Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2022, 15:55   #61
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Symbolisch wel. Het "object" bestaat mentaal enkel maar dank zij de naam he. Het getal 4, als abstract wiskundig concept, is enkel maar duidbaar door de naam "vier". Ja, je kan meerdere namen geven aan hetzelfde concept, maar je kan geen naam "wegdoen". Je kan zeggen "vier", of "IV", of "4", of .... Maar je kan niet plots zeggen dat dat concept NIET MEER "vier" zou zijn. Eens een naam gegeven, blijft die, zoniet ben je het anker kwijt van dat concept.

Om het in (oude C) informatica termen te zeggen: eens je de pointer van een object gewist hebt, ben je het kwijt, ook al "is het daar nog ergens" in het geheugen.

Kortom: Jan kan zeggen dat je hem/haar/het nu OOK "Mieke" kan noemen. Maar als je die niet meer "Jan" kan noemen is de persoon die vroeger met "Jan" aangeduid werd, foetsie he.

Zo zie je maar hoe diep dat zit.
Maar die naam blijkt dus inaccuraat te zijn he. Je ging ervan uit dat dat kind zich man/vrouw ging voelen, maar dat blijkt achteraf niet te kloppen (even los van oorzaken etc.). De nieuwe naam sluit dan 'beter' aan bij wie die persoon de facto geworden is. Los daarvan is het toch belachelijk om iemand met een vrouwelijk uitzicht met 'Gaston' of zo aan te spreken, praktisch gesproken...
Oud 26 juni 2022, 16:01   #62
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ging over twee broers, waar een van omgebouwd werd, en de andere broer nu zijn "nieuwe zus" aansprak. Die nieuwe zus bleef maar uitleggen dat de vroegere broer "weg" was.
Daar kan nog iets anders mee gemoeid zijn: ik denk dat transgenderisme soms ook gekoppeld is aan andere persoonlijke problematieken die men wil 'oplossen' door een nieuwe persona aan te nemen. Zo lijkt het me ook niet toevallig dat er meer man=>vrouw-transgenders zijn dan omgekeerd, hetgeen immers verband kan houden met het feit dat vrouwen meer 'aanbeden' worden (ego-boost) of met frequente vader-zoonproblemen die maken dat men vooral niet 'zoals de vader' wil zijn of met jongens die zich in jongensgroepen niet aanvaard voelen etc. Maar dat zijn andere overwegingen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 26 juni 2022 om 16:05.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 16:54   #63
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik elders zegde, het concept van eerlijkheid in competitie is een contradictie, toch als het betekent "iedereen heeft a priori gelijke kansen om te winnen en niks dat U een competitief voordeel kan geven, is toegelaten".

Dan zijn de enige eerlijke wedstrijden, die waar het resultaat statistisch equivalent is aan een loterij. En dan moet men de wedstrijd vooral niet doorvoeren, maar moet men een echte loterij doorvoeren. Want men heeft nooit alle elementen in handen die in een echte wedstrijd toch geen minuscuul voordeeltje zouden kunnen geven waardoor een deelnemer meer kans heeft dan een andere om te winnen (bijvoorbeeld, hij heeft meer getraind of zo, foei foei).
Eerlijkheid is een contradictie, maar dat wil niet zeggen dat er geen gradaties zijn. Anders kun je evengoed compititie-indelingen afschaffen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 16:55   #64
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Precies, omdat een naam een identificatienummer is, zoals een adres, een rekeningnummer of een kentekenplaat.

Als de naam van een persoon in plaats daarvan een pseudo-magische kern van de persoonlijkheid zou zijn van, zonder wie de persoon geestelijk dood zou zijn, dan zou je naam veranderen om te ontsnappen niet werken. Dan was het een vorm van zelfmoord, en zouden we de nieuwe persoon niet willen straffen voor wat de oude gedaan heeft.

Namen kunnen een stuk complexer zijn dan een post van een handvol regels past, maar de kern van een persoon, zonder wie je geen banden met die persoon kan hebben, is een naam niet. Het is een label.

Maar goed, volgens mij ben ik hier redelijk off topic aan het gaan.
Jij bent toch 'bioloog'?

Uit interesse: wat vind jij van genderdysforie en het activisme dat daarin meekomt? ben je hoe je je identificeert, of slaat men dan toch wat door?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 17:21   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Maar die naam blijkt dus inaccuraat te zijn he. Je ging ervan uit dat dat kind zich man/vrouw ging voelen, maar dat blijkt achteraf niet te kloppen (even los van oorzaken etc.).
Welnee. Het kind is geboren als biologisch zijnde een zeker geslacht hebbende, en het is nu een vorm van traditie van zekere namen te geven voor mannelijke kinderen, en andere namen voor vrouwelijke kinderen, maar dat is daar de essentie niet van. Ik zie niet in waarom men vasthoudt aan die traditie. Waarom kan iemand die Patrick heet, geen vrouw zijn ? Dat is gewoon maar een traditie he. Iemand die als Patrick begonnen is, kan als Patrick verder door het leven gaan he, zelfs met twee tetten en een poes.

