Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2022, 20:42   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In het laatste kwartaal van 2021 zijn de energieprijzen vervijfvoudigd. Afhankeliik van uw energiecontract betaalt u begin 2022 tussen de 0,42 en 0,69 euro per kWh stroom.

Net als bij de stroomtarieven voor thuis zitten er grote prijsverschillen in de laadtarieven voor elektrische auto’s. Uit onderzoek van NRC blijkt dat de prijzen verschillen per laadpasaanbieder, per abonnement, per laadpaal, per beheerder, per stad of provincie. En ook gedurende de dag. Anders dan een energiecontract met duidelijke kWh-tarieven toont een laadpaal zelden wat je betaalt per kWh stroom. Dat is vreemd.

Tanken aan 0,23 euro behoort dus al in een verleden op ultra korte tijd.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 juni 2022 om 20:44.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 20:56   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat kan men dan anders doen over Fleet.be ....dan eens lachen en wat lullen.

Niet zeveren he...Ik heb jaren veel meer dan 100 km per dag gereden.

Gij zijt zeker vergeten hoe belachelijk je me maakte toen ik je aantoonde we gemiddeld 36 km per uur rijden met de auto ? Ik alleszins niet want dan ging je zelfs lullen over circuit rijden.
Nu niet overdrijven, Micele gebruikt graag gemiddelden.
Wat wil zeggen dat iemand zoals een Bemmetje uw 100 km/dag naar 50 km terugbrengt.
En dan spreken we niet over de hele meute ambtenaren in België die met "alternatieven" op hun "aanwezigheidsplaats" geraakten.

Het is eigenlijk verwonderlijk dat we nog aan die 38 km per dag gemiddeld geraken.

En laat ons eens 50 jaar terug gaan in de tijd...1972. Niet elk gezin had een wagen, integendeel, dat was meer 1 op de 3. Een "dagreis" om naar een naburige grote stad te gaan voor de interessante winkels , dan was 30 km enkel al een avontuur voor een kind.
Nu is 120 km (even naar zee of de Ardennen vanuit het midden van deze frankenstein staat geleid door gefaalde maffioso), zelfs met files en alles een kwestie van "meh, hopelijk moet er niemand gaan pissen".
Oud 18 juni 2022, 10:42   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Sinds dat ik wat langer gepensioneerd ben hangt er een van onze ICE veel langer aan de druppellader om de startbatterij in form te houden dan dat ik er mee rij en tank.

Ik denk, nee ik ben eigenlijk zeker van, dat ik minstens 6 keer per jaar de batterij een lange nacht bijlaadt (om de 6 weken bij niet gebruik, of soms bij te korte afstand)

En aangezien ik soms maar 2.500 km per jaar rij, slechts 5 keer ben gaan voltanken. (en volgetankt met euro98 op stal)

Dus een ICE die meer beurten aan de laadklemmen moet hangen dan tankbeurten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Niet zeveren he...Ik heb jaren veel meer dan 100 km per dag gereden.
Dat is zeveren, bijna iedereen heeft dat wel eens gereden (vooral in het verleden, toen de snelwegen nog rustig waren).
Maar het gaat hier over het heden en het gemiddelde.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2022 om 11:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2022, 11:05   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In het laatste kwartaal van 2021 zijn de energieprijzen vervijfvoudigd. Afhankeliik van uw energiecontract betaalt u begin 2022 tussen de 0,42 en 0,69 euro per kWh stroom.

Net als bij de stroomtarieven voor thuis zitten er grote prijsverschillen in de laadtarieven voor elektrische auto’s. Uit onderzoek van NRC blijkt dat de prijzen verschillen per laadpasaanbieder, per abonnement, per laadpaal, per beheerder, per stad of provincie. En ook gedurende de dag. Anders dan een energiecontract met duidelijke kWh-tarieven toont een laadpaal zelden wat je betaalt per kWh stroom. Dat is vreemd.
Zever en wat FUD en ook achterhaald.

Je vergist U, de laadmix telt. Er zijn alvast (rijkere) mensen die zelfs gratis met een electrische wagen kunnen rijden.

• Van Nederlanders die thuis kunnen laden is het deel snellaadpaal aan hun laadmix slechts 7%.
(Definitie laadmix: percentage geladen kilometers per laadmogelijkheid blz 18 https://www.rvo.nl/sites/default/fil...rzoek-2021.pdf )

• Van diegenen die helemaal niet thuis kunnen laden is het dure snellaaddeel ook nog altijd maar 10%.

De helft van de EV-rijders laadt zelfs nooit aan een openbare laadpaal.

Knoop die percentages nu eens in je hersens? (of is dat te moeilijk?)

