Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2022, 01:21   #61
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ja maar ,destijds was de pastoor nog almachtig vanop zijn kansel hé....

Ik heb het meegemaakt hoe hij mensen die uit de stad Antwerpen kwamen verketterde omdat die in de gemeente een café met een danszaal hadden gekocht....

Dat was het oord van den duivel tot die mensen uiteindelijk de boel moesten verkopen ....

Meneer pastoor was uiteindelijk de koper van het hele geval ,en in de daaropvolgende inwijding door zijn persoon werden de duivel en consoorten met enkele rake zwischen van zijn in wijwater gedrenkte plumeau verbannen naar het einde van de de wereld...

En dat is amper 50 jaar geleden hé...
Mijn moeder heeft een blijvende haat overgehouden aan de nonnen die ze heeft gekend. Mijn grootouders waren zo goed als allemaal vrij negatief tegenover de Kerk. Die hebben het meegemaakt.

"Of wij dat geloofden toen? Neen, zo goed als niemand. We deden alsof omdat dat van ons verwacht werd."

Pastoor is nu nog een scheldterm voor authoritaire zagevent wiens authoriteit niemand om gevraagd heeft en dan denk ik meteen aan iemand als FVDB.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 01:29   #62
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja pastoor ,dat is voor mij een beladen term ,ikzelf ben er gelukkig aan ontsnapt , jeugdvrienden van mij hadden dat geluk niet als je begrijpt wat ik hier zeggen wil ....

Die mens zelf is al lang dood ,maar zijn toenmalige slachtoffers moeten ermee leren leven...

Maar ik weet zeker dat die zich nu in zijn graf omdraait voor het feit dat zijn gemeente momenteel wordt overspoeld door welstellende inwijkelingen uit die grote stad wiens inwoners hij destijds als duivels verketterde....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 05:37   #63
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind verEngelsing nog veel erger dan het vermeende oprukken van het frans dat v oor Belgen een inheemse taal is.

Even naar Nederland kijken volstaat.
Het Engels is daar aanwezig van Maastricht tot Sneek.
Nederlanders zijn zich zelfs niet bewust dat ze het doen....

En neen Witte Kaproen: Nederland grenst niet rechtstreeks aan een land waar engels gesproken wordt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 05:43   #64
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vind verEngelsing nog veel erger dan het vermeende oprukken van het frans dat v oor Belgen een inheemse taal is.

Even naar Nederland kijken volstaat.
Het Engels is daar aanwezig van Maastricht tot Sneek.
Nederlanders zijn zich zelfs niet bewust dat ze het doen....

En neen Witte Kaproen: Nederland grenst niet rechtstreeks aan een land waar engels gesproken wordt.
Bijvoorbeeld. Vegan waar wij veganist zeggen of recycling waar wij recycleren zeggen. Franstaligen bieden weerstand tegen het Engels, het schild tegen de taal van het perfide Albion.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 augustus 2022 om 05:44.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 06:37   #65
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mijn leraar geschiedenis in de jaren 2000 was ook een speciale. Die vond het evident dat een Vlaming niks van de Hollander moest hebben en beweerde dat het onmenselijk was dat Franstaligen Nederlands moesten leren in het VKN. Zijn familienaam was Frans. Niet dat dat laatste uitmaakt, maar hoe die enkel Belgicisme duldde tijdens het onderwerp de Belgische Revolutie blijf ik frappant vinden. De Franstalige grieven waren zijn grieven, leek het wel.
Droeg die geschiedenisleraar toevallig grote rode clownsschoenen?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 06:41   #66
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Bijvoorbeeld. Vegan waar wij veganist zeggen of recycling waar wij recycleren zeggen. Franstaligen bieden weerstand tegen het Engels, het schild tegen de taal van het perfide Albion.
Toch is er een kentering gaande. Zoals ik al eerder zei is Nederland aan het verrechtsen, en keert het meer en meer naar binnen. Men grijpt terug op wat eigen is.... en taal is hier misschien wel het het meest duidelijke voorbeeld van. Zelfs de jeugd luisterd naar Nederlandstalige muziek tegenwoordig. Maan, S10, Snelle, enz. Nederlandstalige hiphop in het bijzonder....

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 8 augustus 2022 om 06:47.
Oud 8 augustus 2022, 07:21   #67
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ieder bericht over toenemende aantallen (Franstalige) Brusselaars die zich in Vlaanderen vestigen, en zodoende de verfransing doen laten toenemen, is, zo met de verkiezingen van 2024 in het vooruitzicht, koren op de molen van de separatisten. De media zouden dit dan ook zo veel en zo nadrukkelijk als mogelijk in de publiciteit moeten brengen....

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 8 augustus 2022 om 07:31.
Oud 8 augustus 2022, 08:22   #68
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Echte Brusselaars bestaan die nog?

Vuile Mong en zijn vieze gasten
Oud 8 augustus 2022, 08:25   #69
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frans is nog steeds verplicht in het Nederlandstalig onderwijs. Frans zullen ze dus zowiezo kennen, goed of slecht.
Zo goed als de Franstalige Brusselaars Nederlands kennen .Dat is daar immers ook verplichte leerstof.

Het resulaat kunnen we elke dag horen .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 8 augustus 2022 om 08:26.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 08:27   #70
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik maar denken dat het Chinees alle talen aan het verdringen was.
Ga eens luisteren in Hong Kong.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 09:45   #71
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik maar denken dat het Chinees alle talen aan het verdringen was.
Absoluut niet. Chinees stelt als internationale taal weinig voor. Het is niet omdat er veel moedertaalsprekers zijn, dat het kans maakt om echt een werkelijk internationale taal te worden.

De kans dat twee personen die geen Chinees als moedertaal spreken met elkaar zullen communiceren in het Chinees, is zeer klein.

