![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Voor de goede orde: dit speelde nog vóór onze huidige jaartelling, en dus nog ver voor de komst van de Franken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de provincie Antwerpen ligt het vol met bloeiende nederzettingen uit laat 2de en begin 3de eeuw. Uit de grootte van tempels of aanwezigheid van administratieve gebouwen, of stempels die duiden op een productiecentrum voor export is het duidelijk dat dit geen zuiver lokale nederzettingen waren maar dat ze ook van regionaal belang waren. Maar van 250 en later vindt men zo goed als geen materiaal meer. Dus ja, een groot deel van de bevolking is vertrokken, en het land is eeuwen "leeg" blijven liggen. 't is niet dat dat gat direct opgevuld werd door Franken. Herinner u de beelden van overstromingen de laatste paar jaar, waar een prutsbeekje plots honderden meters land onderr water zette. Wat zou dit dan niet geven ? ![]() https://en.wikipedia.org/wiki/Dunkirk_transgression
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oeps, ik heb te vluchtig gelezen. Sorry.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Voor zover ik mij meen te herinneren, was de Keltische beschaving daar ook nooit geraakt. Belgie en misschien Zuid Holland waren de grenzen van het Keltische gebied, dacht ik, in zijn meest uitgebreide vorm. Het noorden van Duitsland en van Nederland hebben daar nooit van gesnoept. Het is juist dat men ongeveer overal, na de val van het Romeinse rijk, een achteruitgang ziet in de archeologische vonsten van intensief stenen sociaal leven, maar 't is niet gezegd dat dat overeenkomt met het verdwijnen van volk. Het kan ook het overschakelen zijn op een minder "stenen" levenswijze. Misschien gaan we deze eeuw ook nog eens meemaken wat het wil zeggen als de Groenen verder hun goesting krijgen ![]() Nu goed, ik weet er niet genoeg van en het is dus inderdaad mogelijk dat er een Grote Omvolking is geweest destijds, waarbij de originele geromaniseerde ex kelten weggingen/weggedaan werden, en de Germanen met hun knots de plaats innamen. Ik had er gewoon moeite mee om dat te veronderstellen zonder dat men over de Grote Uitroeiingscampagne van de Franken zou gehoord hebben. Voor mij waren de Germanen altijd "ten oosten van de Rijn en een beetje bruut van inborst", maar dat is misschien een Artis-historia herinnering ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 20 november 2022 om 20:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk ook dat het geen scherp omlijnde hokjes zijn, maar dat je volkeren eerder dit of dat klasseert afhankelijk van de hoek waarmee je kijkt. Er zijn vast wel kerngebieden waar alles klopt omdat die de maatstaf zijn waarop je de termen gedefinieerd hebt, maar tussen die gebieden in is er een zekere mate van "flou". Caesar begon zijn oorlog tegen Ariovistus (Suevi = Germanen) op vraag van de Aedui ( = Kelten ) die onder de plak van de eersten lagen. Dus een scherpe grens is niet te trekken. Je kan taalkundig, genetisch of archeologisch-materieel waarschijnlijk tot verschillende besluiten komen.
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 20 november 2022 om 20:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.eoswetenschap.eu/geschie...acht-de-kelten Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus: het kan mij worst wezen. Quercus, doe dat ook zo... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Spanje is het nog verwarrender met de Kelten de Iberiërs en de Kelt-iberiërs.
Niettemin zijn er specifieke punten in cultuur, gebruiken, geloof enz... die wel te duiden lijken. In de latere, middeleeuwse verhalen zoals de Edda of de Tain vindt je nog heel wat authentieke Keltische of Germaanse gebruiken die een bevestiging zijn van klassieke schrijvers of archeologie.
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 20 november 2022 om 23:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat Kelt zijn voornamelijk iets cultureels was en minder taalkundig laat staan genetisch.
U doet wel de Germanen veel te kort. Door de invloed van de Romeinen aan de andere zijde van de Rijn en Donau, waren de Germanen inmiddels grotere stamverbanden geworden. Verder gezien hun foederati status en de gewoonte om als huurling voor de Romeinen te vechten, waren de Germanen hun knuppels al lang ontgroeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Veel hebben hier het gevoel dat ze halve Vikings zijn. Bijltjes en ruuntjes in hun profielfoto's.
Zou Driesje van Langenhove of Filip de Winter een voorbeeld zijn van zo'n Franken? Laatst gewijzigd door Bhairav : 20 november 2022 om 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Europees Commissaris
|
![]() Tegen de tijd dat men Hellebaarden gebruikten waren er al geen Vikingen meer. Als Brabander beschouw ik me enkel afstammeling van de Franken, de grootste onder de Germaanse volkeren (al was het alleen dat zij in continentaal Europa het langst op de been bleven).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 november 2022 om 00:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En dat er in het leger van WIllem van Normandië Vlaamse huurlingen meevochten om het gebruik van Frans te promoten in Engeland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer anderen meten dat af aan "religie".
Regen dansen. Natuur godsdiensten. En dan kwam het monotheïsme de kop op zetten. Velen meten pas vanaf monotheïsme "beschaving" af. De kruistochten, Djezus Christ |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik genoot deze ochtend van mijn koffie en vroeg me plots af: zou dat nu komen door het dna van Kelten in mijn bloed, of door dna van Eburonen?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Celtic_language Enkel in de Britse eilanden is die invloed veel langer blijven leven vanwege een veel minder doorgedreven romanisering. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 november 2022 om 07:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Namedropping.
Richard Lionheart. Saladin. Paus XIV zoveel. De heidenen wat "manieren" bijleren. Heel Europa was vertegenwoordigd. |
![]() |
![]() |