31% heeft zelfs nog nooit aan een snellader geladen (het is nergens verplicht met een wagen zeer lange vakantieritten te maken -1 of 2 keer per jaar-)

Citaat:
3.3 Laadgedrag algemeen

Snellader en privé laadpaal thuis door de grootste groep EV-rijders gebruikt [N=1.697] 69% van de EV-rijders maakt gebruik van de snellader en 31% doet dat nooit. Opmerkelijk is dat zo'n 50% van de EV-rijders nooit een openbare laadpaal gebruikt.
Dat snelladen het duurste is van alle laadmogelijkheden, van gratis/kWh tot 70 ct/kWh is algemeen geweten. Prijzen hangen ook van het land af waar men laadt. Snelladen (voor een Beneluxer) doet men wslk het meeste in het buitenland bij een lange vakantierit.

En nu dat de brandstof nog meer opgeslagen is dan de electriciteit is de EV nog goedkoper geworden in "werkingskosten" versus ICE.

Citaat:
Tanken aan 0,23 euro behoort dus al in een verleden op ultra korte tijd.
Nu is het 0,25 tot 0,31 euro.

En tanken aan 1,40 € /liter is ook verleden tijd.

De huisstroom bij Ecopower kost:

Citaat:
Netbeheerder - Netgebied Prijs vanaf 1 januari 2022 */** (euro / kWh, incl. 21% btw) Prijs van 1 maart 2021 t.e.m. 31 december 2021(euro / kWh, incl. 21% btw)
Fluvius - Gaselwest 0,3150 0,2901
Fluvius - Antwerpen 0,2683 0,2403
Fluvius - Imewo 0,2862 0,2576
Fluvius - Intergem 0,2748 0,251
Fluvius - Iveka 0,3029 0,2728
Fluvius - Iverlek 0,2868 0,2595
Fluvius - Sibelgas 0,2964 0,2651
Fluvius - Limburg 0,2539 0,2302
Fluvius - West 0,2704 0,2355
Fluvius - PBE 0,2601 0,2458
Terugleververgoeding (excl. btw, die komt er enkel bij voor zakelijke klanten, niet voor particulieren) 0,064 | 0,044

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2022 om 11:34.
Oud 18 juni 2022, 12:19   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

- Alle jaarlijkse km-cijfers van Car-Pass van 2019 tot en met 2021 en evolutiegrafiek.

- Ook van de bestelwagens, daar had corona veel minder invloed.

- Het merk met de meeste jaarkms is Tesla.

- Het motortype met de meeste jaarkms is de **eerder zelden geworden **dieselhybride.

- electrische wagens rijden ~ evenveel jaarkms als gewone diesels of hybride-benzine.

- Ook interessant het aantal gereden kms volgens de ouderdom van de wagen, 1 tot 20 jaar oud, spijtig, de oudere staan er niet bij, maar men hoeft enkel de curve verder naar beneden te denken, dus +30 jaar is < 5000 km

- 2021 personenwagen-gemiddelde was 15.384 km/jaar = 42 km per dag.

Citaat:
https://www.autonieuws.be/nieuws/722...er-met-de-auto

De vzw Car-Pass, die het register van de kilometerstanden van het Belgische wagenpark beheert, maakte bekend dat de gemiddelde Belgische personenwagen vorig jaar 15.384 kilometer aflegde. Dat is 11 procent meer dan in 2020 maar nog steeds 14% minder dan in 2019 toen van Corona nog geen sprake was. Teslabestuurders reden vorig jaar het meest.

Van alle voertuigen waarvoor de organisatie in een bepaalde maand een kilometerstand geregistreerd heeft, wordt op basis van vorige tellerstanden het jaarlijks afgelegd aantal kilometers berekend. De cijfers van de vzw bevestigen dat het autogebruik vorig jaar opnieuw is toegenomen in vergelijking met 2020, maar dat we nog niet op het niveau van voor de Coronacrisis zitten. Het (deels) telewerken is daar ongetwijfeld de belangrijkste verklaring voor.

Bij de bestelwagens zijn de verschillen minder groot dan bij de personenwagens. Ze legden vorig jaar gemiddeld 19.537 km af, wat een stijging is met 6% tegenover 2020, en slechts 3% minder dan in 2019.

Uit de cijfers van Car-Pass blijkt ook dat hoe jonger de auto, hoe meer kilometers hij jaarlijks aflegt. In hun eerste jaar rijden auto’s gemiddeld 22.000 kilometer, maar na 11 jaar is dat nog maar de helft en na 20 jaar niet meer dan een derde.

