie veroorzaakt heeft, en de depressie zelf he. Zelfs al vervalt de oorzaak, eens je met een depressie zit, wordt die beter medisch behandeld. Dat komt niet altijd "vanzelf" goed.

Het is echt zoals het breken van een been: ge hebt een ongeluk voor, of ge doet stommiteiten, die maken dat op een zeker ogenblik, ge uw been breekt. Maar dan moet dat been verzorgd worden, en het volstaat niet van op te houden met stommiteiten te doen.

Alle psychologische aspecten, goeie raad, manieren van naar het leven te kijken en zo zijn allemaal goed VOOR de depressie er is, en om te vermijden dat ge er een opdoet. Maar eens ge ze hebt, volstaat dat niet meer.

Natuurlijk heeft het ook geen zin om een depressie te behandelen als de oorzaken ervan nog aanwezig zijn. Maar die weghalen is nodig, maar niet voldoende.
Ik ben depressief omdat ik niet tegen de veranderingen kan. Ik moet gedwongen naar buiten om te regelen dat mijn toestellen aangepast worden op de overschakeling naar ruw gas. Ik word compleet krankjorum van al die veranderingen. Beeld je eens in hoe ik ga flippen als cash geld verdwijnt, en dus het laatste waarmee ik mijn zielige kop boven water gou, weg valt?
Het is als Duitsers die de nazi's doorzagen pillen aanbevelen zodat ze verder kunnen vergassen.
Repent!!!
Oud 23 februari 2023, 12:37   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Antidepressiva zijn er in de eerste plaats ter ondersteuning van de patiënt. Bijvoorbeeld tijdens een rouwproces. Het ene werkt al ingrijpender dan het ander. Er zijn er waarbij het gebruik moet worden opgebouwd en nadien afgebouwd. Mijn perceptie is dat bepaalde antidepressiva zoals Seroxat een ander mens van je maken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2023, 13:04   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Antidepressiva zijn er in de eerste plaats ter ondersteuning van de patiënt. Bijvoorbeeld tijdens een rouwproces.
Eh, nee, helemaal niet. Uw rouwproces moet ge doormaken, en daar is niks "medisch" aan. Wat ge moet vermijden is dat dat rouwproces zekere fysiologische effecten veroorzaakt die tot een depressie gaan leiden. Maar zolang die fysische depressie daar niet is, moet ge ze niet "behandelen", niet meer dan dat het zin heeft om plaaster te doen rond een been dat (nog) niet gebroken is.

Daarentegen, psychologische ondersteuning en zo is DAN aangewezen als men er teveel last van heeft. Maar het is dan niet de moment om antidepressiva te gaan slikken.

Er is een verschil tussen "gedeprimeerd zijn" wat een psychologische toestand is die kan overeenkomen met een onaangename situatie (zoals rouw), en die tot op zekere hoogte "normaal" is, en waar men "bovenop" moet komen enerzijds, en een depressie, die een fysiologische toestand is, en die behandeld moet worden, anderzijds.
Oud 23 februari 2023, 13:37   #68
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eh, nee, helemaal niet. Uw rouwproces moet ge doormaken, en daar is niks "medisch" aan. Wat ge moet vermijden is dat dat rouwproces zekere fysiologische effecten veroorzaakt die tot een depressie gaan leiden. Maar zolang die fysische depressie daar niet is, moet ge ze niet "behandelen", niet meer dan dat het zin heeft om plaaster te doen rond een been dat (nog) niet gebroken is.

Daarentegen, psychologische ondersteuning en zo is DAN aangewezen als men er teveel last van heeft. Maar het is dan niet de moment om antidepressiva te gaan slikken.

Er is een verschil tussen "gedeprimeerd zijn" wat een psychologische toestand is die kan overeenkomen met een onaangename situatie (zoals rouw), en die tot op zekere hoogte "normaal" is, en waar men "bovenop" moet komen enerzijds, en een depressie, die een fysiologische toestand is, en die behandeld moet worden, anderzijds.
Dus, als ik je goed begrijp, kan je enkel spreken van een depressie indien er fysiologisch een afwijking is.
Depressie is volgens mij toch iets rekbaarder.
Oud 23 februari 2023, 14:49   #69
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, als ik je goed begrijp, kan je enkel spreken van een depressie indien er fysiologisch een afwijking is.
Dat is juist het probleem, dat men gedeprimeerd en depressie door elkaar haalt.

https://www.verywellmind.com/sadness...ession-2330492

Van den buitenkant ziet men soms het verschil niet.
Oud 23 februari 2023, 16:40   #70
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las uw hoopgevende zin.... en dan.... HOUT ! Pffff
Ja ik heb hier geen makakken opgestapeld liggen in mijnen hof he
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2023, 16:44   #71
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik hoorde zo onlangs van iemand die een traumatische ervaring heeft gehad en daar ook nog altijd mee worstelt, ik denk dat dat een beetje in t zelfste straatje zit. Ge komt inderdaad iets tegen en dat iets is erg genoeg om er van "wakker" te liggen.
Oud 23 februari 2023, 16:48   #72
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat er een verschil is tussen

Echt fysische klachten hebben veroorzaakt door een depressie, (hoge bloeddruk, zelfmoord neigingen, slapeloosheid, etc...

en depresief zijn, (algemeen gevoel van neertslachtigheid, maar waar verder geen fysische klachten zijn, of geen echt trauma als oorzaak is. )

Tegen het een kunt ge u wapenen en met eens goed te babbelen of uw bijl te pakken iets aan doen.

