![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het laatste kwartaal van 2021 zijn de energieprijzen vervijfvoudigd. Afhankeliik van uw energiecontract betaalt u begin 2022 tussen de 0,42 en 0,69 euro per kWh stroom.
Net als bij de stroomtarieven voor thuis zitten er grote prijsverschillen in de laadtarieven voor elektrische auto’s. Uit onderzoek van NRC blijkt dat de prijzen verschillen per laadpasaanbieder, per abonnement, per laadpaal, per beheerder, per stad of provincie. En ook gedurende de dag. Anders dan een energiecontract met duidelijke kWh-tarieven toont een laadpaal zelden wat je betaalt per kWh stroom. Dat is vreemd. Tanken aan 0,23 euro behoort dus al in een verleden op ultra korte tijd.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 17 juni 2022 om 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wil zeggen dat iemand zoals een Bemmetje uw 100 km/dag naar 50 km terugbrengt. En dan spreken we niet over de hele meute ambtenaren in België die met "alternatieven" op hun "aanwezigheidsplaats" geraakten. Het is eigenlijk verwonderlijk dat we nog aan die 38 km per dag gemiddeld geraken. En laat ons eens 50 jaar terug gaan in de tijd...1972. Niet elk gezin had een wagen, integendeel, dat was meer 1 op de 3. Een "dagreis" om naar een naburige grote stad te gaan voor de interessante winkels , dan was 30 km enkel al een avontuur voor een kind. Nu is 120 km (even naar zee of de Ardennen vanuit het midden van deze frankenstein staat geleid door gefaalde maffioso), zelfs met files en alles een kwestie van "meh, hopelijk moet er niemand gaan pissen".
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sinds dat ik wat langer gepensioneerd ben hangt er een van onze ICE veel langer aan de druppellader om de startbatterij in form te houden dan dat ik er mee rij en tank.
Ik denk, nee ik ben eigenlijk zeker van, dat ik minstens 6 keer per jaar de batterij een lange nacht bijlaadt (om de 6 weken bij niet gebruik, of soms bij te korte afstand) En aangezien ik soms maar 2.500 km per jaar rij, slechts 5 keer ben gaan voltanken. (en volgetankt met euro98 op stal) Dus een ICE die meer beurten aan de laadklemmen moet hangen dan tankbeurten. ![]() Citaat:
Maar het gaat hier over het heden en het gemiddelde. Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2022 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je vergist U, de laadmix telt. Er zijn alvast (rijkere) mensen die zelfs gratis met een electrische wagen kunnen rijden. ![]() • Van Nederlanders die thuis kunnen laden is het deel snellaadpaal aan hun laadmix slechts 7%. (Definitie laadmix: percentage geladen kilometers per laadmogelijkheid blz 18 https://www.rvo.nl/sites/default/fil...rzoek-2021.pdf ) • Van diegenen die helemaal niet thuis kunnen laden is het dure snellaaddeel ook nog altijd maar 10%. De helft van de EV-rijders laadt zelfs nooit aan een openbare laadpaal. Knoop die percentages nu eens in je hersens? (of is dat te moeilijk?) 31% heeft zelfs nog nooit aan een snellader geladen (het is nergens verplicht met een wagen zeer lange vakantieritten te maken -1 of 2 keer per jaar-) Citaat:
En nu dat de brandstof nog meer opgeslagen is dan de electriciteit is de EV nog goedkoper geworden in "werkingskosten" versus ICE. Citaat:
En tanken aan 1,40 € /liter is ook verleden tijd. ![]() De huisstroom bij Ecopower kost: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2022 om 11:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() - Alle jaarlijkse km-cijfers van Car-Pass van 2019 tot en met 2021 en evolutiegrafiek.
- Ook van de bestelwagens, daar had corona veel minder invloed. - Het merk met de meeste jaarkms is Tesla. - Het motortype met de meeste jaarkms is de **eerder zelden geworden **dieselhybride. - electrische wagens rijden ~ evenveel jaarkms als gewone diesels of hybride-benzine. - Ook interessant het aantal gereden kms volgens de ouderdom van de wagen, 1 tot 20 jaar oud, spijtig, de oudere staan er niet bij, maar men hoeft enkel de curve verder naar beneden te denken, dus +30 jaar is < 5000 km - 2021 personenwagen-gemiddelde was 15.384 km/jaar = 42 km per dag. Citaat:
http://www.febiac.be/public/pressrel...D=1398&lang=NL Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2022 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,549 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en BTW. In januari 2021 was dit nog gemiddeld €0,2407 per kWh.
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Reeds 1 op 4 Amerikanen overwegen een PH(EV) als ze een nieuwe wagen kopen, blijkbaar hebben ook de duurdere brandstofprijzen nog een extra zet gegeven.
En dat was nog in het eerste kwartaal, de brandstofprijzen zijn nu nog hoger geworden. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Noorwegen wil mensen weer uit elektrische auto.
Na tal van genereuze voordelen gegeven te hebben om ze er in te krijgen. Nu heeft dat beleid ook een kleine schaduwzijde, aangezien de Noren massaal overstappen op de elektrische auto, maar er tegelijk ook meer mee rijden. En dat terwijl het net de bedoeling was van de overheid dat de bevolking de auto meer aan de kant zou zetten en te voet zouden gaan. https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ektrische-auto
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 18 juni 2022 om 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoewel Noren wel koplopers zijn wat betreft EV is het hun enkel om de extras te doen.
80 procent van de bestaande auto’s is nog op brandstof De Noorse associatie voor elektrische auto’s is het niet eens met het plan om de voordelen terug te draaien. Volgens de organisatie rijdt 80 procent van het bestaande wagenpark nog op fossiele brandstoffen en de extraatjes zijn volgens de associatie de grootste reden om een EV te kopen.