Er is geen strikte noodzaak dat die naam met een harige man met een piemel overeenkomt he. Traditioneel was dat zo omdat men meestal niet "veranderde", maar dat is het dan ook.

Trouwens, een transseksueel is geen vrouw, het is een omgebouwde man met uiterlijke aspecten van een vrouw. Maar het is geen echte vrouw he.

Het gros van de biologie blijft een man, enkel wat uiterlijkheden worden veranderd. Het genetische materiaal in de meeste cellen is nog steeds het originele. Transseksuele ombouwing is echt veel dichter bij "uw haar kleuren" dan je zou denken. Dat mensen dingen doen met hun uiterlijk is hun goede recht, natuurlijk en een lange traditie. (ik moet zeggen dat het mij ontgaat waarom men dat doet, maar ma foi, ik stel vast dat vele mensen geven om hun uiterlijk). Maar transseksuele ombouwing is grotendeels een aspect van het uiterlijke. Bijvoorbeeld, genetische ziektes die zich enkel bij mannen uiten gaat men niet ontlopen door transseksueel te zijn he.

Kortom, een transseksueel die zijn leven begon als Patrick, kan evengoed Patrick blijven heten, want zijn/haar/het lichaam is even dicht bij dat van een eventuele Patrick, dan een ingebeelde "Mieke" die er nooit geweest is he. Zijn externe aspecten lijken natuurlijk goed op die van een vrouw, en daar was het die persoon om te doen, en als dat die persoon gelukkiger maakt, waarom niet.

Citaat:
De nieuwe naam sluit dan 'beter' aan bij wie die persoon de facto geworden is. Los daarvan is het toch belachelijk om iemand met een vrouwelijk uitzicht met 'Gaston' of zo aan te spreken, praktisch gesproken...
Waarom is dat belachelijk ? Dat is nog altijd Gaston. Gaston is de naam van het levende wezen dat daar zit.

Is het ook zo dat als een vrouw met zwart haar Yamina heet, en ze gaat nu blonde haren maken, dat we ze nu Freya moeten noemen ? Want een Yamina met blond haar, dat gaat niet he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 juni 2022 om 17:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 17:26   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila.

Dat op zich zou mij niet storen (enfin, ik zou ongerust zijn dat hij/zij een stommiteit begaat die hij/zij zich de rest van zijn leven zou beklagen, maar da's al ; als het iets is dat hem/haar/het gelukkig maakt, ben ik daar voor te vinden, maar ik ben er niet heel zeker van dat dat zo is - met Houzee is het blijkbaar goed gegaan).

Maar voor mij is dat nog altijd dezelfde persoon, en is dat niet anders dan dat die zijn haar een andere kleur gaf of zo. Dat is dus nog steeds "Jan" voor mij, want dat is die persoon altijd voor mij geweest.

Mocht ik nu een zoon of dochter hebben die plots van zwart haar, purper haar heeft, en zegt dat ik die nu niet meer Mieke maar Marie moet noemen, dan zou ik dat ook niet leuk vinden.
Ik geloof ook niet dat er iets verandert aan de persoonlijkheid. Wat uiteindelijk hopelijk verandert is dat de persoon zich beter, gelukkiger, voelt. Dat de persoon dan nog liever een andere naam wilt dat kan ik ook begrijpen.
Hier in mijn omgeving ken ik er één. Ik weet dat het een transgender is door mensen die haar (hem) al lang kennen. Ik heb die bezig gezien tijdens een zangoptreden.
Hetzelfde zou je kunnen stellen voor travestieten. Mannen die zich als vrouw uitdossen. Hier lopen er nogal wat rond. Ze gebruiken ook een andere naam en voelen zich daarbij goed.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 17:35   #67
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

What's in a name.
Oud 26 juni 2022, 17:47   #68
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar kan nog iets anders mee gemoeid zijn: ik denk dat transgenderisme soms ook gekoppeld is aan andere persoonlijke problematieken die men wil 'oplossen' door een nieuwe persona aan te nemen. Zo lijkt het me ook niet toevallig dat er meer man=>vrouw-transgenders zijn dan omgekeerd, hetgeen immers verband kan houden met het feit dat vrouwen meer 'aanbeden' worden (ego-boost) of met frequente vader-zoonproblemen die maken dat men vooral niet 'zoals de vader' wil zijn of met jongens die zich in jongensgroepen niet aanvaard voelen etc. Maar dat zijn andere overwegingen.
Neen, de verhouding is echt wel 50 /50, zoals je ook normalerwijs zou verwachten.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 17:51   #69
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Neen, de verhouding is echt wel 50 /50, zoals je ook normalerwijs zou verwachten.