Tegen het andere niet, daar moet mijnheer doktoor u een pilleke geven en moet ge naar de psy om het een en ander te gaan vertellen en technieken aan te leren om u er door te helpen .
Oud 23 februari 2023, 20:05   #73
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Echt fysische klachten hebben veroorzaakt door een depressie, (hoge bloeddruk, zelfmoord neigingen, slapeloosheid, etc...

en depresief zijn, (algemeen gevoel van neertslachtigheid, maar waar verder geen fysische klachten zijn, of geen echt trauma als oorzaak is. )

Tegen het een kunt ge u wapenen en met eens goed te babbelen of uw bijl te pakken iets aan doen.

Tegen het andere niet, daar moet mijnheer doktoor u een pilleke geven en moet ge naar de psy om het een en ander te gaan vertellen en technieken aan te leren om u er door te helpen .
Daar ben ik het mee eens.
Zich neerslachtig voelen kan na een nachtje stappen. Een houten kop, een kater. Een vriend of vriendin kwijtspelen. Is van voorbijgaande aard en praten met iemand kan helpen. Daar heb je geen medicatie voor nodig. Ik heb ooit tegen een psycholoog gezegd dat zijn "patiënten" mensen zijn die geen vrienden hebben. Hij keek kwaad maar gaf mij gelijk.
Iemand met een depressie zit al enige tijd met een probleem tussen oren, wordt op den duur ziek, functioneert niet meer, en geraakt niet meer uit de impasse zonder hulp zijnde psychiater en medicatie.
Oud 23 februari 2023, 20:06   #74
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist het probleem, dat men gedeprimeerd en depressie door elkaar haalt.

https://www.verywellmind.com/sadness...ession-2330492

Van den buitenkant ziet men soms het verschil niet.
Ik denk dat we het verschil wel begrijpen.
Oud 24 februari 2023, 20:33   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ik heb hier geen makakken opgestapeld liggen in mijnen hof he
Oud 24 februari 2023, 20:44   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voila. En ja, als ge de situatie van gedeprimeerd zijn te lang laat aanslepen, of als ze te intens is, dan komt daar een depressie van, en dan moet ge inderdaad naar den doktoor. Als ge rap genoeg die situatie van gedeprimeerd zijn onder controle krijgt, dan zijt ge "normaal bezig" en komt dat vanzelf weer goed, maar eens ge een fysische depressie hebt, moet ge daar ook fysische geneesmiddelen voor pakken of ge gaat er echt nie goed uitgeraken.
Oud 24 februari 2023, 22:18   #77
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Wat veel mensen niet beseffen en nog dikwijls door de medische wereld geneerd wordt: Samenstelling microbioom heeft invloed op depressie
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2023, 22:26   #78
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila. En ja, als ge de situatie van gedeprimeerd zijn te lang laat aanslepen, of als ze te intens is, dan komt daar een depressie van, en dan moet ge inderdaad naar den doktoor. Als ge rap genoeg die situatie van gedeprimeerd zijn onder controle krijgt, dan zijt ge "normaal bezig" en komt dat vanzelf weer goed, maar eens ge een fysische depressie hebt, moet ge daar ook fysische geneesmiddelen voor pakken of ge gaat er echt nie goed uitgeraken.
Rekening houdend met uw onderscheid tussen gedeprimeerd zijn en een depressie, dan stel ik toch vast dat er veel gedeprimeerden naar de psychiater lopen en medicijnen slikken.
Oud 25 februari 2023, 08:28   #79
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rekening houdend met uw onderscheid tussen gedeprimeerd zijn en een depressie, dan stel ik toch vast dat er veel gedeprimeerden naar de psychiater lopen en medicijnen slikken.
Met als gevolg ze dan echt het risico lopen om zwaar depressief te worden.

Onderzoek toont aan dat ongeveer de helft van de mensen die antidepressiva slikken nadelige effecten ondervindt op seksueel vlak. Bij mannen uit zich dat in erectieproblemen of moeite om klaar te komen, ook vrouwen merken dat ze vaak minder snel opgewonden raken of klaarkomen.

https://www.demorgen.be/beter-leven/...nde~b5a662ae9/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 februari 2023 om 08:29.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2023, 11:41   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Met als gevolg ze dan echt het risico lopen om zwaar depressief te worden.

Onderzoek toont aan dat ongeveer de helft van de mensen die antidepressiva slikken nadelige effecten ondervindt op seksueel vlak. Bij mannen uit zich dat in erectieproblemen of moeite om klaar te komen, ook vrouwen merken dat ze vaak minder snel opgewonden raken of klaarkomen.

https://www.demorgen.be/beter-leven/...nde~b5a662ae9/
Zou het niet kunnen dat depressieve mensen weinig of minder zin hebben in seks ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 25 februari 2023 om 11:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be