Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2004, 22:28   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Waarom zouden wij niet meevieren met de suikerfeesten?
Omdat het slecht is voor uw tandjes.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 22:28   #62
Panther
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat ik echter wel stel is dat de islamitische "vasten" niet gezond is: men onthoudt zich van eten tijdens de dag, maar propt zich vol met allerlei lekkernijen tijdens de dag.
Dit klopt niet, zolang je goed ontbijt is het gezond om bv. het middagmaal over te slaan, dus een periode niet eten, zoals met de ramadan gebeurt. Van 'volproppen' is geen sprake, het is een normale maaltijd, desgewenst en meestal met zoetigheden, dit heeft enkel tot gevolg dat je vlug veel energie naar binnen krijgt waardoor je minder honger hebt.
Het is niet het beeld dat jij met de term 'volproppen' wil schetsen.
[SIZE=1]Na de maaltijd wordt trouwens een hele reeks gebeden verricht, dus je kan je best niet te vol eten wil je nog soepel kunnen bewegen.[/SIZE]
Panther is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 22:30   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Kerstmis is een germaans feest dat door het geloof ingepikt is.
Niet echt correct: reeds Clemens van Alexandrië (2e eeuw: dus nog lang voor het christendom de Germaanse wereld had bereikt) vermeldt in zijn geschriften het bestaan op die datum van een feest dat de geboorte van Christus viert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 22:31   #64
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Het suikerfeest is een feestdag na een periode van een maand te vasten. Kinderen krijgen geld/kadootjes en (eenzame) ouderen (meestal bejaarden) krijgen heel veel gasten. Het is vooral heel gezellig en de hele familie komt bij elkaar bij het huis van de grootouders. Daarna, nog vele bezoekjes naar andere familieleden en kenissen. Tijdens de bezoeken krijgen de mensen veel zoetigheidjes (bijv. baklava) voorgeschoteleld.
Vergelijkbaar met onze paaseieren.
Oud 28 december 2004, 22:33   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Panther
Dit klopt niet, zolang je goed ontbijt is het gezond om bv. het middagmaal over te slaan, dus een periode niet eten, zoals met de ramadan gebeurt. Van 'volproppen' is geen sprake, het is een normale maaltijd, desgewenst en meestal met zoetigheden, dit heeft enkel tot gevolg dat je vlug veel energie naar binnen krijgt waardoor je minder honger hebt.
Het is niet het beeld dat jij met de term 'volproppen' wil schetsen.
[SIZE=1]Na de maaltijd wordt trouwens een hele reeks gebeden verricht, dus je kan je best niet te vol eten wil je nog soepel kunnen bewegen.[/SIZE]
In tegenstelling tot u weet ik maar al te goed wat er allemaal gebeurt tijdens de ramadan: er wordt dan veel, zeer veel gegeten. Ik stel daarbij niet dat dit overal gebeurd, maar in veel moslimgezinnen is dat weldegelijk het geval. De zoetigheden zijn er trouwens altijd. In Canada is er trouwens daar eens een onderzoek naar gevoerd: toen bleek dat de moslims (de doelgroep waren de Magrebijnen) zomaar eventjes 28% meer voedsel verbruikten dan in een niet-vasten maand...
Oud 28 december 2004, 22:33   #66
Panther
Partijlid

Standaard

Citaat:
U heeft duidelijk nog nooit de ramadan meegemaakt... Waarschijnlijk ook nooit gehoord over de "lajlat al-Kadr"...
Toch wel.
Wat is er met 'laylat al-qadr': wil je nu zeggen dat je door 1 nacht van de hele maand ramadan wakker te blijven je supervermoeid bent ofzo?
Trouwens, niemand verplicht je om heel de nacht wakker te blijven: de nacht duurt van na het avondgebed tot zonsopgang, je kan dus gerust de eerste uurtjes meebeleven of iets vroeger opstaan en juist de laatste uurtjes.

Maar deze ene nacht is zeker geen verklaring voor jouw totale omkering van het levensritme.
Oud 28 december 2004, 22:35   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel.
Wat is er met 'laylat al-qadr': wil je nu zeggen dat je door 1 nacht van de hele maand ramadan wakker te blijven je supervermoeid bent ofzo?
Trouwens, niemand verplicht je om heel de nacht wakker te blijven: de nacht duurt van na het avondgebed tot zonsopgang, je kan dus gerust de eerste uurtjes meebeleven of iets vroeger opstaan en juist de laatste uurtjes.