Hier lees ik toch iets anders:

https://igvm-iefh.belgium.be/nl/acti...gender/cijfers

En bij travestieten is het nog duidelijker.
Oud 26 juni 2022, 17:52   #70
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Mannen die zich als vrouw uitdossen. Hier lopen er nogal wat rond.
Waar woon jij?
Oud 26 juni 2022, 17:54   #71
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welnee. Het kind is geboren als biologisch zijnde een zeker geslacht hebbende, en het is nu een vorm van traditie van zekere namen te geven voor mannelijke kinderen, en andere namen voor vrouwelijke kinderen, maar dat is daar de essentie niet van. Ik zie niet in waarom men vasthoudt aan die traditie. Waarom kan iemand die Patrick heet, geen vrouw zijn ? Dat is gewoon maar een traditie he. Iemand die als Patrick begonnen is, kan als Patrick verder door het leven gaan he, zelfs met twee tetten en een poes.

Er is geen strikte noodzaak dat die naam met een harige man met een piemel overeenkomt he. Traditioneel was dat zo omdat men meestal niet "veranderde", maar dat is het dan ook.

Trouwens, een transseksueel is geen vrouw, het is een omgebouwde man met uiterlijke aspecten van een vrouw. Maar het is geen echte vrouw he.

Het gros van de biologie blijft een man, enkel wat uiterlijkheden worden veranderd. Het genetische materiaal in de meeste cellen is nog steeds het originele. Transseksuele ombouwing is echt veel dichter bij "uw haar kleuren" dan je zou denken. Dat mensen dingen doen met hun uiterlijk is hun goede recht, natuurlijk en een lange traditie. (ik moet zeggen dat het mij ontgaat waarom men dat doet, maar ma foi, ik stel vast dat vele mensen geven om hun uiterlijk). Maar transseksuele ombouwing is grotendeels een aspect van het uiterlijke. Bijvoorbeeld, genetische ziektes die zich enkel bij mannen uiten gaat men niet ontlopen door transseksueel te zijn he.

Kortom, een transseksueel die zijn leven begon als Patrick, kan evengoed Patrick blijven heten, want zijn/haar/het lichaam is even dicht bij dat van een eventuele Patrick, dan een ingebeelde "Mieke" die er nooit geweest is he. Zijn externe aspecten lijken natuurlijk goed op die van een vrouw, en daar was het die persoon om te doen, en als dat die persoon gelukkiger maakt, waarom niet.

Waarom is dat belachelijk ? Dat is nog altijd Gaston. Gaston is de naam van het levende wezen dat daar zit.

Is het ook zo dat als een vrouw met zwart haar Yamina heet, en ze gaat nu blonde haren maken, dat we ze nu Freya moeten noemen ? Want een Yamina met blond haar, dat gaat niet he.
Ik zei bewust "zich voelen", over 'zijn' kan je eeuwig discussiëren. Ik zie geen reden om moeilijk te doen vanwege een biologieles of een gehechtheid aan een naam die ooit gegeven is. Als jouw kind nu gewoon een andere naam zou nemen uit esthetische overwegingen of vanwege een associatie die hem/haar bevalt, is dat dan ook een vreselijke ramp?
Oud 26 juni 2022, 17:56   #72
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hier lees ik toch iets anders:

https://igvm-iefh.belgium.be/nl/acti...gender/cijfers

En bij travestieten is het nog duidelijker.
Wel, hier : https://transgenderinfo.be/f/pers/cijfers/ is de verhouding 57 /43.

Maar de laatste jaren is dat echt wel 50/50.

Travestie is echt wel wat anders. Hoe zou een vrouwelijke travestie er dan moeten uitzien, de meeste vrouwen dragen ondertussen wel broeken enzo

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 26 juni 2022 om 17:58.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 18:07   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei bewust "zich voelen", over 'zijn' kan je eeuwig discussiëren. Ik zie geen reden om moeilijk te doen vanwege een biologieles of een gehechtheid aan een naam die ooit gegeven is. Als jouw kind nu gewoon een andere naam zou nemen uit esthetische overwegingen of vanwege een associatie die hem/haar bevalt, is dat dan ook een vreselijke ramp?
Er is natuurlijk altijd het aspect "zotten niet tegenspreken" en in die zin zou ik daar kunnen mee meegaan.

