![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zelfs een "onschuldig" iets als "iets delen met iemand". ![]() Dat hebben we vroeger toch nooit gehoord....!? Dat is geen Nederlands maar letterlijk vertaald Engels. Om dan nog maar te zwijgen over Engelse woorden die klakkeloos worden overgenomen door jongeren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 20:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De schoof heeft gelijk. Haast niemand praat meer het echte Nederlands. Men springt te laks om met anglicismen daar waar het onderwijs ons op gallicismen. Hij wees ons helemaal niet op een star rigoreus Nederlands, maar op een veronachtzaming voor een sterke moedertaal. Laatst gewijzigd door Weyland : 23 februari 2023 om 20:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Juist. Tussentaal hoeft niet persé een mengelmoes van ABN met dialect te zijn. Het kan net zo goed een kruising zijn van Nederlands met b.v. Engels. En dat laatste vind ik persoonlijk veel kwalijker. Is in Nederland iets dat onder jongeren - en in de muziek (hiphop) - hardnekkig de kop opsteekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat ge dus zult bedoelen zijn accenten. En "een dialekt dat overal past" bestaat niet want anders was het geen dialekt.... Ik kan mij moeilijk iets voorstellen bij een "tussendialekt"..... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 20:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad.
Men kan iets aan iemand MEDEdelen. Of met iemand een taartje VERdelen. Maar in het Engels is dat allemaal "share" en wordt bij ons dan klakkeloos domweg "delen".... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik kan mij dat echt moeilijk voorstellen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 20:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Keineig heeft geen kloten te maken met an of tussentaal.
Het is een modewoord van de jeugd, dat kans maakt als het nog voldoende gebruikt zal worden, om opgenomen te worden in de standaardtaal. Taal leeft.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral Amsterdam en Antwerpen, in het dialect van toen, waren kanshebbers. Het is dus Amsterdams geworden. Anders hadden we nu de kerstboodschap van de bande de Laeken horen inleiden als : "Woaorde laaandgenouten, et ies maai een ier om ullie te meugen toespreiken ...."
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Rudy : 23 februari 2023 om 23:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar hoe, waar, door wie en wanneer werden die standaarden bepaald ? De toenmalige direkteuren van de NOS en BRT ...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Hij noemt Jef" betekent niets, maar een Nederlandstalige luisteraar kan deduceren dat de spreker "Hij heet Jef" bedoelt. Maar waarom kan die spreker niet gewoon leren wat het juiste werkwoord is ? Het kan irriterend worden op den duur. En een niet-Nederlandstalige luisteraar met kennis van NL als zoveelste taal zal misschien niet zo goed begrijpen wat deze zin betekent.
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik verwijs naar wat Siegfried Bracke stelde in Doorbraak (zie blz. 1 van deze draad) : Nog later, in het eerste jaar Germaanse, was er verplicht Taallabo Uitspraak. Wie daar in mei nog geen groen licht had, mocht het eindexamen vergeten. Net zoals – weer later – bij het journalistenexamen van de BRT. We startten met 1.400. Maar na de eerste stemtest vielen er al meer dan 1.000 mensen af. En dan kwam er enkele maanden later nog een tweede stemtest. Met twaalf begonnen we aan de stage. De vraag was wie van ons de eerste blauwe brief zou krijgen van de taalraadsman. Briefje zonder franje in een blauwe envelop. ‘U zei … en dat was onzinnig, onnozel, onverstaanbaar, flauw en vooral fout. In helder Nederlands zeggen we …’ Wie veel blauwe brieven had, had veel problemen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 februari 2023 om 00:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het eerste Groene boekje verscheen in 1865 ... Tegenwoordig hebben we de Nederlandse Taalunie. Maar of zij het zijn die vb. de nieuwe spelling (of de voorgaanden daarvan) op eigen houtje beslist hebben, weet ik niet. Ging dat met formele wetgeving? Ik weet het niet. Wat ik wel weet: er zitten in het Nederlands echte ongerijmdheden. Het kan onmogelijk uitgelegd worden waarom sigaar met een s is, en citroen met een c. Dat las ik destijds in De Standaard, bij de invoering van de laatste nieuwe spelling. Tussen de oorsprong van cigar of citron is er geen taalkundig verschil. In andere taalgebieden kennen ze "gereputeerde (strenge) (centralistische)" instituten zoals de Académie française, het Goethe-Institut, het Instituto Cervantes .... Dat bestaat niet voor het Engels. De Amerikanen en Australiërs (en vele anderen) zullen het zich niet veel aantrekken voor uitspraak of nieuwe woorden, als die vanuit Londen gedicteerd worden. Bij ons is er evenmin zo'n instituut met zo'n "gezag".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren was het zelf de "kwaliteitskrant" De Standard, een soort van Volkisher Beobachter die mij deed denken heeft dit een stagar geschreven, of zit de eindredacteur te slapen...
Ik kan het artikel helaas niet meer terugvinden, het was zo een van hun pingetjes op mijn slimme telefoon, ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#80 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het was voor ons vreemd dat in de gemeenten iets verder waar ik naar het college ging niet alle kinderen Limburgs spraken. Dat is wel begrijpelijk als je weet dat in die mijn-gemeente veel vreemdelingen woonden. |
|
![]() |
![]() |