Verdeeld op basis van de krachtbron blijkt uit de cijfers van Car-Pass dat hybride diesels met 25.081 kilometer gemiddeld het meeste kilometers aflegden in 2021. Daar zitten zowel de mild-hybride diesels in (zeer veel recente diesels hebben een 48 Volt starter-alternator die rem- en vertragingsenergie recupereert en die door middel van een elektrische boost terug in de aandrijflijn injecteert) als de **diesel-plug-ins, een autotype dat vandaag **alleen door Mercedes-Benz wordt aangeboden. Ook elektrische auto’s blijken intensief gebruikt te worden, want ze reden vorig jaar gemiddeld 18.177 kilometer, wat vergelijkbaar is met het resultaat van de (niet hybride) diesels en de (al dan niet plug-in of volledig) hybride benzinemodellen. De klassieke benzinewagen reed vorig jaar gemiddeld 11.440 kilometer.

De hogere kilometeraantallen van de (hybride) diesels, de elektrische auto’s en de hybride benzines zijn volgens Car-Pass het gevolg van het feit dat het hier om vrij recente auto’s gaat die hoofdzakelijk in bedrijven en bij zelfstandigen gebruikt worden. Dat klassieke benzineauto’s minder rijden is dan weer het gevolg van het feit dat ze voornamelijk in handen van particulieren zijn en gemiddeld ook wat ouder zijn.

De top vijf van het gemiddeld aantal in 2021 afgelegde kilometers per merk ziet er zo uit:

1. Tesla 20.919 km
2. DS 20.026 km
3. Volvo 19.013 km
4. Mercedes 19.010 km
5. Skoda 18.438 km

Tesla en het nog erg jonge DS voeren dus het kilometerklassement aan. Dat komt omdat de gemiddelde leeftijd van die auto’s lager is dan 3 jaar en auto’s in de eerste gebruiksjaren het hoogste aantal kilometers afleggen. Tel daarbij het feit dat – zeker Tesla’s – vandaag voornamelijk door professionele gebruikers bestuurd worden en het is duidelijk dat dit beeld in de toekomst niet noodzakelijk hetzelfde blijft. De auto’s van Volvo en Mercedes hebben een gemiddelde leeftijd van respectievelijk meer dan 7 en bijna 9 jaar en rijden dus structureel meer dan de andere merken.
** Analyse automarkt 2021 van Febiac, dus bedrijven/particulieren, en volgens motortype/brandstof:
http://www.febiac.be/public/pressrel...D=1398&lang=NL

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2022 om 12:46.
Oud 18 juni 2022, 20:46   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,549 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en BTW. In januari 2021 was dit nog gemiddeld €0,2407 per kWh.
Oud 18 juni 2022, 22:07   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Reeds 1 op 4 Amerikanen overwegen een PH(EV) als ze een nieuwe wagen kopen, blijkbaar hebben ook de duurdere brandstofprijzen nog een extra zet gegeven.

En dat was nog in het eerste kwartaal, de brandstofprijzen zijn nu nog hoger geworden.

Citaat:
https://www.kbb.com/car-news/1-in-4-...-electric-car/

1 in 4 Shoppers Considers a Hybrid or Electric Car

One in four new car shoppers in the first quarter of 2022 considered buying a hybrid or an electric car, according to the latest Kelley Blue Book Brand Watch report. Gas prices began their current surge late in the quarter, which doubtless sent some shoppers searching for something that cost less to drive. But a wider selection of new electric vehicles (EVs), hybrids, and plug-in hybrids (PHEVs) probably played a role as well.

The Top 10 Most-Considered Electrified Vehicles:

1. Toyota RAV4 Hybrid
2. Ford Maverick Hybrid
3. Tesla Model 3
4. Tesla Model Y
5. Honda CR-V Hybrid
6. Toyota Highlander Hybrid
7. Ford F-150 Lightning
8. Toyota Camry Hybrid
9. Ford Mustang Mach-E
10. Tesla Model S
Oud 18 juni 2022, 22:40   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Noorwegen wil mensen weer uit elektrische auto.

Na tal van genereuze voordelen gegeven te hebben om ze er in te krijgen.
Nu heeft dat beleid ook een kleine schaduwzijde, aangezien de Noren massaal overstappen op de elektrische auto, maar er tegelijk ook meer mee rijden. En dat terwijl het net de bedoeling was van de overheid dat de bevolking de auto meer aan de kant zou zetten en te voet zouden gaan.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ektrische-auto

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 juni 2022 om 22:41.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2022, 23:07   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoewel Noren wel koplopers zijn wat betreft EV is het hun enkel om de extras te doen.

80 procent van de bestaande auto’s is nog op brandstof
De Noorse associatie voor elektrische auto’s is het niet eens met het plan om de voordelen terug te draaien. Volgens de organisatie rijdt 80 procent van het bestaande wagenpark nog op fossiele brandstoffen en de extraatjes zijn volgens de associatie de grootste reden om een EV te kopen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be