Als ik met iemand aan de andere kant van de wereld spreek, zal dat in het Engels zijn.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 10:46   #72
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om nog maar niet te spreken van die mongool uit de streken van Ronse en omgeving....

Allemaal dimmen ,en vooral werken ,den dweil heeft ulle écht nodig om het gat in de begroting niet tot astronomische proporties te zien aangroeien....
Misschien best dit eventjes herlezen ? https://forum.politics.be/showthread...ezellig&page=4
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 11:13   #73
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Absoluut niet. Chinees stelt als internationale taal weinig voor. Het is niet omdat er veel moedertaalsprekers zijn, dat het kans maakt om echt een werkelijk internationale taal te worden.

De kans dat twee personen die geen Chinees als moedertaal spreken met elkaar zullen communiceren in het Chinees, is zeer klein.

Als ik met iemand aan de andere kant van de wereld spreek, zal dat in het Engels zijn.
Als ze u verstaan, niet denken dat veel Chinezen Engels spreken en dat geld voor veel nationaliteiten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 11:21   #74
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Als ze u verstaan, niet denken dat veel Chinezen Engels spreken en dat geld voor veel nationaliteiten.
U moet mijn bericht even herlezen.

Ik had het over twee niet-Chinezen die met elkaar moeten communiceren. Zij zullen niet snel het Chinees gebruiken, maar Engels.

Als twee niet-Chinezen (of mensen die alleszins het Chinees niet als moedertaal hebben) op regelmatige basis het Chinees zouden gebruiken om met elkaar te communiceren, pas dan is het Chinees een echte internationale taal.

Als een Fin met een Zuid-Koreaan moet praten, zal dat echter niet gebeuren in het Chinees maar in het Engels (hoewel geen van beiden Engels als moedertaal hebben).
Oud 8 augustus 2022, 11:28   #75
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U moet mijn bericht even herlezen.

Ik had het over twee niet-Chinezen die met elkaar moeten communiceren. Zij zullen niet snel het Chinees gebruiken, maar Engels.

Als twee niet-Chinezen (of mensen die alleszins het Chinees niet als moedertaal hebben) op regelmatige basis het Chinees zouden gebruiken om met elkaar te communiceren, pas dan is het Chinees een echte internationale taal.

Als een Fin met een Zuid-Koreaan moet praten, zal dat echter niet gebeuren in het Chinees maar in het Engels (hoewel geen van beiden Engels als moedertaal hebben).
Inderdaad.

Engels is de meest verspreide taal. Als men waar dan ook ter wereld een andere dan zijn moedertaal spreekt of begrijpt is dat in 9 van de 10 gevallen Engels.

Chinees wordt enkel en alleen gesproken in China door Chinezen. En dan nog want ik dacht dat daar ook nog eens Mandarijns wordt gesproken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 augustus 2022 om 11:52.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 11:39   #76
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad.

Engels is de meest verspreide taal. Als men waar ook ter wereld een andere dan zijn moedertaal spreekt of begrijpt is dat in 9 van de 10 gevallen Engels.

Chinees wordt enkel en alleen gesproken in China door Chinezen. En dan nog want ik dacht dat daar ook nog eens Mandarijns wordt gesproken.
Mandarijn is eigenlijk hetgeen wij onder 'Chinees' begrijpen. Het is de taal van de meerderheid van de Chinezen.

Naast het Mandarijn (het standaard Chinees), heeft men ook andere talen zoals het Kantonees.
Oud 8 augustus 2022, 11:42   #77
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ga eens luisteren in Hong Kong.
Chinees en Engels als de officiële talen van Hong Kong

Een optie (het Engels als eerste taal) om dat in wat er nog overschiet van wat wij vroeger 'ons' land noemden door te voeren?

Zou dat bepaalde problemen kunnen oplossen?

Kinderen en jongeren zingen de Engelse liedjes al allemaal mee dus...

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 augustus 2022 om 11:45.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 11:50   #78
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad.

Engels is de meest verspreide taal. Als men waar ook ter wereld een andere dan zijn moedertaal spreekt of begrijpt is dat in 9 van de 10 gevallen Engels.

Er is putonghua (het Chinees-Mandarijns dat het meest wordt gesproken) en Cantonees(vooral in het zuiden) maar dan zijn er nog een tiental lokale dialecten.

Engels, wordt echt niet zoveel gesproken als men hier denkt. In een groot bedrijf dat voor de export werkt zijn er hoogstens 2-3 mensen die Engels spreken. Idem veel restaurants of winkels waar weinig toeristen komen. Of gewoon op straat iets vragen daar vang je meestal bot.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 8 augustus 2022 om 11:51.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 11:54   #79
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Er is putonghua (het Chinees-Mandarijns dat het meest wordt gesproken) en Cantonees(vooral in het zuiden) maar dan zijn er nog een tiental lokale dialecten.

Engels, wordt echt niet zoveel gesproken als men hier denkt. In een groot bedrijf dat voor de export werkt zijn er hoogstens 2-3 mensen die Engels spreken. Idem veel restaurants of winkels waar weinig toeristen komen. Of gewoon op straat iets vragen daar vang je meestal bot.
Uiteraard maar als ze iets spreken of begrijpen zal het dan toch eerder Engels zijn dan Italiaans of Frans.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 14:04   #80
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is dat, de Franstalige leerling krijgt de vrijheid van taalkeuze wat betreft de tweede taal die hij wil aanleren ,voor de Vlaamse leerling rest er géén vrije keuze ,enkel de verplichting om het Frans aan te leren..
We leven in België en het is dus meer dan normaal dat men op school de tweede landstaal leert. De fout ligt hier in het Waals onderwijs.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be