Maar deze ene nacht is zeker geen verklaring voor jouw totale omkering van het levensritme.
U stelde eerder dat de moslims tijdens de nacht sliepen en pas in de vroege uren wakker werden voor een ontbijt... Dat gebeurt zeker niet in de nacht van kracht en dat gebeurt trouwens ook niet in de families die echt de ramandan vieren. Daar wordt soms de hele nacht door gefeest en gegeten. Echt, u hoeft mij niets wijs te maken, hoor. Ik ken het waarschijnlijk meer dan u.
Oud 28 december 2004, 22:36   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
We kwamen hier omdat jullie ons nodig hadden en zo aardig vroegen of we wilden komen. Ooit gehoord van de talloze Nederlanse en Belgische bureaus die zijn opgericht in de kansarme gebieden van Turkije om arbeiders (die zo hard nodig waren) te lokken naar West-Europa.
Als gastarbeiders, niemand verplichte u om te blijven.
Oud 28 december 2004, 22:38   #69
Panther
Partijlid

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot u weet ik maar al te goed wat er allemaal gebeurt tijdens de ramadan: er wordt dan veel, zeer veel gegeten. Ik stel daarbij niet dat dit overal gebeurd, maar in veel moslimgezinnen is dat weldegelijk het geval. De zoetigheden zijn er trouwens altijd. In Canada is er trouwens daar eens een onderzoek naar gevoerd: toen bleek dat de moslims (de doelgroep waren de Magrebijnen) zomaar eventjes 28% meer voedsel verbruikten dan in een niet-vasten maand...
Zoals je zegt, het gebeurt niet overal, ook niet bij mij en de meeste mensen die ik ken. Zij die meer eten tijdens de ramadan, ik kan enkel zeggen dat dat de bedoeling niet is, maar als ze het echt niet kunnen laten dan mag hun eetgewoonte niet als geldend voor de vastende moslim beschouwd worden.
Oud 28 december 2004, 22:47   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals je zegt, het gebeurt niet overal, ook niet bij mij en de meeste mensen die ik ken. Zij die meer eten tijdens de ramadan, ik kan enkel zeggen dat dat de bedoeling niet is, maar als ze het echt niet kunnen laten dan mag hun eetgewoonte niet als geldend voor de vastende moslim beschouwd worden.
Ahaaa. U begint al schoorvoetend toe te geven dat er weldegelijk veel wordt gegeten en de nacht door wordt gefeest. Eerst beweerde u echter dat dit niet het geval was. Welnu, ik kan van enige ondervinding hierin toch wel spreken.

In de Arabische wereld is het de gewoonte om zeker twee maaltijden te nemen. De ramadan is echter geen maand van droefheid, dus wordt er algemeen ook veel gefeest tijdens die periode (het is trouwens een vaste gewoonte om vrienden en familieleden uit te nodigen). Over het vele roken zal ik het maar niet hebben, maar u weet even goed als ik dat er onder Arabieren flink wat afgepaft wordt in de nacht tijdens de ramadan.

In de koran staat trouwens dat men op gelijk welk ogenblik van de nacht mag eten.
Oud 28 december 2004, 22:49   #71
Panther
Partijlid

Standaard

Citaat:
U stelde eerder dat de moslims tijdens de nacht sliepen en pas in de vroege uren wakker werden voor een ontbijt... Dat gebeurt zeker niet in de nacht van kracht en dat gebeurt trouwens ook niet in de families die echt de ramandan vieren. Daar wordt soms de hele nacht door gefeest en gegeten. Echt, u hoeft mij niets wijs te maken, hoor. Ik ken het waarschijnlijk meer dan u.
Ik denk dat u het waarschijnlijk niet meer dan mij kent. Uitzonderlijk, bij familiebijeenkomsten kan het zijn dat er tot in de late uurtjes wordt gefeest, maar dit is zeker geen norm. Een mens heeft slaap nodig, punt. Een ganse nacht dooreten? Dan moet je nogal een maag hebben.
Misschien ken jij mensen die sowieso laat opblijven, ramadan of geen ramadan en dan is het logisch dat hun laat opblijven tijdens de ramadan 'feestelijker' wordt beleefd.
Oud 28 december 2004, 22:53   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u het waarschijnlijk niet meer dan mij kent. Uitzonderlijk, bij familiebijeenkomsten kan het zijn dat er tot in de late uurtjes wordt gefeest, maar dit is zeker geen norm. Een mens heeft slaap nodig, punt. Een ganse nacht dooreten? Dan moet je nogal een maag hebben.
Misschien ken jij mensen die sowieso laat opblijven, ramadan of geen ramadan en dan is het logisch dat hun laat opblijven tijdens de ramadan 'feestelijker' wordt beleefd.
Natuurlijk is dat niet de norm (heb ik dat ergens gezegd?), maar wel dat het in vele families een veel voorkomend verschijnsel is. En wat dat eten betreft, u weet even goed als ik dat de manier van eten onder Arabieren wel wat anders is dan hier in Europa waar men veel sneller en grotere hoeveelheden eet op een korte tijd.