Maar als je jaren je kind Jan genoemd hebt, dan is aan die naam gans een hoop herinneringen en belevenissen geassocieerd. Bij Mieke zijn er geen herinneringen he. Het is enkel als je zegt "ah, ja, Mieke, vroeger was dat Jan" dat dat terugkomt he. Maar nee, we zijn nooit met Mieke in de zee gaan spelen. Dat was met Jan. En nee, we zijn nooit in de bergen gaan wandelen met Mieke. Dat was met Jan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 juni 2022 om 18:08.
Oud 26 juni 2022, 18:11   #74
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Wel, hier : https://transgenderinfo.be/f/pers/cijfers/ is de verhouding 57 /43.

Maar de laatste jaren is dat echt wel 50/50.

Travestie is echt wel wat anders. Hoe zou een vrouwelijke travestie er dan moeten uitzien, de meeste vrouwen dragen ondertussen wel broeken enzo
Bij theatrale varianten is het in elk geval duidelijk. "Dragkings" bestaan ook wel, maar dat is minder talrijk.

Wat transgenders betreft: ook als de verhouding gelijk zou zijn, sluit dat een mogelijk (!) samengaan met een andere problematiek niet uit natuurlijk, maar dan in omgekeerde richting. Ik zou denken dat de globale drift in onze maatschappij er wel een is waarin het stilaan 'interessanter' is om vrouw te zijn, maar dat terzijde.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 26 juni 2022 om 18:11.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 18:13   #75
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is natuurlijk altijd het aspect "zotten niet tegenspreken" en in die zin zou ik daar kunnen mee meegaan.

Maar als je jaren je kind Jan genoemd hebt, dan is aan die naam gans een hoop herinneringen en belevenissen geassocieerd. Bij Mieke zijn er geen herinneringen he. Het is enkel als je zegt "ah, ja, Mieke, vroeger was dat Jan" dat dat terugkomt he. Maar nee, we zijn nooit met Mieke in de zee gaan spelen. Dat was met Jan. En nee, we zijn nooit in de bergen gaan wandelen met Mieke. Dat was met Jan.
Ik neem aan dat die herinneringen nog wel gekoesterd kunnen worden, anders is er wellicht ook een ander probleem in de ouder-kindrelatie.
Oud 26 juni 2022, 18:46   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat die herinneringen nog wel gekoesterd kunnen worden, anders is er wellicht ook een ander probleem in de ouder-kindrelatie.
Die kunnen uiteraard gekoesterd worden, maar verbonden met de oude naam.
Oud 26 juni 2022, 19:13   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof ook niet dat er iets verandert aan de persoonlijkheid. Wat uiteindelijk hopelijk verandert is dat de persoon zich beter, gelukkiger, voelt. Dat de persoon dan nog liever een andere naam wilt dat kan ik ook begrijpen.
Hier in mijn omgeving ken ik er één. Ik weet dat het een transgender is door mensen die haar (hem) al lang kennen. Ik heb die bezig gezien tijdens een zangoptreden.
Hetzelfde zou je kunnen stellen voor travestieten. Mannen die zich als vrouw uitdossen. Hier lopen er nogal wat rond. Ze gebruiken ook een andere naam en voelen zich daarbij goed.
Ze voelen zichzelf er misschien wel goed bij maar hoe voelen de toeschouwers er zich bij?

Ik stel me recht en dada.

Idem op tv, zap en weg.
Oud 26 juni 2022, 20:14   #78
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar woon jij?
Momenteel terug in Oostende.
De Van Iseghemlaan in Oostende was in de jaren 70 gekend voor de cabarets. Ondertussen zijn die verdwenen. De cafés draaien er nog op volle toeren, daar komt van alles bijeen: hetero's, homo's, lesbiennes, travestieten, vrouwen die zot zijn van homo's ...
Oud 26 juni 2022, 20:20   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Momenteel terug in Oostende.
De Van Iseghemlaan in Oostende was in de jaren 70 gekend voor de cabarets. Ondertussen zijn die verdwenen. De cafés draaien er nog op volle toeren, daar komt van alles bijeen: hetero's, homo's, lesbiennes, travestieten, vrouwen die zot zijn van homo's ...
Ben vorige week nog in Oostende geweest. Royal palace en daar aan het casino.
Oud 26 juni 2022, 20:35   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ben vorige week nog in Oostende geweest. Royal palace en daar aan het casino.
Dat ken ik maar al te goed. Mijn favoriet café aan 't casino is Café Leopold.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be