Misschien "niet meer", maar wel even goed als u... Dit even nog terzijde voor we in een wellesnietes-spelletje belanden.
Oud 28 december 2004, 23:03   #73
Panther
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ahaaa. U begint al schoorvoetend toe te geven dat er weldegelijk veel wordt gegeten en de nacht door wordt gefeest. Eerst beweerde u echter dat dit niet het geval was. Welnu, ik kan van enige ondervinding hierin toch wel spreken.
Het gaat hier over ramadan; vastenmaand voor de moslim. Ik heb u hierboven uitgelegd wat de moslim dan zoal doet. Als u mensen kent die dit anders doen, dan moet je dit niet als algemeen geldend voor alle moslims beschouwen. Ik zeg u dat tijdens de nachten feesten niet gedaan wordt en niet haalbaar is. Als iemand zijn slaap toch onderbreekt, dan zal het eerder om te bidden zijn dan om te feesten.
Het probleem is als je heel de nacht bent opgebleven, dan zal je in de dag moeten slapen.
*Dan kun je niet gaan werken of naar school.
*Al slapen vasten heeft niet zoveel waarde zoals ieders gezond verstand wel kan snappen.
*Bovendien moeten de gebeden op tijd worden gehouden, ga je dan nog opstaan voor het middaggebed bijvoorbeeld?

Citaat:
In de Arabische wereld is het de gewoonte om zeker twee maaltijden te nemen. De ramadan is echter geen maand van droefheid, dus wordt er algemeen ook veel gefeest tijdens die periode (het is trouwens een vaste gewoonte om vrienden en familieleden uit te nodigen). Over het vele roken zal ik het maar niet hebben, maar u weet even goed als ik dat er onder Arabieren flink wat afgepaft wordt in de nacht tijdens de ramadan.

In de koran staat trouwens dat men op gelijk welk ogenblik van de nacht mag eten.
De meeste rokers die ik ken staan gewoon zoals ik zei net voor de ochtend op om te roken. Er zijn er die meer 'moeten' roken, zij zullen dan een groter deel van de nacht wakker blijven. Maar het zijn zijzelf die hiervoor kiezen. De rokende Arabier is trouwens niet de modale moslim.

In de sunna, voorbeeld van de profeet, staat dat het aanbevelenswaardig is om het eten zo laat mogelijk, net voor de ochtend uit te stellen.
Oud 28 december 2004, 23:15   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste rokers die ik ken staan gewoon zoals ik zei net voor de ochtend op om te roken. Er zijn er die meer 'moeten' roken, zij zullen dan een groter deel van de nacht wakker blijven. Maar het zijn zijzelf die hiervoor kiezen. De rokende Arabier is trouwens niet de modale moslim.
In de Arabische landen wordt er heel veel gerookt, alhoewel er verschillende rechtsscholen zijn die stellen dat roken tegen de islam is...
Oud 28 december 2004, 23:17   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier over ramadan; vastenmaand voor de moslim. Ik heb u hierboven uitgelegd wat de moslim dan zoal doet. Als u mensen kent die dit anders doen, dan moet je dit niet als algemeen geldend voor alle moslims beschouwen. Ik zeg u dat tijdens de nachten feesten niet gedaan wordt en niet haalbaar is.
En ik zeg u dat feesten tijdens de nacht (niet tijdens "alle nachten") weldegelijk wordt gedaan. Ga maar eens naar de landen in de Golf, beste vriend!
Oud 28 december 2004, 23:18   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is als je heel de nacht bent opgebleven, dan zal je in de dag moeten slapen.
*Dan kun je niet gaan werken of naar school.
Ik herinner me op onze school een moslim in de middelbare afdeling die vol trots aankondigde dat hij de ramandan ging volgen. Van pure vermoeidheid heeft de jongen het na anderhalve week opgegeven: hij lag meer slapend in de lessen dan wat anders...
Oud 28 december 2004, 23:48   #77
MVB
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor u zijn 'moslim' en 'allochtoon' en 'Marokkaan' blijkbaar synoniem.
Mag ik u erop wijzen dat dit fout is.
uhm nope u insinueert dat. Als ik allochtoon had willen plaatsen dan had ik dat gedaan. Heeft niets te maken met Chinezen, Russen, Canadezen, Blank of Zwart maar met ->ETTERS<-, op kl**tzakken staat geen kleur .
Jammer dat van zoveel nationaliteiten in België, de marokaanse gemeenschap het meeste % kr*puul in huis heeft.
Mag ik u erop wijzen dat dit niet persoonlijk bedoeld is.

Voor u zijn blijkbaar al diegenen op wie u doelt werklozen en OCMW-steuntrekkers, bovendien kiezen ze hier ook nog voor.
Mag ik u erop wijzen dat uw veralgemening dubbel fout is.
Sorry als u deelt uit maakt van diegene die er niet voor gekozen heeft en toch trekkende bent.
M'n oprechte excuses

Voor u zijn blijkbaar alle Belgen hoogopgeleide hardwerkende mensen (time is money) die geen OCMW-steun trekken.
De meeste mensen die toch iets van hun leven willen maken doen dit op deze manier(werken) ja.
Mag ik u erop wijzen dat uw veralgemening alweer fout is.
Mag ik er u op wijzen dat heel vlaanderen weet wat ik bedoel, uitgenome het verwijzende persoontje.
En heb enkel problemen met marokanen en moslim's(deze laatste mag zelfs een vlaming zijn, nog steeds probleem mee )

zie eerdere opmerkingen
idem

Geldt deze vriendelijke groet voor iedereen?
alleen voor diegene die hun aangesproken voelen.

Spijtige zaak, let wel op dat je je niet vergist m.b.t. mijn eerste opmerking i.v.m. synoniemen.
De dagelijkse gebeurtenissen versterken alleen nog maar m'n visie mbt dit onderwerp, om nog maar te zwijgen over persoonlijke.

Mvg,

aan al diegene die zich aangesproken voelen,

In afwachting van uw antwoord verblijf ik.
MVB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 00:03   #78
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Blijkbaar leest u niet goed wat ik schrijf: ik stel dat de christelijke vasten weldegelijk gezond is en beantwoordt aan een natuurlijke behoefte tot zuivering.

Wat ik echter wel stel is dat de islamitische "vasten" niet gezond is: men onthoudt zich van eten tijdens de dag, maar propt zich vol met allerlei lekkernijen tijdens de dag.

De christelijke vasten reduceert niet alleen de hoeveelheid voedsel, maar ook de soort. Dit druist niet in tegen de natuurlijke cyclus.
Zo zie je maar, zelf in dieet-kwesties is het christendom superieur aan de islam!
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 00:46   #79
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Zo zie je maar, zelf in dieet-kwesties is het christendom superieur aan de islam!
Niet superieur, logischer.
Oud 29 december 2004, 16:19   #80
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Als gastarbeiders, niemand verplichte u om te blijven.
Nee, je hebt gelijk. Niemand weerhield mij opa ervan om hier te blijven en hier had hij een bestaan opgebouws, dus waarom zou hij vertrekken?

Citaat:
Ik herinner me op onze school een moslim in de middelbare afdeling die vol trots aankondigde dat hij de ramandan ging volgen.
Ik doe 3e klas gynasium en het is me aardig gelukt.

Citaat:
Als je ongeveer de helft van de dag niks gegeten hebt, kan je echt niet zoveel eten na een beetje soep zit je al vol. Volgens betrekt die test van jou ook het eten in het suikerfeest en dan gebrijp ik wel dat ze 28% meer eten. Het valt me trouwens op dat heel weinig moslims aan overwegewicht lijden.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be